Piecu bērnu tēvs: “Bērni cilvēkam liek kļūt labākam”
Cik viegli ir būt piecu bērnu tēvam, ja nevēlies tikai pildīt apgādnieka funkciju, bet arī būt kopā ar bērniem viņiem īpašos notikumos, ikdienas rūpēs un atpūtas brīžos? Šādu jautājumu valsts atbalsta programma “Latvijas Goda ģimenes apliecība “3+ Ģimenes karte”” vēlējās noskaidrot Tēva dienas priekšvakarā. Tētis Andris Kalnozols teica, ka veiksmes atslēga ir kopdarbs – kamēr vada uzņēmumu, ikdienas rūpes uzņēmusies sieva Inese. Tāpēc arī uz interviju pāris nāk rokrokā – tieši tāpat kā savā ikdienā.
Vizītkarte
Tētis: Andris Kalnozols, uzņēmuma ZS “Vairogi”
līdzīpašnieks un vadītājs
Mamma: Inese Kalnozola, sociālais pedagogs
Aizkraukles pagasta sākumskolā
Bērni: Patrīcija (15 gadi) dzimusi Andra
iepriekšējās attiecībās, dvīņu brāļi Mariss un Markuss (10 gadi),
dvīņu māsas Roberta un Paula (6 gadi)
Andri un Inesi satieku kādā lietainā augusta pēcpusdienā. Peļķes
pilsētā ir pamatīgas, ļaudis steidzas, galvas ierāvuši kapucēs un
lietussargus izslējuši, cerot mazliet nosargāt sausuma sajūtu.
Pāris ierodas precīzi norunātajā laikā. Inese ģērbusies gaišā
vasaras tērpā un pieskandina telpas skanīgiem smiekliem. Andris
nopietnāks, bet nenoliedzami pašpārliecināts – viņš taču ir ne
tikai uzņēmējs un gādīgs vīrs, bet arī piecu bērnu tēvs. Vēlāk
sarunas noslēgumā Andris teiks: “Laimīgi tie cilvēki, kam ir bērni,
bet vislaimīgākie tie, kam ir daudz bērnu.”
Viens nav karotājs – atbildība ir jādala
Andris: Visa ikdiena patiesībā balstās uz Ineses pleciem. Man kopā
ar vecākiem un brāli ir ģimenes uzņēmums, esmu atbildīgs par 50
darbiniekiem. Dažkārt smejos, ka man ir mājās pieci bērni un darbā
– 50.
Inese: Mana diena paiet, bērnus vadājot uz skolu, pulciņiem. Varu
atļauties tikai 0,2 slodzi vietējā skoliņā, kur esmu sociālais
pedagogs. Man piedāvāja lielāku slodzi, taču nācās atteikt, jo
vienkārši nav vairāk laika. Šobrīd lielā stundu likme ir mājās.
(Smejas.)
Andris: Mans moto: man jānodrošina sievai visi apstākļi, lai viņai
būtu pēc iespējas ērtāk pavadīt šo salīdzinoši ilgo laiku kopā ar
bērniem. Nesaku, ka man darbā ir viegli, taču būt mājās ar bērniem
ir daudz grūtāk. No darba ir brīvdienas, var aiziet agrāk, bet kopā
ar bērniem ir jābūt visu laiku.
Ilūzijas, realitāte un mūžīgā mācīšanās
Andris: Inese man laika gaitā ir iemācījusi daudzas lietas par
bērniem (un ne tikai) izprast un uztvert citādi, es arī daudz lasu
rakstus un grāmatas par attiecībām ģimenē, bērnu audzināšanu. Tā ir
taisnība, ko daudzi vīrieši neslēpj, ka, atnākot no darba, gribas
kādu stundu divas darīt to, ko pats vēlas. Man arī tā ir bijis, ka,
braucot mājās, jau uzburu ainu, kā tagad būs, ko es darīšu, kā
atpūtīšos, ka māja būs kārtībā, gaidīs silta zupa un rātni, rindiņā
sasēdināti bērni, taču realitāte dažkārt atšķiras no iecerētā par
visiem 360 grādiem. Ar sievu esam daudz par to runājuši, tāpēc es
spēju pieņemt, ka dzīvē tomēr nevaru visu ietekmēt. Esmu pārstājis
uzburt iedomu ainas, priecājos par to ikdienu, kas mums ir.
