Ansis Bogustovs: Par vīrišķību sabiedrībā jāiestājas arī sievietēm
Vīrietis atbalstošo lomu var uztvert kā daļu no savas misijas, uzskata žurnālists Ansis Bogustovs, kura ģimenē aug četri bērni - trīs meitas un dēls. Viņš intervijā dalās pārdomās par tēva lomu ģimenē un Latvijas sabiedrībā trūkstošo vīrišķību.
Ko tev nozīmē Tēva diena? Vai jūsu ģimenē tā tiek
atzīmēta?
Pirms pieciem gadiem, kad bērni vēl nebija apzinīgā vecumā, kad
paši var uztaisīt pārsteigumus, es pat mazliet apvainojos, ka
neviens neatceras Vīriešu vai Tēva dienu. Vēlāk man sāka likties
nedaudz smieklīgi, ka šiem svētkiem ir tāda propagandas pieskaņa,
bet tagad četrdesmitgadnieka krīzes ietvaros un sevis meklējumu
rezultātā esmu sapratis, ka taisnība visiem tiem, kuri saka, ka
šajā sabiedrībā pietrūkst vīrišķības.
Mamma mani audzināja viena, viņa ar tēti izšķīrās, kad man bija
trīs gadi. Arī mans tēvs bija audzis bez tēta. Tā ir tipiska
Latvijas sabiedrības problēma – džeki, kuri auguši ar mammām,
netiek galā ar normālām vīrišķības izpausmēm. Viņi nezina, kas
jādara tētim. Manā dzīvē ir bijuši vairāki mirkļi, kad es nemaz
nenojaušu, kāda ir mana loma. Es to izjūtu praktiski – bērnībā biju
skuķu puika, un arī tagad esmu gatavāks izklaidēt meitas, nekā ar
dēlu izdarīt to, kas viņam ir svarīgi, jo man bērnībā nebija ar ko
to darīt. Caur savu personīgo, ne pārāk ideālo pieredzi varu
sajust, ka sabiedrībai vajadzīgs risinājums, ka pietrūkst vīrišķā
elementa. Tas nav pārmetums. Matriarhāta sabiedrība ir daudz
iejūtīgāka, empātiskāka. Ja Tēva dienu nepārvērš par prastu šovu,
tad dziļāka saruna par vīrišķību ir ļoti vajadzīga.
Man liekas, ka Tēva dienā būtu tikai godīgi izcelt vēl vienu tēmu –
šausmīgo egocentrismu būt vienam. To, ka cilvēki savus seksa
partnerus tur drošā attālumā, lai zinātu, ka nedabūs lipīgu
slimību, bet nepadara viņus par savas mājsaimniecības sastāvdaļu.
Man liekas, ka mēs kā sabiedrība iemācāmies, ka katrs var dzīvot
vienatnē. Protams, ka var, bet vai tā līdz galam sevi piepildām? Es
nevarētu bez sievietes sev blakus.
Mūsu sabiedrībai lielākoties ir raksturīgs parādes svētku
princips, arī šogad plānots gājiens un koncerts Vērmanes dārzā.
Diskusijas paliek otrajā plānā.
Ir labi, ka portāls "mammāmuntētiem.lv" iesāk šo tradīciju. Sākumā
to var izdarīt tikai ar bezmaksas saldējumu dalīšanu, braukšanu ar
riteņiem ap Brīvības pieminekli un koncertu.
Esmu gājis uz tētu grupām "Dardedzē", un tur var redzēt, ka
Latvijas vīrieši iesaistās sarunās un atbrīvojas tikai tad, ja
zina, ka neviens no klātesošajiem nav "pareizais" tētis. Šī
programma mēģina iedibināt to, ka vīrieši var sarunāties savā
starpā, ka nav jāraud vai jāizrāda savs vājums, bet, respektējot
vienam otru, varam dalīties pieredzē, mācīties, nebūt tik kautrīgi,
runāt par izaicinājumiem. Mūsdienu sabiedrība ir ļoti pieradusi pie
ārišķīgiem veiksmes stāstiem, tāpēc Tēva dienai vajadzīgs tas
patoss - mēs varam, mēs ejam, mēs darām, mēs cīnāmies. Tomēr palikt
tikai pie tā ir bezjēdzīgi, jo būt tēvam nenozīmē piedalīties Tēva
dienā. Tas nozīmē ikdienā uzņemties atbildību, atzīt, ka ir lietas,
ko neproti, bet vari iemācīties.
Kā varētu risināt diskusiju par vīrieša lomu
sabiedrībā?
