Mazais kavalērists. Intervija ar Renāru Kauperu
“Man šobrīd ir ļoti labs posms, man ir prieks kontaktēties, bet bija laiks, kad gribēju nolīst maliņā un arī tur jutos draņķīgi,” atklāti intervijā stāsta Renārs Kaupers.
Viņš izkāpj no sava minikūpera un nāk pretī smaidīdams, rokās
turot kurpju kartona kasti, tā ir pilna ar ķiršiem no mammas dārza.
Apsēžamies uz akmens pakāpieniem pie Daugavas ar skatu uz Vecrīgu,
noliekam kasti pa vidu, metam ķiršu kauliņus pa gaisu kā bērnībā un
pļāpājam par šodienas sajūtām un notikumiem pēdējos gados. Pa
Daugavu aizpeld kuģītis Jelgava... Šai pilsētā arī viss
sākās. Šoruden grupai Prāta vētra aprit 20 gadu —
piedzīvotas gan slavas virsotnes, gan smagi zaudējumi. Renārs
atklāti stāsta par savu veģetatīvās nervu sistēmas sabrukumu, par
meditāciju, kristietību un par abām savām ģimenēm, un, protams, par
savu Agnesi.
EJAM LAUKĀ!
Tā kā tev ir
žurnālista izglītība, iedomājies, ka tu dodies intervēt Kauperu. Ko
tu viņam vispirms jautātu?
Nu, sāktu ar kādu ievadjautājumu — atceries, kā mums mācīja, lai atraisītos, jāsāk ar spirālveida, tā saucamajiem “starp citu” jautājumiem — kā šorīt gāja, ko šodien ēdi, kā jūties? (Pauze.) Bet vispār, ja man būtu jāintervē, es ļoti uztrauktos, esmu no tiem, kas uztraucas. Dažreiz, kad atskatos uz Mežaparka koncertu, domāju — ārprāts... Kad jāsaka tosts pie galda, es jau divas stundas pirms tam nevaru mierīgi baudīt pasākumu, visu laiku domāju, ko teikt... Tas ir dīvaini — kautrīgie lien uz skatuves, bagātie zog... Pretrunīga dzīve. Uztraukums pāriet, kad sakoncentrējos — sākumā domāju par visu ko citu, un man liekas, ka to var just. Dažkārt, kad visi “vētras” puiši sniedz interviju, ir laiks pavērot žurnālistu, kā viņš jūtas. Uzreiz var just, ja žurnālists baidās no tevis... Līdzībās runājot — arī zvērs krātiņā uzreiz jūt, ja tu baidies no viņa, un tad tu esi briesmās.
Rudenī grupa svin 20. dzimšanas dienu. Tas ir daudz vai
maz?
Man jau liekas, ka daudz! 1. septembrī man paliek 35 gadi,
Prāta vētrai — 20, tas nozīmē, ka lielāko savas dzīves
daļu esmu pavadījis ar šo kolektīvu. Tātad man tas ir ļoti daudz!
Un Kasparu Rogu es pazīstu kopš trīs gadu vecuma, kad kopā gājām
bērnudārzā, tātad viņš ir cilvēks, kuru es uz šī planētas pazīstu
visilgāk, neskaitot manu mammu un tēti. Mēs esam diezgan atšķirīgi,
patiesībā diezgan lieli pretpoli, taču ļoti smalki jūtam viens
otru. Mums ir bijuši dzīves periodi — pat divus trīs gadus, kad ne
pārāk bieži kontaktējāmies, lai gan vienmēr esam bijuši blakus.
Mūsu draudzība nekad nav bijusi pārspīlēta. Tā ir īsta draudzība,
nav lieku pieklājības apliecinājumu, bet tajā pašā laikā
svarīgākajos brīžos Kaspars vienmēr bijis blakus vai arī bijis tas,
kurš ierosina svarīgos brīžus. Atceros — bērnībā es tāds kautrīgs
sēdēju un skatījos pa logu, kā dzīve skrien un puikas spēlē bumbu.
Nosēdēju tā pusotru gadu, līdz vienudien pie durvīm piezvanīja
Kaspars. “Čau, ejam laukā!”
Tas “ejam laukā” no šodienas viedokļa skan pat
filozofiski...
Tas bija kaut kas maģisks. Vai tiešām var tā iziet laukā un
piebiedroties pārējiem? Man bija kādi septiņi vai astoņi gadi. Kad
izgāju laukā, mani vairs mājās atpakaļ nevarēja dabūt (smejas). Vēl
viens mirklis, ko atceros, — mēs ar Kasparu cirtām krūmus DET
poligonā, 4. līnijā, un viņam bija pleijers, iedeva arī man
paklausīties — skanēja Depeche Mode dziesma Never let
me down again. Tas bija tikpat spēcīgs brīdis kā “ejam laukā”,
jo tās skaņas, akordu kombinācijas, balss — viss bija tik
neparasti, kā no citas pasaules. Tai brīdī man galvā arī radās
“Prāta vētra” — man bija 13 gadi.
Tu runā par Kasparu, bet kāda nozīme tavā dzīvē ir pārējiem
puišiem?
