Vecāki, kas kalpo bērnam. Vai bērnam tas vispār ir vajadzīgs?
Katrs, kurš rūpējas par saviem bērniem, sacīs, ka atvasei vēl tikai labāko. Taču dažreiz šīs rūpes pārņem tik lielu vecāku dzīves daļu, ka būtībā viņi kļūst par savu bērnu kalpiem. Kāpēc ir svarīgi nepārspīlēt, audzinot bērnus, skaidro psihoterapeite Vita Kalniņa.
Veselīgs ģimenes modelis veidojas tad, ja vecāki apzinās savas
robežas gan kā indivīdi, gan kā pāris un rūpējas, lai tās netiktu
pārkāptas (arī no bērnu puses!). Un tikai tad viņi ar savu piemēru
arī bērniem iemāca nosargāt savējās. Jo vairāk vecāki kalpo bērnam,
jo mazāk spēj parūpēties par savām vajadzībām. Un otrādi: jo mazāk
jūt savas vajadzības, apzinās tās un rūpējas par tām, jo lielāka ir
iespēja, ka vai nu nepamanīs pietiekami arī bērna vajadzības, vai
gluži otrādi – pārvērtēs tās. Attiecīgi arī bērns aug ar neskaidru
izpratni par savām un citu robežām un vajadzībām, kas ir izšķiroši
pieaugušā vecumā – spēja nosargāt savas robežas ir viens no ļoti
svarīgiem parametriem, lai mēs spētu justies labi. Bet par visu pēc
kārtas!
Pirmais solis – sagatavošanās vecāku lomai
Lai sagatavotos vecāku lomai, vairums ģimeņu koncentrējas uz
zināšanām par to, kā fiziski aprūpēt bērnu un kā viņu audzināt,
taču ne mazāk svarīga ir pašu vecāku iekšējā sapratne par to, kas
ar viņiem notiek, kļūstot par mammu vai tēti, jo skaidrs, ka,
piedzimstot bērnam, viņi vairs nav tie paši, kas bija iepriekš. Lai
katrs no mums transformētos jaunajai lomai, kādai daļai mūsos ir
„jānomirst”. Tas nozīmē, ka ir nedaudz jāpasēro, jāpaskumst par
aizejošo, lai varētu piedzimt no jauna.
Mazuļa piedzimšana pieaugušo dzīvē rada neatgriezeniskas pārmaiņas
uz mūžu: neraugoties uz to, ka bērni reiz izaugs un aizies savā
dzīvē, vecāki tāpat nekad vairs nebūs tie paši cilvēki, kas bija
līdz bērna nākšanai pasaulē. Ja jaunie vecāki sev neļauj paskumt
(arī sabiedrības nostāja nereti diktē, ka par bērna piedzimšanu ir
tikai jāpriecājas), vecais netiek pienācīgi pavadīts un atstāts.
Jā, bērna ierašanās šajā pasaulē ir priecīgs notikums, bet tam klāt
būs arī skumju daļa: dzīve tāda, kāda tā bija agrāk, ir beigusies.
Kāpēc ir tik svarīgi paskumt? Ja izliksimies, ka turpinām dzīvot
savu veco dzīvi, kurai klāt nācis mazs bērns, visticamāk, vai nu
nepietiekami rūpēsimies par mazuli, vai arī gluži pretēji – darīsim
to pārāk centīgi, pūloties atbilst sabiedrības gaidām, taču iekšēji
nonāksim pārslodzē. Tieši šajā iekšējās transformācijas procesā
vecākiem Latvijā visvairāk trūkst atbalsta. Un, ja vecākiem nav
skaidra sava kā vecāku identitāte, ģimenē grūti kļūst visiem: visi
turpina būt bērni, arī pieaugušie.
Ja vecākiem nav skaidra sava kā vecāku identitāte, ģimenē grūti kļūst visiem: visi turpina būt bērni, arī pieaugušie.
