Viesturs Rudzītis: "Ne visiem vīriešiem pienākas sekss. Tas ir jānopelna"
“Ne visiem vīriešiem pienākas sekss. Tas ir jānopelna. Ja tu neko nevari, sekss tev nepienākas,” teic psihoterapeits Viesturs Rudzītis. Intervijā viņš stāsta par sievietes teritoriju – ģimeni – un to, kāpēc sievietēm nevajag izvēlēties vīrieša karjeru.
Vairāku grāmatu un publikāciju autors, psihoterapeits Viesturs
Rudzītis mēdz pārsteigt. Ar saviem provokatīvajiem izteikumiem viņš
spēj gan pievērst uzmanību, gan manāmi saviļņot sabiedrību,
izraisot kritikas lavīnu. Pamatīgs skandāls uzvirmoja pēc viņa
publikācijas "Vai ir izgudrots kas labāks par vardarbību?" Pēc
notikušā Rudzītim bija teju vai jālec ierakumos un jāatšaudās no
uzbrukumiem. Intervijā viņš aizstāv savas pozīcijas un pauž
uzskatu, ka feministes ir sievietes, kas ir nedaudz slimas vai
bērnišķīgas.
Mājas dzīves paplašinājums
– Tā ir sanācis, ka esat viens no redzamākajiem
antifeminisma pārstāvjiem Latvijā. Sieviešu tiesību aktīvistes jūs
kritizē un nosoda. Vai apzināti esat gājis uz šo
konfliktu?
– Tas, ka kļuvu par uzbrukuma mērķi feministiski liberālajām
aprindām, man bija diezgan negaidīti. Bet, kad šis konflikti sākās,
es no tā nevairījos un prom nebēgu. Jāsaprot, ka šajā konfliktā
izspēlējas diezgan svarīgi mūsu laikmeta jautājumi. Ja šādās
izspēlēs piedalās ne tikai abstrakti jēdzieni, bet arī konkrētas
personas, tad pieļauju, ka cilvēki labāk sapratīs, kas ir kas.
Tomēr jāatzīst, ka uzbrukums man – tas bija ideoloģiski pareizi. Esmu cilvēks, kas uzskata, ka cilvēka galvenā dzīves daļa paiet ģimenē, nevis individuāli. Jaunu cilvēku uzlūkoju kā daļu no ģimenes, kā daļu no lielāka kolektīva, nevis no egoistiskā, hēdoniskā viedokļa, kā uz to raugās feministes. Tāpēc – ja mēs satiekamies publiskā telpā, konflikts ir neizbēgams.
Turklāt ikdienā es konsultēju sievietes un labi redzu, kas ar viņām notiek. Redzu, ka pavisam jaunām sievietēm ir iedvests, ka viņām jābūt vīriešiem, viņām jāiet vīrieša ceļš.
Viņām tiek iegalvots, ka svarīgākais sievietes dzīvē ir izglītība, karjera, personīgā neatkarība. Visas tās lietas, kas tradicionāli bijušas vīriešu lietas. Bieži vien notiek tā, ka sievietēm līdz gadiem trīsdesmit izdodas sevi apmānīt ar vīriešu orientieriem, bet vēlāk viņas sāk izjust neapmierinātību un tukšumu no šīm vērtībām. Tad viņas vairs nav feministes, tad viņas nāk pie manis konsultēties. Kamēr tā nav noticis, tikmēr viņas turpina bļaustīties no savām feministiskajām pozīcijām.
– Feministes runā par sieviešu tiesībām, kuras tiek
ierobežotas. Varbūt arī vīrieši tiek diskriminēti? Vai nav pienācis
laiks runāt par vīriešu tiesībām?
– Ja šo tēmu tveram dziļāk, saprotam, ka runa ir par upura lomu.
