Priesteris un Afganistānas kara veterāns Andrejs Mediņš: "Puikas un meitenes nevar audzināt pēc vienas šnites"
Jau vairāk nekā divdesmit gadu Andreja Mediņa vārds rada elektriskās strāvas pieskāriena efektu, raujot laukā no vienaldzības. Šim vīram – priesterim un Afganistānas kara veterānam – lūgšanu dzidrajā melodiskumā allaž izdodas ieplūdināt arī pa tādam uzbliezienam laicīgās pasaules sāpīguma stīgām, ka tas gan sajūsmina, pārsteidz un iedvesmo, gan provocē. Tagad viņš Bārbeles skolā grasās izveidot jauna tipa mācību iestādi – jauno tēvu skolu. Pēc lasītāju lūguma atkārtoti publicējam interviju ar Andreju Mediņu (pirmpublicējums 2017. gada pavasarī žurnālā "Patiesā Dzīve").
Priesteris Andrejs Mediņš ir neparasta dedzīguma un darbietilpības cilvēks, kurš līdztekus citām garīgās kalpošanas aktivitātēm izveidojis Kalna svētību kopienu – atkarībās nonākušo rehabilitācijas komūnu Bruknas muižā. Viņa vadībā sākotnējo cēlumu atguvusi laika zobam pamestā pils, iekopta palīgsaimniecība, tiek celta baznīca. Tas – pārsvarā ar pašreizējo un bijušo atkarībnieku rokām, jo priesteris paklupuša cilvēka iespēju atgriezties pie sevis un Dieva redz smagā darbā, padziļinātā liturģiskajā praksē un dzelžaini askētiskā ikdienas dzīvesveidā.
Man ar priesteri Mediņu gribējās parunāt par šāda spartiskuma nepieciešamību, taču norunātajā laikā viņu nesastapu. “Tēvs Andrejs ir jānotver skrējienā, jo ilgāk par pāris minūtēm viņš vienā vietā uzturēties nemēdz,” man gaiši skaidroja pilī satiktie Kalna svētību kopienai piederīgie. Skrējiens neapstājās pat tad, kad beidzot bijām sastapušies. “Kopiena nesen kā iegādājusies Bārbeles skolu. Steigšus jābrauc uz Bausku, lai saskaņotu arhitektoniskās nianses ēkas pārbūvei. Mašīnā parunāsimies, pēc tam varēsim objektu arī apskatīt,” skaidroja priesteris.
Tēva gars un puišu skola
– Vai Bruknas pilī nepietiek rūpju, ka jums vēl vajadzīga
skola?
– Savā darbā aizvien biežāk sastopos ar baigajiem ļurbām – it kā
vīrietis, it kā tēvs, bet tēva gara iekšā nav. Tas vērojams ne
tikai saskarsmē ar atkarībniekiem – visur redzams, ka tikpat kā nav
vīriešu. Nav tēvu šā jēdziena plašākajā nozīmē. Tāpēc jau sen
spriedu, ka vajadzīga jauna tipa mācību iestāde – jauno tēvu skola,
kas nodrošinātu piemērotus apstākļus puišu tapšanai par attīstītām,
daudzpusīgām, rīcībspējīgām un spriedumos atbildīgām personībām.
Skola, kurā apmācība notiktu nevis caur bailēm, jo dzīvē saņemam
tieši to, no kā visvairāk baidāmies, bet stimulējot domāt pozitīvi
un darīt labu pēc tās programmas, kuras ietvaros esam radīti.
Puikas šādā skolā mācītos līdz 6. klasei, bet vēlāk varētu
iekļauties tālmācības programmā. Tagad man beidzot radusies iespēja
šo ieceri īstenot. Bārbeles skola, kurā pats savulaik mācījos, jau
septiņus gadus bija slēgta.