Patiesībā pēdējo trīs četru gadu laikā esmu aptvēris, ka tieši
bērnos rodu mieru. Pēdējā laikā esmu izvērtējis savas prioritātes,
piemēram, neeju tik bieži medībās, lai vairāk būtu kopā ar
ģimeni.
Inese: Jā, reizēm mums nav vienprātības kādā jautājumā, bet tas
taču ir normāli. Meklējam dažādus risinājumus. Ne tikai lasām
izglītojošu literatūru, bet arī aprunājamies ar psihologu, īpaši
tad, ja kāds no bērniem sasniedzis jaunu vecumposmu. Ar pusaudzi
mums jau bija pirmās saskarsmes problēmas, ko, šķiet, esam
veiksmīgi atrisinājuši. Ja šķiet, ka paši nevaram vienoties,
vienmēr ir iespēja pakonsultēties ar trešo cilvēku no malas, kas ir
kompetents bērnu audzināšanas jautājumos. Tā kā esmu sociālais
pedagogs, man ir daudz labu studiju laikā iegūtu materiālu par
dažādām problēmām un situāciju risinājumiem.
Andris: Mūsu lielais pluss – mēs, protams, varam sastrīdēties, bet
pēc piecpadsmit minūtēm atkal varam sēsties pie galda un
konstruktīvi sarunāties. Nekad nav bijis, ka mēs nedēļām klusētu
vai par kaut ko apvainotos, jo no tā cieš ne tikai bērni, bet arī
pašu attiecības. Ja ir atšķirīgi viedokļi, vienalga nonākam pie
kopsaucēja, jo mērķis ir viens – atrast labāko
risinājumu.
Ceļš līdz kuplai ģimenei
Inese: Bērni paši pieteicās – nebijām nolēmuši, ka tas vai cits ir
īstais brīdis mazulim.
Par pirmajiem dvīņiem uzzinājām salīdzinoši vēlu – piektajā
grūtniecības mēnesī, kad man pirmo reizi veica USG. Taču, tā kā pēc
pirmās izglītības esmu vecmāte, man jau pirms sonogrāfijas
veikšanas bija pamatotas aizdomas, ka manī aug divas dzīvībiņas.
Bijām ļoti priecīgi.
Kad paliku stāvoklī otro reizi, biju pilnīgi pārliecināta, ka būs
viens mazulis – nevar taču tā būt, ka šādi gadās divas reizes pēc
kārtas! Uz sonogrāfiju devos ceturtajā grūtniecības nedēļā. Ārste
teica, lai atnāku vēl pēc divām uz atkārtotu pārbaudi. Kad atnācu,
viņa ilgi skatījās sonogrāfa monitorā. “Ko teiksiet, dakterīt?” –
“Divus redzu, Inesīt.” Kā es sāku raudāt... Tas man bija šoks.
Ārste mierināja: “Ko raudi?! Tu taču visu zini.” “Tāpēc arī raudu,”
atteicu.
Puišiem pirmie trīs mēneši bija grūti – mocījās ar kolikām. No
septiņiem vakarā līdz desmitiem abi ar Andri mazos šūpojām uz
rokām. Grūti bija. Bet meitas mums kā mazi eņģelīši. Ja tādi ir
visi mazuļi, nav problēmu izauklēt vēl kādu pārīti.
(Smaida.)
Andris: Puiši mums pieteicās attiecību pašā sākumā, un tas laiks
man bija pirmais pārbaudījums. Ja mēs tam esam veiksmīgi izgājuši
cauri, tad nav daudz lietu, kas varētu būt par grūtu. (Smejas.)
Kāpēc tā saku? Inesei grūtniecības sākumposmā bija ļoti izteikti
sliktumi. Ja braucām mašīnā, faktiski bija jāstājas pie katra
krustojuma, jo bija nelaba dūša. Bet man prātā ainiņas – atbraukšu
mājās, sieviņu samīļošu, ko jauku padarīsim, bet viņai slikti un
slikti. (Abi smejas.)
