Vecāku nemīlētie bērni. Vai tiešām bērnības pieredze ietekmē visu dzīvi?
Mūžīgā bērnības traumu pieminēšana psihoterapijas sakarā jau kļuvusi par piedauzības akmeni. Reiz apvaicājos kādam psihoterapeitam, cik īsti taisnības pieņēmumā, ka teju visam labajam un sliktajam, kas mūsos perinās, sākums rodams bērnības pieredzē. Un saņēmu atbildi, ka tā ir balta patiesība. Proti, mūsu kompleksi, bailes, attieksme pret to vai citu parādību – dziedi vai raudi – nāk no bērnības. Ja tā – tad rodas loģisks jautājums – kas izaug no bērniem, kurus speciālisti sauc par bērnībā nemīlētiem? Vai tiešām visi ir dzīvei zuduši uz mūžu?
Sāku ar to, ka, ņemot talkā attiecīgu literatūru (I. Ē. Fromms. Mīlestības māksla; T. Lūiss, F. Amini, R. Lenons. Mīlestības teorijas pamati; M. Prusts. Zudušo laiku meklējot), mēģināju izprast, cik postošs cilvēkam kā personībai var izrādīties apstāklis, ka viņš bērnībā nav ticis mīlēts. Un uzzināju, ka veikti dažādi eksperimenti, kuros noskaidrots, ka emocionālais kontakts zīdainim ir fizioloģiski tikpat nepieciešams kā pārtika un apģērbs.
Divi piemēri.
13. gadsimtā Romas imperators Frederiks II nolēma noskaidrot
cilvēces pirmvalodu, uzdodot klosterī izaudzināt bērnu grupu, kas
nekad nebūs dzirdējuši runātu vārdu. Mūķenēm tika uzdots zīdīt,
mazgāt un ģērbt bērnus, nekādā gadījumā neļaujot ar viņiem
sarunāties. Imperators gribēja uzzināt, kādā valodā bērni sāks
runāt – ebreju, grieķu, latīņu vai arī savu vecāku valodā.
Frederika eksperiments beidzās, nedevis nekādu lingvistisku
rezultātu, visi bērni nomira, neizrunājuši ne vārda. Imperators
bija sastapies ar ko dīvainu – bērni nevarēja dzīvot bez runāšanās,
smiešanās, žestiem un aizrautības. Psihoanalītiķis Renē Špics 1940.
gadā ziņoja par bērniem, ar kuriem atkārtots Frederika
eksperiments. Bērnus izolēja no baciļu iznēsātājiem, t. i.,
cilvēkiem. Šos bērnunama bērnus baroja, apģērba, viņi dzīvoja
siltumā un tīrībā, bet – ar viņiem neviens nesarunājās, viņus
neņēma rokās un ar viņiem nerotaļājās. Lai arī bērnu fiziskās
vajadzības tika apmierinātas, Špics konstatēja, ka viņi ir
atpalikuši, vāji un slimīgi. Daudzi nomira. Špics apstiprināja, ka
cilvēciskās saskarsmes trūkums – bērns nav turēts rokās, glāstīts,
ar viņu nav sarunājušies, mīlinājušies un rotaļājušies – izraisa
zīdaiņa nāvi. Tātad ar pabarots, apģērbts, tīrs ir
nepietiekami.
Viņai bērns riebies. Bijis pretīgi mainīt autiņus, mazgāt, tīrīt deguntiņu...
Trejādās smadzenes
Viens no būtiskākajiem aspektiem, ko uzgāju plašā pētījumā, kura
autori garus gadus, kā paši saka, meklējuši zinātni par mīlestību –
rakušies cauri neiroloģijas zinātniskajai literatūrai,
psihoterapijas laukam, evolūcijas teorijai, psihofarmakoloģijai,
neonatoloģijai, eksperimentālajai psiholoģijai, un kas, vismaz
daļēji, izskaidro veco labo Rūdolfa Blaumaņa teicienu: “Žogam, ko
prāts uzceļ, jūtas viegli kāpj pāri”, ir cilvēka trejādās
smadzenes.