Atklāti runājot. Sieviešu tiesības pasaulē tiks atrisinātas tikai
tad, kad par tām iestāsies vīrieši. Pēc šī paša principa –
vīrišķība sabiedrībā būs tikai tad, kad par to iestāsies sievietes.
Ja Tēva dienas gājienā ies tikai veči un viņu dēli, tad labāk lai
viņi iet makšķerēt, būs vismaz ģimenei ko ēst. Tāpat arī Sieviešu
dienā – nevis vīrietis reizi gadā nopērk to novītušo lakstu un
uzdāvina, bet regulāri kaut ko dara, lai sieviete jūtas kā puķe.
Man liekas, ka vīrišķības spēks ir spēja runāt par lietām, pat ja
tās nav patīkamas.
Mācies un saproti, ka visam savs laiks?
Vīrišķīgi ir nenolaist ļekas. Vienmēr esmu domājis par tiem
puišiem, kuri aizlaižas no attiecībām. Nu labi, viņi dabū sev
otras, trešās, septiņpadsmitās. Viņi patiesībā izķēpā savu laiku tā
vietā, lai izkoptu sevi, ieskatītos… Man ļoti patīk Jura Rubeņa
teiktais, ka mēs viens otram esam spogulis. Es esmu spogulis savai
sievai, viņa - man.
Hiperseksualizācija nozīmē tikai to, ka cilvēki ātri uzsāk attiecības, viļas, vilšanās sāpju dēļ nevar atrast jaunas attiecības, kļūst aizvien prasīgāki viens pret otru, un tad sievietes kļūst vīrišķīgas un vīrieši - sievišķīgāki.
Vīrišķība ir stāvēt un skatīties arī uz nepatīkamām lietām.
Manuprāt, Tēva diena pašlaik sabiedrībā ir arī stāsts par
attiecībām, vīrišķīgu spēku un mieru pārvarēt situācijas, kur
liekas - vieglāk taču ir izmest veco, nodot atkritumos, sašķirot pa
sastāvdaļām un radīt jaunu. Dzirdot, ka puse no bērniņiem piedzimst
nereģistrētās attiecībās, es domāju – no kā tad tas vīrietis īsti
bēg? Arī sev šo jautājumu esmu uzdevis – kāpēc trīs gadus neprecēju
meiteni, kuru ļoti mīlēju? Tā arī bija mana bērnības trauma, mans
vīrišķības trūkums pateikt – es tevi mīlu tik ļoti, ka tev jākļūst
par manu sievu. Klausoties, kas notiek apkārt, es ļoti daudz redzu
bēgšanu, nevis risināšanu.
Tas nav patērētājsabiedrības pamatprincips? Nav labs, ņemu
nākamo.
Man patīk vecas lietas. Es tās pat izvelku no miskastes, noņemu
krāsu un restaurēju. Es zinu, ka vecumdienās būšu kašķīgs, pretīgs,
uz radio brīvo mikrofonu zvanošs, jo es esmu piekasīgs centienos
uzlabot sabiedrību. Pēdējo piecu gadu laikā esmu nomainījis trīs
dzīvesvietas un katrā no tām no manis mantojumā ir palicis
atkritumu šķirošanas konteineris. Kas ir tava vīrišķīgā rīcība?
Gudri bakstīt degunu vai iet un sakārtot sabiedrību?
Man liekas, ka mums sabiedrībā ir vairāk jārunā par vērtībām -
stabilitāti, ilgtspējību. Mēs dzīvojam mierā. Pēc Otrā pasaules
kara savās brīvības cīņās pret komunismu esam izlējuši tikai
krūzīti asiņu, bet esam iemantojuši kaut kādu attaisnojumu visam.
Vīrišķība būtu nomierināties, atmest visas putojošās emocijas par
to, ka bēgļi sagandēs Latviju un atšķaidīs latviskumu. Tu vari
lepoties ar to, ko esi paveicis, vienlaicīgi atceroties, ka esi
daļa no sabiedrības, ka cīnies par ko labāku. Mūsdienās pieaugošais
egocentrisms ir bīstams arī vīrišķības aspektā.
Es ļoti ilgi meklēju savu otro pusīti, un uzskatu, ka tā ir
nopietna lieta. Negribu kā vecs onkulis moralizēt, ka sekss ir
slikti, bet man liekas, ka hiperseksualizācija nozīmē tikai to, ka
cilvēki ātri uzsāk attiecības, viļas, vilšanās sāpju dēļ nevar
atrast jaunas attiecības, kļūst aizvien prasīgāki viens pret otru,
un tad sievietes kļūst vīrišķīgas un vīrieši - sievišķīgāki. Man ir
žēl skatīties uz tām gudrajām, skaistajām, strādīgajām meitenēm,
kuras vai nu aizbrauc uz ārzemēm, vai izmisušas staigā pa
pasākumiem ar vīna glāzi. Vīrieši mēdz būt tādi ņuņņas, viņiem nav
iemācīts saķemmēties un nomazgāt rokas, pirms iet pie meitenes.