Kad puikas bija aptuveni trīs gadus veci, ar Inesi runājām par
bērniem. Es viņai saku – man trīs ir, varbūt pietiek. Inese teica,
ka tomēr vēl gribētu arī meitu. Nolēmām – labi, bet mazliet
pagaidīsim, lai puikas paaugas. Tomēr meitas pašas izlēma
pieteikties agrāk. Es biju medībās, kad Inese devās uz pašu pirmo
sonogrāfiju. Sēdēju mastā, kur jāuzvedas klusi. Zvanīja Inese.
Zinot, ka bijusi pie ārsta, protams, atbildēju. Dzirdēju raudas.
Kas noticis? Ak, Runci, atkal divi! Sapratu, kaut kā sieviņa
jāmierina. Bet vārdi nāca no sirds – priecājies, iedomājies, kad
būsim veci, cik mums būs bērnu, cik mazbērnu. Pamazām pieradām pie
domas, ka būs divas meitas.
Būt klāt, kad bērni dzimst
Inese: Puiši pasaulē nāca Aizkrauklē ar ķeizargriezienu. Tad mums
vēl bija sava dzemdību nodaļa. Meitas dzima Stradiņu slimnīcā. Arī
ar “ķeizaru”.
Andris: Kad sākās dzemdības ar dēliem, bijām mežā pēc eglītes. Biju
iegājis dziļāk mežā, saucu sievu, lai nāk paskatīties, vai būs laba
eglīte.
Inese: Kā kāpu ārā no mašīnas, tā nogāja ūdeņi.
Andris: Braucu līdzi uz slimnīcu, bet toreiz ķeizargrieziena laikā
klāt nelaida. Ar meitām bija citādi. Viņām dzimšanas diena bija
prognozēta maijā. Es ar draugiem katru gadu braucu uz pasaules
čempionātu hokejā. Arī tajā gadā dikti gribējās. Inese teica –
brauc, viss būs labi. Atbraucu no čempionāta ap desmitiem vakarā.
Vienos naktī sieva modināja, ka jābrauc uz Rīgu. Manuprāt, tā ir
zīme, ka šie bērni patiešām mums ir sūtīti. Un tad es biju klāt arī
operācijas laikā. Robertiņu pirmo izcēla un man uzreiz iedeva. Tas
bija forši. Kur vēl labāk. Kolosāli! (Smaida.)
Inese: Kad piedzima puikas, biju neizsakāmā sajūsmā – mani bērni,
daļa no manis! Pilnīgi neticami. Un uzreiz divi. Liels saviļņojums.
Pēc meitu piedzimšanas biju eiforijā. Andris teica – tu staro. Kā
gan citādi – es biju tik laimīga.
Andris: Kad piedzima bērni, man pirmā pamodās lielā atbildības
sajūta. Es viņus esmu faktiski būvējis no nulles, arī brīdī, kad
nāca pasaulē, esmu bijis klāt – nu lielais uzdevums audzināt,
skolot, apgādāt un pasargāt. Tajā pašā laikā neslēpšu, ka līdz
laikam, kad bērni iemācās runāt, es nemāku ar viņiem ilgi darboties
un ūjināties. Jā, aprūpēt, samainīt autiņbikses, saģērbt. Savukārt
pēc tam, kad jau paaugušies, jūtu savu kā tēva atbildību ar viņiem
strādāt, ieguldīt laiku un naudu viņu pilnveidē, attīstībā un
iespēju došanā. Protams, piekrītu, ka attiecības veidotos citādas,
ja es nebūtu līdzdalīgs arī mazajā vecumposmā, kurā nejūtos
absolūtā komfortā. Un, protams, es priecājos, ka esmu bijis kopā ar
bērniem ikvienā viņu dzīves brīdī, to noteikti nemainītu. Ar gadiem
lepnums par bērniem tikai pieaug. Par to, ka viņi ir un ir tik
daudz.
Ne tikai laist pasaulē, bet arī izaudzināt un
izskolot...
Andris: Dvīņu māsas pieteicās gadā, kad Latvijā krīze bija pilnā
plaukumā. Manu uzņēmumu tieši tā neskāra, bet kopējās norises
ekonomikā tomēr zināmu iespaidu atstāja. Līdz ar to man pa galvu
jaucās domas, ka tik kuplas ģimenes uzturēšana ir liela atbildība.
Bērni ir ne tikai jālaiž pasaulē, bet arī jāizaudzina, jāizskolo.