Vecākās ir pirmatnējās jeb reptiļsmadzenes. Tās vada elpošanu,
barības rīšanu, sirdsdarbību. Respektīvi – nodrošina visus dzīvības
uzturēšanai nepieciešamos procesus. Otrās sauc par limbiskajām
smadzenēm – tās saskaņoti aptver pirmās. Šīs smadzenes ir tikai
zīdītājiem, un, tieši pateicoties tām, tiek veidotas attiecības ar
pēcnācējiem – tieksme aizsargāt tos, rotaļāties, dziedāt.
Pateicoties tām, mēs zinām, kas ir emocijas. Limbiskās smadzenes
apvelta cilvēkus ar tādu pieredzes bagātību, kāda nav pieejama
vienkāršākajiem radījumiem, un pakļauj arī ciešanām un mokām.
Aligators nekad neizjūt zaudējuma sāpes, un klaburčūska nesaslimst
vai nemirst tāpēc, ka zaudējusi dzīvesdraugu vai bērnus. Bet
zīdītāji mirst. Vai noteiktā evolūcijas ciklā limbisko smadzeņu
parādīšanās ir kaut kādā veidā saistīta ar dzīvības apdvēseļošanu?
Uz to nu es neņemos atbildēt, taču tiktāl skaidrs – emocijas ir
cieši saistītas ar bara, ģimenes, savējo izjūtu un pieder pie tā
paša mīlestības lauciņa.
Trešās – visjaunākās – smadzenes ir neokortekss. Viss – runa,
rakstīšana, lasīšana, rīcības plānošana, loģiskā domāšana – notiek
neokorteksā. Ar neokorteksu tu vari kļūt par profesoru, bet nevari
mīlēt mammu, sievu, bērnus. Jo par to atbild limbiskās
smadzenes.
Emocionālo dzīvi var ietekmēt, bet ne
pārvaldīt
Smadzenes komandē savstarpēji nesaistīti centri, tāpēc cilvēks savu
emocionālo dzīvi nevar vadīt tikpat vienkārši kā kustību sistēmu.
Emocionālo dzīvi var ietekmēt, bet nav iespējams pārvaldīt. Citāts
no grāmatas: “Poēzija sākas kā kamols kaklā, kā sajūta – kaut kas
ir nepareizi, kā ilgas pēc mājām un mīlestības. Tā nekad nesākas ar
loģisku domu.” Manuprāt, izcili teikts, jo – vai gan kāds cilvēks
jelkad spējis sev loģiski iegalvot, ka šo mīlēt nebūtu prātīgi,
toties, rau, tas ir gan jaunāks, gan naudīgāks, gan lādzīgāks pēc
dabas, tāpēc labāk mīlēšu to! Ar prātu iegalvot jau var, bet vai
atrastos kāds visā cilvēces vēsturē, kuram to izdevies arī īstenot?
Nospriest – piķis ar nešpetno Jāni, no rītdienas tvīkšu un ļimšu,
kolīdz ieraudzīšu Pēteri. Tad sagaidīt rītdienu, ieraudzīt Pēteri
un izkust...
Gluži tāpat ir ar noskumšanu, pēkšņu prieku, ilgām, arī – patiku un
nepatiku. Nekas no tā visa nesākas ar loģisku domu. Ar smaržu vai
vecu melodiju gan...
Un nu – par visgrūtāk saprotamo. Par nemīlētiem bērniem. Par mātēm,
kas savu bērnu nemīl. Nemīl, un viss. Un, kā noskaidrots, piedabūt
sevi kādu mīlēt, jo tā klājas, nav iespējams. Šeit gan nedomāju
apspriest alkohola degradētas personas un tamlīdzīgas
antisociālas parādības, uz kurām raugoties, šķiet, ka tām funkcionē
tikai tās vienas – reptiļa – smadzenes. Diemžēl mums apkārt ir
daudz tā saukto normālo mammu un bērnu, kurus uzlūkojot cilvēkiem
pat prātā nenāktu, ka māmiņa par bērnu rūpējas tikai tāpēc, ka tā
vajag...
