Jēlas Universitātes profesors Fabrizio Zilibotti: “Ekonomika ietekmē to, kā mēs audzinām bērnus”
Katras valsts ekonomika ne tikai ietekmē bērnu skaitu ģimenē, bet arī bērnu audzināšanas stilu un vērtības, ko vecākiem svarīgi savās atvasēs ieaudzināt – par to pārliecinājies Jēlas Universitātes profesors Fabrizio Zilibotti. Šovasar viņš ar lekciju uzstājās valsts iniciatīvas „Latvijas Goda ģimenes gads” ietvaros organizētajā forumā „Laiks bērniem! Ceļā uz ģimenei draudzīgāko sabiedrību”. Vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv profesoru aicināja uz interviju, lai runātu par to, kā vecāku izvēles ietekmē apkārtējā vide un ekonomiskie procesi.
Nākamā gada februārī iznāks jūsu grāmata “Mīlestība,
nauda un vecāki: kā ekonomika ietekmē to, kā mēs audzinām bērnus”.
Jums ir interesanta teorija par to, ka bērnu audzināšanas stilu
ietekmē katras valsts ekonomika.
Ekonomika ir ļoti svarīgs aspekts un tā ietekmē arī attiecības
ģimenē un vecāku izvēlēto bērnu audzināšanas stilu.
Ir skaidrs, ka visā pasaulē vecāki mīl savus bērnus, taču dažādās
pasaules valstīs atšķiras metodes, kā vecāki cenšas savus bērnus
sagatavot patstāvīgai dzīvei. Piemēram, Ķīna ir ārkārtīgi
sāncensīga valsts. Tāpēc vecāki uzstāj, ka bērnam eksāmeni
jānokārto labāk par visiem citiem. Respektīvi, vecāki fokusējas uz
tām vērtībām un prasmēm, kas nākotnē bērnam palīdzētu kļūt
veiksmīgam. Ķīnā ir vērojama ļoti strauja ekonomikas izaugsme,
tāpēc statusu sabiedrībā nodrošina laba izglītība. Tieši šī iemesla
dēļ vecāki uzstāj uz to, ka bērnam labi jāmācās, tai pat laikā
vecākiem nav tik svarīgi, lai bērns gadu gaitā izkoptu savu
personību un identitāti.
Turpretim Zviedrijā – valstī, kur nedominē sacensība un kur
sabiedrība ir daudz vienlīdzīgāka, priekšstati par veiksmīgu dzīvi
ir gluži citi. Šeit vecākiem ir svarīgi saviem bērniem dot
iespēju darboties komandā, būt spējīgiem piedalīties kolektīvos
notikumos.
Jāsaprot, ka vecāki ar prātu neizdomā, kā būtu labāk audzināt
bērnus, to viņi sajūt, dzīvojot konkrētajā sabiedrībā un ņemot vērā
savas valsts situāciju.
Vecāki ar prātu neizdomā, kā būtu labāk audzināt bērnus, to viņi sajūt, dzīvojot konkrētajā sabiedrībā un ņemot vērā savas valsts situāciju.
Pastāstiet vairāk par grāmatas ietvaros veiktajiem
pētījumiem!
Pētījuma ietvaros mēs koncentrējāmies uz četrām sekojošām cilvēka
īpašībām: paklausība, strādīgums, neatkarība un iztēle, un pētījām,
kā tās no vecāku puses tiek novērtētas dažādās pasaules
valstīs.
Paklausību mēs saistījām ar pakļaušanos autoritātēm, savukārt
neatkarību un iztēli – ar liberālākām audzināšanas
metodēm.
Mēs ieraudzījām sekojošu ainu: sociāli nevienlīdzīgajās valstīs
kāda ir Ķīna un ASV, vecāki, audzinot bērnus, izceļ smaga darba
svarīgumu. Savukārt sociāli vienlīdzīgākās valstīs, kāda ir
Zviedrija, Norvēģija, arī Vācija, vecākiem ir ļoti svarīgi, lai
bērni augtu neatkarīgi un ar bagātu iztēli.
Tātad ekonomika diktē cilvēka priekšstatus par to, kā
izaudzināt laimīgu bērnu.