Jančuks bija C klasē, es — A klasē. Viņš bija šiverīgais,
žiperīgais, meitenēm patika... Es biju no nūģīgā gala. Kaut gan,
zini, 1. klasē biju aktīvais čalītis, musinātājs un kūdītājs, ar
skaitāmiem kociņiem visiem mācīju pīpēt, šad un tad riktīgi
uzkāvāmies. Taču vienā brīdī manī kaut kas “aizvērās” — mēģinu
tagad atcerēties, kāpēc (pauze). Varbūt tas bija saistīts ar to, ka
mani vecāki pašķīrās, nezinu. Neesmu no tiem, kam dzīve saliekas
galvā hronoloģiski, laikam vairāk esmu tendēts skatīties uz
priekšu, nevis atpakaļ. Nujā, bet Jānītis bija smuks — ar
čirkainiem matiem, viņš vienmēr bijis šiverīgs. Pirmo reizi viņu
ieraudzīju, kad viņš skrēja iekšā fizkultūras zālē, un nodomāju —
re, kādi čaļi šai skolā! Ar Mumiņu iepazinos caur Janku, jo viņiem
abiem bija grupa Dzēšgumija. Ar Miķeli savukārt iepazinos
mūzikas skolas korī Sienāzītis. Miķeļa onkulis strādāja
Latvijas televīzijā, aizbraucām ciemos un saskrējāmies ar Elitu
Margu – toreiz viņa vadīja populāro raidījumu Skabarga.
Mēs ļoti gribējām kļūt populāri! Onkulis viņai saka – re, kur divi
zeperi grib aktīvi darboties. Tā mēs sākām taisīt sižetus, pēc
vairākiem gadiem Agnese (Renāra sieva — aut.) atzina, ka vienmēr
pārslēgusi Skabargu, kad ekrānā parādījāmies mēs. Jefiņi
bijām — skaidra lieta. Vispār, ja atskatās, ir bijis ārkārtīgi
daudz brīžu, kad esi bijis smieklīgs, ka tas, ko esi darījis, bijis
neveikli, bet vai tāpēc mums būtu jākaunas? Mēs taču nekaunamies,
kādi bijām bērnudārzā. Bet tie arī bijām mēs (jau skaļākā balsī).
Tie paši mēs... Un vispār — kas tik nav sāvārīts, sarunāts,
sadarīts...
Tu teici, ka Kaspars ir tavs pretpols. Kurš varētu būt tavs
pols?
Neviens. Mums bija skaidri sadalīts, ka Kaspars ir Zeme, viņā ir
kaut kas pamatīgs, Mumiņš bija Ūdens, Janka — Uguns. Protams, kurš
gan cits! Es esmu Gaiss, savukārt Miķelis — Piektais elements, jo
viņš šad un tad izstrādā baigos brīnumus. Tad, kad Mumiņš aizgāja,
šo vienu elementu vajadzēja aizstāt, un sākumā tas pavisam nebija
vienkārši.
Kā Mumiņa aiziešana ietekmējusi tevi?
Smagie un grūtie brīži dažreiz ietekmē mūs daudz labvēlīgāk nekā
labais, jo liek padomāt. Es no Mumiņa esmu mācījies iecietību.
Pieļauju, ka bieži bijām pārāk asi.
Pret ko?
Arī pret Mumiņu. Viņš bija ļoti labestīgs un ļoti labsirdīgs. Viņš
šausmīgi pārdzīvoja, ja bija kādu aizvainojis vai kāds bija
iedomājies, ka Mumiņš viņu aizvainojis. Netīšām. Viņš vienmēr to
pārdzīvoja, viņam bija ārkārtīgi svarīgi izlīgt, lai viss ir labi,
lai nav vainas sajūtas.
KĀDA NEIZDEVUSIES DIENA?
Kāda bija tava diena, kad uzzināji — Mumiņa vairs
nav...
Pēc Mumij Troll koncerta izklīdām, un nākamajā dienā
uzzinājām, ka ceļā uz Jelgavu Mumiņš ir pazudis. Laiks iet,
satraukums aug. Kāds pat bija paspējis aiziet pie zīlniecēm, tās
redzēja, ka viņš atrodas kaut kur pie ūdens... Bija jau iesaistīta
policija, apzvanītas slimnīcas un morgi — nekā... Nākamajā rītā
pamodos, un tāda baigi čābīgā sajūta. Zvanu vienam draugam, zinu,
ka viņš iet baznīcā, un saku, ka es gribu aiziet uz baznīcu.
Pirms tam biji gājis?
Nē, vienīgi bērnībā ar vecmāmiņu. Draugs saka — jā, brauc šurp, pēc
pusstundas dievkalpojums. Dodoties uz Torņakalna baznīcu, apstājos
krustojumā pie luksofora, dega sarkanā gaisma, un pēkšņi ieliku
pirmajā ātrumā un pārbraucu pāri pie sarkanās. Kaut kas baigi
dīvains — vēl nodomāju. No šodienas viedokļa, atceroties tās dienas
notikumus, saprotu, ka ne no šā, ne no tā darīju lietas, ko
iepriekš nebiju darījis. Pēc dievkalpojuma joprojām jutos ne cepts,
ne vārīts, iekšā nemiers, braucu atpakaļ uz centru, zināju, ka
Latviešu biedrības namā atbraukuši Tibetas mūki. Apsvēru —
nobraukšu garām, bet tieši ir brīva vieta mašīnai, un piestāju,
nopērku biļeti un eju iekšā... Un man beidzot iestājās pilnīgs
miers... Tās smaržas, krāsas — tas viss mani uzrunāja... Esmu jau
agrāk teicis, ka tā bija diena, kad es pazaudēju draugu, bet atradu
mājas. Vēlāk zvanīja un pateica, ka atrasta mašīna — jābrauc
identificēt, vai tas ir Mumiņš. Tāda bija tā diena.
Kas tajā brīdī notika ar tevi?