Dzīvē ir gadījies sastapties ar diviem cilvēkiem – abi ir vīrieši –, kas nav spējīgi mīlēt. Ne sievu, ne bērnus, ne mīļākās.
Pretrunas?
Pirms daudziem gadiem Harijs man uzticēja stāstu par savu bērnību.
Tas šokēja. Šokēja nevis ar emocionālu vai fizisku vardarbību, bet
ar to, ka pirmo reizi dzirdēju, ka iespējama tik visaptveroša,
konsekventa un absolūta vienaldzība.
Harija mamma bija vientuļā māte, jo papucis bija pazudis tālēs
zilajās, līdz ar to iztikšana nebija sevišķi spoža. Tomēr mamma
nepieciešamo bērnam sarūpēja arī pati. Viņa nebija nekāda riska
grupas persona – pilnīgi normāla strādājoša sieviete bez kādiem tur
kaitīgiem ieradumiem. Nesaprotams ir kas cits – Harijs teic, ka
nekad, ne reizi nav ticis apskauts, apmīļots, nobučots, sabužināts
vai paņemts klēpī. Pārjautāju – vai tu nepārspīlē? Vismaz viņš neko
tādu neatceroties – ja nu varbūt, kad bijis pavisam zīdainis...
Labu nakti tev arī nevēlēja? Nē. Mamma arī neko kopīgu ar Hariju
nav pasākusi – ne kur vedusi, ne lāgā ar viņu aprunājusies. Kad
Harijs jau apzinīgā vecumā pats dažādos veidos pūlējies piesaistīt
mammas uzmanību, bijis viens aizbildinājums – nogurums pēc darba.
Nemitīgi uzsvērts arī, ka nekādas iešanas, ne arī kārumus nevarot
atļauties spiedīgo materiālo apstākļu dēļ. Harijs nav drīkstējis
arī draudzēties ar citiem bērniem. Un viņš pavisam neemocionāli,
pat lietišķi pastāsta, kā sēdējis pļaviņā un runājies ar kukaiņiem
un akmentiņiem.
Mamma pa kluso ik dienu ēd konfektes
Reiz, mammai velkot roku ārā no kabatas, izkrituši konfekšu
papīriņi. Harijs stāvējis un kā neticēdams
skatījies. Materiālie apstākļi taču! Košie papīriņi uz grīdas
izskatījās ierastajā vidē tik gaužām neiederīgi... Mamma metusies
skaidrot, ka viņu darbā kāds uzcienājis. Bet Harijam kļuvis
interesanti, un viņš mammas kabatas sācis regulāri apsekot. Un viņš
guvis apstiprinājumu, ka mamma pa kluso konfektes ēd teju ik dienu.
Līdzīgi gadījies ar kino biļetēm, kuras Harijs uzgājis mammas
somiņā, labi atceroties mātes apgalvojumu, ka kino ir ekstra, ko
viņi nevar atļauties Tomēr, lai gan Harijs māti aizstāv, viņš domā,
ka mātes attieksmi varbūt noteicis tas, ka viņš, Harijs, bijis
dzīvs atgādinājums par viņa tēvu, kurš māti pameta. Un Dievs vien
zina, kā viņai bijis ap sirdi... Saku – tas nav attaisnojums, ka
viņa ar tevi šitā! Tomēr Harijs ir noskaņots labdabīgi. Uzreiz
jāsaka – savus bērnus viņš mīl un par viņiem gādā, arī par
saskarsmes grūtībām nesūdzas. Vienīgi, iepazīstot viņu dziļāk, var
manīt vientuļā vilka sindroma atblāzmu.