Jā, tie man tādi divi pārbaudījumi: ar puišiem Ineses sliktumi, ar
meitām – pa īstam apjaustā atbildība, kaut izdotos izaudzināt un
izskolot.
Inese: Puiši ir aktīvi, jau kopš mazotnes spēlē futbolu un
basketbolu. Kad sākās skola, izdomāja, ka vēlas muzicēt. Mariss
spēlē ģitāru ģitārpulciņā. Markuss izvēlējās pūst trompeti.
Brīdināju, ka tas nebūs nekāds pulciņš, bet mūzikas skola. Taču
Markuss bija tik apņēmīgs, ka iestājās skolā decembrī un tika galā…
Papildus visam mācās tautas dejas. Arī viena māsa apmeklē
tautas dejas, otra – baleta nodarbības Ogrē.
Andris: Vasarā ikdienas ritms tiek nedaudz mainīts. Bērni vai nu ir
nometnēs, vai arī ciemojas pie omes. Atnākot mājās, ir neparasts
miers. Un tad vienā brīdī pieķeru sevi pie domas – eu, kaut kas nav
kārtībā, baigais klusums. Mazliet sirreāli – vienā brīdī jūties
komfortā, bet tajā pašā laikā ir nemiers. Gribas bērnus
mājās.
...un, protams, mācīties pašiem
Inese: No bērniem es mācos būt iecietīga un savaldīga, pacietīga.
Domāju, ikvienam vecākam ir reizes, kad pacietības mēra trauciņš ir
pilns. Tad jāatrod sevī resursi.
Andris: Varu piekrist Inesei, ka bērni ir lielie pacietības un
iecietības mācītāji. Vienkārši nav reāli būt ar bērniem un nebūt
“breinstormam”, ar to domājot bērnu lielo izdomu un kāri
eksperimentēt.
Bērni liek mācīties un sekot jaunajam gan tehnoloģiju, gan citās
viņiem aktuālās jomās.
Man patīk, ja viss notiek kā pa diedziņu. Caur bērniem mācos
nesatraukties par lietām, ko nevaru mainīt un būtiski ietekmēt.
Inese: Ieraudzīt bērnos sevi kā spogulī – es biju tāda pati. Tas,
no vienas puses, ir grūti, bet, no otras puses, ļauj bērnus labāk
saprast.
Arī tradīcijām ir jābūt
Inese: Gada griezumā mums ir dažādi kopīgi ģimenes pasākumi –
svinam bērnu dzimšanas un vārda dienas, vismaz reizi mēnesī visi
kopā braucam uz kino. Katru vasaru mums ir lielais ceļojums uz
Vāciju pie draugiem, kas kopā ar pieciem bērniem ir gana liels
pārbaudījums, jo ceļojam ar autobusu un pēc tam mitināmies nelielā
divstāvu dzīvoklī. Vakaros visi kopā izbraucam ar
velosipēdiem.
Andris: Svētdienās ir tēva brokastis. Vasarā šis ritms parasti
nedaudz pajūk, bet skolas laikā tā ir ļoti regulāra tradīcija. Tas
nozīmē, ka ceļos pirmais un cepu visiem pankūkas. Bet ir man
bijušas arī izgāšanās, gatavojot kādu citu ēdienu, – sestdienas
vakarā izdomāju, ka brokastīs gatavošu tunča salātus, bet bērni
izbrāķē.
Inese: Andris dažkārt eksperimentē ar veselīgajiem pilngraudu
miltiem.
Andris: Jā, es cenšos domāt par veselīgu uzturu, sāku ar sevi un
mācu tās lietas arī bērniem. Viņiem neko nevajag uzspiest, bet gan
rādīt piemēru. Savukārt Inesei jau kopš bērnības nepatīk kliju un
pilngraudu izstrādājumu garša. Es regulāri cenšos atrast un atvest
izmēģināšanai kaut ko jaunu no veselīgās pārtikas klāsta. Bija reiz
gadījums – atvedu, šķiet, šokolādi ar samazinātu cukura daudzumu.
Paula nogaršo un izsaucas, ka nav garšīga. Otra māsa – tad noteikti
ir veselīga! (Smaida.)