Jau sen spriedu, ka vajadzīga jauna tipa mācību iestāde – jauno tēvu skola, kas nodrošinātu piemērotus apstākļus puišu tapšanai par attīstītām, daudzpusīgām, rīcībspējīgām un spriedumos atbildīgām personībām.
– Kas jūsu iecerētajā tēvu skolā būs tas īpašais, ko
nevar īstenot jau tagad?
– Mūsu izglītības sistēma diemžēl ir kā pussprādzis zirgs, ko katru
dienu spārda cerībā, ka varbūt atdzīvosies. Gandrīz līdz 5. klasei
zēnu attīstības līkne atrodas krietni vien zemāk nekā meitenēm,
radot gandrīz vai atpalicības ainu. Taču puikas nav dumjāki, tikai
mūsu izglītības sistēma, ko vada, virza un īsteno sievietes, ir
radīta meitenēm. Abus dzimumus audzinot un vērtējot pēc vienas
šnites, netiek ņemts vērā, ka zēniem ir citi attīstības posmi un
iekšējā programma. Nivelēšana topošos vīriešus iekšēji nokauj jau
personības veidošanās sākumposmā, tik ļoti savaino tēva garu, ka
tas vairs nav spējīgs veselīgi izpausties. Tas, ka nav tēvu – nav
līderu, nav svēto –, sabiedrībā vairo apslēptās iekšējās sāpes un
ciešanas, velk bezcerībā. Visās dzīves jomās gandrīz ar varu izbīda
priekšgalā sievietes.
– Tēva gars – ko tas īsti nozīmē?
– Ļoti pašsaprotamas īpašības – rūpes par ģimeni un spēju garantēt
tai drošības sajūtu. Būt cilvēkam, kura klātbūtnē patīkami
atrasties un kurš spēj stimulēt vēlēšanos pilnveidoties. Ļoti
svarīga ir tēva mīlestība, kuras mūsdienu bērniem trūkst. Nesen
biju uz tikšanos ar skolēniem, prasīju, vai viņi ir noilgojušies
pēc stundām ātrāk tikt mājās. Atskanēja vienots: “Nē, mūs tur
neviens negaida.” Kad norunājām, ka šoreiz Ziemassvētkos
pieprasīsim neparastāku dāvanu, proti, lai tētis apskauj un vismaz
dažas minūtes patur klēpī, iestājās klusums. Tad piecēlās rūpīgi
saposts smukulītis: “Mans tētis to nedarīs, es zinu.”
Lai cik daudz uzņemas māte, viņa nav spējīga aizstāt tēvu. Ar sakāpinātu vēlēšanos tomēr būt divi vienā mātes tikai vēl vairāk sačakarē puikas, jo mīlestības vietā sniedz žēlošanu un lutināšanu.
Nelaime ir tā, ka tēva pieskārienu mammas mīlestība kompensēt nevar. Lai cik daudz uzņemas māte, viņa nav spējīga aizstāt tēvu. Ar sakāpinātu vēlēšanos tomēr būt divi vienā mātes tikai vēl vairāk sačakarē puikas, jo mīlestības vietā sniedz žēlošanu un lutināšanu. Šādas attieksmes sekas var redzēt kopienā – tēvainim jau 40 vai vairāk gadu, bet viņš nevar iztikt bez savas uzpasētājas. Tā vietā, lai mēģinātu izprast sevi, meklē cilvēku, kurš turpinātu apčubināt viņa vājumu. Lielākajai daļai atkarīgo nav pārcirsta nabassaite ar sievieti žēlotāju, kura visbiežāk ir vientuļā māte.
Kad viņai vairs neizdodas dēlu noturēt pie sevis, sieviete grib
vismaz saglabāt kontroli. Puisim vai nu jāpakļaujas, vai jāmeklē
veids, kā vieglāk pārciest aizliegumu būt patstāvīgam un dzīvot
savu dzīvi. Sačakarēts mūžs kā tradīcija, kas pāriet no paaudzes
paaudzē, jo tāds dēls arī sievā meklē māti žēlotāju un
kontrolieri.