Mēs spriežam, kurš ir cietis un kam pienākas īpaša uzmanība,
atbalsts un kompensācija. Piemēram, ja kāds cilvēks ir cietis, mums
ieslēdzas empātija. Mēs sākam domāt par viņa problēmām. Jautājam,
kas noticis. Kurš tev nodarīja pāri? Vai varam tev palīdzēt? Tāpēc
šī upura loma ir ļoti izdevīga, tā dod iespēju manipulēt ar
cilvēkiem. Ja kādam izdodas iedvest pārējiem, ka viņš ir upuris,
viņš iegūst milzu varu, lielu ietekmi. Cīņā par sieviešu tiesībām
šī vara ir galvenais mērķis. Feministēm vajag lielāku varu. Ja
vīrieši atbildēs ar to pašu, iestāsies bardaks. Tomēr uzskatu, ka
vīriešiem vajag uzņemties atbildību par šo situāciju. Viņiem
jāuzņemas atbildība arī par sievietēm, kas šādi jūk prātā.
Jāsaprot, ka viņas ir nedaudz slimas vai bērnišķīgas.
– Sieviešu tiesību aktīvistes norāda, ka laika gaitā daudz
kas ir mainījies. Agrāk nebija ne automašīnu, ne elektrības, ne
telefonu, ne interneta. Tagad tas viss ir. Mainās sabiedrība,
mainās dzimumu lomas. Mainās arī attiecības starp vīrieti un
sievieti.
– Tā ir taisnība. Tagad sievietēm nav jākurina plīts, jāberž plīts
riņķi un jāsilda liels veļas kubls. Vairs nav jāiet uz strautu, lai
skalotu izmazgāto veļu. Mājas solis šajā tehnoloģiju laikmetā
kļuvis daudz vieglāk apdarāms. Līdz ar to daudzas agrākās funkcijas
kļuvušas nenozīmīgas. Sievietēm ir uzradies brīvais laiks, kas kaut
kādā veidā ir jāpiepilda. Un piepildāmā netrūkst, jo tradicionālais
mājas jēdziens nenozīmē tikai dzīvokli. Tradicionālais mājas
jēdziens ir daudz plašāks. Piemēram, sengrieķu polisā mājās notika
daudz kas. Gan ēdienu gatavošana, gan amatniecība. Bērnu apmācība
un pievēršanās mākslai. Lauksaimnieciskā ražošana un sarunas ar
radiniekiem.
Un šīs mājsaimniecības vadītāja bija sieviete, māte. Savukārt vīrietis nodarbojās ar citām lietām. Pašreizējos apstākļos mājas dzīve ir ne tikai dzīvoklis, bet arī skola, mākslas vai mūzikas skola, bērnu pulciņi, koncerti, teātri un citi pasākumi. Un visa šā procesa virzītājs ir sieviete, māte. Viņa ir ģimenes direktors. Šeit tiešām būtu ko darīt, ja vien tam pievērstos. Un tas viss varētu būt jēgpilni. Sievietes, kas ar to reāli nodarbojas, ir nodarbinātas un piepildītas. Diemžēl tā sieviešu tiesību ideoloģija, kas sāka attīstīties 20. gadsimta sākumā vai pat vēl agrāk, ir pavērsusies skaudības virzienā. Vīrieši mums ir kaut ko atņēmuši, mums tas jādabū atpakaļ. Mēs arī būsim kā vīrieši. Manuprāt, tas ir stulbs virziens. Tas noved sievietes pie vientulības un iztukšotības.
– Feministes atgādina, ka vērojama netaisnība darba laika
sadalē. Sievietes vēl joprojām ģimenē pilda neapmaksātu darbu –
gatavo ēst, mazgā, gludina un tā tālāk.
– Feministes vienmēr atradīs argumentus, kāpēc sievietes ir upuri.
Jau pietrūkst pacietības izsekot visam, ko viņas tik sameklē.