Pastudējot zinātnieku slēdzienus, kļūst baisi, iedomājoties, kas no
Harija un viņa bēdubrāļiem un bēdumāsām būtu varējis iznākt (un,
visticamāk, no daudziem arī ir iznācis). Tātad – raksta sākumā
minētais pētījums atklājis, ka limbiskā regulēšana starp vecākiem
un bērniem vada nervu sistēmas attīstību. Bez vecāku vadības
neiroloģiskie savienojumi saplūst vienā kopējā haosā. Piemēram, bez
vecākiem auguši rēzus pērtiķi ir nesakarīgi, neparedzami, haotiski
ļauni. Šis stāvoklis nav ārstējams, nelīdz pat vislabākās zāles.
Lielākā izturēšanās daļa, kas veido sociāli funkcionējošu cilvēku,
tiek radīta ar neironu savienojumiem smadzeņu iekšpusē, bet tos
veidojošais fizioloģiskais spēks ir mīlestība. Bērni, kas nav
saņēmuši mīlestību, izauguši lieli, var apdraudēt paviršo
sabiedrību, kas viņus radījusi, – limbiski sakropļots cilvēks ir
bīstams. Šie gana sarežģītie paskaidrojumi nepieciešami, lai būtu
vieglāk uztvert, kāds īsti var iznākt galaprodukts, proti, ja bērna
pamestība ir visaptveroša, funkcionālais rezultāts ir reptiļa
organisms, bruņots ar neokorteksa smadzeņu izveicību un viltību.
Šāds radījums, iznīcinot sev līdzīgos, nejūt nožēlu vai līdzjūtību.
Viņam trūkst iekšējas motivācijas nenonāvēt gadījuma pēc – niecīgā
dusmu uzplūdā vai minimāla ieguvuma dēļ.
Kāds jauns noziedznieks sakropļoja savu upuri un pēc tam brīnījās:
“Par ko man jāuztraucas? Es taču neesmu viņa.” Te nu gandrīz var
ticēt, ka trilleru meistariem maniakālie tipāži tiešām nekur tālu
nav jāmeklē...
Un tomēr Harijs par tādu neuzauga. Kāpēc?
Nemīlošas mammas. Tīna un Baiba
Harija stāsts bija nemīlēta bērna stāsts. Tagad runa būs par tām
mammām, kas nemīl savus bērnus. Tīnai ir trīs jau pieauguši bērni.
Divi dēli un meita. Tīna pati augusi teju paraugģimenē
(emocionālajā nozīmē) – vecāki viņu mīlējuši, un viņa vecākus
mīlējusi un joprojām mīl. Arī pie vīra izgājusi mīlestības dēļ. Tas
bija padomju laikos, kad labais tonis diktēja uzreiz pēc
vidusskolas precēties. Vispirms gan pieteicās bērns – arī tas
piederējās pie tā paša stila. Un šo bērnu – vecāko dēlu – Tīna
nekad neesot mīlējusi. Protams, to neviens nezināja un nedrīkstēja
pat nojaust. Tīnai puika bijis pilnīgi vienaldzīgs, lai neteiktu –
kaitinošs. Viņa gan darījusi visu, kas no mātes tiek prasīts, bet
pati jutusies kā morāla krople. Neko tik briesmīgu viņa
neuzdrošinājās uzticēt pat pašas mātei un baidījusies, ka nav
normāla. Tīna saka – būtu tagadējie laiki, noteikti ietu pie
psihoterapeita. Vienīgās jūtas pret dēlu bijis kaitinošs žēlums par
to, ka viņa pati bērnu nemīl. Un tikpat kaitinoša vainas apziņa.
Līdz piedzimis otrais dēls. To Tīna iemīlējusi tajā pašā brīdī ar
visu sirdi un dvēseli. Nu beidzot viņa vismaz zināja, kas ir tas,
ar ko citas mammas ir tā pārņemtas. Līdz šim viņa tika pieklājīgi
klausījusies un pie sevis brīnījusies, ko gan tik sajūsmas vērtu
visas sievietes mazajos radījumos saskata. Jūtas pret vecāko dēlu
nemainījās – jā, viņa pažēloja puiku, ja tas bija sasities vai
slimoja, bet – tādā pašā intensitātē viņa žēlotu arī kaimiņu zēnu
vai pat nejaušu garāmgājēju, gadījusies tam ķibele. Gaidot trešo
bērnu, Tīna baiļojusies, kā būs, bet viss bija labi, meita saņēma
siltu un neviltotu mātes mīlestību.