– Pēc cik gadiem tāda puišu skola varētu tapt un kas
tajā mācīsies?
– Līdz vasarai telpām un apkārtnei jābūt tiktāl gatavai, lai
Bārbelē varētu rīkot visas nometnes, kas līdz šim notika Bruknā,
piemēram, ar vēzi slimajiem bērniem. Bet jau rudenī ceram sākt
mācības 1. klasē. Tā būs privātā skola tādiem puikām no visas
Latvijas, kuru vecāki sapratuši, cik svarīga ir tēva sūtības
izpratne. Skola, kurā vienlaikus ar grāmatu zinībām mācās arī
dzīvi, māju sajūtu, iepazīst pienākumu. Darbā ar atkarīgajiem bieži
redzams – pieaudzis cilvēks, bet nezina, kā rodas piens un
biezpiens. Kā jārūpējas par bullēnu un cāli. Ko nozīmē skābēt
kāpostus vai gatavot ievārījumu. Mūsu zēniem tiks dota iespēja
pašiem piedalīties savas labklājības pamatu veidošanā. Tas, ko var
izaudzēt vai izveidot savām rokām, visspilgtāk atgādina par cilvēka
sūtību būt radītājam. Dievs savu radīšanas darbu vēl nav beidzis,
tāpēc katrs aicināts tajā piedalīties, ja vien ļaujas. Tas ir
sevišķi svarīgi tagad – saistībā ar stulbajām Eiropas prasībām par
pasargāšanu no darba, atbildības un apjēgas par pienākumu.
– Skola – tas nozīmē arī skolotājus. Kādus tos meklēsiet,
kur cerat dabūt?
– Būs sarežģīti, taču zinu – ja tas ir Dieva darbs, uztraukumam nav
vietas. Jo Dievs jau ir tas, kas visas lielās lietas bīda, nevis
es. Galvenais – lai es nebūtu korķis jeb trombs šajā Jēzus
mīlestības asinsvadā.
Nesen tikos ar kādu sporta pedagogu. Sagaidīja mani ar cigareti zobos. Brālīt, ko tu vari mācīt citiem, ja pats ar saviem trūkumiem nevari tikt galā? Angļiem ir teiciens: nemāci savus bērnus, jo viņi tāpat būs līdzīgi tev; mācies pats, tad mācīsies arī bērni. Arī pats esmu skolotājs – sociālais pedagogs, jauniešu lietu speciālists un karjeras konsultants. Tikko pabeidzu Liepājas Universitāti. Bet pastāvīgajam darbam skolā noteikti meklēšu ģimenes cilvēkus, kas varētu sevi atdot darbam 24 stundas diennaktī. Cilvēkus, kuri spējīgi ar savu piemēru rādīt sakārtotas dzīves iespējamību un rosinātu aizdomāties, ka dzīves kvalitāte nav atkarīga no citiem vai no tā, ko iespējams nopirkt par naudu, bet no tā, ko var radīt ar savām rokām, savu attieksmi. Protams, lai skola varētu pastāvēt, apkārt tai jāveido atbalsta bloki. Saimnieciskajā ziņā skolai palīdzēs Bruknas atkarībnieki. Tikpat nozīmīga loma paredzēta arī Vecumniekiem.
– Kas tie par Vecumniekiem?
– Esam tikuši arī pie bijušā Vecumnieku cietuma. Šajās nesen
atjaunotajās telpās pavisam drīz pulcināsim vecos ļaudis – tādus,
kuriem nav nepieciešama rehabilitācija, bet sajūta, ka viņi kādam
vēl vajadzīgi. Tur būs nevis pansionāts, bet pansija. Dzīvos katrs
savā istabā, bet ēdienu gatavos kopīgajā virtuvē. Un, protams,
iespēju robežās iekļausies visās Kalna svētības kopienas saimes
rūpēs.