Piemēram, ir pētījums, ka Latvijā vīriešiem ir zemāka izglītība
nekā sievietēm, bet kopumā viņi pelna vairāk. Bet kur tad viņi liek
to naudu? Lielāko daļu tērē sievietēm. Protams, ir gadījumi, kad
vīrietis to naudu vienkārši nodzer. Tomēr visbiežāk šī nauda tiek
tērēta ģimenē vai restorānos meitenēm. Kāds neapmaksāts darbs? Tas
viss ir muļķības. Netaisnību es saskatu kādā citā aspektā. Proti,
Latvijā 51% darba vietu aizņem sievietes. Tāpēc vietā ir jautājums,
pa kuru laiku lai viņas dzemdē. Brīva laika tiešām nav, jo
sievietēm taču ir jāpelna. Diemžēl viņas pašas ir izvēlējušās
vīriešu karjeru.
Metode, kā palikt dzīvam
– Dzīve rāda, ka sievietes ir sociāli daudz aktīvākas par
vīriešiem. Viņas daudz vairāk nekā vīrieši apmeklē dažādus
pasākumus, klausās lekcijas, izglītojas kursos. Galu galā – viņas
arī vairāk lasa. Preses kioski ir pilni ar sieviešu žurnāliem. Par
ko tas liecina?
– Domāju, tā bijis visos laikos. Tas pieder pie mājas dzīves
kultūras. Satikšanās ar citiem cilvēkiem, citām ģimenēm, draudzenēm
– tas vienmēr noticis mājas vidē. Vienkārši tā mājas vide ir manāmi
paplašinājusies. Diemžēl tā ir sakonfliktējusies ar tradicionālo
vīrieša vidi, kas ir bizness un politika. Un tur notiek cīņa. Taču
– sociāli aktīvākā daļa visos laikos ir bijušas sievietes. Vīriešu
daļa, kā es saku, tā ir ārpusģimenes civilizācija. Agrāk tas bija
izteiktāk. Vīrieši bija tie, kas devās medībās, karos, jūras
braucienos un svētceļojumos, bet sievietes palika mājās.
– Šie klasiskie principi vairs nedarbojas.
– Jā. Tagad ir tā, ka ārpusģimenes civilizācija uzslāņojas virsū
ģimenes civilizācijai un mēģina veidot jaunas robežas.
Piemēram, etnologi un antropologi, kas jau 19. gadsimtā devās ekspedīcijās pētīt primitīvās kultūras, reiz nonāca Austrālijas vidienē, kur dzīvoja kāda cilts. Tur viņi konstatēja, ka to vada vīriešu sapulce. Un viņi izdarīja secinājumu, ka tur ir patriarhālas attiecības. Diemžēl viņi nepamanīja visu, ko vajadzētu pamanīt. Proti, vīrieši bija izveidojuši savu teritoriju, kas ir ārpus ģimenes. Savukārt ģimene, bērni, saimniecība, plīts, amatniecība – tas viss bija sievietes pārziņā. Tas, ko vadīja vīrieši, bija vienīgi virsējā kārta. Sieviešu teritorija vienmēr bijusi ģimene, kas tikusi atdalīta no vīriešu teritorijas. Ģimenes teritorijā lielāka teikšana ir sievietei, ārpusģimenes teritorijā – vīrietim.
– Teicāt, ka ģimene ir sievietes teritorija. Vai tas
nozīmē, ka attiecību spēlēs sieviete apspēlē vīrieti vienos
vārtos?
– Jā, mierīgi. Ja abus iespundētu vienā dzīvoklī, izdevīgākā
pozīcijā būtu sieviete. Tas arhetipiski atgādinātu vīrietim, ka
viņš ir atpakaļ pie mātes. Viņš aizgāja no mātes ar vainas sajūtu.
Iespējams, māte raudāja un nevēlējās, lai viņš aiziet. Turpināja
viņam zvanīt un atgādināt par viņa pienākumiem. Un tagad – viņš
atkal ir vienā slēgtā teritorijā ar sievieti... Ļoti spilgti
vīrieša zaudējums izpaužas alkoholismā. Mēs parasti redzam
alkoholismu, bet neredzam to varas cīņu starp sievieti un vīrieti.
