"Priekšā lasīšanai ir neatsverama nozīme!" 5 padomi radošai ikdienai kopā ar bērnu

“Vecāku ieguldījums bērna izglītībā sākas jau kopš mazuļa piedzimšanas brīža. Sākumā tās ir sarunas ar zīdaini un viņa samīļošana, tam seko vienkāršas rotaļas, drīz vien grāmatu priekšā lasīšana. Vēlāk jau kopīga ēst gatavošana, radošu darbiņu veidošana, pasākumu apmeklēšana. Un tikai tad – atbalsts mājasdarbu pildīšanā,” stāsta vecāku organizācijas "Mammām un Tētiem" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa.
Pētījumi pierāda, ka šī vienkāršā nodarbe uzlabo bērna valodas prasmes, iztēli un kognitīvās spējas.

FOTO: Shutterstock.com

Pētījumi pierāda, ka šī vienkāršā nodarbe uzlabo bērna valodas prasmes, iztēli un kognitīvās spējas.

Priekšā lasīšanas neatsveramā nozīme

“Regulāra grāmatu priekšā lasīšana ir viens no būtiskākajiem ieguldījumiem bērna izglītībā un nākotnes panākumu veicināšanā. Pētījumi pierāda, ka šī vienkāršā nodarbe uzlabo bērna valodas prasmes, iztēli un kognitīvās spējas,” skaidro Inga Akmentiņa-Smildziņa. “Bērni, kuriem no agras bērnības (lasīt priekšā var sākt jau zīdaiņa vecumā!) regulāri lasa priekšā, uzsāk skolas gaitas ar bagātāku vārdu krājumu un lielāku interesi par mācīšanos.” Lasīšana nav aizvietojama ar citām aktivitātēm, jo tieši grāmatu tekstos slēpjas bērnam nepieciešamā vārdu bagātība un izpratnes attīstība. Turklāt ir ļoti vērtīgi, ja priekšā lasīšanas aktivitātē iesaistās ne tikai mamma, bet arī tētis. 

 

Gandarījuma izrādīšana par bērna panākumiem 

Visiem apkārt esošajiem ģimenes locekļiem – ne tikai mammai, bet arī tētim un citiem –vajadzētu izrādīt prieku par mazuļa panākumiem; bērnam ir nepieciešams redzēt, ka ģimenei rūp viņa ikdiena un izaugsme. “Proti, parādīt, ka ģimeni interesē bērns un viņa sasniegumi. Un runa nav par sarežģītām lietām, bet, piemēram, priecāties, ja zīdainim izdodas pateikt kādu jaunu skaņu, pagriezties uz sāna, pasniegties pēc rotaļlietas,” teic Akmentiņa-Smildziņa. 

 

Šādai interesei un priekam par savu bērnu un viņa ikdienas gaitām vajadzētu saglabāties arī bērna vēlākā vecumā – arī tad, kad viņš jau mācās skolā, studē augstskolā vai ir nodibinājis savu ģimeni.

Foto: Shutterstock.com

 

Reklāma
Reklāma

5 padomi radošai ikdienai kopā ar bērnu 

  1. Lasīt priekšā jebkurā vietā un laikā. Lasīt priekšā bērnam var ne tikai vakaros. Ņemiet līdzi grāmatu uz parku, pie jūras vai pat gaidot pie ārsta rindā. Šāda pieeja padarīs lasīšanas procesu aizraujošu un dažādāku.
  2. Ēst gatavošana. Gatavojiet kopā vienkāršas maltītes! Kopīga darbošanās virtuvē ne tikai veicina bērna interesi par ēdiena gatavošanu, bet arī attīsta prasmes skaitīt un plānot.
  3. Kopīga stāsta radīšana. Saceriet stāstu kopā ar bērnu! To var darīt šādi: viens izdomā pirmo teikumu, otrs ģimenes loceklis pievieno nākamo, trešais – vēl vienu. Un tā sacerēšana turpinās, līdz stāsts ir gatavs. Šāda aktivitāte rosina iztēli un attīsta valodas prasmes. 
  4. Mūzikas iekļaušana rotaļās. Dziediet kopā dziesmas vai veidojiet ritmu, izmantojot mājās atrodamus instrumentus! Tas veicina bērna muzikālo attīstību un rada prieku.
  5. Piedzīvojumu pastaigas. Dodieties dabā un izpētiet to kopā! Runājiet par augiem, dzīvniekiem vai laikapstākļiem. Pastaigas ir lieliska iespēja sarunām un jaunu lietu apguvei.

 

Vecāku iesaistes ilgtermiņa ieguvumi 

“Vecāku emocionālā pieejamība un kopīgi pavadītais laiks ir neaizvietojami faktori bērna izaugsmē. Vecāku iesaiste bērna ikdienā veicina ne tikai viņa akadēmiskos panākumus, bet arī spēju veidot sociālās attiecības un regulēt emocijas,” skaidro Inga Akmentiņa-Smildziņa. Vecāku aktīva klātbūtne stiprina bērna uzticēšanos, kas ir pamats veiksmīgai personības attīstībai. Skolas vecumā bērnam, protams, ir jāpalīdz ar mājasdarbu pildīšanu, jāizrāda interese par viņa skolas gaitām.

 

Novērots, ka skolas lietās visbiežāk iesaistās mamma, taču arī tētim vajadzētu palīdzēt ar mājasdarbiem, līdzdarboties skolas pasākumos un atbalstīt bērna centienus. Tēva pozitīvā un emocionālā iesaiste stiprina bērna motivāciju mācīties un attīstīties. Tas ir veids, kā radīt vidi, kurā bērns jūtas droši izzināt pasauli un pieņemt izaicinājumus. 

 

“Jāatzīmē, ka skolas vecumā bērna sniegumu skolā ietekmē ne tikai atbalsts mācībās, bet arī citas ikdienas gaitas. Piemēram, vai tētis un mamma turpina ar bērnu spēlēt spēles, dodas uz muzeju vai kino, iet pastaigās vai vienkārši mājās izdauzās – arī šādas it kā vienkāršas, bet kopā darītas lietas ietekmē bērna sniegumu skolā.”

Saistītie raksti