Kur rodas nežēlīgi un vardarbīgi bērni? Meklē cēloni savā ģimenē!
Latvijas bērnu un pusaudžu uzticības tālruņi gadā saņem vairākus tūkstošus zvanu par vardarbības gadījumiem. Lielākā daļa zvanu ir par emocionālo vardarbību, turklāt pēdējo gadu laikā pusaudži kļūst arvien nežēlīgāki.
Latvijas presē atspoguļotie speciālistu pētījumi vēsta: aptuveni 70% skolēnu būtu gatavi piedalīties vardarbībā pret vienaudzi, kas viņiem nepatīk.
Psihologi konstatējuši – viens no spēcīgākajiem agresivitātes
izraisīšanas faktoriem ir sociāli ekonomiskā spriedze. Tas notiek
diezgan vienkārši – šķēršļi, kas neļauj sasniegt vēlamo, piemēram,
neadekvāta, pārāk maza darba alga par padarīto, rada spriedzi, kas
izraisa agresiju un var izpausties kā vardarbība. Pie šāda
slēdziena vairāki ASV psihologi nonāca jau 1939. gadā, tiesa gan,
ļoti drīz šo pieņēmumu sāka apšaubīt – pārāk daudz pasaulē ir
piemēru, kas rāda pretējo – cilvēki dzīvo nabadzībā, tomēr nav
vardarbīgi, gluži otrādi, ir draudzīgi, ticīgi un mīloši
cilvēki.
Amerikas speciālisti izpētījuši: bērni vecuma grupā no trim līdz
septiņpadsmit gadiem 80% gadījumu ir bijuši vardarbīgi. Vairāk nekā
puse vardarbību pastrādājuši pret savām māsām un brāļiem, 10% –
pret vecākiem, pat ar letālām sekām – bērni nogalinājuši savus
vecākus.
Secinājums: lai gan sociāli ekonomiskās spriedzes un vardarbības
eskalācijas cēloņsakarības saite ir nenoliedzama, tas ir tikai
viens no zobratiem, kas nodrošina pieaugošās agresijas mašīnas
eksistenci.
Daudzi vecāki un bērni nezina, ka pieaugušā atļauja vajadzīga tad, ja psihologam jāveic bērna padziļināta izpēte, ne tad, ja nepieciešams tikai padoms vai vienkārši saruna.
Bumerangu lietus
Vardarbīgu rīcību nevar izraisīt tikai viens iemesls – visbiežāk
vardarbīga bērna vai pieaugušā rīcība ir gara notikumu ķēde,
dažkārt pat visas dzīves rezultāts. Kā vardarbības veidošanās
pirmavotu parasti min ģimeni. Seko sabiedrības attieksme, morāli
ētiskās prioritātes, vispārējs attīstības un kultūras līmenis.
Neviens vairs nestrīdas, ka eksistē tieša saistība starp vardarbību
ekrānos, presē, datorspēlēs un vardarbības līmeņa paaugstināšanos
reālajā dzīvē. Tas ir zinātniski pierādīts, tomēr – vai tāpēc mazāk
pērk datorspēles un skatās vardarbības pārsātinātas
filmas?
Ir pierādīts, ka tie, kas bērnībā cietuši no vecāku vardarbības,
pieaugot bieži vien paši kļūst par varmākām. Tātad – ja bērnībā
mazais cilvēks ticis pazemots un sists, tad arī viņš savus bērnus
pazemos un sitīs. Bet atkal – ne vienmēr. Dažkārt notiek pilnīgi
pretēja situācija: cietis bērnībā no vardarbības, pieaugušais zina,
kurš ceļš ved uz elli. Speciālisti precizē: tas parasti notiek
tikai tad, ja atrodas kaut viens pieaugušais, kas bērnu pieņem
tādu, kāds viņš ir. Pieņem un atbalsta. Tas var būt skolotājs,
radinieks, kaimiņiene, psihologs.
Vardarbība dīgst pēc cēloņsakarību likuma. Viss notiek pakāpeniski:
ja bērns novēro vardarbības aktus starp tuviem cilvēkiem, viņš
secina, ka tā ir ikdienišķa parādība. Ja māte un tēvs savu bērnu
sit vai dažreiz tikai iepļaukā, bērns pieņem, ka vardarbība ir
normāls soda veids, turklāt efektīvs – skaidro psihologi. Tādā
veidā bērns apgūst īpašu dzīves ziņu: lai sasniegtu mērķi,
vardarbība ir universāls līdzeklis, tikai prasa piesardzību. Šis
modelis iesakņojas bērnā arī gadījumos, ja bērnu “sit tikai ar
vārdiem”, respektīvi, pazemo emocionāli. Arī tad viņš iemācās
vardarbību – ne mazāk bīstamo, psiholoģisko: iebiedējot, draudot,
kliedzot.