Viņi neciena otru cilvēku un sevi. Latvijas sabiedrībā var redzēt,
cik daudz ļaunuma nodara tas, ka šīs lietas nav balansā.
Pastāstīšu nesenāko gadījumu, kad kā vīrietis jutos valsts varas
aizskarts. Man "Rīgas satiksmei" bija jānes zīme, ka sieva patiešām
grib atteikties no mēneša biļetes, kas viņai pienākas kā daudzbērnu
mammai. Principā tā pienākas jebkuram no vecākiem, bet mammai
vairāk, jo vīrieši mēdz būt cūkas un aiziet no mammām un, ja viņi
vēl ir dubultcūkas, tad nemaksā alimentus un pazemo savu daudzbērnu
māti, atņemot viņai braukšanas talonu. Savas aizdomas, ka es arī
varētu būt tāds cūka, jo interesējos par atlaidēm, izteica
nogurusi, nostrādājusies sieviete "Rīgas satiksmes" birojā. Sanāk,
ka mēs pieņemam - visi vīrieši ir cūkas. Piedod, bet nav! Man kā
vecim tas iedzēla. Sociālās palīdzības programmās tiek automātiski
pieļauts, ka ar bērniem paliek sieviete. Kāpēc? Es domāju, ka mums
jāizaicina vērtības.
Dzejniekam Kārlim Vērdiņam ir ļoti jauks dzejas krājums
"Tētis", kurā parādīts, ka tētim ir tiesības būt gan nogurušam, gan
dusmīgam.
Jā, viņš drīkst, viņam vajag savu telpu, vajag apmierināt savu
"es". Viņam nav jābūt Supermenam, lai gan mūsdienās no vīrieša tas
tiek prasīts. Kārlis Vērdiņš ir rīkojies supervīrišķīgi, jo no
saldā humora viedokļa parādījis šīs paaudzes vīriešu iekšējo sāpi.
Man liekas, ka viņi ir mazliet neuzklausīti, nesamīļoti. Pēdējo
divu nedēļu laikā filmas uzņemšanas ietvaros esmu bijis Liepājas un
Jelgavas cietumos un saticis puišus, kuri ir narkomāni. Es viņiem
jautāju – kāpēc? Viens ir bijis ielu bērns, otrs – vecmāmiņas
izlutināts. Abi attapušies cietuma kamerā un mēģina tikt ārā no
savas dzīves likstām. Viņiem šausmīgi pietrūkst iespējas tikt
samīļotiem un būt vājiem. Mierinājumu abi atrod narkotikās. Mēs
varam viņiem pārmest, bet, lūk, cik liela loma sievietei ir vīrieša
izaugsmē, bet mēs sakām – ko tu pinies mammas brunčos, ko tu
pinkšķi kā skuķis? Vīrietis drīkst būt arī emocionāls, viņā var
uzjundīt jūtas. Varbūt mēs arī esam ņuņņiki. Varbūt mums ir pārāk
viegla dzīve, iespējams, tehnoloģiskā progresa dēļ mums vairs nav
vajadzīgs vīrietis kā lietu sakārtotājs.
Sieviete jau arī var naglu sienā iesist.
Protams, un tas ir ļoti labi, bet tu nevari iedomāties, kā es
pārdzīvoju, kad mana sieva iedrošinājās pielikt pie sienas manu jau
mēnesi nepielikto plauktiņu. No sākuma likās: "Skaidrs! Viņa ir
ragana un to izdarījusi aiz dusmām, viņa grib mani pārmācīt." Tomēr
tad es sapratu, ka viņai ne tikai diezgan labi padodas, bet arī
patīk tas, ka viņa var man vairs nelūgt ko izdarīt. Es sāku
nervozēt, ka zaudēju savu sociālo lomu. Sievietes, lūdzu, saprotiet
arī veču izmisumu! Nu pasakiet trīsreiz, pat ja mēs esam bremzes un
nesaprotam, ka to plauktiņu vajag tūlīt. Mums drusciņ jāpadomā –
vai tiešām tā vieta būs labākā? Ja nebūs pareizi, sanāks dubults
darbs, un paliks caurumi. Mums ir cita veida loģika, un es
nedomāju, ka par to vajag kautrēties. Mums savā starpā ir
jāsarunājas vairāk un iejūtīgāk.