Nobriest par vecākiem
Par personības nobriešanu liecina tas, vai spējam nereaģēt
bērnišķīgi: nepieprasām, neapvainojamies, spējam izturēt, pieņemt
un sadzīvot ar savām emocijām, līdz ar to spējam pieņemt arī sava
bērna emocijas un viņu tajās atbalstīt. Ja tā notiek, bērns iegūst
drošību: vecāki ir līdzās, viņi ir empātiski un mani pieņem
neatkarīgi no emocijām, kuras piedzīvoju. Viens piemērs. Bērns
rāda, ka viņš kaut ko ļoti grib: ja nedabūs konfekti, viņš teju vai
nomirs no vilšanās! Nobrieduši vecāki iejūtīgi paklausīsies,
pateiks, ka saprot, ka bērns konfekti ļoti vēlas. Tomēr empātija
nenozīmē to, ka pieaugušie konfekti mazajam noteikti iedos.
Vecākiem nav jāapmierina jebkura savas atvases iegriba, ja viņi
saprot, ka bērnam tas šobrīd nav nepieciešams. Taču nereti vecāki,
kad mazulis kategoriski izsaka savu vēlmi, uzreiz noreaģē – iedod
to, ko viņš vēlas, jo negrib redzēt viņa pārdzīvojumus, vai arī
kļūst dusmīgi. Abos gadījumos atspoguļojas vecāku bezspēcība,
grūtības palikt pie sava, saviem uzskatiem un vērtībām.
Vecākiem nav jāapmierina jebkura savas atvases iegriba, ja viņi saprot, ka bērnam tas šobrīd nav nepieciešams. Taču nereti vecāki, kad mazulis kategoriski izsaka savu vēlmi, uzreiz noreaģē – iedod to, ko viņš vēlas.
Ja vecāki nespēj atšķirt bērna vajadzības no iegribām, ir viegli
kļūt par savu bērnu vergiem. Ja nemitīgi tiek apmierinātas bērna
prasības, vecākiem nākas ignorēt savas vajadzības, savu nogurumu,
savus laika un finanšu resursus. Ir tikai dabiski, ja vecāki spēj
bērniem pateikt: „Visu dienu esmu ar tevi spēlējies, tagad esmu
piekusis un gribu vienkārši pasēdēt, padzert tēju un palasīt. Tev
tagad pašam jāizdomā, kā sevi nodarbināt.” Taču, lai pastāvētu par
savām vajadzībām, katram pieaugušajam ir sevi jājūt – ko es gribu
un ko negribu –, kā arī jāspēj skaidri to pateikt citiem. Diemžēl
daudzi vecāki šīs prasmes nav apguvuši.
Sevi sajust vai gluži pretēji – nesajust cilvēks mācās jau no
zīdaiņa vecuma. Daudzas tagadējās mammas un tēti savulaik kā
zīdaiņi tika baroti noteiktās diennakts stundās, kā pēc plāna! Mazs
bērns kaut ko tādu spēj izturēt tikai tad, ja iemācās nejust ne
bada, ne sāta sajūtu, viņš iemācās pakārtoties ārējam ritmam, ko
regulē citi. Vēlākos bērnības gados attiecībās ar pieaugušajiem
daudzi savukārt iemācījās: ja nerādīšu savas negatīvās emocijas,
man būs labāk. Jo, ja būšu dusmīgs, noraizējies, bēdīgs, vecāki
mani sapurinās, uzšaus pa dibenu, sakliegs, aizsūtīs prom uz citu
istabu nomierināties. Šāds bērnībā apgūts modelis var būt izšķirošs
laikā, kad cilvēki paši kļūst par vecākiem. Ja vecāki nav
apzinājušies un analizējuši, kas viņiem savu vecāku rīcībā paticis
un kas ne, ir liela iespēja, ka viņi rīkosies līdzīgi, kā to darīja
viņu vecāki. Tas ir modelis, ko esam labi apguvuši, redzot savā acu
priekšā un izjūtot uz savas ādas, un neapzināti tas mēdz atdzimt,
kad jāaudzina savi bērni. Savukārt, ja jaunie vecāki ir
apzinājušies, ka nevēlas saviem bērniem tādu pieredzi, kādu guvuši
paši, tad cenšas darīt citādi, tomēr ne vienmēr tas izdodas un ir
viegli.
Visgrūtāk klājas tiem vecākiem, kas savos bērnos ierauga jūtas, kuras paši nav drīkstējuši izdzīvot un rādīt saviem vecākiem, piemēram, dusmas un neapmierinātību.
