Vai tiešām pastāv sieviešu agresija pret vīrieti?
Sabiedrībā vairāk un plašāk ir runāts par vīrieša agresiju pret sievieti, vīrieša agresiju pret bērnu, vīrieša agresiju pret citu vīrieti. Tā iemesla dēļ tiek rīkotas dažādas kampaņas un izveidoti krīzes centri, kuros sniedz palīdzību cilvēkiem, kas cietuši no vīrieša agresijas. Man šo kampaņu dēļ rodas jautājums: kā tad tā, sieviete var būt agresijas upuris attiecībās ar vīrieti, bērns arī var būt vīrieša agresijas upuris, bet kas notiek ar pašu vīrieti? Kāpēc viņš ir agresīvs? Kādi ir viņa agresijas cēloņi?
Sākšu ar jautājumu: kas
ir agresija, un uz kurieni tā ved?
Agresija ir neirotiskās triādes neatņemama sastāvdaļa. Kas ir šī
triāde? Tā ir agresija, depresija un atkarība, ko izraisa
neirotizācijas procesi. Cilvēkam kaut kas tiek atņemts, tiek
nodarīts pāri — pārciesta agresijas pieredze bērnībā var izraisīt
šo neirotizāciju. Neiroze raksturīga ar paaugstinātu trauksmi
noteiktā situācijā, kurā nonāk cilvēks. Piemēram, seksuālas tuvības
iespēja rada trauksmi, ja iepriekš ir bijusi seksuāla trauma. Ja
trauksme ir ilgstoša, tā izraisa depresīvas parādības, līdzīgi kā
svārsts — vienā pusē ir trauksme, otrā — depresīvas parādības.
Savukārt depresīvu parādību novēršanai cilvēks nereti sāk lietot
alkoholu, citas psihotropas vielas, kas var novest pie atkarības.
Neirotizācija pāriet no paaudzes uz paaudzi, ja vien kādā paaudzē
tā netiek pārtraukta.
Vīrietis ir agresīvs pēc būtības
Jā, varam teikt, ka vīrieša asinīs ir paaugstināts agresijas vielu
daudzums, ka viņa ķermeņa uzbūve un būtība ir paredzēta agresīvāka
nekā sievietes. Arī vīrieša dzimumšūnas pēc savas būtības ir
agresīvas, tās, tiekot sievietes klēpī, aktīvi meklē olšūnu, tā
nodrošinot cilvēces turpināšanos. Arī vīrieša dzimumorgāni ir
domāti, lai ielauztos jeb ieietu sievietē. Runājot par sievietes
agresiju pret vīrieti, ir svarīgi saprast, ka tā pamatā veido
vīrieša agresiju pret citiem. Tas savā ziņā ir noslēgts loks, bet,
ja nerunājam arī par vīrieti kā par agresijas upuri, tad mēs
nevaram šo loku izbeigt, nevaram pārtraukt arī vīrieša agresiju
pret sievieti, bērnu un citu vīrieti. Līdz ar to ir svarīgi par to
runāt.
Varam teikt, ka vīrieša asinīs ir paaugstināts agresijas vielu daudzums, ka viņa ķermeņa uzbūve un būtība ir paredzēta agresīvāka nekā sievietes. Arī vīrieša dzimumšūnas pēc savas būtības ir agresīvas, tās, tiekot sievietes klēpī, aktīvi meklē olšūnu.
Kas man lika aizdomāties par vīrieti kā par sievietes
agresijas upuri?
Pirms dažiem gadiem Rīgā tika veikts pētījums par trauksmes līmeni
skolēnos. Izrādījās, ka liels skaits skolēnu skolā atrodas
patstāvīgā nedrošības un trauksmes stāvoklī, kas liecina, ka bērni
(arī zēni!) skolā nejūtas droši. Līdz ar to rodas jautājums, kas ar
bērnu — arī zēnu — skolā notiek, jo skolas vidi par apmēram 90%
veido sievietes. Vēl sieviešu agresiju pret vīrieti nemanāmu dara
fakts, ka vīrieša agresiju ir vieglāk konstatēt, jo tā ir vizuāli
vairāk redzama — viņš otram fiziski uzbrūk, līdz ar to var redzēt
zilumu, var taisīt ekspertīzi, līdz ar to nodarījums ir
dokumentējams. Arī seksuālā agresija ir medicīniski pierādāma un
dokumentējama. Bet emocionālā vardarbība, ko nereti veic sievietes,
ir pierādāma daudz grūtāk, jo tas ir pateikts nicinošs vārds un
nievājoša piezīme vai klusēšana, ignorēšana, atstumšana, maiguma
liegšana, apsaukāšana, dzīšana projām katru reizi, kad sieviete nav
ar kaut ko apmierināta, tā ir arī vīrieša auguma īpatnību un
seksualitātes noniecināšana.