Alkoholisms nozīmē, ka vīrietis ir regresējis uz dēla lomu un
pieņem sievu kā māti. Būtībā viņš ir zaudējis pieauguša cilvēka
varu, ietekmi, atbildību un to visu atdevis savai sievai, kura ir
spiesta vai arī grib pieņemt mātes lomu. Mēs labi redzam šo
saspēli, kad vīrietis ir nevarīgais dēliņš, bet sieviete – varošā
un atbildīgā māte. Ja sievietei un vīrietim jāatrodas vienā
teritorijā, sākas nežēlīga varas cīņa, kur lielākas iespējas
uzvarēt ir sievietei.
Tāpēc vīrietim palikt bez darba, bez pieturas punktiem ārpus ģimenes ir ārkārtīgi bīstami. Ne tik daudz tāpēc, ka nebūs ienākumu. Protams, arī tas ir svarīgi. Tomēr galvenais ir cits. Ja viņš neiziet no mājas, ja nemitīgi jūt šo sievišķo varu, viņš kļūst depresīvs. Tas ir kaut kas sāpīgs un nomācošs. Tādā arhetipiskā līmenī tas iedarbojas vēl graujošāk. Sieviete saka, ka tu nekas neesi. Un tev jāpiekrīt – tev nav darba, tev nav ienākumu. Tu nekas neesi.
– Varbūt pienācis laiks pārskatīt iesīkstējušo atziņu par
stipro un vājo dzimumu? Sievietes taču emocionāli ir izturīgākas
par vīriešiem, noturīgākas stresa situācijās, ilgāk dzīvo. Tik
bieži nelūst kā vīrieši. Izraudas un iet tālāk.
– Tā ir. Pieminētais alkoholisms – tipiska vīrieša lieta. Lai gan
vīrietim vairs monopola uz šo problēmu, jo arī sievietes kļuvušas
par vīriešiem un dabūjušas vīriešu kaites. Tomēr savā būtībā
alkoholisms ir vīriešu problēma, jo vīrietim tipiski ir
neuzticēties nevienam. Kad viņam ir slikti, viņš nevis uztic savas
problēmas citiem, bet mēģina pašārstēties. Tādā situācijā ļoti
piemērots ir alkohols. Terapeitiskās sistēmās tiek lietotas
metodes, lai dabūtu vīrieti ārā no šīs pašārstēšanās.
Piemēram, sievietes zaudējuma gadījumos izrunājas, izraudas, izbļaustās, izklačojas, izkomunicējas. Tieši pēc šāda principa arī darbojas Anonīmo alkoholiķu grupas. Vīrietis tiek ievests sieviešu teritorijā, kur problēma tiek izrunāta. Vīrietis iemācās kaut ko sievišķīgu, kas palīdz izdzīvot. Anonīmo alkoholiķu sapulce – tā ir sievišķīga metode, kā vīriešiem palikt dzīviem.
Kastrējoša atziņa
– Nesen Vācijā Zaļā partija nāca klajā ar vēl nedzirdētu
priekšlikumu – valstij apmaksāt prostitūtu pakalpojumus, kas tiktu
paredzēti invalīdiem un nabadzīgiem cilvēkiem. Kā jūs vērtējat – tā
ir laba ideja?
– It kā humāns priekšlikums, tomēr es to neatbalstu. Kāpēc?
Tika veikti dažādi pētījumi pērtiķu kopienās, kur tika novērots, ka ne visi vīriešu īpatņi kvalificējas seksam. Viņi vienkārši to nav pelnījuši. Mātītes izvēlas vērtīgākus tēviņus, kas kaut ko sasnieguši un izcīnījuši. Tāpat arī cilvēku pasaulē. Mums jāskatās patiesībai acīs. Ja tu neko nevari, tev sekss nepienākas.