Kā bērnībā neizdzīvotās emocijas ietekmē attiecības ar
pašu bērniem
Visgrūtāk klājas tiem vecākiem, kas savos bērnos ierauga jūtas,
kuras paši nav drīkstējuši izdzīvot un rādīt saviem vecākiem,
piemēram, dusmas un neapmierinātību. Ja vecāki par šīm emocijām
viņus savulaik sodījuši – kritizējuši, iepēruši, likuši kaktā vai
aizveduši uz citu istabu, kur bērnam vienam bijis jānomierinās –,
viņi ir iemācījušies šīs emocijas noliegt un izturēt. Ārēji šie
bērni rāda, ka viss ir labi, jo galvenais, lai tikai kāds nenojauš,
ka viņi ir neapmierināti. Taču, nonākot vecāku lomā, šīs emocijas,
lai arī noglabātas tālākajos dvēseles kaktiņos, joprojām ir dzīvas.
Cilvēki, kas bijuši spiesti savas emocijas noliegt, ir izauguši ar
izjūtu, ka viņus mīlēs tikai tad, ja viņi būs apkārtējiem
labi.
Kas notiek, kad šiem pieaugušajiem piedzimst bērns? Jebkurš bērns
intuitīvi spēj sajust savu vecāku vājās vietas un, lai panāktu
savu, perfekti trāpa pa vissāpīgākajiem punktiem. Piemēram, mazais
dusmās sakliedz, ka nemīl tādu stulbu mammu, viņš grib citu –
labāku! Ja vecākos dzīvo bailes, ka viņus var nemīlēt, pat tad, ja
viņi ar prātu saprot, ka bērna teiktie vārdi ir absurdi, tie nodara
tik lielas sāpes, ka vecāki dara visu, lai šo situāciju pārtrauktu.
Tātad dod bērnam to, ko viņš prasa. Taču šī situācija izsauc ļoti
pretrunīgas jūtas pašos vecākos. Jo mazāk vecāki savā bērnībā
varējuši izrādīt savu neapmierinātību, jo lielākas rodas dusmas uz
savu atvasi, ka viņš to izpauž. Kad bērns dusmojas, pieaugušais
emocionāli atkrīt savā bērnībā, un visas vecās emocijas uzpeld ar
divtik lielu sparu. Šajā situācijā satiekas nevis vecāks ar bērnu,
bet gan divi divgadnieki vai trīsgadnieki, kas netiek galā ar savām
emocijām. Attiecīgi pieaugušais šādā brīdī nevar iedot to, ko gaida
bērns, – drošības izjūtu.
Vecāki iedod drošību tad, ja viņi, no vienas puses, ir atbalstoši,
sakot, piemēram, „es redzu, cik tu esi dusmīgs, saprotu, ka tev
ļoti gribas skatīties vēl vienu animācijas filmu”, bet, no otras
puses, ir mierīgi un konsekventi: „tomēr es kā mamma pieņemu
lēmumu, ka tas tev nenāk par labu, un vēl vienu animācijas filmu
skatīties tu nevarēsi”. Nobriedis pieaugušais paliek pie sava un
iztur to, ka bērnam tas var nepatikt.
Ja pieaugušais emocionāli nav nobriedis vai arī ir ļoti noguris, strīdus situācijas ar saviem bērniem viņš vēlas pēc iespējas ātrāk pārtraukt: labāk mēģinu izdarīt visu, lai tikai mazais izbeidz kliegt.
Ja pieaugušais emocionāli nav nobriedis vai arī ir ļoti noguris,
strīdus situācijas ar saviem bērniem viņš vēlas pēc iespējas ātrāk
pārtraukt: labāk mēģinu izdarīt visu, lai tikai mazais izbeidz
kliegt un man nav jājūtas kā sliktai mammai vai tētim, kas
izaudzinājis bērnu, kurš tik nepareizi uzvedas. Ja bērnam izdabāšu,
vismaz kādu laiku būs miers un es varēšu justies labāk. Ilgtermiņā
šāds modelis daudz maksā, jo vecāki ikdienā nogurst arvien vairāk.
Bieži piezogas arī bezcerīgums: es daru un daru, bet bērnam arvien
nav gana, viņam visu laiku kaut ko vajag.