Tieši tā. Vecāki akcentē tās vērtības un cilvēka kvalitātes, kas
bērnam palīdzēs dzīvot noteiktā sabiedrībā. Piemēram, Ķīnā
neatkarīga domāšana nav tā labākā īpašība, toties Zviedrijā
gan.
Es gan uzreiz gribētu uzsvērt, ka grāmatas mērķis nebija noteikt,
vai viens audzināšanas stils būtu labāks par otru vai to, ka vienas
valsts vecāki būtu labāki par citiem, mēs vienkārši pētījām, kā
vecāki reaģē uz dažādām ekonomiskajām situācijām.
Sociāli nevienlīdzīgajās valstīs kāda ir Ķīna un ASV, vecāki, audzinot bērnus, izceļ smaga darba svarīgumu. Savukārt sociāli vienlīdzīgākās valstīs, kāda ir Zviedrija, vecākiem ir ļoti svarīgi, lai bērni augtu neatkarīgi un ar bagātu iztēli.
Sociālā nevienlīdzība pastāv visās valstīs, taču tām ir dažāda
intensitāte. Turklāt pastāv bažas, ka ar laiku nevienlīdzība
vairākās valstīs kļūs vēl lielāka. Mēs redzam, ka, piemēram, ASV
ekonomiski labi nodrošināti vecāki no augstākās vidusšķiras pavada
daudz laika ar bērniem, bērnu izglītībā un redzesloka paplašināšanā
iegulda līdzekļus. Tai pat laikā vecāki ar zemāku izglītības līmeni
un ienākumiem arvien mazāk un mazāk ir spējīgi dot savam bērnam.
Bērni ne tikai nesaņem vecāku uzmanību, bet finansiālo ierobežojumu
dēļ nespēj izmantot arī dažādas iespējas. Sabiedrība jau tā ir
nevienlīdzīga un tai ir tendence kļūt vēl nevienlīdzīgākai.
Ir vēl kāda tendence, kur izpaužas nevienlīdzība: ir vecāki, kas
daudz strādā (attiecīgi nevar pavadīt pietiekoši daudz laika ar
bērniem) un nepelna tik daudz, lai spētu nodrošināt bērniem
dažādas iespējas dzīvē, attiecīgi bērni var justies pamesti. Un tad
ir tādi, kas ir klātesoši ļoti daudz. Ir vecāki, kas par bērniem
rūpējas tik pamatīgi un ilgi, ka ir gatavi viņus pavadīt arī uz
universitāti iesniegt dokumentus. Diemžēl vēlāk var izrādīties, ka
šie jaunieši nav gluži tādi, kādus vecāki ir vēlējušies viņus
izaudzināt...
Jūs esat teicis, ka mūsdienās bērnu audzināšana vecākiem
ir kļuvusi par pārāk izmisīgu darbu.
Pētījuma ietvaros esam vākuši gana daudz datu. Tas, ko mēs redzam:
vecāki pavada daudz vairāk laika ar saviem bērniem, nekā tas bijis
jebkad agrāk. Taču, kad skatāmies dziļāk, varam ieraudzīt, ka
daudz laika tiek pavadīts, darot lietas, kas saistītas ar bērnu
izglītību. Vecāki kopā ar bērniem pilda mājas darbus, respektīvi,
ļoti rūpējas par savu bērnu izglītošanu. Pētījumi liecina, ka bērni
mūsdienās mazāk var netraucēti spēlēties. Tātad vidēji ģimene
pavada vairāk laika kopā, kas ir labi, tomēr šajā laikā viņi
nodarbojas ar bērna izglītošanu.
Pētījumi liecina, ka bērni mūsdienās mazāk var netraucēti spēlēties. Tātad vidēji ģimene pavada vairāk laika kopā, kas ir labi, tomēr šajā laikā viņi nodarbojas ar bērna izglītošanu.
Bet tas nenozīmē, ka šis laiks tiek pavadīts kvalitatīvi. Piemēram, Zviedrijā, kur uzauga mana meita, tiek uzskatīts, ka laikā, kamēr bērni ir mazi, nav jēgas viņiem mācīt to, ko viņi iemācīsies vēlāk. Arī es savulaik, kad mācīju meitai lasīt, no bērnudārza darbiniekiem saņēmu aizrādījumu, ka meitai pagaidām šīs zināšanas vēl nav nepieciešamas, man vajadzētu būt pacietīgākam. Šodien vecāku audzināšanas fokuss ir vērsts uz to, lai bērniem palīdzētu kļūt akadēmiski veiksmīgiem. Tas nav slikti, tomēr pastāv risks, ka vecāku rūpes var kļūt pārmērīgas. Iespējams, tāpēc daudzi vecāki nerada vairāk par vienu bērnu, jo viņi redz, cik daudz darba un pūļu bērns prasa.
