Intervija ar pedagoģi Ivetu Rubīnu: bērniem ir nepieciešams ritms un robežas
Intervija ar ļoti garīgu un viedu pirmsskolas pedagoģi Ivetu Rubīnu, kura ikdienā ir ļoti laimīga, jo var darīt savu sirdsdarbu - būt līdzās bērniem un veidot izrādes, kas piemērtoas jaunākajai auditorijai.
Kā Jūs nonācāt līdz tam, ka strādāsiet ar pirmsskolas
vecuma bērniem?
Mana pirmā profesija bija saistīta ar mākslu. Uz šo profesiju mani
atveda mani bērni. Toreiz, pirms apmēram 22 gadiem, meklēju ko
atšķirīgu no tā laika standarta skolas un atradu valdorfskolu. Tā,
kopā ar saviem bērniem, to iemīlēju un paliku strādāt šajā jomā arī
tad, kad mani bērni izauga.
Kad jau biju kļuvusi par pedagogu, man radās vēl viena liela
interese un mīlestība - psiholoģija. Tad nu es biju izvēles priekšā
- pirmsskola ar bērniem no 2-7 gadu vecumam vai tomēr psiholoģija -
darbs ar pieaugušajiem. Kā jau zinām, pie psihologa dodas cilvēks,
kuram ir kāda sāpe no kuras ir vēlme atbrīvoties. Tāpēc es izlēmu -
strādāšu ar bērniem, lai viņiem dotu visu vislabāko, un viņiem
dzīvē nebūtu jāapmeklē psihologs, mēģinot atbrīvoties no bailēm,
vainas apziņas, neticības saviem spēkiem, pašvērtējuma trūkuma
utt.
Nolēmu strādāt ar bērniem, lai iemācītu viņiem būt laimīgiem.
Mūsdienās daudziem vecākiem ir problēmas - bērni neklausa.
Vai ir kāds ieteikums?
Pirmkārt, es gribētu rosināt padomāt - ko tas nozīmē - klausīt?
Manuprāt, brīdī kad bērns rīkojas ne tā, kā mēs esam ieplānojuši,
viņš pauž savu gribu. Ne vienmēr bērna griba sakrīt ar pieaugušā
gribu. Mans uzdevums ir izprast - kāpēc tā?
Esmu novērojusi, ka bērns savu protestu vecākiem izpauž tādu
iemeslu dēļ:
1. ritma trūkums;
2. robežu trūkums;
3. jēdziena „brīvība un visatļautība” pārprašana;
4. bērna iesaistīšana pieaugušo lēmumu pieņemšanā.
!!! Kā svarīgāko varu minēt - beznosacījumu mīlestības un cieņas
trūkums.
Kā vienu no tā saucamajiem bērnu protesta ietekmētājiem
minējāt ritmu. Lūdzu, pastāstiet par to vairāk!
Ritms ļoti sakārto bērna iekšējo būtību. Ritms ir zāles, ar ritmu
bērnu var pat izārstēt! Ir daži jaunie vecāki, kas uzskata, ka
bērnam ir jāpielāgojas viņu ritmam - guļam līdz 11:00, pusdienlaiks
4 stundu garumā, naktsmiers sākas, kas bērns pats „nolūzt” ap 24:00
naktī un tamlīdzīgi. Šādi dzīvojot, ar laiku bērns kļūst slims -
sākotnēji emocionāli, pēc tam arī fiziski. Ja bērnu neradina dzīvot
pēc saules ritma, agrāk vai vēlāk, viņš sāk nīkuļot.
Optimāls dienas ritms ir šāds:
- Celšanās ap 7:00.
- Brokastis 8:00-8:30. Šajā laikā, pēc pilnvērtīgām brokastīm, bērnam var iedot ko saldu - svaigus vai žāvētus augļus, medus ūdentiņu.
- Pēc tam aktīva dzīve, tas nozīmē - rotaļas, spēles un noteikti gara pastaiga svaigā gaisā.
- Pusdienas laikā no 12:30-13:00 - lielākā dienas ēdienreize. Šajā laikā noteikti ir jāiztiek bez saldumiem, jo no tiem bieži nenāk miegs.
- Diendusa - laika posmā no 13:30-15:00
- No 15:30-16:00 - launaga laiks. Laiks saldumiem! Pankūkas, augļi, maizīte ar medu vai ievārījumu utt.
- Pēc mielošanās launagā, atkal sākas aktīva dzīve. Vislabākajā gadījumā - āra pastaiga.
- Vakariņas tiek plānotas laika posmā no 18:30-19:00. Ēdam dārzeņus, graudaugus, bet nekādā gadījumā - saldumus, jo no tiem bērns paliek mākslīgi aktīvs, tas ļoti apgrūtina iemigšanu.
- Kad klāt naktsmiers, iemigšana ir laikā ap 21:00-21:30. Šeit svarīgs ir vakara rituāls - jau ap 20:00 varam pieklusināt gaismas, sākt kārtot mantas, doties vannā un lasīt vakara pasaku, klausīties vecāku dziedātās šūpuļdziesmas. Ja vecāki paši aktīvi darbojas, tad nevar gaidīt, ka bērns labprāt ies gulēt, ja apkārt ir tik daudz kā interesanta. Ir jārada īstā noskaņa, tad gulētiešana sagādās patiesu prieku visai ģimenei.
Kā varat komentēt Jūsu teikto par robežu
trūkumu?