Kuras ir galvenās vīriešu mērķa grupas, pret kurām tiek
realizēta agresija?
Zēns ģimenē. Zēns salīdzinājumā ar meiteni
var būt fiziski aktīvāks un nepaklausīgāks, no viņa plūst enerģija,
ko ietekmē vīrišķo hormonu izdalīšanās. Ar šādu aktivitāti viņš
gatavojas slodzei, ar ko saskarsies dzīves laikā. Agrāk, lai
vīrietis varētu uzturēt sievieti un bērnu, viņam bija dienā
jānostaigā vismaz 10 000 soļu ātrā tempā.
Nereti sievietes agresija ir pret zēnu. Kāds ir šīs agresijas
mehānisms? Sieviete pārnes savus kompleksus, bailes, dusmas, kuras
nav iepriekš izdzīvotas attiecībās ar savu tēvu vai savu vīrieti,
uz zēnu — savu dēlu. Piemēram, sievietei ir bijušas nesaskaņas ar
savu tēvu vai savu vīrieti. Šie abi vīrieši ir aizgājuši,
novērsušies no sievietes. Un tad viņas dēls — mazais zēns — jau
bērnībā kļūst par tuvāko sievietes emocionālo (un nereti arī
fizisko...) uzbrukumu mērķi un saņem sievietes agresiju, kas
faktiski bija domāta citiem pieaugušiem vīriešiem. Mazais puisītis
to nespēj panest, viņa mātes un/vai vecmāmiņas uzliktā agresijas
nasta ir par smagu viņa šaurajiem pleciņiem. Viņam tiek stāstīts,
ka viņš ir slikts (tikpat slikts kā viņa tēvs), ka viņš neko nemāk,
neko nevar — negatīva attieksme pret viņu kā cilvēku kļūst par viņa
ikdienu. Tiek radīta nedrošība un trauksme par to, ka viņš ir
vīrietis, mazs vīrietis.
Zēns skolā. Nākamais etaps ir skolā, kur
lielākā daļa skolotāju ir sievietes. Un viņām nereti ar puikām ir
grūtāk strādāt šīs aktivitātes dēļ. Vēl jāņem vērā, ka liela daļa
skolotāju — sieviešu — nespēj pieņemt vīrieti kā tādu savu
nepabeigto, neatstrādāto personisko problēmu dēļ. Tad viņas
neapzināti mēģina šos zēnus emocionāli kastrēt — apstādināt,
apklusināt, noniecināt, emocionāli apgriezt viņu spārnus. To sauc
par pārnesi — skolotāja savas problēmas pārnes uz tā dzimuma
skolēnu, ar kuru viņai pašai ir nopietnas problēmas. Un ir pilnīgi
vienalga, vai šis process ir apzināts un mērķtiecīgs, vai skolotāja
neapzinās, kas ar viņu pašu notiek un ko viņa dara ar saviem
skolēniem. Ja skolotājai ir kompleksi, tie tiek izgāzti uz
skolēniem: „Viņš neko nemāk, neko nevar, ir topošais noziedznieks,
nākamais narkomāns un huligāns.” Zēniem nereti tiek piekarinātas
zīmes: „neveiksminieks”, „zaudētājs”, „lempis”. Un, protams, šie
zēni agri vai vēlu attaisno pieaugušo „cerības”. Ja cilvēkam visu
laiku stāsta, ka viņš ir stulbenis, agri vai vēlu viņš sāks tā
uzvesties un tā arī par sevi domāt, un neiet uz skolu, kur tiek
pazemots un atstumts.
Patlaban aktuāls ir skolotāju algu jautājums — faktiski šis jautājums ir par to, ka iepriekšējā skolotāju paaudze ir izaudzinājusi cilvēkus, kuri šādi attiecas pret skolu. Šī politiķu paaudze dod atpakaļ skolai un skolotājiem to, kas ir dots viņiem, kas viņiem ir ieaudzināts.