Uz turieni aicināsim arī krīžu ģimenes, kas zaudējušas cerību, dzīves jēgu, mājokli. Dosim tām iespēju apgūt mīlestības pieredzi. Citādu nekā tā, uz ko aicina lielākā daļa preses izdevumu. Sēžu frizētavā un paņemu žurnālu, bet uz tā vāka sauklis: ja tu, būdama laulāta sieva, vēl neesi izbaudījusi seksu ar jaunāku vai par sevi vecāku vīrieti, vari uzskatīt sevi par zaudētāju. Tālāk izklāstīta sieviešu pieredze, cik labi drāzties pa labi un kreisi. Kā citādi to var saukt, ja ne par pornogrāfiju un ģimenes svētuma graušanu? Turpretī, dzīvojot kopienā, cienot un atbalstot citam citu, pavērsies iespējas iepazīt tādus jēdzienus kā piedošana, māka pieņemt un saprast. Spēju apjēgt, ka mūsdienām raksturīgais milzīgais šķirto laulību skaits nav likumsakarīga laikmeta iezīme, bet rādītājs, ka cilvēki negrib, neprot un pat nemēģina kopt attiecības.
Nevienā no projektiem, kuros esmu iesaistījies, mans mērķis nav mainīt pasauli, bet ar savu stāju, darbiem un attieksmi atgādināt, ka joprojām ir vērtības, kas uzskatāmas par svētām. Pat tad, ja apkārt mutuļo piesārņojumu okeāns, kuru attīrīt nav iespējams, es aicinu turēt spēkā Mātes Terēzes pārliecību: tas, ko varam dot, varbūt ir tikai mazs mīlestības piliens, taču bez šādiem pilieniem pasaule būtu daudz nabagāka.
– Ne jau visi jūsu vadītajās aktivitātēs redz tikai
mīlestības pilienus. Šajos 17 gados, kopš Bruknā darbojas
rehabilitācijas centrs atkarīgajiem, jums veltīti arī pārmetumi par
pārlieku stingrību. Kopienas noteikumos lasāmais aizliegums
izmantot mobilos tālruņus un datorus bez īpašas atļaujas, striktie
ierobežojumi kontaktiem ar tuviniekiem, atteikšanās no seksuālajām
attiecībām un personiskās naudas, iknedēļas gavēnis. Bet līdztekus
smags darbs un ekstrēmas fiziskās aktivitātes. Vai kāds brīnums, ka
daudziem tā šķiet kā brīvprātīga parakstīšanās uz
pašmocībām?
– Cilvēkam jāapzinās, ka miesa ir tikai ēzelis, kas uz muguras nes
dvēseli. Jāsaprot, ka miesu mīlēt un cienīt nenozīmē tai izdabāt.
Pārēšanās, mešanās tādās anomālijās kā smēķēšana, dzeršana, garīgs
un fizisks laiskums – tā ir sevis nemīlēšana. Kopienā redzams, kur
var novest kalpošana tikai šādām iegribām. Te nonāk cilvēki, kuri
gadiem ilgi mānījuši sevi, ka dzīvo, kā pašiem patīk, taču
patiesībā sevi kāvuši. Par šādu nodarījumu cilvēkam nāksies
atbildēt mūžības priekšā, ja viņš pats dzīvi nepagriezīs un
nenoliks uz cita pamata. Un tas var notikt vienīgi tad, ja par
galveno izvirza nevis miesu, bet dvēseli. Tikai tas dara lielu. Tas
dara radošu. Tas dara laimīgu, jo ļauj iepazīt bezrobežu
mīlestību.
– Jūs vienmēr esat zinājis par šādas dievišķas
mīlestības iespējamību, vai arī šo atskārtu veidojuši kādi īpaši
notikumi?