Sajūtas jau nevar izstāstīt — tās ir ikvienam pazīstamas, kad kāds
tuvs cilvēks ir aizgājis. Tu pēkšņi aizdomājies — johaidī, viņš
bija un vairs nav. Un, kas nav pateikts, ir palikts
nepateikts. Iedomājies, aizvakar satiekos ar tēti,
saviem puikām, taisīsim žogu. Bet tieši sāk līt lietus. Solīja, ka
īslaicīgs, tūlīt jau pāries, bet turpina līt. Istabā spēlējam
novusu... Pusstundu, stundu, pusotru... Baigi forši, bet līst.
Tētis saka — labi, es laižu mājās, taisīsim žogu citu dienu... Viņš
aizbrauc, un tieši pēc klasikas likumiem — lietus beidzas. Ar
puikām aizbraucām uz Spici paēst. Braucu un domāju, ka
dienas sākumā biju saplānojis tik daudz darāmā, bet tas viss nav
sanācis. Principā varētu teikt — neizdevusies diena. Satieku
veikalā vienu paziņu, kurš piedalījās Mītava Open kausā,
un es jautri uzjautāju: kad futbolu uzspēlēsim? Un viņš saka —
futbolu gan ne, jo dienā, kad pēdējo reizi spēlējuši futbolu un ar
komandu atpūtušies pirtiņā, viņa meitiņa noslīkusi. Ahhhhhhhhh!
(Pauze.)
Es jautri uzjautāju: kad futbolu uzspēlēsim? Un viņš saka — futbolu gan ne, jo dienā, kad pēdējo reizi spēlējuši futbolu un ar komandu atpūtušies pirtiņā, viņa meitiņa noslīkusi.
Ārprāts, kas tevi pārņem tai brīdī... Mazs bērniņš, trīs gadiņi.
Kāpēc? Aiziet veci cilvēki, bet kāpēc bērniņš? Ak Dievs!
Atsveicinājāmies, izteicu viņam līdzjutību, bet nevar jau atrast
vārdus. Sēžam ar puikām, un domāju — kāds es esmu muļķis! Kā es
varēju iedomāties, ka mana diena ir neizdevusies!? Es biju ar savu
tēti un saviem dēliem, mēs spēlējām novusu, smējāmies. Trīs paaudžu
vīrieši bijām kopā, un mums bija labi. Galu galā — es to žogu taču
līdzi nepaņemšu, kad iešu projām. To māju, vai riteni. Paņemšu vien
atmiņas par labajām sajūtām.
Pirms daudziem gadiem Prāta vētra piedalījās
labdarības akcijā, lai palīdzētu 15 gadu vecai meitenītei Baibai
Saimenai, kas bija ļoti slima. Kad viņa nomira, es, vēl jauna
žurnāliste, tev zvanīju un uzdevu nepareizu jautājumu: “Kā tu tagad
jūties?” Un tu, protams, atbildēji — “Bet kā var justies?” Dažkārt
tik grūti atrast pareizos vārdus...
Jā — kā var justies?! Esmu sapratis tikai vienu — svarīgākais tajā visā ir tavs nodoms, cik tas ir tīrs un godīgs attiecībā pret citiem vai tevi pašu. Un mūsu nodomi pret Baibu bija vistīrākie. Mēs diemžēl nespējam plānot, kā dzīvē iznāk... Mums, cilvēkiem, tas nav lemts! Izstāstīšu gadījumu. Jelgavā ir izcils koris Spīgo, to vada Līga Celma. Tā kā mums ir labas attiecības ar Celmu ģimeni, viņa prasīja, vai negribam piedalīties labdarības koncertā, jo meitenes grib aizbraukt uz Koreju, kur notiks koru olimpiāde, un vajag saziedot naudiņu. Mēs piedalāmies, Pauls piedalās, Ērglis piedalās, zāle ir pilna, un vispār — superīgs koncerts, ziedojumi tiek savākti. Koris aizbrauc uz Koreju, bet, izrādās, olimpiāde atcelta cūku gripas dēļ. Teorētiski spriežot, tas viss bija lieki, bet es uzskatu, ka nekas nebija lieki — mums visiem bija vislabākie nodomi, un mēs superīgi pavadījām laiku.
Tu pirms tam, stāstot par neizdevušos dienu, teici
— viss bija saplānots, bet neizdevās. Tu parasti plāno
dienu?
Man gads sākas 1. septembrī, manā dzimšanas dienā. Vispār man
liekas, ka 1. septembrī sākas dzīvība. Man ir blociņš, kuru es pats
sagrafēju, ierakstu datumus, un mans gads var sākties — esmu liels
plānotājs, pat sīkumus pierakstu — piemēram, jāatdod grāmata.
Blociņā ir gan dziesmu vārdi, gan pārdomas, gan vizītkartes. Vārdu
sakot — jebkas, kas pie manis nonāk, atrodas šai blociņā. 31.
augustā es to pārskatu, aiztaisu ciet, apsienu ar aukliņu un
ielieku skapī. Pēdējo divdesmit gadu laikā sakrājies diezgan daudz,
kas jādara, jāsatiek, kas jāpaņem, kas jāatdod. Tas man laikam no
tēta. Ja tētis kaut kur dodas, piemēram, pārgājienā, viņš saraksta
visu uz lapiņas — līdz pat virvei, nazītim, sērkociņam.
VAIRS NAV TĀ DULLUMA
Atgriežoties pie Prāta vētras, tev ir vieni un tie paši
draugi tik daudzus gadus... Neapnīk?