Ko zaudē bērni, ja vecāki viņiem kalpo
Šādās attiecībās vecāki ar laiku sāk justies pārguruši, iztukšoti
un neapmierināti – gan par sevi kā vecākiem, gan par saviem
bērniem, jo viņus izjūt kā pārāk pieprasošus un uzbrūkošus. Vecāki
nespēj šajās attiecībās uzlādēties, viņos ir izjūta, ka viņi
bērniem tikai dod. Tas pāraug ilgstošā neapmierinātībā, šādi vecāki
nereti citiem sūrojas: „Tas ir ārprāts, mans bērns ne minūti nevar
palikt viens, viņam visu laiku kaut ko no manis vajag. Par ko man
tāda dzīve?!”
Bērni savukārt neredz veselīgu modeli, kurā vecāki spētu parūpēties
par sevi, skaidri pateikt, ko viņi grib un ko negrib darīt. Tā kā
vecāki ir pārguruši, arī labi notikumi viņiem vairs nedod prieku.
Bērnam neapzināti var šķist – ja vecāki ar mani tā ir nomocījušies,
varbūt tiešām man nemaz nevajadzēja piedzimt vai arī varbūt ar mani
kaut kas nav kārtībā? Varbūt esmu slikts vai nepareizs? Bērns nejūt
to, ka vecākiem ar viņu kopā var būt jauki. Tāpat arī viņa
pašvērtējums šādā situācijā cieš, jo bērns, ko apkalpo vecāki,
neiegūst pārliecību par savu varēšanu.
Vecāki, kas vāji jūt un līdz ar to nespēj nosargāt savas robežas,
to nespēj iemācīt arī bērnam. Attiecīgi arī viņam pieaugot ir
lielāks risks piedzīvot situācijas, kad apkārtējie pārkāpj viņa
robežas, ignorē viņa intereses.
Ja vecāki bērnam kalpo, bērns kļūst bērnišķīgs, viņam nav iespēju
pieaugt. Vecāki uz viņu skatās kā uz nevarīgu būtni, un ar šādu
izjūtu bērns arī aug – viņš pats neko daudz nevar, viņa labsajūta
ir atkarīga no citiem. Bērns neiemācās izturēt nepatīkamas
situācijas un ar tām saistītas jūtas, jo, lai to spētu, viņam šādas
situācijas ir jāpiedzīvo drošā vidē un vecāku atbalstītam.
Kā situāciju mainīt
Lai mēs spētu būt atbalsts saviem bērniem, mums vispirms jātiek
skaidrībā pašiem ar sevi, ar saviem iztrūkumiem attiecībās ar
vecākiem. Jāspēj parūpēties par sevi, arī par savām pāra
attiecībām. Ja vecāki runā par savām vajadzībām un spēj tās
apmierināt, bērns redz piemēru, kā veselīgi tikt galā ar dzīvi. Ir
tikai normāli, ka visi respektē cits citu, ka ģimene nebrauc trīs
brīvdienas pēc kārtas uz akvaparku, ko gribētu bērns, bet aiziet
arī uz muzeju, jo vecākiem svarīgi redzēt izstādes. Kļūda būtu
domāt: neiesim, jo bērns ar neapmierinātu sejas izteiksmi staigās
pa muzeju un mums maitās omu. Bērnam ģimenē ir jāiemācās, ka arī
citiem cilvēkiem ir savas vajadzības un ka tās ir iespējams
savstarpēji pārrunāt un vienoties, lai neviens nejustos
atstumts.
Bērna vajadzības nevajadzētu izvirzīt augstāk par pāra attiecībām.
Ja ģimenē nav funkcionējošu pāra attiecību, vecāki parasti nespēj
pietiekami efektīvi parūpēties par bērniem. Un tas nav bērnu
interesēs. Vecāki, kas labi funkcionē arī kā pāris, ir priecīgi un
apmierināti viens ar otru, spēj sadarboties arī kā vecāki un ir
visdrošākā aizmugure savām atvasēm.
