Mobilais tālrunis senioriem - iespēja socializēties un mazināt vientulības sajūtu
Katrs trešais sirmgalvis Latvijā jūtas vientuļš, turklāt, gadu skaitam pieaugot, arvien pastiprinās arī bailes palikt vieniem. 45% senioru baidās no vienatnes.
Katrs trešais sirmgalvis Latvijā jūtas vientuļš, turklāt, gadu skaitam pieaugot, arvien pastiprinās arī bailes palikt vieniem. 45% senioru baidās no vienatnes – tā liecina laimes un ģimenes attiecību mērījuma Amigo laimes indekss ietvaros veiktā aptauja.
Ne vienmēr bērni un mazbērni savus vecākus un vecvecākus var apciemot pietiekami bieži. Tam var būt dažādi iemesli – finansiāli apstākļi, attālums vai aizņemtība. Lai būtu iespēja biežāk aprunāties ar saviem mīļajiem, lielisks risinājums ir jaunās tehnoloģijas, piemēram, mobilais tālrunis. To vienmēr var paņemt līdzi un sazināties ar tuviniekiem, atrodoties arī ārpus mājām. Mobilais tālrunis sniedz iespēju komunicēt, socializēties ar citiem senioriem un atrast domubiedrus, radošās senioru grupas. Tas ir arī palīgs dažādās krīzes situācijās.
Gan mobilā tālruņa izvēle, gan funkciju apgūšana ir laikietilpīgs process, kā norāda klīniskā psiholoģe un kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Marija Ābeltiņa: “Jābūt pacietīgiem priekšrocību izskaidrošanā un atbildot uz jautājumiem, kas pašam varbūt šķiet pašsaprotami. Nepacietība un sašutums, kā var nesaprast elementāras lietas, rada tikai pretestību apgūt kaut ko jaunu. Nozīmīgi ir kopīgi trenēties lietot ierīci, jo mācīšanās procesu vienmēr pavada satraukums un neērtības sajūta. Katrs cilvēks kaut nedaudz uztraucas, apgūstot jaunas lietas, un seniori nav izņēmums. Es neieteiktu aizrauties ar sarežģītām tehnoloģijām, kur ir daudzpakāpju funkcijas, bet izvēlēties pēc iespējas vienkāršāku risinājumu.”
Kas jāņem vērā, izvēloties mobilo tālruni vecāka gadagājuma cilvēkiem?
Marija Ābeltiņa skaidro, ka mobilā tālruņa izvēlē svarīga ir individuāla pieeja un ir jāorientējas uz konkrētā cilvēka vajadzībām un grūtībām, seniora veselības stāvokli – cik skaidri redz, cik veikli darbojas pirksti, cik labi dzird. Jauniešiem ir veikli pirksti un viedtālruņa skārienjutīgais ekrāns ir viegli lietojams, bet vecāka gadagājuma cilvēkiem tas var radīt diskomfortu.
Senioriem dažkārt grūtības sagādā apgūt jauno tehnoloģiju lietošanu. Viņi tās baidās salauzt, izdarīt ko nepareizu un radīt sev liekus izdevumus.
Senioriem var rasties vēlme atteikties no jaunmodīgiem telefoniem ar daudz funkcijām, jo viņiem var šķist, ka, neprotot ar tiem apieties, viņi pieļaus kādu kļūdu un nākamajā mēnesī saņems rēķinu ar milzīgu summu par operatora pakalpojumiem.
Seniori lielākoties izmanto tikai zvanīšanas funkciju, tomēr ir vērts iepazīstināt vecmāmiņu vai vectētiņu ar viedtālruni, jo tas piedāvā plašākas iespējas saziņai ar citiem – attēlu un video nosūtīšanu, sociālo tīklu izmantošanu u. c.
Kā norāda psihoterapeite, izvēloties mobilo pakalpojumu senioriem, ir jāizvērtē katra cilvēka spējas un vajadzības. Pozitīvi, ka arī mobilo sakaru operatori pievērš tam arvien lielāku uzmanību, pielāgojot pakalpojumus dažādām vecuma grupām, tostarp vecāka gadagājuma cilvēkiem. Tādējādi ir plašākas iespējas piemeklēt piemērotāko risinājumu un pat saņemt specializētus senioru ikdienai piemērotus sakaru pakalpojumus.
Mobilo sakaru operatora Amigo pakalpojums Pensionāriem+ ir veidots, ņemot vērā galvenās senioru prioritātes – vienkāršību un iespēju rūpīgi kontrolēt izdevumus, vienlaikus nezaudējot sasniedzamību, kam kritiskos brīžos var būt izšķirošā loma. Vienkāršību nodrošina fiksēta maksa un 500 bezmaksas sarunu minūtes populārākajos sakaru tīklos Latvijā. Turklāt mēneša maksā iekļauti arī zvani uz visām ārstniecības iestādēm. Tas tāpēc, ka pensionāri biežāk nekā citas sabiedrības grupas vēršas pie ārstiem, bet daļa ārstniecības iestāžu numuru neietilpst četros populārākajos sakaru tīklos. Savukārt izmaksu kontrolei tiek piedāvāta iespēja noteikt tēriņu limitu, kuru sasniedzot klients saņem paziņojumu un var izlemt, vai un cik lielus papildu tēriņus atļauties.
Pieredze rāda, ka senioriem piemērotākie ir vienkārši lietojami tālruņi ar izteikti lieliem taustiņiem un labi saskatāmiem burtiem prāvā ekrānā. Tādēļ Amigo pakalpojuma Pensionāriem+ lietotājiem bez maksas dāvina specializēto Doro Primo 215 tālruni, kurš ir ne vien ērti lietojams, bet aprīkots arī ar īpašu trauksmes zvana pogu, kas veselības problēmu gadījumā ļauj ieslēgt apkārtējo uzmanību piesaistošu skaņas signālu, kā arī automātiski izsūta brīdinājumu uz iepriekš norādītu tālruņa numuru – radinieku vai ģimenes ārsta.
Nozīmīga izšķiršanās ir arī pieslēguma apmaksas veida izvēle – priekšapmaksa vai pastāvīgais pieslēgums. Šeit ir būtiski apzināties, ka tikai pastāvīgais pieslēgums garantē iespēju sazvanīties jebkurā situācijā un nav nepatīkamu pārsteigumu, ja piemirsts papildināt avansu.
Pirms tālruņa iegādes un pieslēguma izvēles ieteicams aprunāties ar savas ģimenes senioriem un noskaidrot viņu vēlmes, kā arī ieradumus saistībā ar mobilo tālruņa lietošanu. Tas palīdzēs rast vispiemērotāko risinājumu. Kā arī ir svarīgi sākotnējā jaunā tālruņa apguves posmā būt pacietīgiem un parādīt, kā ar to apieties. Šādas rūpes noteikti iepriecinās seniorus, vienlaikus tā ir arī laba iespēja pavadīt vairāk laika kopā un atvieglot saziņu ikdienā.