– Skan nežēlīgi.
– Valsts apmaksāts sekss demotivētu sabiedrību. Tad vairs
nevajadzētu censties. Vācijā prostitūcija ir legāla. Tas nozīmē, ka
Vācijā žēlastības spilvens jau ir pamests. Ja tu tik ļoti vēlies,
lūdzu, samaksā un tiec pie seksa.
– Kāda ir jūsu attieksme vispār pret
prostitūciju?
– Diezgan toleranta.
– Tātad jūs nestāvētu piketā pie Saeimas par prostitūcijas
aizliegšanu?
– Nē, nestāvētu. Esmu runājis ar prostitūtām un zinu situāciju.
Daudziem ir priekšstats, ka prostitūtas ir deformētas, seksuāli
izmantotas, nelaimīgas sievietes, kuras spiestas nodarboties ar
prostitūciju nabadzības dēļ. Tipisks priekšstats – redzēt
prostitūtā upuri. Taču ne vienmēr tā ir. Ir sievietes, kuras šādā
veidā apvieno patīkamo ar lietderīgo, kurām šis darbs patīk. Viņas
nepavisam to neuztver kā sevis pazemošanu. Ja tā tik tiešām ir
brīvprātīga izvēle, turklāt bez ekspluatācijas un izmantošanas,
neredzu iemeslu, lai pret to protestētu.
– Vai nav tā, ka sieviete labāk par vīrieti kontrolē
tieksmi pēc seksa? Un šī spēja viņai sniedz zināmas
priekšrocības?
– Tā izskatās vienīgi no ārpuses. Jārunā par diviem līmeņiem Viens
ir Dievietes līmenis, kur sieviete aplūkojama kā Dieviete, kurai
vīrietis ziedo. Turklāt vīrietis periodiski izjūt nepieciešamību
ziedot. Ziedojums – tas var būt jebkas. Tie var būt ziedi un
šampanietis 8. martā, un var būt arī sēkla. Ziedojums – tas ir
pagodinājums sievietei. Tas nozīmē, ka es tevi gribu, es tevi
izvēlos. Tās ir Dievietes līmenis, kur seksualitātei ir varas un
ziedojuma nozīme. Tas ir sociāls līmenis. Bet ir arī bioloģiskais
līmenis, kuru es saucu par dzemdes līmeni. Tas ir stāsts, kā
sievieti ietekmē viņas menstruālais jeb dzemdes cikls. Kas notiek
ar sievieti ovulācijas laikā, kad olšūna ir gatava apaugļoties? Tad
tieksme pēc seksuāliem pārdzīvojumiem ir daudz izteiktāka.
Ovulācijas laikā sieviete aicina. Tas notiek visos līmeņos, arī
smaržu līmenī. Sievietei ir seksuālas fantāzijas, vīrieši šķiet vēl
pievilcīgāki. Viņa nevar nemest acis uz tiem, kas savukārt to nevar
nejust. Parasti ir tā, ka primārais aicinājums nāk no sievietes,
bet sekundārajā līmenī – vīrietis nevar neatbildēt. Vīrietis nevar
teikt nē. Viņam šķiet, ka viņš seko savai dzimumtieksmei, un daļēji
tā ir taisnība. Ir daudz komponentu. Tāpēc es neteiktu, ka
sievietes ir seksuāli neaktīvākas par vīriešiem.
– Es nedomāju aktivitāti, bet kontroli. Proti, sievietēm no
dabas dotas iespējas labāk kontrolēt šo tieksmi. Reizēm gadās, ka
visnotaļ nosvērts, respektēts un gudrs vīrietis var palikt pilnīgs
muļķis un kā sunītis skriet pakaļ 20 gadus vecai blondīnei. Un
piedzīvo nepatikšanas, skandālus, pamatīgu kaitējumu savai
reputācijai.