Man ļoti patīk spēlēt kopā ar šiem puikām. Ir sajūta, ka esam savā
vietā. Bet, redz, kas notiek ar gadiem — katrs kļūst citādāks,
katram izveidojies savs dzīves redzējums, un, jā, — aizvien grūtāk
ir atrast kompromisu. Visasāk to izjūt, kad raksta albumu. Agrāk
tas bija “fun” – galvenais, kaut kur aizbraukt, piemēram, uz
Zviedriju – aizbraucam, ātri ierakstām albumu, un viss ir super!
Tagad priekšplānā ir pats albums, kas ir ļoti svarīgs, ir liela
atbildība, jo visi kaut ko gaida, taču kaut kas pazūd. Varbūt
albums ir tehniski perfekts, bet vairs nav tā dulluma, tā
dzīvīguma, tās “veronikas”. Tagad tas ir smuks un noslīpēts, un
daudziem varbūt patīk iesaiņojuma dēļ, bet kodols vairs nav tik
dzīvelīgs.
Man jau liekas, ka ar radošām profesijām tā mēdz notikt.
Atskatos uz saviem rakstiem, kas tapuši pirms 15 gadiem, un
domāju — kā varēju tik forši uzrakstīt? Nebija vēl
profesionālo rāmju, bija kaut kas no tīrradņa...
Bet kā to saglabāt? Pirms pusotra gada iznāca albums Tur kaut
kam ir jābūt, bija koncerttūre. Grupā viedokļi dalās — vieni
saka, ka vajag turpināt, spiest to tūbiņu, bet ir daļa, pie kuras
piederu arī es, kas uzskata, ka vajag mazliet palaist brīvsolī. Tas
nenozīmē, ka Prāta vētra kaut ko pasludina.... Neko
nepasludina! Teiksim — šobrīd mums ir mazs atvaļinājums, esam
darbojušies 20 gadus bez pārtraukuma. Ja godīgi — jau pirms pēdējā
albuma bija sajūta, ka vajag mazliet pagaidīt. Nezinu, vai tas ir
pareizi vai nepareizi. Jo, dažkārt palaižot brīvāk, pēc tam vispār
vairs nevari saņemties. Vai arī spied to tūbiņu un nekas vairs
nenāk ārā, jo gluži tāpat kā tomātam jānogatavojas, tā arī dziesmai
jānobriest. Man visvairāk patīk tās dziesmas, kas nākušas lēnām un
ir briedinātas. Un tādas parasti albumā ir divas trīs, kuras
parasti kļūst par hitiem, tās ir dziesmas, kas turpina dzīvot pat
pēc desmit gadiem. Šodien laiks ir ātrs — visu vajag ātri, bet
dziesmai ir savs dabīgais ritms, kā tā atnāk. Un man gribas
pagaidīt.
Ko tu dari, kad neraksti, nedziedi?
Vienmēr tieku iesaistīts tā sauktajos Renāriņa projektos. Tikko
jūtu, ka man būs brīvāks laiks, tā atskan telefona zvans — ir tāda
ideja, paklausies! Un man patīk piekrist! Jaunākais projekts ir
Mazā kavalērija. Tu kaut ko zini par Mazo
kavalēriju? Nē? (Skaļā balsī) Ah..... Tas ir tik forši! Tā ir
domubiedru grupa, 10–15 cilvēki — muzikanti, studenti, sociologi,
baņķieri, pasniedzēji, kas kopš aprīļa reizi trijās nedēļās dodas
ārpus Rīgas, vēlams uz laukiem — jo tālāk, jo labāk —, un tur
priekšā ir viens, kurš zina, ka mēs braucam, un jau noorganizējis
bariņu ar vietējiem talciniekiem... Tad mēs dodamies vai nu krūmu
biezoknī, vai arī, piemēram, laukā vākt akmeņus, strādājam visu
rīta pusi, kopā paēdam, uzspēlējam futbolu un vakarā pamuzicējam.
Viss ir tāds maziņš — maza kavalērija, mazas ambīcijas, mazas
prasības. Jo vienkāršāk, jo labāk! Un šie pasākumi man sniedz
milzīgu gandarījumu!
Paralēli ir Valta Pūces Tuvplāni — braukājam pa Latvijas
kultūras namiem un uzstājamies. Ir sajūta, ka cilvēkiem patīk arī
kaut kas kluss un intīms, ne tikai skaļš. Divas trīs reizes nedēļā
satiekos ar kādu no “vētras” puišiem. Tagad iet Mītava
Open čempionāts, šodien ar Jančiku aizlaidīsim uz Cēsīm, tur
sākās ratiņbasketbolistu Eiropas čempionāts, mūs uzaicināja
atklāšanā nodziedāt dziesmiņu. Rīt jāiet uz KVN Dzintaru
koncertzālē un žūrijā jāpasēž. Katru dienu kaut kas notiek!
Bet tie, domājams, nav naudas darbi...
Nav gan! Naudu pelnu ar koncertiem, albumiem, autortiesībām. Kopš
esam Krievijas tirgū, naudas jautājums ir sakārtojies. Krievijā
notiek daudzi slēgtie pasākumi, uz kuriem mūs aicina uzstāties...
Arī honorārs ir lielāks. Materiālā puse man ir daudzmaz sakārtota,
līdz ar to es esmu savas dienas pavēlnieks. Ja gribētu, savu dienu
varētu atstāt pilnīgi tukšu, taču tas īsti nav manā dabā. Ja diena
ir ļoti saspringta, apzināti vismaz divas reizes dienā atrodu
pusstundu, kad ne ar vienu nerunāju un izslēdzu telefonu, lai
varētu atkal uzlādēties. Pēdējā laikā ļoti nogurstu no sarunām.