Ja zēns saņemtu pozitīvu informāciju par saviem talantiem, spējām
izdarīt kaut ko pozitīvu, ziņu, ka ar viņu viss ir kārtībā (tikai
mazliet vairāk jāpamācās, piemēram, fizika), tad tā arī būs.
Patlaban aktuāls ir skolotāju algu jautājums — faktiski šis
jautājums ir par to, ka iepriekšējā skolotāju paaudze ir
izaudzinājusi cilvēkus, kuri šādi attiecas pret skolu. Šī politiķu
paaudze dod atpakaļ skolai un skolotājiem to, kas ir dots viņiem,
kas viņiem ir ieaudzināts. Padomju laikā varēja sastapties ar
fenomenu, ka vienkāršs cilvēks, kas ir mācījies kādā skolā, brauc
ar automašīnu lietainā laikā un, ja iet skolotāja gaišā mētelī,
viņš brauc pa peļķēm tā, lai mētelis tiek notašķīts. Viņš nemāk
citādā veidā viņai atdot atpakaļ to agresiju, ko viņš saņēmis
bērnībā no skolas.
Agresija izpaužas arī politiskajā jomā, jo pie varas ir cilvēki,
kas savā laikā ir mācījušies skolā. Viņi it kā pasaka: „Kāpēc
skolotājiem jāmaksā labas algas, viņi tik un tā čakarēja mani un
tagad čakarē manus bērnus!” Tagad skolotājiem tiek atdota atpakaļ
skolēnu neizdzīvotā agresija. Diemžēl agresija tā vienkārši pati no
sevis nekad nebeidzas, ja tā netiek apzināti pārrunāta un
pabeigta.
Zēns students. Nākamais etaps ir studenti.
Tātad zēns ir nonācis līdz studijām. Bet priekšā ir pasniedzējas,
kuras savus kompleksus atstrādā uz saviem studentiem, īpaši tajās
augstskolās, kur ir augsta mācību intensitāte. Nereti augstskolās
atzīmes tiek liktas atkarībā no studenta dzimuma. Vai nu meitenēm
ir problēmas ar atzīmju dabūšanu un eksāmenu nokārtošanu, vai —
tieši otrādi — zēniem. Jā, neadekvāti slikts vērtējums ir agresijas
forma. Nereti jautājums ir būtisks tieši profesionālajās izglītības
iestādēs, kad zēns vēl ir jaunietis, vēl nav pieaugušais, vēl ir
pārmaiņu un pieaugšanas procesā. Un tādēļ ir viegli ievainojams.
Turklāt ne vienmēr studentiem ir skaidrs, kur vērsties pēc
palīdzības, lai šīs situācijas tiktu risinātas pēc būtības. Dažkārt
jaunajam puisim nepietiek spēka un dūšas pajautāt, kāpēc
pasniedzēja tā rīkojas, tā sākot dialogu. Interesanti, ka šādu
skolotāju un pasniedzēju dēļ puiši aiziet no skolas vai
augstskolas, bet vēlāk viņus nākotne nereti izveido par sava darba
profesionāļiem un pat vadītājiem, kuri pelna nesalīdzināmi vairāk
nekā meitenes teicamnieces, kuras savu atzīmi saņēmušas par kārtīgu
uzvešanos un klusēšanu, bet kuras nav īsti spējīgas augt
profesionāli. Taču jauno vīriešu zemapziņa, norūdoties saskarsmē ar
agresīvām sievietēm dažādajos izglītības etapos, ir saņēmusi ziņu:
„No sievietes piesargies — sieviete ir apdraudējuma avots!” Un tad
mēs brīnāmies: „Kāpēc gan vīrieši darba devēji ir tik neiejūtīgi
pret sievietēm, piemēram, pret grūtniecēm un jaunajām māmiņām…?”
Par to „paldies” variet pateikt arī viņu skolotājām un
pasniedzējām…
Sociālā darba klients. Sociālā darba
klients ir vīrietis, kurš kļūst par bezdarbnieku, ir nonācis
šķiršanās procesā vai kādā citā krīzes situācijā. Ja tiesnese vai
sociālā darbiniece ir sieviete, nereti bērna aprūpes tiesības
piešķirs sievietei, tā neapzināti atkal vīrieti emocionāli
kastrējot. Pasakot, ka viņš nav cienīgs būt kopā ar bērnu, jo viņš
atļāvies aiziet no kādas sievietes. Bet tas, ka sieviete pirms tam
ir atļāvusies emocionāli „zāģēt” un citādi pazemot šo vīrieti, tas
nav nekas, jo tiek pamatots ar to, ka vīrietis to bija izpelnījies.