Grūti noticēt, ka tas ir mans bērns - tik ļoti
atšķirīgs
Pēc Mērfija likuma, mammai visvairāk un nesavtīgāk ir palīdzējis
(un palīdz) vecākais dēls. Vai te jaušams sprungulis riteņos
teorētiķiem un zinātniekiem, jo šis nemīlētais bērns jau kopš
mazotnes patīkami atšķīrās ar sirsnību, kā arī izpalīdzīgu un
līdzjūtīgu dabu? Kā saka Tīna – grūti noticēt, ka tas ir mans
bērns, tik ļoti atšķirīgs viņš ir.
Tomēr te vietā ir dažas precizitātes. Par nemīlētu bērnu viņu dēvēt
nevarētu – zēnu mīlēja tēvs un vecvecāki. Līdz ar to nav jēgas arī
mudžināt psiholoģiskas pārgudrības, jo īstenībā Tīnas gadījumu
pieminu tikai tāpēc, ka šajā stāstā parādās vēl kas neizprasts –
pavisam normāla mamma bērnu var arī nemīlēt. Nemīl, un viss. Ja
būtu mīlēt nespējīga, nemīlētu taču arī abus pārējos.
Un vēl kāds stāsts, kas ir visai līdzīgs, tāpēc izstāstāms pāris
teikumos. Baibai ir divas meitas. Ar vecāko (vai te būtu kāda
likumsakarība?) bijis vēl sliktāk nekā Tīnai. Viņai bērns riebies.
Bijis pretīgi mainīt autiņus, mazgāt, tīrīt deguntiņu... Baiba ļoti
pārdzīvojusi, bet neko nav jaudājusi sev padarīt – sevis
kaunināšana nelīdzējusi. Jaunākā meita Baibā atmodinājusi mātes
instinktu, tomēr attieksme pret vecāko saglabājusies nemainīga.
Līdz pat šai dienai. Baiba pati nedroši mēģina to skaidrot ar
apstākli, ka vecākā meita vizuāli ir kā izspļauta vīramāte, kuru
viņa ienīdusi līdz sirds dziļumiem... Vēl tagad Baiba, meitai
viesojoties, nepatikā saraujas teju pie katras viņas kustības.
Jāpiebilst, ka atšķirībā no Tīnas nemīlētā dēla Baibas meitai ir
visai nejauka daba, un uz māti un māsu viņa “spļauj no piektā
stāva”. Viņa ir ieslēgusies savā ģimenē kā čaulā, un, ja mamma vai
māsa kaut ko lūdz, viņas dežūrteiciens ir – tās ir jūsu problēmas.
Un to, ka mammai viņa bijusi nebijusi, meitene lieliski juta. Kad
viņai bija 13 gadu, viņa man pateica: “Mamma ir spiesta mani barot,
ģērbt un laist skolā, citādi – ko teiks cilvēki. Bet es viņai
piedzimu tāpēc, ka viņa apprecējās un tā ir pieņemts.”
Var teikt: cik dzīvju, tik variantu. Taču godīgi jāpiemin dažas
nianses. Pirmā – visām trim mātēm pirmie bērni dzima agrā jaunībā.
Otrā – Baiba un Harija māte savos bērnos redzēja savas nemīlētības
izjūtas ļauno sakni – vīra, vīramātes atspulgu. Tīnas gadījums ir
īpašs, jo viņa nemīlēja tikai vienu savu bērnu. Kāpēc tā? Es
nezinu. Tāpēc atļaušos to atstāt kā vielu pārdomām.
Vēl un vēl...
Pirms turpinu, tomēr vēlos vēl veltīt pāris rindu arī otrai
galējībai – valdonīgām, varaskārām kontrolierēm, kuras bērnam
neļauj elpot un terorizē (tos, kas ļaujas) līdz 60 gadu vecumam.