Nereti vecāki saka: mums pāra attiecībām nav laika! Taču bērns jau
dzīves otrajā pusgadā, ja ir paēdis un apkopts, noteiktu laika
posmu ir spējīgs vienatnē ar sevi nodarboties tajā pašā telpā, kurā
atrodas vecāki. Tikmēr pieaugušie var mierīgi pabūt kopā,
parunāties. Ja uzticamies tam, ka bērns spēj pats sevi nodarbināt,
ka viņam nav ik minūti nepieciešama mūsu uzmanība, tad atrodas
laiks, ko veltīt otram.
Dažkārt vecākiem šķiet: kad bērni izaugs, tad gan dzīvosim viens
otram! Taču visbiežāk tā nenotiek – daudzu gadu laikā, visu
uzmanību, laiku un enerģiju veltot tikai bērniem, pāris ir tā
atsvešinājies, ka, atvasēm pieaugot, viņi kā pāris vairs nespēj pa
īstam satikties.
Dažkārt vecākiem šķiet: kad bērni izaugs, tad gan dzīvosim viens otram! Taču visbiežāk tā nenotiek – pāris ir tā atsvešinājies, ka vairs nespēj pa īstam satikties.
Zināšanas, kas arī noderēs veiksmīgām
attiecībām
Mūsu sabiedrībā ir visai izplatīts greizs ģimenes modelis, kā
iemesls ir arī zināšanu trūkums. Kad bērns ir mazs, vecāki nereti
baidās, ka varētu viņu pārmērīgi izlutināt. Taču, piemēram, līdz
trīs gadu vecumam mazulim ir izteikta vajadzība pēc ķermeniska
kontakta, viņam vajag, lai viņu daudz nēsā uz rokām, lai tētis vai
mamma paguļ blakus, kamēr viņš iemieg. Pieņēmums, ka šādi bērns
tiks izlaists, ir absurds, jo bērns, kas agrīnā vecumā saņem
pietiekami vecāku mīļumu, daudz retāk rīkos scēnas, jo jutīsies
droši. Savukārt, mazajam augot, vecākiem jāspēj viņu atlaist, savu
reizi pateikt nē, pastāvēt uz to, lai bērns izdara to, ko viņš jau
spēj izdarīt.
Taču mūsu sabiedrībā nereti notiek pretējais: agrīni bērnam netiek
iedots tas, kas viņam nepieciešams, savukārt, kad viņš paaugas,
konsekventi tiek turpināts viņa vietā darīt lietas, kuras viņš sen
spēj izdarīt pats. Mūsdienās bērni ārkārtīgi vēlu tiek mācīti
uzņemties atbildību. Daudziem šķiet neiespējami, ka trīsgadnieks,
piemēram, varētu piedalīties galda uzklāšanā. Bet kāpēc gan viņš
nevarētu salikt šķīvjus un salvetes uz galda, savus netīros traukus
ielikt izlietnē vai trauku mazgājamā mašīnā? Mazais cilvēks to
gribētu darīt! Bet šādi nelieli pienākumi bērniem lielākoties
netiek uzticēti. Tā vietā tiek radīta ilūzija, ka bērns vēl ir
maziņš, un tā tas turpinās, viņam sasniedzot arī pusaudžu
vecumu.
Bērnam tas atņem pārliecību par sevi, vēlmi uzdrošināties. Vēl
vairāk – kā gan lai vēlākos gados viņš varētu atdalīties no
vecākiem, ja pastāvīgi juties maziņš un nevarīgs? Arī vecākiem, kas
visu mūžu nokalpojuši saviem bērniem, nav izdevīgi, ka viņi aiziet.
Tad parasti ir šoks, jo savas dzīves, funkcionējošu pāra attiecību
sen vairs nav. Tāpēc atvases palaist savā dzīvē ir pārāk grūti. Pat
ja pieaugušajiem bērniem ir savi partneri un savi bērni, vecāki
tāpat vēlas būtu tuvu, būt pārņemti ar viņu dzīvi.
Ja grūti izturēt bērna emocijas
Pateicoties plaši pieejamai informācijai, mūsdienās pietiekami
daudzi vecāki zina: bērnam jāļauj izpaust visas viņa emocijas.
Taču, ja vecāki paši to savulaik nav varējuši darīt, savu atvašu
emocijas atmodina viņu pašu iekšējo bērnu. Nevienam citam nav tādas
pieejas mūsu dziļākajiem dvēseles kaktiņiem, kā tas ir mūsu
bērniem. Pat jaundzimušie spēj atraut vaļā visas durvis uz
slepenajiem iekšējiem kambariem un vecākiem parādīt katra noslēptos
pārdzīvojumus. Tas notiek gan ar mammām, gan ar tētiem.