VECĪT, NU SAŅEMIES!
Vai tev nevajag vairāk vienatnes?
Šobrīd man ir diezgan labs balanss. Šobrīd... Taču man ir bijuši
arī ļoti grūti posmi. Es īsti par to pat negribu runāt, bet no
otras puses... Varbūt kādam, to lasot, vieglāk paliks, zinot, ka
arī citiem tā var gadīties. Jo no tās bedres var tikt laukā.
Pirms divarpus gadiem es pakāpeniski piedzīvoju veģetatīvās nervu sistēmas sabrukumu. Paldies Dievam, sagadījās, ka tas notika ar vēl vienu manu draugu, jo varēju ar kādu aprunāties.
Pastāsti! Varbūt tiešām tava pieredze var
noderēt...
Pirms divarpus gadiem es pakāpeniski piedzīvoju veģetatīvās nervu
sistēmas sabrukumu. Paldies Dievam, sagadījās, ka tas notika ar vēl
vienu manu draugu, jo varēju ar kādu aprunāties. Cilvēki, kas nav
ar to saskārušies, nesaprot, ko tas nozīmē. Jo tev nekas nesāp, tev
viss it kā ir „ok”. Acīmredzot tas ir no pārslodzes, stresa, no
ātrās ikdienas... (pauze). Kā lai to izstāsta?! Realitāte ap tevi
izmainās. Vispirms tu vairs nevari palasīt, jo šilierējas burti, tu
nespēj paskatīties televizoru — tevi viss uztrauc un uzbudina, tu
pastāvīgi esi diskomfortā. Visu laiku ir stress! Nevari pa ielu
paiet, virsū skrien reklāmas... Un galvenais, ka neviens tevi
nesaprot. Kad tu mēģini pastāstīt otram, tas tikai nosaka: “Vecīt,
nu saņemies! Re, kur džeks bez kājas spēlē futbolu, bet tu, vesels
čalis, pīksti!” Un nav ko viņam atbildēt, jo tu nevari savu sajūtu
pārnest viņa galvā, viņa ķermenī. Lai tiktu vaļā no šīs sajūtas,
man prasīja ilgu laiku – divus gadus. Līdz galam nesaprotu, vai es
no tā esmu ticis ārā vai arī esmu pieņēmis un jau ar to sadzīvojis.
Man šobrīd ir ļoti labs posms — labi jūtos, man ir prieks
kontaktēties, bet toreiz es gribēju nolīst maliņā, bet arī tur
jutos draņķīgi. Patiesībā nebija vietas, kur es justos labi.
Izklausās pēc veģetatīvās distonijas. Man ir divas
draudzenes, kurām ir līdzīgas izpausmes. Absurdākais, ka viņām abām
ir laba dzīve – veiksmīga laulība, labs darbs. Ir tāda sajūta, ka
labuma ir par daudz. Vienu draudzeni atlaida no darba, un viņai šī
sajūta pārgāja... Kad reāli ir stress, cilvēks
mobilizējas.
Taisnība — šādas izpausmes parādās, kad esi padarījis kaut ko
svarīgu un tev ir brīvs laiks. Nedomāju, ka vienmēr to var saistīt
ar labu dzīvi, jo veģētatīvās nervu sistēmas sabrukums var būt arī
cilvēkiem, kam galīgi neiet. Manuprāt, tas ir saistīts ar stresu un
ar to, ka gribam aizvien vairāk... Jo mums nekad nav gana. Un mēs
vairs nemākam apturēt skrējienu. Mēs zinām, ka strādāt ir labi un
ka tas jādara, bet pienāk brīdis, kad sevi vairs nevar apturēt. Ir
cilvēki, kas strādā un neiet mājās, lai tikai nebūtu jāpaliek
pašiem ar sevi. Bet vienudien vadzis lūst.
Mana teorija ir līdzīga, ka veģetatīvās distonijas pamatā ir
piesātināta dzīve. Piemērs — atbraucam no ceļojuma, kur esam
ieguvuši tik daudz iespaidus, bet jau manis pieminētā draudzene
nākamajā dienā aizbrauca citā ceļojumā. Viņai vajag vēl! Dzīve esot
pārāk īsa, jāpaspēj, jānoķer...
Un tad tu paskaties uz kādu zvejnieku, viņš nekur īsti nav bijis,
varbūt divas reizes līdz Rīgai atbraucis, toties viņā ir tas miers
un viedums. Jo — re, kur jau ir tā dzīve! Tikko biju
Sanktpēterburgā. Pie Zaļā tiltiņa katru dienu jau vairāku desmit
gadu garumā stāv vīriņš, gleznotājs. Uzmetot aci, šķiet, pavirši
ķēpājas, liek krāsas, bet, kad ieskaties — jā, nu ir taču tas
skats. Nedēļu pavadījām Sanktpēterburgā, katru otro dienu viņu
satikām un papļāpājām. Viņš stāstīja — redziet, es te nāku un
gleznoju, faktiski gleznoju vienu un to pašu, bet katru dienu viss
ir savādāk. Katru dienu tas kuģītis aizbrauc savādāk, un cilvēki ir
citi, un laiks ir cits, un apgaismojums cits, un es nekad
neuzzīmēju vienu un to pašu. Vārdu sakot — viņš stāv uz vietas, un
viņam visapkārt viss mainās. Bet mēs mēģinām skriet, noķert visu,
mainīt apkārtni. Un nesanāk. (Skaļāk) Trakākais jau, ka nesanāk!