Inese: Kopā strādājam dārzā gan pavasarī, kad jāveic lielie
uzpošanas darbi, gan rudenī, kad jānovāc raža, jāsagrābj lapas.
Roberta tā arī saka – ģimenes talka. Priecājos, ka bērni jau tagad
novērtē kopā būšanu kā kaut ko svarīgu. Viņi ļoti gaida Līgo un
Jāņus, arī Ziemassvētkus. Tos mēs pēdējos gados svinam, ievērojot
latviskās tradīcijas. Iesaistām arī tuvākos radus. Piemēram,
Ziemassvētkos kopā braucam uz mežu pēc eglītes, kopā rotājam, tad
visi braucam pie omes, ejam ķekatās un dziedam dziesmas.
Andris: Es mēģinu bērnus ievirzīt sportiskās aktivitātēs. Aicinu
braukt ar velosipēdiem. Tagad? Jā, tagad. Pēc tam bērni paši atzīst
– grūti uzsākt, bet pēc piecu, desmit kilometru nobraukšanas ir
ļoti laba sajūta. Ļoti svarīgi bērniem teikt – ejam darīt kopā,
nevis – tu ej un dari.
Laiks arī pabūt divatā
Andris: Droši vien nevar teikt, ka mums kopīgā laika ir pietiekami,
taču esam meklējuši risinājumus un visas iespējas izmantojuši.
Ineses mamma ir bērnudārza audzinātāja, tāpēc viņai būšana kopā ar
bērniem iet no rokas, līdz ar to bērnus jau kopš mazotnes esam
atstājuši pie viņas. Atceros, Inese vēl bērnus zīdīja ar krūti, kad
atstājām pie vecmāmiņas un paši braucām uz Vecrīgu izdancoties.
Piena pumpītis līdzi, un nekādu problēmu. Nelaidām garām izdevības
– ja gribējām, devāmies atpūsties. Šobrīd savās izdarībās esam
nedaudz mierīgāki. Ko darām? Kopā dejojam tautas deju kolektīvā
“Radi”. Neesam gan vienā pārī – kolektīva vadītāja cenšas pārus
neatstāt kopā, lai kolektīvs būtu saliedētāks. Dažreiz kopā
pasportojam.
Inese: Mēs abi kopā bieži dodamies uz teātriem un
koncertiem.
Lai arī valsts lepotos
Inese: Par katru dvīņu pāri bija vienreizējais pabalsts. Un tad tā
sauktā māmiņalga – pilnā apmērā par vienu bērnu, par otru, šķiet,
50% piemaksa. Smieklīgi – ir divi bērni, bet saņem kā par pusotru.
Puiši jau bija beiguši dārziņu, tāpēc viņiem nebija, bet māsām
bērnudārzā bija brīvpusdienas kā bērniem no daudzbērnu ģimenes,
mūzikas skola ir bez maksas. Šie atbalsti nāk no Aizkraukles
pašvaldības, kas kopumā daudz domā par bērnu iespējām gan sevi
attīstīt un pilnveidot, gan kvalitatīvi pavadīt brīvo laiku. Cik
zinu, šāds atbalsts nemaz nav visās pašvaldībās.
Andris: Nekad neesmu uzskatījis, ka atbalstam daudzbērnu ģimenēm
būtu jābūt naudas formā. Taču lietām, ko valsts dotē, –
sabiedriskajam transportam, nodokļu atvieglojumiem, atvieglojumiem
bērnudārzos, ieejas maksai kultūras iestādēs, sporta skolās – jābūt
dotētām pilnībā. Nedodiet man neko, bet arī neprasiet, lai
savstarpēji esam “pa nullēm”, jo nav lielāka ieguldījuma kā bērnos.
Tas nozīmē piedāvāt infrastruktūru tiem cilvēkiem, kas vairo mūsu
tautu. Es negaidu, ka man par katru bērnu noskaitīs pārsimt eiro,
bet gribētu, lai mūs motivē laist pasaulē varbūt vēl kādu mazuli.
Inese labi izteicās par pašvaldību – jā, viņi cenšas un dara, bet
kopumā arī viņiem nav līdz galam stabilitātes un ilgtermiņa
vīzijas. Katru gadu saka, ka, piemēram, sporta skolai ir arvien
mazāk un mazāk naudas. Kas zina – nākamajā skolu vispār
aizvērs.
