Ko nozīmē atdalīties, lai "psiholoģiski pieaugtu"?
Raksts būs veltīts tādai tēmai kā līdzatkarība attiecībās. Tā netiek uzskatīta par psihisku traucējumu, bet gan par psihes attīstības krīzi, kuru psihe cenšas pabeigt pie pirmās iespējas jau pieaugušā vecumā.
“Kas ir līdzatkarīgas attiecības? Kā tās veidojas? Kādas
grūtības tās nes sev līdzi? Kā sevi pasargāt no iekrišanas
līdzatkarīgu attiecību tīklos? Visus šos jautājumus esmu uzdevusi
sev pati, jo būtībā 98% no sabiedrības skar šis jautājums, tādēļ ka
līdzatkarīgas attiecības ir mūsu kultūras sastāvdaļa, kura no
paaudzes paaudzē tiek nodota caur mūsu ģimenes audzināšanas metodēm
un savstarpējām attiecībām ģimenē,” stāsta veselības centra
“Vivendi” klīniskā psiholoģe Viktorija Zariņa.
Līdzatkarība veidojas kā sekas nepabeigtam bērna psiholoģiskās
atdalīšanās procesam bērnībā (aptuveni līdz 12 gadu vecumam). Lai
bērns veiksmīgi “psiholoģiski piedzimtu”, ir nepieciešams, lai
bērna dzīves pirmajās 24 h starp māti un bērnu, kā arī starp tēvu
un bērnu izveidotos saikne (bērns tiek ņemts rokās, glāstīts,
mīļots). Ja saiknes izveidošanās šajā laikā ir traucēta, ir
iespējams saikni izveidot arī vēlāk, taču tas prasīs vairāk laika
un enerģijas no vecāku puses.
Sākotnēji, kad bērns ir mazs, vecākiem ir veiksmīgi jāpievienojas bērnam, apmierinot bērna fiziskās un emocionālās vajadzības, un līdz bērna 6 gadu vecumam pakāpeniski jāatvienojas, dodot viņam lielāku patstāvību
Galvenā doma ir – ka sākotnēji, kad bērns ir mazs, vecākiem ir
veiksmīgi jāpievienojas bērnam, apmierinot bērna fiziskās un
emocionālās vajadzības, un līdz bērna 6 gadu vecumam pakāpeniski
jāatvienojas, dodot viņam lielāku patstāvību, lai turpinātos bērna
psiholoģisko izmēģinājumu fāze, kur bērns eksperimentē ar tuvību un
attālumu attiecībās ar vecākiem, bez grūtībām virzoties uz priekšu
un atpakaļ. Tas nozīmē, ka bērns bez sarežģījumiem saņem uzmanību
no vecāku puses, kad izrāda tādu nepieciešamību, un var novērsties
no vecāku uzmanības bez pārmetumiem un prasībām no vecāku puses,
droši attālinoties no vecākiem citā virzienā.
Ja šajā procesā rodas grūtības ar vecāku pievienošanos vai
atvienošanos, rezultātā veidojas līdzatkarības fenomens. Grūtības
varētu radīt vecāku trauksme no savienošanās ar bērnu (var rasties
izjūta, ka bērna vajadzības pilnībā pārņems vecākus tā, ka nepaliks
vieta viņu pašu vajadzību apmierināšanai) vai arī, ja pievienošanās
ir izdevusies veiksmīgi, var parādīties trauksme atdalīšanās
stadijā, kur vecākiem var rasties izjūta, ka bērns viņus pametīs,
tādēļ bieži vien vecāki translē bērniem pretrunīgus vēstījumus,
kuri traucē bērna normālai attīstībai. Var gadīties, ka grūtības
rodas abos iepriekš minētajos posmos. Kad bērns emocionāli atdalās
no savas ģimenes, pirmos pāris gadus ļoti būtisks ir vecāku
atbalsts un emocionālā klātesamība, lai bērns neieslīgtu emocionālā
līdzatkarībā. Tas nozīmē ļaut bērnam eksperimentēt, piedzīvot
dažādas situācijas un spēt uzklausīt bez pārlieku liela satraukuma,
atbalstīt, kad tas nepieciešams.
Ja bērnībā šis process nav noritējis pietiekami veiksmīgi, pastāv
liels risks, ka cilvēkam būs vēlme pieaugušo attiecībās uzņemties
nesamērīgi lielas rūpēs par otra personīgajām vajadzībām. Piemēram,
vīrs uzņemas darboties ar finansēm, sieva gādā par saimniecību
mājās, taču visu darbību pamatā ir trauksme, ka pretējā gadījumā
otrs partneris var pamest vai vilties, un šī trauksme bloķē paust
savas patiesās jūtas. Un cita situācija – abi partneri ir spējīgi
parūpēties paši par sevi pilnā apmērā, taču dala pienākumus, par
tiem iepriekš vienojoties, – šo attiecību formu sauc par sadarbību,
un tādā veidā tiek veidotas savstarpēji atkarīgas attiecības, kas
ir pretējas līdzatkarīgām attiecībām.