– Dieva spēcinošo klātbūtni esmu jutis vienmēr, jo nāku no ticīgas
ģimenes, kurā augām astoņi bērni. Diez vai bez tās es būtu
izturējis skolas gados piedzīvoto vajāšanu, draudus un izsmieklu,
kad kļuva zināms, ka spēlēju baznīcā ērģeles. Vēlāk apguvu
dendroloģiju, Bauskā biju daiļdārznieks. Dieva aicinājumu kļūt par
mācītāju sadzirdēju tikai pēc atgriešanās no obligātā
karadienesta Afganistānā. Biju artilērists, navodčiks uz katjušas.
Šajā laikā pieredzētais ļāva saprast – tas, ka esmu izdzīvojis un
joprojām varu staigāt, dziedāt un strādāt, ir neaptverami liela
Dieva dāvana, par ko iespējams pateikties tikai ar tādu dzīvi, kurā
viss veltīts Viņa godam.
Kristus, kurš sauc pēc tavas palīdzības
– Uzreiz sapratāt, ka šis ceļš jums der?
– Kalpošanas sākumposmā biju ļoti ietekmējies no Mātes Terēzes,
kuru joprojām uzskatu par savu sirdsskolotāju. Viņa allaž uzsvērusi
nepieciešamību meklēt Dievu nabagajos, kroplajos, spitālīgajos,
mīlēt cilvēkus bez nosacījumiem. Organizēju zupas virtuves un
humpalu dalīšanas centrus, apmeklēju savus draudzes locekļus mājās,
taču jutu, ka nespēju šajā mīlestībā būt līdz galam atvērts, jo
biju pārlieku jutīgs pret smakām, taču garīdzniekam, darbojoties ar
dzīves pabērniem, bieži jānokļūst neizturamā smirdoņā. Par to, kā
tikt ar šo trūkumu galā, runāju ar savu garīgo tēvu. Viņš ieteica
doties uz Indiju; kurš spēj sadzīvot ar Indijas smakām, tam Latvijā
vairs problēmu nav. Sapulcējāmies bariņš domubiedru un devāmies uz
Mātes Terēzes līdzstrādnieku starptautiskās kustības misiju
Kalkātā. Tiku norīkots uz lepras māju.
– Ko nozīmē darbs lepras mājā?
– Sākumā tiku norīkots pie veļas mazgāšanas. Lepras slimnieks ir
cilvēks, kurš joprojām ir dzīvs, taču viņa mīkstos audus parasti
jau skāris sadalīšanās process, tāpēc tie vietām atdalās. Vātīs
mēdz saviesties tārpi, tomēr cilvēkam nesāp, jo nervi ir atmiruši.
Viss pūstot smird, taču svelmainais gaiss ir tik blīvs, ka puvuma
dvaku it kā iesūc sevī – vemt nevajag. Leprinieku veļa – tie ir ar
puvekļiem pieķepuši palagi un krekli, kas vispirms jāatmērcē, tad
jādabū tīri. Rindā seši mazgātāji: brīvprātīgais, tāds kā es, tad
Kalkātas māsa. Un atkal brīvprātīgais – māsa. Katrs veic savu
funkciju – viens mērcē un pret betona grīdu berž, otrs skalo. Pēc
pāris stundām maināmies. Viss jādara ar rokām, tāpēc pirkstu
kauliņi ir noberzti.
– Bezdomu darbošanās vai arī kaušanās ar jautājumu, ko
es šajā elles priekškambarī meklēju?