Ar Jēlas Universitātes Jēlas Universitātes profesoru Fabrizio Zilibotti sarunājas vecāku organizācijas Mammamuntetiem.lv redaktore Ieva Jātniece.
Forumā “Laiks bērniem! Ceļā uz ģimenei draudzīgāko
sabiedrību” teju katras Eiropas valsts pārstāvis uzsvēra: Eiropā
bērnu dzimst par maz.
Ir sekojošs novērojums – Eiropas valstīs, kur sievietes strādā un
ir ekonomiski aktīvas, arī ģimenēs ir vairāk bērnu. Bet Eiropā
vispār nav valstu, kur dzimtu daudz bērnu. Tātad mēs runājam par
atšķirībām valstīs, kur vidēji ģimenē ir 1,9 – 2,0 bērni vai 1,3 –
1,4 bērni. Valstīs, kur vidēji ģimenē ir 1,3 – 1,4 bērni, sievietes
ekonomikā piedalās mazāk. Jā, vēsturiski situācija bija cita:
sievietes dzīvoja mājās un pieskatīja bērnus, bet mēs vairs
nedzīvojam šādā sabiedrībā. Mūsdienu sabiedrībā ģimenes veidošana
nevar notikt tradicionālo dzimumu lomās, šodien nepieciešama abu
vecāku līdzdalība. Tāpēc valstīs, kur dzimstība ir maza, vajadzētu
domāt par to, kā palīdzēt cilvēkiem veiksmīgi apvienot darba un
ģimenes dzīvi, sniegt atbalstu vecākiem, piemēram, nodrošinot
iespēju darba laikā bērnus atstāt silītēs un bērnudārzos, kā
arī atbalstīt tēvu lielāku iesaistīšanos bērnu
audzināšanā.
Kad mana meita bija maza, mēs dzīvojām Zviedrijā. Šīs valsts
iestrādātajā sistēmā man patīk tas, ka vecāki pēc bērna dzimšanas
bērna kopšanas atvaļinājumam paredzēto laiku var izņemt pa daļām
vairāku gadu garumā. Turklāt katram no vecākiem ir jāizmanto
noteikts dienu skaits – šāds noteikums pastāv, lai tiktu veicināta
tēvu iesaistīšanās bērnu audzināšanā.
Ar ko jūs skaidrojat to, ka eiropiešu ģimenēs
lielākoties dzimst tikai viens vai divi bērni?
Mums jāsaprot, ka šī nav Eiropas problēma, par kādu to dažkārt
uzskata. Šis ir fenomens, ko varam redzēt visās industrializētajās
valstīs. Piemēram, Austrumāzijas valstīs – Korejā, Japānā, kā arī
Latīņamerikā, kur savulaik dzimstības līmenis bija augsts, pēdējo
gadu laikā tas ir strauji krities. Ir grūti izdomāt institucionālus
veidus, kā šo fenomenu apturēt.
Ja valstī dzimstība ir vidēji 1,5 bērni ģimenē, populācija
samazinās ļoti ātri, taču, ja ģimenēs dzimst divi bērni, valsts
populācija saglabā savu izmēru. Es domāju, ka institucionāli un
likumiski ir iespējams pozitīvi ietekmēt vecāku domas par labu
diviem bērniem. Tomēr jāsaprot, ka laiki ir mainījušies un mēs
nevaram cerēt uz lielām ģimenēm. Vienīgā vieta pasaulē, kur pašlaik
ir lielas ģimenes, ir Āfrika. Bet arī tur dzimstība samazinās:
vidēji ģimenē aug četri bērni. Indijā kādreiz ģimenēs dzima vidēji
seši bērni, bet tagad tie ir 2,3. Iepriekš Ķīnā eksistēja dzimstību
ierobežojošs likums. Tas ir atcelts, bet, pilsētās dzīvojošās
ģimenes vairs neizrāda lielu vēlmi pēc daudziem bērniem.