Citiem vārdiem sakot — sievietes amatpersonas nereti solidarizējas,
pieņemot vīrietim nelabvēlīgus lēmumus dažādās dzīves situācijās.
Lielākajā daļā situāciju bērna aprūpes tiesības šķiršanās gadījumā
ir nodotas mātei, nevis tēvam. Jautājums: kāpēc šajos gadījumos nav
vērojams līdzsvars un dzimumu līdztiesība? Šādā situācijā vīrietis
saņem ziņu, ka „viņš ir slikts tēvs”. Nu, ja slikts, tad slikts —
vīrietis attaisno sieviešu cerības un pieņem lēmumu vispār neko
nedarīt bērna attīstības jomā.
Rezultātā vīrietis tiek stumts ārā no nozīmīgām dzīves norisēm,
piemēram, no bērna aprūpes. Pēc tam visi šausminās: „Cik vīrietis
slikts — nerūpējas par savu bērnu! Kas to būtu domājis?”
Kādi ir cēloņi?
Vīrietis agresiju nereti izjūt no tādas sievietes, kura nav
realizējusi savu seksualitāti, piemēram, slēptas lesbietes, kas
apprecas ar vīrieti, dzemdē bērnu un tad pilnībā novēršas no
vīrieša. Līdz ar to viņa pati nedzīvo dzimumdzīvi saskaņā ar savu
orientāciju un savā ziņā liedz to arī savam vīram (kurš viņai ir
vajadzīgs tikai formāli — lai izskatītos kā visas citas „normālās”
sievietes).
Ir arī emocionāla agresija pret vīrieti sabiedrības līmenī,
piemēram, plaši pausts sieviešu viedoklis masu saziņas līdzekļos:
„Latvijā nav normālu vīriešu, visi vīrieši cūkas utt.” Tāda
attieksme, protams, nav visām sievietēm, tikai tām, kas pašas savā
dzīvē kaut ko nav realizējušas. Līdz ar to sanāk, ka zēnu,
skolnieku, studentu, sociālo klientu, vīru apdraud tās sievietes,
kas pašas ir apdraudētas, kas pārnes savas negatīvās emocijas uz
būtībā nevainīgu zēnu vai vīrieti.
Vēl cēloņi ir pašas sievietes vardarbības pieredze no cita vīrieša
(tas var būt viņas tēvs, vectēvs, kāds cits radinieks vai
paziņa).
Arī sievietes mātes agresija. Latvijā ir daudz gadījumu, ka jaunas
meitenes tajā laikā, kad atraisās viņu seksualitāte un viņu
ķermenis kļūst sievišķīgs, sit un citādi vardarbīgi iespaido viņu
„mīļās māmiņas”. Mūsdienu sievietes ir sistas ar steku, nūju,
krāsns kruķi, žagariem, pletni, dūrēm — un to visu ir darījušas šo
sieviešu mātes. Pēc tam meitenes netiek nedēļu laistas uz skolu, jo
zilumi ir pārāk redzami (bailēs, ka skolā kāds tomēr sāks
interesēties par to izcelsmi). Protams, šāda meitene savā ģimenē
pret savu partneri izturas tieši tāpat kā kādreiz māte pret
viņu.
Vēl agresiju rada politiskās un reliģiskās sistēmas. Tiklīdz
portālā kāds izsaka viedokli, kas neatbilst „vienīgajam īsteni
pareizajam” (no kādas agresīvas reliģijas viedokļa, protams), tiek
izteikts piedāvājums kastrēt, nogriezt mēli, notiek apsaukāšanās un
draudēšana. Un to dara sievietes. Protams, viens jautājums ir par
šo sieviešu inteliģences pakāpi, bet otrs — arī par viņu garīgās
brīvības pakāpi. Jautājums ir, vai fakts, ka sieviete regulāri
dodas uz kādu baznīcu, viņu padara ētiskāku. Viņas nereti stāsta,
ka tic Dievam, bet jautājums ir, kam viņas faktiski tic, ja var
tādus vārdus lietot pret citiem cilvēkiem, kuri viņām neko nav
nodarījuši, tikai pauduši nedaudz atšķirīgu viedokli par kādu
jautājumu.
Ja sieviete var atļauties izturēties pazemojoši un nevēlas savu attieksmi mainīt, vienmēr pastāv iespēja šķirties. Un vīrietim nevajag domāt, ka aiziešana no sievas liedz iespēju būt normālām un saskanīgām attiecībām ar bērnu turpmākajā dzīvē.