Bet tajā vīriņā bija miers un labsirdība, un viņš nav “ku-kū”
vīriņš, viņš zina, ko dara. Dzīvo savu dzīvi...
Kā tava ģimene reaģēja, kad tev sākās veģetatīvas nervu
sistēmas traucējumi?
Bērni, manuprāt, vispār to neizjūt. Agnese to ir jutusi, jo esmu
viņai stāstījis savas izjūtas. Tā kā tās notiek ilgā laika periodā,
otrs pierod. Trakākais bija brīdis, kad likās, ka esmu tādā zaptē
un ka nekad vairs no tā netikšu vaļā... Tagad ir vieglāk, kaut vai
zinot, kas tas ir, kā tas izpaužas. Turklāt, izrādās, tas ir
daudziem, daļa vēl nenojauš un turpina dragāt tajā ritenī. Bet ar
veģetatīvo distoniju ir kā ar jebkuru slimību — jo ātrāk saproti,
kas tas ir, jo ātrāk vari tikt no tās vaļā. Zāles nelietoju, man
bija adatu terapija, taču šķiet, ka vissvarīgākais ir sākt sevi
disciplinēt — tu sāc apzināties, ka nedrīksti visu laiku skriet, ka
stress tev dara sliktu, un sāc plānot savu dzīvi un laiku. Un
beidzot tu iemācies atteikt, pateikt “nē”. Turklāt — pilnīgi
mierīgi! Sakot “jā”, domājot “nē”, tu drīzāk sevi aizskar un nodari
sev pāri. Un tas nav tā vērts!
MĒS ESAM NOSKRĒJUŠIES
Kā tu mācījies sevi disciplinēt?
Acīmredzot nekas nenotiek nejauši. Lasīju literatūru, kas saistīta
ar austrumiem, budismu, sāku interesēties par meditāciju. Sāku to
praktizēt no rīta un vakarā — pasēdi mierīgi un mēģini apturēt
nenormālo domu plūsmu. No šodienas skatpunkta darīju to diezgan
neregulāri un virspusēji, varbūt tāpēc īsti rezultāta nebija.
Pagājušā gada decembrī saņēmu e-pastu no Jura Rubeņa, kurš
uzaicināja uz savas grāmatas Ievads kristīgajā meditācijā
prezentāciju. Interesanti — kristietība man nekad nebija
saistījusies ar meditāciju. Grāmata ir kolosāla, ļoti vienkāršā
valodā uzrakstīta — mans skats uz kristietību mainījās, sapratu, ka
tas nav nekas smagnējs, dogmatisks vai veclaicīgs. Lasot šo
grāmatu, vienā brīdī absolūti un skaidri pārņēma sajūta, ka vēlos
kristīties. Sākām ar Juri satikties reizi nedēļā. Tieši tai pašā
dienā man piezvanīja mācītājs no Doma baznīcas un jautāja, vai es
negribot atnāk Ziemassvētkos uz baznīcu un nolasīt Evaņģēlija
fragmentu. Saku — zini, tā būs liekulība, jo es baznīcā neeju,
kristīts neesmu, ko es tur zīmēšos? Viņš saka – runājot par
kristīšanos, to var nokārtot. Iedomājies! Pirms divām stundām reāli
mani bija pārņēmusi sajūta, ka vēlos to darīt... Taču, tā kā biju
jau ar Juri Rubeni kontaktējies, aizgāju kursos un kopš 3. maija
esmu pilntiesīgs Torņakalna baznīcas draudzes loceklis.
Tava ģimene ir kristīta?
Nē. Es gribētu puikas nokristīt, tālāk jau, kā paši jutīsies. Kāds
varbūt domā, ka tagad esmu apmāts vai pārņemts. Nē! Tie ir daži
elementi, kas sakrīt ar manu pārliecību, un tiem sekoju. Protams,
nav tā, ka es visu zinu un saprotu. Man ir ļoti daudz neskaidrību,
jautājumu, redzu arī pretrunas. Bet, zini, — galvenais ir iekšējā
sajūta. Tas ir vienīgais indikators, kam vajag paļauties. Ja manī
nemainās šī vēlme un ja netieku svētdienā uz baznīcu, man tās
pietrūkst, tad man tas ir indikators. Arī es agrāk biju starp tiem,
kas neredzēja baznīcas nozīmi – es esmu šeit, Dievs ir, es Dievam
ticu, bet kāpēc man kaut kur jāiet? Bet tagad man ir jāiet, un ne
tikai — es gribu iet! Ļoti bieži esmu aizkustināts līdz asarām.
Varbūt tās ir ērģeles, atmosfēra, sprediķis... Svētais vakarēdiens.
To nevar pastāstīt. Tas ir ticības jautājums. Ja kāds ar mani
strīdas, es saku — tam nav nozīmes, es nespēšu tevi pārliecināt,
tas arī nav vajadzīgs. Vienudien saku puikām — paklau, aizejam uz
baznīcu. Un Edža (Edgars) saka – zini, bet es tur kaut kā īsti
nejūtos. Es saku — es tevi saprotu, tad nevajag! Puikām ir tēvs,
viņa tēvs esmu es, viņi redz, ar ko nodarbojos, un kaut kur jau tas
nosēžas. Kad viņiem dzīvē būs grūti, viņi zinās, kur aiziet...
Kas vispār ar vīriešiem notiek? Kristietība, meditācija,
joga. Arvien izplatītāks šis ceļš ir vīriešiem, viņi meklē kaut
ko... Kāpēc?