Domāju, ka dzimstības līmenis attīstītās valstīs saglabāsies
stabili esošajā līmenī, bet valstīs, kuras vēl attīstās, dzimstības
līmenis noteikti kritīsies. Nedomāju, ka šodien iespējams radīt
sabiedrību ar ģimenēm, kurās augtu trīs bērni.
Dzimstības līmenis attīstītās valstīs saglabāsies stabili esošajā līmenī, bet valstīs, kuras vēl attīstās, tas noteikti kritīsies. Nedomāju, ka šodien iespējams radīt sabiedrību ar ģimenēm, kurās augtu trīs bērni.
Cik noprotu, arī tam ir saistība ar
ekonomiku.
Jā, dzimstība ir cieši saistīta ar dažādiem ekonomiskajiem,
urbānajiem un industriālajiem faktoriem. Agrāk zemnieku bērni
vecākiem palielināja ikdienas izmaksas, bet viņi bija tie, kas
palīdzēja lauku darbos un mācījās no vecākiem, kā pārvaldīt lauku
saimniecību. Vecākiem tas neprasīja papildus izmaksas, tik vien
vajadzēja, kā sagādāt bērniem ēdienu un drēbes.
Tradicionālajās sabiedrībās vecāki arī paredzēja, ka bērni par
viņiem parūpēsies vecumdienās. Mūsdienu cilvēkiem tas nav
nepieciešams – par to parūpējas valsts sociālā sistēma. Turklāt
dzīve mūsdienās kļuvusi mainīga un mobila – bērnus audzināt
un skolot kļuvis dārgāk un sarežģītāk. Tāpēc ir tikai dabiski, ka
bērnu skaits ģimenēs sarūk. Kultūras vērtības ir svarīgas, bet arī
tās pielāgojas mainīgajai ekonomiskajai situācijai.
Vai jūs paredzat, ka bērnu skaits ģimenēs nākotnē
samazināsies vēl vairāk?
Ja pēta dzimstības datus Eiropā kopš 1980.gadu vidus, dzimstības
līnija ir visai plakana – nekas daudz nemainās. Nav tā, ka bērnu
dzimst aizvien mazāk un mazāk. Var gadīties, ka noteiktas valstis
piedzīvos sava veida ekonomisko krīzi, ko var ietekmēt zemā
dzimstība. Tomēr pēc pēdējās ekonomiskās krīzes nav novērojamas
krasas dzimstības izmaiņas. Situācija ir stabila.
Protams, jāņem vērā, ka dzimstība var pārsteigt, piemēram, kā tas
bija pagājušā gadsimta 60.gados, kad notika demogrāfiskais
sprādziens. Tomēr arī tam ir savs ar ekonomiku saistīts skaidrojums
un diezin vai tas atkārtosies.
Kāds ir šis skaidrojums?
Tolaik, pirmkārt, savu uzvaras gājienu pieteica dažādas
mājsaimniecības tehnikas, kas sievietēm atviegloja ikdienu. Tā
rezultātā atbrīvojās laiks, ko bija iespējams veltīt bērniem. Šajā
situācijā bija iespējams iet divus ceļus: sievietēm vairāk strādāt
un piedalīties ekonomikā vai radīt vairāk bērnu un nestrādāt.
Tobrīd sieviešu un vīriešu algu atšķirība darba tirgū bija liela,
tāpēc sievietes izšķīrās par labu vēl kādam bērnam.
Otrkārt, Otrā pasaules kara laikā sievietes strādāja, jo vīrieši
bija iesaukti karā. Kad karš beidzās un viņi atgriezās mājās, darba
devēji vairs sievietes nenodarbināja, lai veicinātu vīriešu
iesaistīšanos darba tirgū. 60.gadu bēbīšu bumu var saistīt gan ar
tehnoloģiju attīstību, gan vīriešu atgriešanos darba
tirgū.
Dzīve mūsdienās kļuvusi mainīga un mobila – bērnus audzināt un skolot kļuvis dārgāk un sarežģītāk. Tāpēc ir tikai dabiski, ka bērnu skaits ģimenēs sarūk. Kultūras vērtības ir svarīgas, bet arī tās pielāgojas mainīgajai ekonomiskajai situācijai.