Viena no līdzatkarības izpausmēm ir grūtības izjust un paust savas emocijas. Vienīgais, ko līdzatkarīgais reizēm sev ļauj izpaust, ir „kašķīgās” emocijas, kuru laikā viņš savas emocijas izreaģē, vainojot citus cilvēkus sev apkārt.
Kā jau iepriekš minēju, viena no līdzatkarības izpausmēm ir
grūtības izjust un paust savas emocijas. Vienīgais, ko
līdzatkarīgais reizēm sev ļauj izpaust, ir „kašķīgās” emocijas,
kuru laikā viņš savas emocijas izreaģē, vainojot citus cilvēkus sev
apkārt. Tas līdzatkarīgajam palīdz nomaskēt dziļākus un patiesākus
pārdzīvojumus. Līdzatkarīgie ļoti maz zina par savām jūtām. Mēs
kopumā sabiedrībā pārspīlējam mūsu racionālā prāta funkcijas un
faktiski ignorējam mūsu emociju funkcijas. Mūsu emocijas ir mūsu
iekšējie orientieri, kas mums parāda, kas mums ir svarīgs un
nozīmīgs, lai veiksmīgi pieņemtu lēmumus savā dzīvē.
Pastāv piecas pamatemocijas:
1. Dusmas – dabiska reakcija, kad jūsu
pamatvajadzības vai vēlmes nav apmierinātas. Cilvēki var neļaut sev
izpaust dusmu emocijas vai baidīties tās izpaust.
2. Bailes – dabiska reakcija, kad apzināmies
fiziskas vai emocionālas briesmas. Cilvēki var neļaut sev izjust
bailes, baidoties zaudēt spriestspēju. Cilvēki var izmantot bailes,
lai maskētu dusmas.
3. Skumjas – dabiska reakcijas uz cilvēka, lietas
vai attiecību (reālu vai iedomātu) zaudējumu. Tā ir svarīga
atteikšanās daļa no tā, kam cilvēks ir pieķēries.
4. Satraukums – dabiska reakcija, kad cilvēks
sagaida kaut ko patīkamu, nezināmu vai izaicinošu. Bailes un
satraukums ir cieši saistīti savā starpā. Dažiem bērniem ir bijis
liegts izpaust satraukumu.
5. Laime vai prieks – dabiska apmierinājuma
reakcija, kad cilvēks saņem kāroto, nepieciešamo vai efektīvi kaut
ko realizē. Daudzi cilvēki nezina, ka var būt efektīvi un
laimīgi.
Ciešanas parasti ir slēptas bailes vai dusmas, kuras cilvēks neļauj
sev izjust. Ir svarīgi pareizi atpazīt savas emocijas un iemācīties
tās izmantot kā informācijas avotu lēmumu pieņemšanā. Emocijas un
jūtas ir dabiska un normāla reakcija uz cilvēka pārdzīvojumiem. Bez
savu emociju pilnīgas apzināšanās cilvēki zaudē spēju patiesi un
dziļi izjust savu dzīvi.
Līdzatkarības grūtības pieaugušā vecumā var radīt ilgstošas
grūtības ģimenes attiecībās, darba jomā (kā viens no izdegšanas
sindroma cēloņiem) un daudzās citās dzīves jomās. Tas kopumā
pazemina labklājības līmeni ikdienā, rada paaugstinātu stresu un
ciešanas. Šajā gadījumā viens no risinājumiem var būt lēmums par
palīdzības meklēšanu pie speciālistiem: psihologa vai
psihoterapeita.
Klīniskā psiholoģe Viktorija Zariņa apgalvo: “Terapijas galvenais
uzdevums būs izstrādāt nepabeigtās savienošanās un atdalīšanās
stadijas. Atveseļošanās process būs veiksmīgs, ja klientam būs
vēlme mainīties, drosme aplūkot savu dzīvi citādākā gaismā un
gatavība lūgt palīdzību. Terapijas procesā būs nepieciešams
nodibināt līdzvērtīgas, uzticēšanās pilnas attiecības, kur klients
būs gatavs strādāt patstāvīgi un uzņemties atbildību par saviem
lēmumiem, mācīsies no jauna just savas emocijas, apzināsies savas
vajadzības un mācīsies tās apmierināt.”
Materiāls sagatavots pēc: Берри Уайнхолд, Дженей Уайнхолд (2002) “Освобождение от созависимости”.