Domāju, ka mēs vienkārši esam noskrējušies. Skrējiens sākās pēc
Padomju Savienības sabrukšanas, kad varēji kļūt pats sev saimnieks.
Un mēs esam izturīgi — varam skriet tālu... Bet paiet desmit,
piecpadsmit gadu, un jūti, ka neņemsi labu galu. Bet tas pats
notiek arī ar sievietēm. Lai gan nē — sievietēm tas nav tik ļoti
izteikti... Jūs mākat sevi vairāk pataupīt, pasaudzēt, vieglāk
laist gar ausīm... Daudzās ģimenēs šobrīd ir izmisums, paņemti
kredīti, un kādam tas vezums jāvelk. Un, ja viens nolūst, tad,
protams, var būt dusmas — tu domā, kā es viena pati vilkšu, un ko
tu — tagad meditēsi? Atradies čalis! Mums, paldies Dievam, nav ne
kredītu, ne parādu...
JAUNA CEĻA SĀKUMĀ
Tava un Agneses laulība ir viena no
ilgnoturīgajām. Izstāsti mīlestības formulu! Arvien populārāks ir
uzskats, ka vīrietim vajag jaunas izjūtas. Un
visvienkāršāk — sāk mainīt sievas.
Nekādu jaunu Ameriku neatklāšu — ja divi cilvēki mīl viens otru,
tad viņi izrāda uzmanību, viņiem ir interesanti sarunāties, vienmēr
ir kaut kas kopīgs. Var aiziet uz jūru un paklusēt. Oficiāli kopā
esam 14 gadus, un man liekas, ka mums labi sanāk – gan tad, kad
esam kopā, gan tad, kad neesam kopā. Tas ir forši, ka ir
vienpatības brīži, kad ir laiks arī sev pašam. Vasarā īrējam
vasarnīcu Mellužos, vakar braucām vēlu mājās, un Agnese saka — es
palikšu Rīgā, dzīvoklī. Nu forši! Toties kāds prieks būs šodien
satikties! Mums nav tā, ka visu laiku esam salīmēti kopā.
Nav arī bijis tāds periods?
Kā salīmētiem? Nē. Protams, vienmēr gribas mazliet kontrolēt, bet
ar gadiem tas mazinās.
Dažreiz jau Agnese ir mazliet dusmīga, ka par daudz citiem pievēršu
uzmanību un atstāju viņu vienu. Viņa saka — kad tu aizej uz
pasākumu, tu kļūsti par citu cilvēku. Pēdējā laikā piedomāju –
laikam taisnība. Tā kā esmu audzis viens, man ir svarīga
komunikācija. Atceros — man ļoti nepatika, ka sestdienās,
svētdienās bija jāsēž mājās vienam, līdz ar to man ir svarīga
saskarsme. Un tad liekas – esam taču visu laiku kopā, tagad
parunāšos ar to un to, bet, jā, — mīļākais cilvēks mazliet paliek
ēnā. Nu, nav tas pareizi. Piekrītu, ka nav pareizi.
Un tevī nav greizsirdības? Agnese ir tik skaista
sieviete!
Viņa ir tik skaista, bet tik labi uzvedas! (Skaļi smejas.) Šobrīd
mēs vispār esam kaut kā jauna sākumā. Gribas vēl kādu bērniņu,
gribas mājiņu, dārziņu, puķīti, zālīti...
Tev vai Agnesei vajag to puķīti?
Tu zini, arī man! Agrāk nesapratu, kāpēc vispār vajag dārzu, kāpēc
sencīšiem jābrauc un jāravē... Nu, kamdēļ? Taču laiks iet... Puķīte
patīk, odziņa patīk, gurķītis, zirnītis...
Tev nekad nav bijusi doma — visa mana dzīve pagājusi ar
vieniem un tiem pašiem džekiem, ar vienu un to pašu
sievu?
Nekad! Acīmredzot man nav bijis iemesla līdz tam aizdomāties, jo
man visu laiku mainās cilvēki apkārt. Mana ģimene un “vētra” ir
virsvērtības, bet pārējie cilvēki mainās... Es nemainu galveno! Jūs
sieviešu žurnālos parasti rakstāt, ka jāatrod hobiji, kas patīk,
kas aizrauj. Jo tad tu atnāc mājās apmierināts un visus, kas tev
apkārt, redzi tikai labā gaismā. Ja tu katru dienu atnāc mājās
“sagruzījies” un kaut kas tevi nospiež, tad tieši tādā gaismā tu
redzi cilvēkus. (Skaļākā balsī) Bet tie taču ir tie paši
cilvēki!
Tu ieminējies, ka jums varētu būt jauns sākums. Un par to
bēbīti ierunājies varbūt tāpēc, ka tavi dvīņupuikas Edgars un Emīls
jau ir padsmitnieki...
Tieši tāda ir tā sajūta! Puikas ir lieli, vēl divi, trīs, četri
gadi, un aizlidos no ligzdas, paliksim divatā. Protams, tas nav
tikai tehnisks jautājums, bet ir tāda iekšēja sajūta. Zini, kad
plāno bērnus, ir baigi grūti saplānot. Kad paši piesakās, tad ir
daudz vienkāršāk. Pretējā gadījumā vēl tas darbs jāizdara,
jāpabeidz remonts, jānopērk mašīna. Jāpabraukā pa pasauli,
jāizdauzās...
Kā tev liekas, kā Agnese jūtas kā tava sieva?