Tātad dzimstības līmenis mūsdienās daudzās valstīs ir
samazinājies un tas visticamāk nepieaugs tādēļ, ka ir
izlīdzinājušās vīriešu un sieviešu lomas
sabiedrībā.
Jā, jo īpaši tāpēc, ka mūsdienās darba tirgū vairs netiek primāri
pieprasītas fiziskās spējas, kas kādreiz bija nepieciešamas,
piemēram, lai strādātu rūpnīcā, bet gan intelektuālās spējas. Bet
sievietes un vīrieši ir intelektuāli vienlīdz spējīgi.
Jūs pieminējāt, ka mūsdienās vecāki ar bērniem pavada
vairāk laika. Psihoterapeiti uzsver, ka pirmajos dzīves gados
bērnam ir ārkārtīgi svarīgi diendienā būt kopā ar māti, kas ir
bērna piesaistes objekts. Tai pat laikā daudzās attīstītajās
Eiropas valstīs likumdošana paredz, ka māmiņām nākas atgriezties
darbā neilgi pēc dzemdībām. Šādi valstis silda ekonomiku, bet tas
notiek uz bērnu rēķina.
Ir valstis, kurās jau pēc diviem mēnešiem māmiņai jāatgriežas
darbā. Tomēr, man šķiet, ka nevajag dramatizēt. Bērni, kuru vecāki
agri atgriežas darbā, kļūst par cīnītājiem.
Es esmu par to, lai būtu laba sadarbība starp vecākiem un dažādām
institūcijām. Ja tāda tiek nodrošināta, bērni saņem gan uzmanību un
mīlestību no vecākiem, gan iemācās komunicēt ar saviem vienaudžiem
un pastāvēt par sevi. Ļoti daudz ko nosaka arī konteksts. Piemēram,
Zviedrijā fakts, ka bērni jau mazā vecumā aiziet uz bērnudārzu, ir
norma. Bērniem šī pieredze nav traumatiska, jo tā dara visi. Tai
pat laikā, ja citās valstīs bērnudārzu apmeklē tikai bērni, kas nāk
no nabadzīgas vides, tad šo bērnu pieredze jau būs citādāka...
Arī jums ģimenē aug meita. Kāpēc jūs ar sievu
apstājāties tikai pie viena bērna?
Mēs ar sievu nākam no dažādām vidēm. Es pats esmu vienīgais bērns
ģimenē, mana sieva nāk no sešu bērnu ģimenes. Mums bija pilnīgi
atšķirīgas pieredzes. Tomēr mūs abus interesēja zinātne – mēs
satikāmies doktorantūras studijās Londonā. Pa šiem gadiem
esam dzīvojuši un strādājuši dažādās valstīs – Barselonā,
Stokholmā, Londonā, Cīrihē un pašlaik Jēlā. No vienas puses tas ir
interesanti, bet pielāgošanās un iedzīvošanās arvien jaunā valstī
nav vienkārša, ja ir daudz bērnu. Tāpēc ar sievu apstājāmies
pie viena bērna.
Kāda bērnu audzināšanas modeļa piekritējs jūs esat? Ko
jums bija svarīgi ievērot, audzinot savu meitu?
Es uzskatu, ka svarīgs ir balanss. Mums ar sievu bija svarīgi meitu
motivēt mācīties, jo mūsdienu sabiedrībā izglītība ir
svarīga, tai pat laikā mums bija arī būtiski ar meitu nodibināt
emocionāli tuvas attiecības, lai būtu abpusēja uzticēšanās.
Manuprāt, svarīgi, lai bērnam būtu arī pašam sava telpa, kur viņš
var pieņemt savus lēmumus. Esmu par to, ka bērnam jāaug
neatkarīgam, nevajag vecākiem mēģināt ielīst visā bērna dzīvē. Jā,
viņu vajag motivēt, būt blakus, bet vienlaikus uzticēties un ļaut
izdarīt savas izvēles.
Ar ko nodarbojas jūsu meita?
Meitu interesē zinātne un tehnoloģijas, viņa pirmajā kursā studē
fiziku. Bet tad jau redzēs, ko viņa darīs nākotnē. Tā būs tikai
viņas izvēle.
Foto: Artūrs Ķipsts
Vide: Neiburgs Hotel