Noderīgi ikvienam vecākam: bērna pamatvajadzības un likumi, kas palīdzēs bērnu disciplinēt bez vardarbības
Psiholoģe dalās pieredzē, ka reizēm vecāki, kuri cenšas izmantot labākās disciplinēšanas metodes, cieš sakāvi un nesaprot, kāpēc nav izdevies. Atbilde ir vienkārša, bet reizē arī sarežģīta. Ja nav apmierinātas bērna pamatvajadzības, disciplinēšanas metošu pielietošana var nebūt veiksmīga.
Kādas ir bērna pamatvajadzības?
- Būt fiziski aprūpētam.
- Būt drošībā un justies drošam par pasauli.
- Ticēt un uzticēties aprūpētājam (mammai, tētim, vecvecākiem, audzinātājai, skolotājai, trenerim u.c.).
- Lai tiktu akceptēta bērna autonomija.
- Beznosacījuma pieņemšana (justies mīlētam arī tad, ja uzvedība kādā brīdī neatbilst gaidītajam).
- Pozitīva atgriezeniskā saite no apkārtējiem.
- Bērna emociju pieņemšana.
- Izturēšanās pret bērnu ar cieņu.
Ņem vērā! Lai bērns disciplinēšana būtu veiksmīga, ir jābūt ar bērnu labām attiecībām.
Likumi, kas jāievēro, lai disciplinēšana izdotos
- Vecākiem jābūt konsekventiem. Ja ieviešam kādus noteikumus, tiem jādarbojas vienmēr. Un svarīgi, lai to ievēro abi vecāki.
- Noteikumi ir jāizstāsta. Vecāki mēdz no bērna gaidīt kādas darbības vai reakcijas, ko uzskata par pašsaprotamām. Taču ne vienmēr lietas, kas ir pašsaprotamas pieaugušajam, tādas ir arī bērnam.
- Pieaugušais ir rīcības paraugs. Citiem vārdiem sakot, nedrīkst prasīt lietas un darbības, ko paši vecāki nav gatavi ievērot.
- Ieteicams apbalvot bērna pozitīvo uzvedību. Tātad - slavēt bērnu par to, kas sanāk, nevis kritizēt par to, kas neizdodas.
- Sniegt atbalstu, kad bērns mēģina un dara.
- Akceptēt emocijas, mierinot bērnu, kad tas nepieciešams. Emocijas ir normāla ikviena cilvēka reakcija uz notiekošo. Arī bērns drīkst būt dusmīgs, vīlies, apbēdināts. Bet bērnam vēl nav pietiekamas izpratnes un iemaņu, kā emocijas kontrolēt. Tādēļ bērnam nepieciešams palīdzēt, paņemot klēpī, parunājot, ļaujot nomierināties. Svarīgi, lai bērns emocijās nedara pāri sev un apkārtējiem.
- Regulāri veltīt bērnam nedalītu uzmanību, darot lietas, ko izvēlas bērns, jo laiks ir vērtīgākā lieta, ko varam dot savam bērnam.
- Jāuzticas bērnam, ka viņš ir pietiekami saprātīgs savam vecumam.
- Bērns uzticēsies atsaucīgam pieaugušajam.
Ko darīt bērna nevēlamās uzvedības novēršanai. Pozitīvas disciplinēšanas metodes
- Apmierināt bērns pamatvajadzības.
- Uzmanības novēršana. Metode, kas strādā gan ar lieliem, gan maziem.
- Sagatavošana jaunajai stresa situācijai. Ja tuvojas kāds pasākums, notikums vai pārmaiņas, kas bērnam var izraisīt satraukumu (gan pozitīvu, gan negatīvu), svarīgi par to ar bērnu godīgi runāt atbilstoši vecumam.
- Dot skaidras norādes, ko sagaidām no bērna.
- Nekad bērnam nemelot.
- Slavēt bērnu par labu uzvedību, labiem darbiem.
- Biežāk uzsvērt vēlamo pozitīvo rīcību. Retāk norādīt uz to, ko darīt nevajag.
- Ignorēt nevēlamo uzvedību.
- Nevēlamas rīcības gadījumā teikt skaidru un nepārprotamu "STOP".
- Pārtraukuma metode (bērns mierīgi pasēž uz krēsla vai dodas uz savu istabu).
- Izmanto, ja bērns pārkāpj noteikumus, par ko iepriekš bijis informēts. Metodes galvenais mērķis - ļaut bērnam nomierināties.
Kāpēc bērnudārzā bērni ir daudz klausīgāki?
Lai bērnudārza audzinātājas tiktu galā ar 20 bērnu grupiņu, viņām jāstrādā jau pavisam citā līmenī. Te vairs nav runa par bērnu disciplinēšanu individuālā, bet grupas līmenī. Un grupā vienmēr atlaižu būs mazāk, noteikumi skaidrāki. Ja abas audzinātājas un auklīte rīkojas saskaņoti, panākumi garantēti!
LASI ARĪ: Uzšaut pa dupsi, ja to dara ar mērķi audzināt
Pozitīvā bērna disciplinēšana bez sišanas un kliegšanas
Disciplinēšana nav tas pats, kas sodīšana. Svarīgi par bērnu audzināšanu
Nepērt bērnu dažreiz ir grūti; kā iemācīties jaunu uzvedību attieksmē pret bērnu