Mani bērni mani neklausa
„Man ir divi bērni: meitai 4,5 gadi, dēlam 2,3 gadi. Neklausa ne viens, ne otrs. Ja ar vecāko bērnu vēl var sarunāt, ar mazo gandrīz neko. Liekas, ka viņš ir pilnīgs brīvdomātājs. Sadzird tikai tad, kad viņam tas ir izdevīgi. Ja pasaka, ka to nedrīkst, viņš vienkārši piesit kāju un turpina darīt... Un aizmānīt viņu prom nav iespējams. Ja mēģinu viņu aizvest prom vai noņemt lietu, kuru nedrīkst aiztikt, viņš sāk nebalsī bļaut un met pa gaisu pirmo, kas pagadās pie rokas... Cenšos viņam paskaidrot, ko nedrīkst aiztikt, ka var savainoties, bet neko nepanāku. Ko es daru nepareizi? Kā lai panāk, ka bērns ieklausās sacītajā?”
Atbild psiholoģe Guna Berga.
Paklausības robežas
„Vārds „paklausība” dažkārt liek domāt par bērnu, kas automātiski
pakļaujas citu prasībām un kam nav savas nostājas. Labā nozīmē
paklausība ir bērna sadarbība ar vecākiem, kas noteikti atšķiras no
paklausības tikai baiļu no soda dēļ. Jāteic, ka ne četru, ne divu
gadu vecumā absolūta visu vecāku prasību ievērošana nav ne
iespējama, ne arī vajadzīga. Ap piecu gadu vecumu bērnam veidojas
sirdsapziņa, kas balstās uz noteikumiem (proti, vecāku izvirzītos
noteikumus, vērtības — kas labs, kas slikts, kas pareizs, kas
nepareizs — bērns pieņem vairāk vai mazāk kā savējos).
Ne četru, ne divu gadu vecumā absolūta visu vecāku prasību ievērošana nav ne iespējama, ne arī vajadzīga.
Šajā vecumā bērni biežāk ir paklausīgi (ja vien līdz tam ir
bijuši kādi vecumam atbilstoši noteikumi), tomēr dažkārt grib
strīdēties, lai aizstāvētu savu viedokli, tā var būt arī protesta
forma, „cīņa par varu”. Divu trīs gadu vecumā bērni sāk ievērot
noteikumus, taču spēj izpildīt tikai aptuveni pusi no tiem. Grūtāk
viņiem ievērot noteikumus svešās vietās, kā arī tad, ja vecāku nav
blakus. Jāpiebilst, ka šajā vecumā bērniem īpaši raksturīgas tā
saucamās „dusmu lēkmes” — kaut kas līdzīgs tam, ko Jūs minat savā
vēstulē.
Ko darīt?
Vispirms formulējiet svarīgākos noteikumus, kas bērniem jāievēro,
izsakiet prasības vienkārši un saprotami, esiet konsekventa,
pievērsiet uzmanību labai bērnu uzvedībai un dodiet pozitīvu
atgriezenisku saiti par to. Dažkārt nepieciešams izskaidrot
iemeslus, kādēļ Jūs pieprasāt noteiktu uzvedību un kādas varētu būt
sliktās uzvedības sekas. Atstājiet jomas, kurās varat dot bērniem
lielāku brīvību, uzklausiet viņu viedokli tajās, kā arī piedāvājiet
ierobežotu izvēles iespēju viņu vecumam atbilstošās sfērās
(piemēram, dzersi pienu, kefīru vai tēju, vilksi zilās, zaļās vai
raibās zeķes). Bīstamos priekšmetus, ar kuriem bērns varētu
savainoties, labāk būtu nolikt viņam nepieejamā vietā, lai vēlākā
vecumā pamācītu, kā ar tiem rīkoties pašam.”