– Visticamāk, viņas sievas dzemde kļuvusi neaktīva. Viņa ir
piepildījusi to, ko viņai vajadzēja piepildīt. Būtībā viņa vairs
neaicina savu vīrieti. Tas nozīmē atraidījumu. Tu vairs neesi
vajadzīgs, tev vairs nav nekādas vērtības. Un tad parādās kāda
meitene ar aktīvu dzemdi, kurai viss notiek. Turklāt viņa to
signalizē visos līmeņos. Šādā veidā vīrietis tiek iesaukts jaunā
ciklā. Viņam gan pašam liekas, ka viņš ir iemīlējies. Viņš ir
pārliecināts, ka iekarojis jaunu meiteni, ka ir īpaši veiksmīgs un
vērtīgs. Bet tas ir tikai daļēji.
– Vai tomēr nav jocīgi, ka ne tikai muļķi, bet arī visnotaļ
saprātīgi vīrieši ir tik viegli manipulējami?
– Jā. Tāds ir Dievietes spēks. Liela jauda. Ir tāds manis izdomāts
autobusa tests. Vīrietis izkāpj no autobusa un redz, ka viena
skaista meitene minisvārkos stāv autobusā uz augšējā pakāpiena un
minstinās. Viņa it kā grib, tomēr nekāpj ārā. Un testa jautājums ir
tāds: “Vai tu spēj viņai nepadot roku?” Vai tu spēj būt tik
drosmīgs un nepalīdzēt meitenei, kas ar visu savu būtību demonstrē
savu nevarību un vēlmi pēc palīdzīgas rokas? Būtībā tas ir varas
jautājums. Sieviete it kā klusībā jautā: “Vai tu man pakļaujies?
Vai tu pakļaujies manam spēkam? Ja nepakļaujies, es izkāpšu pati.”
Viņa izkāpj un skaļi secina: “Šeit jau vīriešu nav.” Un šī atziņa
ir tik sāpīga un kastrējoša, ka labāk to roku tomēr pasniegt.
Vīrietis visbiežāk izvēlas neriskēt. Tāda ir Dievietes vara.
Ir vēl cits aspekts. Visi cilvēki, kas piedzimst šajā pasaulē,
iepazīst sievietes kā lielas un varenas. Mēs piedzimstam kā mazi
bērni un redzam savas mātes kā milzīgi lielas un iespaidīgas. Viss,
kas notiek ar māti, bērnam ir eksistenciāli. Tādā veidā ikviena
cilvēka dzīvē ienāk Dieviete. Savukārt vīrietis ienāk bērna dzīvē,
kad bērns jau ir manāmi paaudzies. Turklāt viņš ne vienmēr ienāk kā
tēvs, bieži vien ienāk kā brālis. Viņš vairs nešķiet tik liels un
varens kā māte. Viņš ir tikai nedaudz lielāks, kas nozīmē, ka
vīrieši ir mazāki nekā sievietes. Un šo bērna loģiku mēs saglabājam
visu turpmāko dzīvi. Tāpēc lielāka, varenāka, stiprāka, ietekmīgāka
ir sieviete.
Brīvība un atbildība
– Vai psihoterapijā vecāku loma netiek pārāk hiperbolizēta?
Bieži vien bērns daudz ilgāku laiku pavada ārpus ģimenes –
bērnudārzā, skolā, kur lielu ietekmi uz viņu atstāj
vienaudži.