Vardarbība dīgst pēc cēloņsakarību likuma. Viss notiek pakāpeniski: ja bērns novēro vardarbības aktus starp tuviem cilvēkiem, viņš secina, ka tā ir ikdienišķa parādība.
Viņi kliedz
Bērns savas emocijas izrāda uzvedībā, un tas var nozīmēt daudz ko,
teic žurnāla "Patiesā Dzīve" uzrunātie uzticības tālruņa
konsultanti. Visbiežāk ar zvanītāju saruna sākas par aizvainojumu
un pazemojumu, kas saistās ar klasesbiedriem skolā, un sarunas
gaitā izgaismojas atziņa: bērns jūtas atstumts un vientuļš ne tikai
skolā, bet arī ģimenē. Ja skolā bērns jutīsies slikti, toties mājās
tiks saprasts, pieņemts un mīlēts, tad, visdrīzāk, vecāki vai arī
tie, kas rūpējas par bērnu, spēs laikus noskaidrot problēmas cēloni
un rīkoties.
Tomēr pārāk bieži zvana bērni un saka: es zinu, maniem vecākiem
viss vienalga! Esmu pie tā pieradis! Lai gan tā nav patiesība –
neviens bērns nekad nevar pierast pie atziņas, ka viņš ir
vienaldzīgs saviem vecākiem. Un bērnos krājas rūgtums,
aizvainojums, dziļas sāpes un milzīgas dusmas, kas vēlāk var
izlauzties dažādos veidos, arī vardarbībā. Tā ir uzticības tālruņa
ikdiena, kad zvana dusmu un naida pilni bērni un kliedz. Viņi pat
nespēj parunāt – tik liela ir viņu spriedze. Viņi kliedz, rupji
lamājas, izlādējot savas sāpes pret pasauli, ļoti bieži pat nav
iespējams ar viņiem izrunāt, kas ir noticis.
Uz uzticības tālruni zvana arī vecāki. Tie, kas kādā brīdī jūtas
bezspēcīgi vai apjukuši saistībā ar bērnu audzināšanu. Tā ir liela
drosme – atzīt, ka mēs, vecāki, ar kaut ko netiekam galā. Bet,
uzsver psihologi, nav par ko kaunēties – ir jāmeklē
palīdzība.
Gandrīz katrā skolā ir psihologs. Bērni var lūgt padomu, runāt par
viņiem svarīgo, taču daudzi atsaucas uz likumi: to drīkst darīt
tikai ar vecāku atļauju. Daudzi vecāki un bērni nezina, ka
pieaugušā atļauja vajadzīga tad, ja psihologam jāveic bērna
padziļināta izpēte, ne tad, ja nepieciešams tikai padoms vai
vienkārši saruna. Gadās pat situācijas, kad bērns saka: es vēlos
psihologa palīdzību, bet vecāki uzskata, ka tas nav
nepieciešams.
Vardarbības aplī ieslēgtie
Pārdzīvojot negatīvas emocijas – bailes, kaunu, apdraudējumu,
nepatiesas vainas izjūtu –, bērns sāk par sevi domāt apmēram tā:
“esmu sabojāts, sliktāks par citiem”, “esmu bezspēcīgs”, “esmu
vainīgs”. Upurim sāk izpausties bezspēcības radītā, iemācītā
bezpalīdzība vai agresīva uzvedība, izmaiņas notiek sevī un savu
emociju uztverē. Rodas saskarsmes traucējumi. Bērns kļūst
bezpalīdzīgs, pārāk agresīvs, pārāk piesardzīgs, pārāk uzbudināts.
Rezultāts? Piemēram, bērns atnāk mājās un sāk trakot. Kaut kur taču
spriedze ir jāizlādē. Un ja pretī viņam ir pieaugušie, kuru stresa
biķeris arī pilns līdz lūpai...
Jauniešu socializācijas tradīcijas sabiedrībā ir nozīmīga sociālās
kultūras daļa, un tas, vai mēs spējam būt cilvēki pret citiem
cilvēkiem, arī nosaka, cik daudz mūsos, mūsu bērnos un sabiedrībā
būs agresijas. Jo katrs bērns grib izcelties, būt novērtēts,
ievērots. Ja viņš to nespēs izdarīt pozitīvi, mēģinās citādi. Viņš
vienmēr atradīs veidu, kā padarīt tēti un mammu – visu pasauli! –
redzīgus.
Piemērota soda neesamība, tāpat kā vardarbība – neadekvāts sods vai
visatļautība, rada secinājumus, kas pārvēršas uzvedības paradumā.
Vēlāk – raksturā.
Avots: žurnāls "Patiesā Dzīve", www.kasjauns.lv