Tīnis neievēro karantīnu. Lūgties vai biedēt?
Sarūkot cerībām, ka tuvākajā laikā dzīve atgriezīsies ierastajās sliedēs, turpinoties ierobežojumiem un mācībām attālināti, daudziem vecākiem grūtības sagādā motivēt jauniešus ievērot piesardzības pasākumus. Kā runāt ar pusaudzi un kā panākt, ka tīnis ievēro drošības noteikumus?
Bieži ir gadījumi, kad paši jaunieši atzīst – attālinātās mācības ir kā brīvdienas, kad atpūsties, satikties un izklaidēties sabiedriskās vietās. Kā labāk pārliecināt pusaudžus par situācijas nopietnību un kā ar viņiem runāt par radušos situāciju un ierobežojumiem, kas ir ieviesti un varbūt vēl tiks pastiprināti, attālinātā sarunā ar Mammāmuntētiem.lv stāsta klīniskā psiholoģe, Kristīne Balode.
Krīze izgaismo problēmas
Pirmkārt, vecākiem ir jāatceras, ka nonākot krīzes situācijā,
izgaismojas visas problēmas – arī mūsu attiecībās ar pusaudzi, ja
tādas ir bijušas. Ja attiecības līdz šim ir bijušas labas,
atbilstoši reaģējot, būtiskas izmaiņas šāda krīze nevar nest, taču,
ja jau iepriekš attiecībās ir bijuši saasinājumi, krīzes laikā tie
pastiprināsies un sagādās vecākiem ne mazums izaicinājumu. Tomēr
vecākiem ir jāatceras, ka pusaudzis nav pieaugušas, un tieši
pieaugušie vēl joprojām ir atbildīgi pa pusaudžiem.
Atsaukties uz ekspertiem
Vispirms vecākiem pašiem sev godīgi ir jāatbild – vai mēs vispār
esam pusaudzim izskaidrojuši vai aprunājušies par šo situāciju?
Nevaram gaidīt, ka pusaudži paši no sevis to sapratīs un uztvers.
Tāpēc pirmais, kas ir jāņem vērā – ar pusaudzi par esošo situāciju
ir jārunā nevis no audzinošām, biedējošām un draudošām pozīcijām,
bet pieiet sarunai analītiski. Pusaudzis ir spriest spējīgs, tāpēc
ir vērts kopā situāciju izpētīt un – sadarboties.
Ļoti ieteicams irs atsaukties uz ekspertiem (Pasaules veselības
organizācija, Veselības ministrija un citu iestāžu datiem), kuru
viedoklis šobrīd ir ļoti plaši pieejams. Apspriežot šos datus un
ekspertu atzinumus, vislabāk pārrunāt šo situāciju.
Nē pazemošanai un varas demonstrēšana
Nereti vecāki atzīst, ka jūtas bezspēcīgi savu bērnu priekšā, tāpēc
ķeras pie tādiem disciplinēšanas līdzekļiem kā telefonu atņemšana,
interneta atslēgšana, kabatas naudas samazināšana vai pastiprināta
mājas darbu uzdošana. Nereti šīs ir metodes, ko vecāki vēlas
pielietot, lai panāktu vēlamo pusaudža rīcību – šajā situācijā –
neapmeklēt lielveikalus, nedoties ciemos pie draugiem, neiet uz
ballītēm. Speciāliste norāda, ka neviens no šiem paņēmieniem nav
cieņpilns un atbalstāms pat krīzes situācijā.
Varbūt apelēt pie sirdsapziņas?!
K. Balode norāda, ka tas, kā mēs iziesim cauri šim krīzes posmam,
atstās iespaidu uz mūsu tālākajām attiecībām. Ir vērts piepūlēties
un saprast, ka vecāki ir tie, kas veido attiecības ar bērnu arī
pusaudža vecumā, un tie, kas ir atbildīgi par šīm attiecībām. Tāpēc
apelēt pie jaunieša sirdsapziņas – ja tu iesi uz veikalu, omīte var
saslimt un nomirt – arī nav tas labākais, ko darīt. Kā jau iepriekš
minēts, vispirms ar datiem un to analīzi ir jāizskaidro tīnim
situācijas nopietnība un jāpajautā bērnam pašam: “Un kā tu domā, ko
vajadzētu darīt šajā situācijā?” Draudot ar omītes vai kāda cita
radinieka nāvi, vecāki tikai parāda savu nespēju un to, ka viņi
pusaudzi neuztver kā līdzvērtīgu ģimenes locekli.
Dialogs. Sapulces. Vienošanās par
noteikumiem
Tas arī nenozīmē, ka bērniem ir visatļautība. Jebkurā dzīves
situācijā un arī krīzes laikā nav izslēgti ģimenes noteikumi, par
kuriem visai ģimenei ir kopīgi ir jāvienojas. Šajā laikā ir ļoti
vērtīgi veidot ģimenes sapulces, kurās ik vakaru vai rītu piedalās
visa ģimene un aprunājas, plāno, runā par savām vajadzībām.
Ieviešot noteikumus kļūst skaidrs, ka ir normāli, ka noteikta
rīcība izraisa sekas. Taču nevajadzētu šīs sekas pasniegt kā draudu
(atņemšu telefonu un izslēgšu internetu, ja neklausīsi!), bet kopā,
sarunā ar pusaudzi izrunāt, kādai rīcībai sekos kādas sekas.
Racionāli apspriest situāciju (pamatojoties uz datiem un ekspertu
viedokļiem) un to, kā dzīve mainīsies visai ģimenei. Piemēram – vai
ir racionāli iet tērēt naudu lielveikalā, ja, pirmkārt, tas nav
droši, un otrkārt, ģimenes finansiālā situācija var mainīties?
Pusaudži ir saprātīgi un ar viņiem ir jāveido dialogs, un šī
noteikti ir tā reize, kad var viņam pajautāt un viņu atbildēs
ieklausīties – un kā domā tu?
Tīnis – komandas biedrs un resurss
Jebkurš ģimenes loceklis, arī mazāks bērns un arī pusaudzis, ir
jāuztver kā komandas biedrs nevis traucēklis. K. Balode uzsver, ka
katram ir savi resursi un potenciāls, tikai jāmāk tas atrast.
Pusaudži ir ļoti spēcīgi tehnoloģiju lietās, tāpēc var lūgt
palīdzību viņiem šajos jautājumos. Palūgt palīdzēt mammai
uzinstalēt kādas programmas datorā vai palīdzēt pieslēgties video
konferencei. Var arī kopīgi izklaidēties tehnoloģiju jomā – uzņemt
Youtube vai TikTok video, vai, piemēram, palūgt pusaudzim sagatavot
dokumentālu filmu par ģimenes laiku karantīnā. Mazākiem bērniem un
pusaudžiem patīk jokoties – kādu var deleģēt būt par jautrības
uzturētāju ģimenē.
Galvenais ir neatstum nevienu ģimenes locekli un katru uztvert kā
resursu ar savu pienesumu ģimenes dzīves uzlabošanai.
Ieteikumus, kā ģimenei sadzīvot karantīnas laikā zem viena jumta, lasi te.