Kas tad īsti ir robežas? Tie ir konsekventi noteikumi - lietu
kārtība, kura nekad nemainās. Piemēram, telpās - čības, ārā -
zābaki, dienā kleita - naktī pidžama. Kad viens runā - otrs
klausās, ēšana - pie galda, sēdēšana- dīvānā. Bumbas spēle -
pagalmā, hokeja spēle - pagalmā, skriešana - pagalmā...
Lai robežas darbotos, pirmkārt, vecākiem ir jābūt par paraugu,
otrkārt, vecāku starpā ir jābūt konsekvencei - noteikumus ievēro
visi, tos atgādina gan tētis, gan mamma.
Kas ir brīvība un visatļautība?
Šobrīd mums tiek piedāvāti tik daudz ceļi, ka nevar īsti saprast,
kurš ir patiesības ceļš un kurš - maldu. Daudzi vecāki pārprot šos
divus ļoti vienkāršos jēdzienus - brīvība un visatļautība. Bērns
droši jūtas brīvībā ar robežām, bet slikti jūtas
visatļautībā.
Kas Jums būtu sakāms par lēmumu
pieņemšanu?
Šobrīd ļoti moderni ir jau kopš mazām dienām jautāt bērna viedokli
par dažādiem jautājumiem. Piemēram, ko ģērbsi, kurp dosimies, ko
ēdīsi, vai šodien iesim pastaigā utml. Visi šie jautājumi rada
bērnā nedrošību un nepārliecinātību, jo tā ir liela atbildība -
pieņemt lēmumu, kaut arī tikai par sevi, bērnam lēmumus nav
jāpieņem!
Lēmumu pieņemšanai, bērnus gatavojam pakāpeniski. Pirmais - dodam
izvēlēties vienu no divām iespējām, piemēram, šīs vai tās
zeķubikses, to vai citu kleitu. Ap 1,5 gadu vecumu, varam piedāvāt
bērnam izvēlēties starp tādas vai citas krāsas krītiņu. Jāsaprot,
ka mazus bērnus pārlieku uztrauc lielais mantu vai izvēļu
daudzums.
Bet kā ar to, ja bērns pastaigā negrib iet turp, uz kurieni
ved mamma?
Pieaugušais vienkārši zina, kurp vajag doties, un bērns šai
pārliecībai seko. Jāatšķir, protams, dažādi bērnu vecuma posmi. Ap
gada vecumu, bērni vienkārši iet, jo ir iemācījušies staigāt,
viņiem nekāda mērķa nav. Ap divu gadu vecumu ir „nē” periods, kad
uz visu piedāvāto, atbilde ir „nē”, lai gan tam nav nekāda sakara
ar mammas izvēlēto virzienu. Vēlākā vecumā, jau laikus vajadzētu
uzklausīt bērnu par viņa mērķiem, par vietām, kur viņš vēlētos
nokļūt.
Kā Jūs izprotat beznosacījumu mīlestību un
cieņu?
Šodien ļoti daudz varam lasīt par šo beznosacījumu mīlestību, bet
vai spējam to realizēt dzīvē? Vai Jūs mīlat savu bērnu tādu, kāds
viņš ir? Kad bērns dusmojas, kad klaigā, kad dara gluži citādāk,
nevis kā patiktu Jums... Vai tomēr neesat radījuši priekšstatu par
to, kādam ir jābūt Jūsu bērnam?
Jau šodien, audzinot bērnu, vecumā līdz 7 gadiem, iesaku atcerēties
- ja bērna griba netiks lauzta pirmajā septiņgadē, tad augot, viņa
griba kļūs tikai spēcīgāka. Tā kļūs mērķtiecīga, pozitīva un
konkurēt spējīga, saglabājot cieņu pret apkārtējiem. Mīliet un
cieniet savus bērnus! Atcerieties - jau no piedzimšanas brīža bērns
ir personība!
Vienmēr ir jāatceras, ka katrs bērns ir individuāls un
neatkārtojams. Tādēļ, nereti labākais risinājums ir individuāla
saruna ar abiem vecākiem. Tā var atrisināt dažādas samilzušas
problēmas, pielietojot gluži vienkāršas metodes. Par vecākiem mēs
nepiedzimstam, par vecākiem mēs mācāmies kļūt katru
dienu!
Mūsdienās ģimenēm ar bērniem tiek piedāvāts ļoti plašs un
daudzveidīgs izklaides programmu un pasākumu klāsts. Kāds ir Jūsu
viedoklis par šo tēmu?
Tiek piedāvātas tik daudz un dažādas izklaides bērniem - vecākiem
nav viegli saprast, kurp ar bērniem doties. Ir tik daudz pasākumu,
kur ir liels troksnis, pārmērīga skaņu un gaismu efektu maiņa, ļoti
ātra darbību maiņa ar domu noturēt bērna uzmanību. Ir jāatceras, ka
katram bērnu vecumposmam ir savs uzmanības noturības ilgums. Ne
velti maziem bērniem sāk stāstīt īsās pasakas- ap 3-4 minūtēm lēnā
gaitā. Tikai ap 5,5-6 gadu vecumu var sākt stāstīt garās pasakas ar
sarežģītiem sižetiem.
Gluži tāpat ir ar izrādes garuma uztveres spēju. Vismazākajiem-
1,5-3 gadīgajiem, piemērotas ir īsas izrādes, ap 5-7 minūtēm garas.
Lielākiem bērniem, vecuma posmā no 3-7 gadiem, piemērotas ir jau
20-30 minūtes garas izrādes.