Pētījumā teikts, ka tādām mātēm bērni izaug neuzņēmīgi, ar zemu
pašvērtējumu un bieži vien pakļauti atkarībām. Vai – nedroši, ļauni
un gļēvi. Par atkarībām runājot – tie mīlošo māmiņu – žandarmu –
smacētie, kurus pazīstu es, VISI ir alkoholiķi. Pārējais – kā no
grāmatas. Viens – mīkstčaulīgs, neizlēmīgs ņuņņa, otrs – gļēvs
nejaucenis, trešais – visu savu negaro mūžu (gāja bojā 35 gadu
vecumā) to vien darīja, kā plosījās, lai, cik vien iespējams,
sāpīgāk iezāģētu vecākiem, un guva tādu kā slimīgu baudu,
noraugoties, kā ārdās viņa māte, kurai piedevām dzīves vadlīnija
bija – ko teiks cilvēki. Tad nu viņš visos veidos gādāja, lai tiem
sakāmā neaptrūktos. Bet daža laba meita ir pacietīgi gaidījusi, kad
varēs tikt prom no mājas un aizmirst, kā viņas māte
izskatās.
Un te nu es pilnīgi piekrītu grāmatas paustajam – ar pliku
neokorteksu – loģiku, gribu – nekas nav grozāms. Risinot problēmas,
cilvēki paļaujas uz inteliģenci un ir apjukuši, kad izrādās –
saprāts nespēj mainīt emocijas. Tāpat dažādās pašpalīdzības
grāmatas ir kā auto remonta grāmatas – tās var lasīt visu dienu,
bet lasīšana neizlabo bojājumu.
Un vēl kāds personisks novērojums. Dzīvē ir gadījies sastapties ar
diviem cilvēkiem – abi ir vīrieši –, kas nav spējīgi mīlēt. Ne
sievu, ne bērnus, ne mīļākās. Nav dots. Viens no viņiem to atzina,
otrs ilgi mānīja pats sevi, līdz tomēr 60 gadu vecumā – arī atzina.
Pirmais sākotnēji bija priecīgs – viņam neviena sieviete nevarēšot
nodarīt pāri. Bet prieki nebija ilgi. Viņš apjauta, ka kaut kā
būtiska pietrūkst, bet to nekādi nevarēja dabūt. Otrs visu mūžu
nodzīvoja, palicis mūžīgais puišelis un absolūts emocionāls kretīns
– tajā nozīmē, ka viņam nebija ne jausmas, kā jūtas sieva, bērni,
citi tuvinieki. Ar smaidu uz lūpām viņš strādāja cūcību pēc
cūcības, svēti brīnīdamies, ko gan viņš kādam sliktu dara. Jo
darbojās tikai reptiļa smadzenes un neokortekss, vienīgās jūtas, uz
kurām viņš spēja reaģēt, bija izsalkums, karstums, aukstums. Un
bailes no ieņēmumu dienesta. Kad sieva viņam pārmeta neiejūtību,
viņš allaž deklarēja, ka citāds neesot varējis izaugt, jo bērnībā
neviens viņu neesot gribējis. Ej nu sazini – ērta atruna vai kulaks
uz acs.
Mīlestības fenomens
Speciālisti apgalvo un zinātniski pamato – nekas cits, izņemot
ģimenes mīlestību, limbiskās smadzenes un visu no tā izrietošo
attīstīt nevar. Televīzija, video, datorspēļu emocionālā vērtība ir
sēnalas – tās aizņem uzmanību, bet nebaro. Ironija – tas, ko
cilvēki meklē šajās mašīnās, ir cilvēciskums: stāstus, kontaktus,
savstarpēju sadarbību. Mīlestību tās aizstāt nespēj. Izrādās – arī
mīlestības daudzumam un kvalitātei ir ilgstošas neiroloģiskas
sekas. Vienaldzība un pamestība rada bērnus, kuru galvas apkārtmērs
ir mazāks, un smadzenes, skenējot ar magnētiskās rezonanses
aparātu, uzrāda samazinājumu, kas radies, ejot bojā miljardiem (!)