– Aplūkodams jēlās rokas, nākamajā dienā diezgan nikni teicu māsai,
ka pirmais, ko darīšu, atgriezies mājās – savākšu naudu veļas
mazgāšanas mašīnām. Uzrunātā pasmaidīja: tajā brīdī, kad šajā mājā
ienāks mašīna, mīlestība no tās pazudīs. Nodomāju: ko viņa muld! Un
tikai pēc kāda laika sapratu šo vārdu saturu – jebkurš šķietami
neiespējamais darbs kļūst paveicams vienīgi tad, ja pamatā ir
mīlestība. Ne jau tikai attiecībā uz pienākumiem leprozorijā, bet
arī uz tiem ikdienas darbiņiem, kas veicami ikkatrā ģimenē. Tiklīdz
kļūst par grūtu sagludināt vīram kreklu vai ik rītu nolikt tīru
kabatlakatiņu, mīlestībai attiecībās vairs nav vietas. Jo vairāk
mājā palīgierīču, jo mazāk laika citam priekš cita. Šī pieredze
lika līdz kaulam izjust, cik svarīgi ir apstāties pie cilvēka
un darīt cilvēkam.
– Smakas vairs netraucēja?
– Šajā ziņā īstā skola sākās vēlāk, kad man jau uzticēja tiešo
darbu ar cilvēkiem. It kā nekas sarežģīts – slimnieks jānomazgā,
jāattīra no atmirušajiem audiem, jāpārģērbj. Tomēr, ieraudzījis
cietēju novietni, samulsu – ar šīferi pārklāti betona stabi, zem šī
jumta lāviņu rindas, katrā guļvietā zem pārsega iekņupis cilvēciņš.
Ko te vispār iespējams darīt?! Kā es, tāds liels un resns, nostāšos
ejā un saukšu, ka vēlos kādam sniegt savu mīlestību? Kāds no
brīvprātīgajiem, ieraudzījis manu samulsumu, pamāja: tas, kuram būs
nepieciešama palīdzība, pats parādīs, vai viņu vajag pabarot,
pamasēt vai pārģērbt, tu tikai uzmanīgi vēro.
Virzoties caur rindām, nekādu aicinājumu nemanīju. Atkal prasīju,
ar ko man sākt. Ja nevari izvēlēties, sāc no malējās lāviņas, tad
pamazām virzies uz priekšu, – man atbildēja. Iepazīstināja arī ar
dušas sektoru – no gaiteņa ar plēvi norobežotu telpu, kur betona
sienā iemontēts ūdensvads ar Gangas ūdeni. Tajā ir vairāki krāni ar
piestiprinātām gumijas šļūtenēm.
Piegāju pie pirmā gulētāja. Puisis, vārdā Huans, skatās uz mani un smaida. Sapratu, ka viņš netaisās mani īpaši aicināt, jārīkojas pašam. Piedāvāšos aizvest uz vannas istabu nomazgāt! Piepacēlu segu, bet degunā iesitās tik briesmīga maitas smaka, ka jutu – šoreiz gan vemšu. Uzmetu segu atpakaļ un saņēmos: ar strauju kustību noraušu visu pārklāju, paiešu malā, līdz šķērmais vilnis izklīst, tad palīdzēšu puisim piecelties. Atsedzis viņu, ieraudzīju, ka līdz pat ceļiem vairs nav kāju. Arī no rokām palikuši tikai elkoņu stumbenīši. Kāda māsa pieteicās palīdzēt – satvēra Huana augumu aiz dibena un lietišķi ierādīja, kā jāpietur galva. Aizdabūjam viņu līdz dušai.