– Cilvēka dzīvē viss notiek diezgan plūstoši. Tēlaini izsakoties,
mēs savas attīstības laikā izejam cauri daudzām dzemdēm. Tādām kā
sociālām dzemdēm. Kad bērns piedzimst, viņš ir mātes aprūpē. Nekā
cita nav, ir tikai bērns un māte. Kad viņš no šīs dzemdes iziet,
viņš ierauga – ir arī tētis. Tā ir nākamā dzemde – vecāki. Vēlāk
seko citas sociālas konstrukcijas, kuras ir kā dzemdes, kas piedāvā
drošību un attīstību. Vēlāk seko bērnudārzs, skola un cits, tomēr
ģimenei ir kardināla atšķirība no visa pārējā sociuma. Mēs esam
gluži kā orgāni ģimenes organismā. Plašākā nozīmē – mēs esam savas
dzimtas koka pārstāvji. Tāpēc ļoti būtiska ir divu cilvēku
savienība, viņiem apprecoties. Viņa faktiski savieno divus dzimtas
kokus. Viņiem gan liekas, ka tā ir viņu personiskā izvēle, ka
nejauši satikuši viens otru un apprecējušies. Tomēr tā ir
likumsakarība. Tas nozīmē, ka viens dzimtas koks caur savu pārstāvi
ir atradis resursus otrajā dzimtas kokā un noorganizējis šo laulību
kā savienību. Laulība ir viens savienojums, bērns – otrs.
Savu vecāku ģimenē mums vienmēr ir funkcija, kas izveidojusies jau
pirms dzimšanas. Tas ir kā liktenis, kas nolikts mums priekšā. Tā
ir loma, kas mums jāpiepilda. Pildīt šo ģimenes lomu – tas ir jau
daudz jaudīgāk, daudz nozīmīgāk un izglītojošāk nekā, piemēram,
attiecības ar draugiem, skolasbiedriem.
– Kādu prognozējat nākotnes attiecību modeli
Latvijā?
– Ja nekas nemainīsies, sekos nāve. Tā būs nācijas nāve. Nav jābūt
lielam ģēnijam, lai to prognozētu. Mēs to labi saprotam. Katru
dienu Latvijā nomirst par 18 cilvēkiem vairāk nekā piedzimst. Un
par 22 cilvēkiem vairāk izbrauc nekā iebrauc. Tātad katru dienu mēs
zaudējam 40 cilvēkus. Drīz šis resurss izbeigsies. Ir kāds
fenomens, kuru feministes diemžēl ignorē. Ja tu nedzemdē bērnus, tu
nomirsti. Tas ir kritērijs visam. Tas ir tavs rēķins, tā ir tava
atbildība.
– Mēs visi nomirstam jebkurā gadījumā. Ir vai nav
bērnu.
– Jā. Bet dzimtas kokam tomēr nevajadzētu nomirt. Dzimtas kokam
vajadzētu būt mūžīgam. Mums nepieciešams uzņemties atbildību par
to. Feministes gan saka, ka mēs jau esam pietiekami atbildīgi, lai
spētu veikt savu izvēli. Es uzskatu, ka mēs līdz šādam atbildības
līmenim vēl neesam izauguši. Piemēram, septiņdesmitajos gados
Rietumeiropā daudzās valstīs atļāva abortus. Starp citu, Padomju
Savienībā un Latvijā abortus atļāva vēl agrāk – piecdesmito gadu
beigās. Ļeņina valdība bija pirmā, kas tos atļāva. 1937. gadā
abortus aizliedza, vēlāk šo aizliegumu atcēla.
Tātad – kas notika Rietumeiropā pēc abortu atļaušanas? Strauji samazinājās dzimstība. Ja nemaldos, Itālijā pirms abortu atļaušanas vidējais bērnu skaits uz vienu sievieti bija 2,7 vai 2,9, gandrīz 3. Kad atļāva abortus, šis rādītājs ātri vien nolīdēja līdz 1,7. Tātad – zem atražošanas līmeņa. Tas nozīmē, ka cilvēks nespēj uzņemties rūpes par nākotni, lai sabiedrība neizmirtu. Viņam vajag pātagu – abortu un kontracepcijas aizliegumu. Kas dzimst, lai dzimst. Tas ir acīm redzami. Toties feministes runā par izvēles brīvību. Tomēr patiesa brīvība ir vienīgi tad, ja tu uzņemies atbildību.
Avots: www.kasjauns.lv