Inese: Šobrīd ātrāk pensijā var aiziet tie vecāki, kam ir pieci un
vairāk bērnu. Kāpēc nevar tie, kam ir trīs un četri? Ar ko šie
daudzbērnu vecāki sliktāki par tiem citiem daudzbērnu vecākiem?
Labi, dodiet man iespēju četrus gadus agrāk iet pensijā, trīs bērnu
vecākiem – trīs gadus agrāk.
Sabiedrība, kurai jāmācās sarunāties
Andris: Ne bieži, tomēr esmu saskāries ar cilvēku neiecietību. Ja
ir vairāk bērnu, viņi kādā brīdī var kļūt skaļāki, pamanāmāki. Un
tad parādās cilvēku neiecietība. Varbūt pat neko nesaka, bet
izteiksmīgi paskatās, nopūšas, novaikstās. Man nav tiesību pārmest
kādam, kuram vai nu nav bērnu, vai arī tie ir izauguši, un viņi ir
aizmirsuši, kā tas ir, kad ir mazi bērni. Kas zina, varbūt
neiecietīgajam ir kādas neatrisinātas problēmas paša
dzīvē.
Domājot par neiecietību no sabiedrības puses, nevar nepieminēt
komunikācijas prasmes. Ja cilvēkam kaut kas nav pa prātam, viņš
visbiežāk izvēlas brīdi, kad pašam nervi uzvilkti, un tad nāk un
kaut ko pārmet. Taču varētu pienākt jaukā, saulainā dienā vai
mierīgā vakarā un aprunāties par problēmu un iespējamiem
risinājumiem. Saprotu, ka mūsu bērni var kļūt skaļāki, bet būtu
jaukāk, ja cilvēki meklētu pozitīvo komunikācijas formu. Es kā
uzņēmuma vadītājs esmu gājis dažādos komunikācijas kursos, esmu
apguvis konstruktīvas problēmu risināšanas metodes. Mani senākie
darbinieki dažkārt smejas, kā es pa šiem gadiem esmu mainījies. Un
to tagad sagaidu arī no apkārtējiem.
Tajā pašā laikā esmu novērojis, ka cilvēki, kuriem ir bērni, kļūst
iekšēji trauslāki, iecietīgāki un iejūtīgāki, labāki cits pret
citu. Pilnīgi mainās vērtību sistēma. Tā kļūst labāka – atbildība
pret valsti, patriotisms, labvēlīga attieksme pret nodokļu
maksāšanu. Pēkšņi saproti, ka neko nedari tikai kaimiņa dēļ – savu
bērnu dēļ dari. Savu bērnu dēļ vēlies labāku pasauli visapkārt. Un
esi gatavs daudz darīt, lai tā notiktu. Ja svešs mazs bērns iet pa
ielu, uzreiz gribas iet klāt un noskaidrot, kāpēc viņš ir viens,
vai nevajag palīdzēt. Tik neizsargāts un trausls tādā brīdī šķiet
bērns. Un es droši vien tā nedomātu, daudz kam nepievērstu
uzmanību, ja pašam nebūtu bērnu.
Par “Latvijas Goda ģimenes apliecību “3+ Ģimenes
karte””
“Latvijas Goda
ģimenes apliecība “3+ Ģimenes karte”” ir valsts veidota
atbalsta programma daudzbērnu ģimenēm, ko īsteno Sabiedrības
integrācijas fonds. Karte kalpo kā apliecinošs dokuments tam, ka
vecāks, viens vai kopā ar laulāto, aprūpē vismaz trīs bērnus, to
skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esošus bērnus, kā arī
pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās
iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību. Šīs kartes
īpašniekiem ir iespēja saņemt atlaides, pērkot preces un izmantojot
pakalpojumus, kurus piedāvā 115 valsts un privātie uzņēmumi
Latvijā, kas pievienojušies šai programmai. Uzņēmumi, kas vēlas
pievienoties programmai un atbalstīt daudzbērnu ģimenes, piedāvājot
savas preces un pakalpojumus ar atlaidēm, aicināti rakstīt e-pasta
vēstuli uz “info@godagimene.lv”. Daudzbērnu vecāki pieteikties
kartei var vietnē “godagimene.lv”, sadaļā “Piesakies kartei”.