Nereti vecāki nonāk emocionālā pārslodzē tieši tāpēc, ka caur bērnu
tiek novesti savās vecajās sāpēs un neizdzīvotajās emocijās. To
svarīgi atcerēties – ļoti intensīvas emocijas mēs piedzīvojam
brīžos, kad atmostas mūsu iekšējais bērns. Ja savas emocijas
nespējam izturēt, mēs nevaram arī bērnam iemācīt ar tām apieties:
ja, sēžot blakus bērnam, paši jūtamies izmisuši, viņš nesaņem
gaidīto drošību. Šajā situācijā visiem kļūst par grūtu: emociju
izpausmes kļūst pārspīlētas, jo nav neviena, kas spēj tās savākt un
saturēt. Šādos gadījumos ļoti svarīgi, lai mamma un tētis sniegtu
atbalstu viens otram, meklētu palīdzību psihoterapijā, lai saņemtu
atbalstu un viņi kā pieaugušie varētu justies spēcīgāki. Ja vecāki
nepalīdz bērnam apgūt emociju pašregulāciju, bērns atrod citus
veidus, kā tikt galā ar savām emocijām, un tie ne vienmēr ir
veselīgi.
Ieteikumi jaunajiem vecākiem
- Jau laikus uzzināt, kā bērns attīstās, kas konkrētajā vecumposmā būs nepieciešams viņa psiholoģiskajai un fiziskajai veselībai.
- Pavērot bērna kompetences, lai atstātu telpu viņa attīstībai. Tas nozīmē ļaut bērnam darīt lietas, ko viņš spēj jau izdarīt pats.
- Parūpēties par bērna drošību, jo bērns var labi attīstīties tad, ja jūtas droši, jūt, ka tiek pieņemts ar visām emocijām, kādas piedzīvo, ar visiem viņa „patīk” un „nepatīk”, „gribu” un „negribu”. Taču tas, ka vecāki pieņem bērna emocijas, nenozīmē, ka viņiem jāsāk bērnam izdabāt.
- Sniegt bērnam atgriezenisko saiti, kas nenozīmē tikai runāšanu. Bērnu var iedrošināt arī ar acu skatienu un pieskārienu: mamma mani redz un rāda, ka viss ir kārtībā.
- Ja vecākos attiecībās ar bērnu ik pa laikam pamostas spēcīgas, grūti izturamas emocijas, vajadzētu meklēt profesionālu palīdzību. Tas palīdzēs iegūt stabilitāti, līdzsvaru, ko ienest arī attiecībās ar savu bērnu.
- Ļoti svarīgi rūpēties, lai ikdienā būtu patīkami brīži kopā ar bērnu, lai dzīve nepārvērstos tikai par izturēšanu un problēmu risināšanu. Turklāt nevajadzētu domāt, ka jaukiem brīžiem jānoorganizē kaut kas grandiozs. Jauka var būt arī pastaiga uz tuvējo veikalu pēc saldējuma, brauciens ar velosipēdiem visiem kopā pa tuvējo kvartālu vai kāda jautra galda spēles spēlēšana vakaros. Tas ir ļoti svarīgi, lai ikdienā ienāk prieks par vienkāršām lietām.
- Attiecībās ar bērnu vecākiem nereti ļoti traucē ideja, ka laba mamma un tētis ir tad, ja bērns visu laiku ir apmierināts un priecīgs. Jebkurš bērns savu reizi kliegs, būs neapmierināts, protestēs un cīnīsies. Šīs izpausmes ir obligāts priekšnosacījums bērna attīstībai, un šīs emocijas noteikti neapliecina to, ka vecāki nav pietiekami labi.
Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv izdevusi jaunu izglītojošu žurnālu "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī veicināt bērnu traumu samazināšanos, kā arī sniegt izglītojošu, uz pētījumiem bāzētu informāciju par priekšnosacījumiem bērna veselīgai emocionālajai audzināšanai, viņa vajadzībām, kā arī aktuālajiem jautājumiem veselības veicināšanā.