Ko vīrietim darīt, sastopoties ar agresiju?
Ir svarīgi atpazīt agresiju, arī sievietes emocionālo agresiju, un
atklāti pateikt par savām izjūtām šajā sakarā. Runāt par to.
Protams, mazam puikam ir ļoti grūti stāties pretī savai mātei vai
skolotājai. Viņam varbūt ir iespēja vērsties dažādos centros, kas
piedāvā palīdzību bērniem, kuri cieš no vardarbības. Taču nereti
tēvs varbūt ir vienīgais, kas spēj runāt ar savu dēlu pēc būtības
un ar mīlestību. Tēvam jārada iespējas savam dēlam (un meitai arī)
runāt par izjūtām, kas rodas saskarsmē ar māti.
Ne velti tagad skolās bērniem psihologi māca runāt par savām
izjūtām. Ja bērns to vienreiz iemācās, viņš spēs arī vecākiem
pateikt, ka jūtas slikti, ja uz viņu bļauj vai kā citādi dara
pāri.
Tā kā lielākajā daļā gadījumu izglītība ir maksas pakalpojums,
studentiem ir pilnīgas tiesības (tās gan būtu arī tajā gadījumā, ja
konkrētā studenta izglītību apmaksā valsts vai kāds stipendiju
fonds) doties pie izglītības iestādes vadības un uzdot jautājumu,
kāpēc konkrētā pasniedzēja diskriminē studentus tikai tāpēc, ka
viņi ir vīrieši (vai sievietes).
Runājot par sociālo struktūru darbinieču netaisnību, vīriešiem
vajadzētu saprast, ka viņi nav vieni, ka viņi var arī apvienoties
un cīnīties par savām tiesībām. Turklāt jāuzsver, ka te nereti ir
runa ne tikai par vīrieša un vīrieša kā tēva tiesībām, bet arī
bērna tiesībām. Ja sieviete var atļauties izturēties pazemojoši un
nevēlas savu attieksmi mainīt, vienmēr pastāv iespēja šķirties. Un
vīrietim nevajag domāt, ka aiziešana no sievas liedz iespēju būt
normālām un saskanīgām attiecībām ar bērnu turpmākajā dzīvē.
Ģimenes agresijas gadījumā vīrietim ir svarīgi iemācīties
emocionāli savākties un nošķirties no agresīvas sievietes — lai arī
ar viņu kopā ir radies bērns. Konflikta brīdī ir svarīgi fiziski
iziet laukā no konflikta teritorijas (dzīvokļa vai mājas) uz kādu
laiku un pastaigāt svaigā gaisā vai paskriet. Galvenais —
neturpināt apvainot otru vai taisnoties. Produktīvi ir veikt kādu
fizisku nodarbi, nomierināties un savākties ar domām.
Vīrietis nedrīkst ciest un ļaut visu laiku sevi pakļaut sievietes
agresijai tikai bērnu dēļ. Vīrieša atbildes agresija pret agresīvu
sievietes uzvedību nav produktīva atbilde — nekas jau uz labo pusi
tādēļ nemainīsies.
Kas var mainīt situāciju un novērst sievietes agresiju? Darbs pie
profesionāla speciālista agresijas cēloņu noteikšanai un tās
pabeigšanai, un abu attiecību sakārtošanai. Šķiršanās, ja sieviete
nevēlas neko mainīt — tad cita ceļa nav. Nevar dzīvot kopā tikai
bērnu dēļ, jo tas ne pie kā laba nenovedīs nevienu.
Bērns nav sievietes vai vīrieša privātīpašums — viņš ir autonoma
persona, kuram līdz noteiktam laikam vajadzīgs abu vecāku atbalsts
attīstībai.
Miers vīrietī, arī sastopoties ar sievietes agresiju, — tas ir
pamats konstruktīvam risinājumam. Vīrietim jāatceras, ka viņa
uzdevums nav izpildīt vienas neadekvātas sievietes neapzināto
„pasūtījumu” būt par „slikto vīrieti”.
Vīrietim jāatceras arī, ka pasaulē dzīvo arī citi cilvēki, citas
sievietes, kuras ir brīvas no agresijas, un ka attiecību veidošanas
lauks ir vaļā.
Ar cieņu,
seksologs
Arturs Šulcs
, tālr. 26623152