Māsa aizgāja, un es paliku viens ar savu pienākumu. Sapratis, ka man cilvēks tomēr jānomazgā, jutu, ka to nespēšu – jāvemj. Truli stāvēju un laidu viņam virsū ūdeni, vienlaikus gandrīz vai fiziski izbaudot, kā grūst mana iedomu piramīda par lielo cilvēkmīlestību. Pat tāda doma piezagās: kaut kā aizstiepšu viņu atpakaļ līdz lāvai un tad pa kluso pazudīšu. Kāda gan no manis te jēga, ja šajā baisi smakojošajā pūstošo miesu jūklī vairs nesaredzu neko, kas būtu saistāms ar cilvēku? Tajā brīdī kāds korejietis atnesa nevarīgumā līdzīgu. Viņš savu aprūpējamo mazgāja, pagrieza no muguras un vēdera, kaut ko mierīgi stāstīja. Pēkšņi nolika mazgājamo zemē, pienāca man klāt un norādīja uz pretējo sienu. Uz tās A4 formāta lapa – Mikelandželo Pietas izdruka. Apakšā ar krītu rakstīts: “Nemēģini te ieraudzīt cilvēku. Viss, kas šeit saskatāms, – Kristus, kurš cieš un sauc pēc tavas mīlestības.” Nez kāpēc sāka birt asaras, tad manī kaut kas it kā salūza, kā nokrita. Vairs ne miņas no samulsuma un bezspēcības. Nometies uz ceļiem, pāriplūstošā mīlestībā nomazgāju Huanam katru vātīm klātā auguma laukumiņu, domās atkārtojot Mātes Terēzes sacīto: ja tu man katru dienu atļausi no sava ķermeņa iztīrīt tārpus, Dievs tev atvēlēs dzīvot vienu dienu ilgāk.
– Vai tas deva spēku arī turpmākajās
dienās?
– Nākamajās dienās, ejot uz hospitāli, jutu tādu kā nemieru – kaut
tikai kāds neiedomātos paņemt manu Huanu. Zināju, ka pieķeršanās
nav vēlama, tomēr ļoti gribējās, lai viņš ir tikai manējais. Tas
arī izdevās. Trešajā dienā, kad viss jau bija izdarīts un gāju
prom, Huans tikko jaušami pakustināja plecu. Tātad prasa dzert,
nodomāju un devos pa garo gaiteni pēc ūdens. Kad pēc dažām minūtēm
atgriezos, Huans bija iemidzis. Pieskaroties nemodās. Pienāca māsa,
kas visu bija vērojusi: “Andrej, nepūlies, viņš jau ir mūžībā.” Kā,
viņš taču tikko kā gribēja dzert! “Nē, tajā mirklī cilvēks lūdza,
lai tu esi līdzās un paturi viņam roku.”
Notikušais iegravēja vēl vienu šķautni manā izpratnē par mīlestību – atgādināja, ka nav nekā svarīgāka par sirdspienākumu būt līdzās cilvēkam pirms nostāšanās mūžības priekšā. Nākamajos Indijas braucienos jau devos ar konkrētu mērķi – strādāt Mātes Terēzes līdzstrādnieku kustības aprūpētajā Mirstošo mājā Kaligatas laukumā. Cilvēki turp dodas sagaidīt nāvi. Kalpošanā iesaistītajiem ir viens uzdevums – ar savu mīlestību palīdzēt viņiem vieglāk aiziet uz debesīm. Atkal atziņa, ko paudusi Māte Terēze: mūsdienās cilvēki ļoti reti mirst no vecuma vai slimībām, bet vairāk tāpēc, ka ir vientuļi un nevienam nevajadzīgi. Tāpēc zem Kalna svētību kopienas spārna man bija nepieciešama arī pansija Vecumniekos.
Gavējot mācāmies arī nomirt
– Vai tevi tomēr nemāc bažas, ka kopienas dzīvesveids
daudziem var izrādīties par skarbu – arī jauno tēvu skolas puikām
un pat vecajiem ļaudīm? Dzīvot gandrīz vai naturālās saimniekošanas
apstākļos un strādāt tik smagi kā sen pagājušos laikos, atsakoties
no daudzām personiskās brīvības izpausmēm un sevis lutināšanas
formām?
