Mantojuma kārtošanas process – soli pa solim
Katru gadu zvērināti notāri Latvijā uzsāk vidēji 12 000 mantojumu lietu. Ir trīs veidi, kā mūsu valstī mantot un atstāt mantojumu – ļaut, lai manta tiek sadalīta saskaņā ar likumu, atstāt testamentu vai noslēgt mantojuma līgumu. Par to, kā jārīkojas cilvēkam, kurš kļuvis par mantinieku pēc tuvinieka nāves, stāsta Latvijas Zvērinātu notāru padomes priekšsēdētājs Jānis Skrastiņš.
Jebkurā gadījumā pēc cilvēka nāves viņa tuvākajiem ģimenes
locekļiem – mantiniekiem ir ļoti būtiski izdarīt pirmo soli –
aiziet uz zvērināta notāra biroju. Latvijas valsts ir izvēlējusies
pieteikšanās sistēmu, un mūsu zvērinātie notāri nemeklē mirušā
cilvēka potenciālos mantiniekus – mantiniekiem pašiem pie zvērināta
notāra ir rakstiski jāizsaka vēlme mantot. Tas nozīmē, ka
mantinieks ir tas, kurš ierodas pie zvērināta notāra, un tikai pēc
viņa rakstiska noteiktā kārtībā apliecināta iesnieguma saņemšanas
zvērināts notārs ir tiesīgs uzsākt mantojuma lietu.
Mantošanas iesniegumu mantinieks iesniedz zvērinātam notāram,
kurš praktizē tajā apgabaltiesas darbības teritorijā, kur bija
mantojuma atstājēja pēdējā deklarētā dzīvesvieta, bet, ja tā nav
zināma – pēc mantojamās mantas vai tās galvenās daļas atrašanās
vietas.
Lai neizaicinātu likteni un operatīvi sakārtotu jautājumus par mantotā īpašuma tālāko pārvaldīšanu, kā arī nepakļautu sevi dažādiem riskiem un sarežģījumiem, mantošanas iesniegumu ieteicams iesniegt ne vēlāk kā divus mēnešus pēc tuvinieka nāves.
Mantiniekam, ejot pie zvērināta notāra, līdzi jāņem sava pase
vai personas apliecība, mantojuma atstājēja miršanas apliecība,
radniecību pierādošie dokumenti (dzimšanas apliecības, laulības
apliecības), mantojamās mantas saraksts un novērtējums, ja mantots
tiek arī kas cits bez nekustamā īpašuma. Ideāli – ja ir ziņas arī
par visiem zināmajiem mantiniekiem. Ja vajadzīgie dokumenti nav
pieejami, to sagādāšanu iespējams uzticēt zvērinātam notāram. Viņa
rīcībā ir ne tikai vajadzīgās zināšanas, bet pieejami arī valsts
reģistri.
Pirms lietas uzsākšanas zvērināts notārs pārliecinās Mantojumu
reģistrā, vai to jau nav uzsācis kāds cits zvērināts notārs,
piemēram, ja cits kandidāts uz mantojumu jau ir iesniedzis
iesniegumu. Pēc tam zvērināts notārs pārliecinās Publisko
testamentu reģistrā, vai tajā ir reģistrēts mantojuma atstājēja
pēdējās gribas rīkojuma akts jeb testaments (vai mantojuma
līgums).
Pēc mantojuma lietas uzsākšanas, ja nepieciešams, oficiālajā
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” tiek izsludināta mantojuma
atklāšanās. Sludinājumā zvērināts notārs uzaicina pieteikties tos,
kuriem kā mantiniekiem, kreditoriem vai kā citādi ir tiesības uz
mantojumu. Uzaicinājuma termiņu, ja likumā nav noteikts citādi,
zvērināts notārs nosaka pēc saviem ieskatiem, taču tas nedrīkst būt
īsāks par trim mēnešiem no uzaicinājuma publicēšanas dienas.
Ja mantinieku loks ir skaidrs, zvērināts notārs parasti nosaka trīs
mēnešu pieteikšanās termiņu (termiņu ir svarīgi ievērot ikvienam,
kuram ir tiesības mantot, kā arī kreditoriem) un operatīvi pabeidz
uzsākto lietu. Ja lieta ir komplicēta un radniecība attāla, būs
nepieciešams ilgāks laiks īpašuma un radniecības dokumentu
sagādāšanai un lietas izskatīšanai. Kopumā vidējais mantojuma
lietas izskatīšanas ilgums Latvijā ir trīsarpus mēneši.
Lai neizaicinātu likteni un operatīvi sakārtotu jautājumus par
mantotā īpašuma tālāko pārvaldīšanu, kā arī nepakļautu sevi
dažādiem riskiem un sarežģījumiem, mantošanas iesniegumu ieteicams
iesniegt ne vēlāk kā divus mēnešus pēc tuvinieka nāves.
Vēršoties Latvijas Zvērinātu notāru padomē, ikvienam ir iespēja pārbaudīt, vai konkrētas viņsaulē aizgājušās personas mantojuma lieta pie kāda no Latvijas notāriem jau ir uzsākta. Jāzina aizgājušā vārds, uzvārds un personas kods (vai vismaz dzimšanas datums). Tāpat var saņemt arī ziņas par to, vai Publisko testamentu reģistrā ir reģistrēts aizgājušā atstāts testaments. Tas ir maksas pakalpojums.