šūnu. Pat vairāk aprūpētas žurkas uzrāda labākus attīstības
parametrus nekā viņu mazāk lutinātie radinieki. Nepārsūdzams
spriedums: bērna dzīvē galvenais ir mīlestība.
Pētījumos ir pierādīts, ka bērni ar ciešām ģimenes saitēm ir daudz
mazāk pakļauti narkotisko vielu ļaunprātīgai lietošanai.
“Ja pusaudzis nesaņem limbisko stabilitāti no ģimenes attiecībām,
viņš ir daudz vairāk pakļauts ķīmiskajiem piedāvājumiem no ārpuses.
Vai lekcijas par atkarības problēmām atturēs pusaudžus no narkotiku
lietošanas? Neticiet tam. Tās uzrunā neokorteksa, nevis limbiskās
smadzenes. Doma, ka ar runāšanu var kaut ko panākt, pārliecina
tikai tos, kam pašiem nav problēmu.”
Tāpēc tāds īsts gala vārds šoreiz pat nav iespējams. Gan tāpēc, ka
ar neokorteksu nav iespējams uzrunāt jūsu, lasītāju, limbiskās
smadzenes, gan tāpēc, ka nemīlēto bērnu problēma ir mūžīga un,
visticamāk, neatrisināma. Visi pēta tikai sekas, kas diemžēl atkal
un atkal pārtop par cēloni. Ko darīt?
Varbūt, mēģinot uzskatāmāk ilustrēt starpību starp domāšanas
(neokorteksa) un jūtu (limbiskajām) smadzenēm, kā arī tādēļ, lai
līdz kaulam sajustu mātes, māju un emocionālās atmiņas nozīmi,
citēšu zīmīgu izcilā rakstnieka Marsela Prusta romāna "Zudušo laiku
meklējot" fragmentu, kas sākas ar to, ka pieaugušais Marsels
pārrodas mājās aukstā ziemas vakarā, un māte viņam piedāvā karstu
tēju:
“.. mirklī, kad kūkas drupatiņas kopā ar tējas malku pieskārās
aukslējām, nodrebēju, juzdams, ka manī norisinās kas ārkārtējs.
Mani pārņēma svētlaimīgs prieks, prieks pats par sevi, bez kāda
iemesla. Acumirklī tas vērta dzīves norises vienaldzīgas,
neveiksmes – nesvarīgas, mūža īslaicību – šķietamu tādā pašā veidā,
kādā to panāk mīlestība, piepildot mani ar kādu brīnumainu vielu, –
nē, drīzāk nevis šī viela bija manī, bet es pats biju šī viela. Es
vairs nejutos viduvējs, neievērojams, mirstīgs. Kur varēja rasties
tāds varens prieks? Jutu, ka tas saistīts ar tējas un kūkas garšu,
taču bezgaldaudz pārspēj to, tam ir cita daba. Kur šis prieks
dzimst? Ko tas nozīmē? Kur to notvert? Kas ir šis nesaprotamais
stāvoklis, kuram nav nekāda loģiska izskaidrojuma, bet kura
neapšaubāmības, svētlaimības un realitātes priekšā viss pārējais
nobāl?”
Bērnībā mazais Marsels bijis mīlēts bērns, kurš ļoti pieķēries
mātei. Un, manuprāt, šis ir lielisks citāts, kad ir iespējams
izsekot, kā nejaušas izjūtas dod pirmo impulsu, kas virza pie
lietām, kuru patiesa aptveršana iespējama dziļākiem zemapziņas
slāņiem, ko intuitīvi modina ārēji impulsi. Skan sarežģīti, bet ir
pavisam vienkārši – prieka un svētlaimes sajūtu iespējams atmodināt
vienīgi tad, ja tā cilvēkam vispār ir pazīstama. Ja tā cilvēkā
ielikta. Ja ir, ko modināt.
Teksts: Henriete Otsa, žurnāls "Patiesā Dzīve"
Avots: www.kasjauns.lv