– Cilvēkiem jāsaprot, ka vēlme atrasties nepārtrauktā komforta zonā
patiesībā mūs iznīcina, grauj un pazudina. Laupa spēju pateikt jā
labām lietām, bet sliktajām turēties pretī. Tas nereti ir grūti pat
visnotaļ godājamiem ļaudīm. Man pazīstama daktere, lieliska
speciāliste, ir tik izplūdusi miesās, ka viņai jau sagādā problēmas
normāli pārvietoties. Mierina sevi: ja man dota tikai viena dzīve,
kāpēc liegt sev prieku baudīt kūciņas? Tāpēc es ar savu attieksmi
pret dzīvi gribu pierādīt, ka postam, kādu nes pārliecīga ļaušanās
jebkādai baudai, pretī liekams vienīgi veselīgs, garīguma
piepildīts – tātad dabisks – dzīvesveids. Kā Bruknā, kur katru
dienu sākam ar rīta peldi vaļējā ūdenī. Ziemā arī āliņģī.
Atkarībnieku vidū ir daudz izlutinātu mīkstmiešu, tāpēc sākumā kādam piemetas gan puņķi, gan klepus, gan uzlec temperatūra.
Atkarībnieku vidū ir daudz izlutinātu mīkstmiešu, tāpēc sākumā kādam piemetas gan puņķi, gan klepus, gan uzlec temperatūra. Brīnišķīgi, tātad transformācijas process ir sācies, bet ar katru nākamo reizi aizvien vairāk būs jūtams, kā stiprinās imūnsistēma un tas nevajadzīgais, ko cilvēks sevī ielaidis, nīcinot dvēseli, tiek paņemts prom. Pēc tam stunda lūgšanām. Jo Dievs, ja Viņam sevi uztic, vienmēr palīdz. Vienkārši jāpieņem, ka tas var notikt arī neredzamā veidā un ar skarbām metodēm.
– Viena no svarīgām baznīcas gada goda dienām ir Pelnu
diena, kas ievada 40 dienu ilgo pirmslieldienu gavēni. Ja jau esam
pieņēmuši, ka Dieva palīdzība tāpat izpaudīsies pietiekami skarbos
veidos, kāpēc tas vēl jāpaspilgtina ar tik ilgu organisma
vārdzināšanu?
– Lai atgādinātu sev, ka dvēseles un gara pasaule ir stiprāka un
nozīmīgāka par miesas pārvaldīto. Mūsdienu sabiedrības problēma –
cilvēks nepazīst sevi, nesaprot, kāda jēga ir viņa dzīvei. Sakot –
es nevaru bez pieēšanās, bez gaļas, bez kafijas vai cigaretēm,
sēdēšanas internetā vai seriālu skatīšanās, viņš atzīst, ka ir
spēki, kas valda pār viņa dzīvi. Bet tas nozīmē, ka ar viņu jau ir
čau! Pagalam, dzīvs līķis. Atturēšanās no jebkurām pārmērībām,
neļaujot šādiem klupšanas akmeņiem kļūt par dzīves dominanti,
palīdz atgūt iekšējo brīvību.
Vissvarīgākais gavēņa uzdevums ir atpazīt savus tarakānus – visas tās lietas, kas dara nespējīgu būt laimīgam. Vispirms nosaukt tās vārdā, tad piedot sev par ļaušanu tām sevī sakuplot, visbeidzot – atlaist. Uzdrīkstēšanās noliegt savu lepnību un kāda – ne tikai priestera – priekšā skaļi nosaukt traucējošās lietas īstajos vārdos – tas attiecas uz jebkuru, nedalot cilvēkus ticīgajos un tādos, kuri Dievu vēl nav atraduši. Visu šo procesu var nosaukt arī vienkāršāk – mēs mācāmies nomirt. Nomirt tam vecajam cilvēkam mūsos, kas traucē būt laimīgam, radošam un brīvam.
– Pēc kā secināt, vai tas izdevies?
– Pēc tā, vai apzināmies savu vienreizīgumu tajā brīnišķajā
patiesībā, ka Dievam nav nekā neiespējama. Tātad nav arī nekā tāda,
ko cilvēks nevarētu paveikt, ja vien viņš ļaujas Dieva vadībai.
Teksts: Selga Amata, "Patiesā Dzīve"
Avots: Kasjauns.lv