(Atmet galvu) Ak, es nezinu! Kas tur sevišķs — būt Kaupera sievai!
Ir visādi forši pārsteigumi. Piemēram, pagājušo vasaru pie Mellužu
vasarnīcas pieklauvēja grupas Travis solists Frens un
atnesa Agnesei kastīti ar lauku olām. Stāsts bija tāds — braucu uz
Jūrmalu, zvana telefons, izrādās, Frens. Viņam šovakar brīvs
vakars. Aizbraucu viņam pakaļ un saku — tu ej iekšā mājā un
pārsteidz Agnesi. Man šķiet, ka mūsu mājās bieži ciemojas daudzi
forši cilvēki. Man gribas ticēt, ka ir interesanti būt Kaupera
sievai. Forši, jo tas Kauperītis ir tik labiņš, vienmēr smaida un
ir mīlošs. Ļoti, ļoti mīlošs!
Kas tur sevišķs — būt Kaupera sievai! Ir visādi forši pārsteigumi. Piemēram, pagājušo vasaru pie Mellužu vasarnīcas pieklauvēja grupas Travis solists Frens un atnesa Agnesei kastīti ar lauku olām.
Tu esi romantisks?
Šad tad jā. (Pauze.) Es nezinu, man šie jautājumi... (pauze). Manī
kaut kas bremzējas to stāstīt, jo tā ir privātā dzīve.
Vai tu esi veltījis dziesmas Agnesei un
dēliem?
Kad pirms piecpadsmit sešpadsmit gadiem iepazināmies ar Agnesi,
Doma laukumā notika Mikrofona televīzijas vakari, katru
mēnesi bija Top 20. Mēs pirmo reizi bijām iekļuvuši
divdesmitniekā... Agnese bija atbraukusi no Liepājas ar draudzenēm
skatīties Lingu... Domāju, ka “vētras” pirmsākumi
Agnesi vispār neuzrunāja. Viņa ir tāds neatkarīgais meitēns, ļoti
agri sāka patstāvīgi dzīvot, un arī mūzika, kas viņai patīk, man
ļoti patīk – tāda neatkarīga, diezgan alternatīva, forša. Man
patīk, ka viņa nefano par Prāta vētru. Tā ir lieta, ar ko
nodarbojas vīrs — viņam patīk, arī man patīk, bet man patīk arī
daudz kas cits pasaulē. Manuprāt, tas ir forši! Atgriežoties pie
tās dienas, kad iepazināmies – vienai no viņas draudzenēm patika
mūsu grupa, tā mēs satikāmies un parakstījāmies viņu blociņos.
Agnesei blociņā ierakstīju vārdus: “Es tev veltīšu dziesmu.” Viņa
man vienmēr prasa – nu, kur ir mana dziesma? Kura ir mana dziesma?
Es saku — sieviņ, visas dziesmas ir tev, visas ir tev! Man šķiet,
ka dzimšanas dienā viņa dzirdēs savu dziesmu.
Bet tad jau to nevar rakstīt šajā žurnālā...
Tātad sarunājam tā, ka pirms šīs frāzes tu pasaki: “Un tagad Agnese
nedrīkst lasīt, un neviens nedrīkst to viņai teikt!” Nu, vai es
neesmu romantisks!? (Pasmaida.) Jums, sievietēm, vienmēr svarīga
romantika! Esi lasījusi Dostojevska Idiotu? Tur ir tāda
epizode: kņazs Miškins aiziet pie Ragožina, un atvadoties viņi
aizrunājās par Dievu. Ragožins prasa viņam: vai tu tici Dievam?
Miškins saka, ka pēdējo divu dienu laikā šai sakarā viņam bijušas
četras tikšanās. Viena bija ar jūrnieku, kas bija piedzēries un
pārdeva krustiņu, un droši vien naudu nodzēra. Taču visspilgtāk man
atmiņā iespiedies Miškina teiktais — es satiku vilcienā zinātnieku,
ļoti erudītu un pieklājīgu cilvēku, ar mani sarunājās tā, it kā es
arī visu zinātu. Starp citu, Dievam viņš netic, un visas sarunas
laikā man likās, ka viņš runā “ne par to”, kaut gan no malas
izskatījās, ka „par to”. Arī man pēdējā laikā ļoti bieži ir šī
sajūta, ka mēs runājam ne “par to”. Ka ir daudz būtiskākas lietas,
būtiskākas sajūtas, kurās vajadzētu dalīties. Man ir krievu draugs
Paška. Pāvels. Ar viņu runājot, mana dvēsele priecājas... Mēs
runājam pat ne par reliģiozām lietām, bet par sajūtām, jo mums tās
sakrīt pat niansēs. Kaut arī esam tikai nesen pazīstami, mēs varam
parunāt “par to”!
Saruna ķiršu kastes garumā, noteic Renārs intervijas
beigās. Viņš uzmet skatienu manām papīra lapām, kur izprintēti viņa
dziesmu vārdi. Vislabāk viņam patīkot šie:
“Ir tik daudz tuksneši un stepes
tik daudz kur iet, un vienmēr meklēt
kad drosme gaist un šaubas krājās
es aizveru acis un esmu mājās.”
Vēl tikai trīs ķirši. Viens Renāram, viens — man... Un
trešais? Lai iet Renāram — par nākamajiem 20 gadiem.
Autore: Lauma Lūse, stils: Agnese Kaupere, foto:
Nils Vilnis, žurnāls Una
Materiāls publicēts sadarbībā ar žurnālu
Una.
Ienāc! www.una.lv