Psiholoģe Dace Bērziņa par vardarbību bērnu vidū: Ne vienmēr tas, kurš ārēji izskatās visagresīvākais, ir situācijas iesācējs
Ar to vecākiem jārēķinās: bērnam mācoties pirmskolas izglītības iestādē un pēc tam skolā, var nākties risināt visdažādākos konfliktus. Visskaļāk mēs reaģējam situācijās, kad runa ir par vardarbību. Kā risināt situācijas, kad vecākiem šķiet, ka viņu bērnam citi dara pāri? Kā reaģēt, ja pašu bērns ir vardarbīgs? Un kas mums kā pieaugušajiem jāierauga aiz bērna it kā neadekvātās uzvedības? Par šiem jautājumiem uz sarunu aicinājām psiholoģi un skolotāju ar 25 gadu ilgu pieredzi Daci Bērziņu.
Sāksim ar pirmskolas izglītības iestādi! Kam vecākiem
jābūt gataviem, savu bērnu palaižot dārziņā?
Vispirms vecākiem vajadzētu zināt bērna vecuma īpatnības. Ja
bērnudārzu sāk apmeklēt trīsgadnieks, jārēķinās, ka šai vecumā
bērns ir egocentrisks, viņš uz apkārtējo pasauli skatās tikai no
savām pozīcijām. Bērns vēl nesaprot, ka arī citiem var būt tādas
pat vēlmes kā viņam. Ja vēl kāds cits bērns gribēs tieši to pašu
rotaļlietu, mazais automātiski konkurentam var iesist. Un nevis
tāpēc, ka viņam būtu mērķis darīt otram pāri, bet gan lai realizētu
savas vēlmes.
Ļoti svarīgi jau no agrīna vecuma (pusotrs līdz divi gadi) bērnam
mācīt automatizēt viņa paradumus. Ja bērns grib kādam sist vai
spert, viņa darbību jāaptur un jātransformē citā. Bērnam svarīgi
arī teikt: otram nedrīkst sist, jo viņam sāpēs. Bērns vēl
nesaprot šo vārdu jēgu, bet ar savu rīcību mēs bērnā automatizējam
paradumu nedarīt otram pāri. Bērniem, kuriem tas ir iemācīts,
iejusties bērnudārzā ir krietni vieglāk, jo viņi ir apkārtējiem
patīkami. Lielākās problēmas rodas bērniem, kuriem tas nav mācīts,
jo vecāki domājuši, ka bērns vēl par mazu. Vissliktākais ir
scenārijs, kad vecāki nostājas pozīcijā: mūsu bērniņš vēl mazs,
viņš nesaprata, ko dara. Parasti šādos gadījumos speciālists uzdod
jautājumu: kā jūs reaģētu, ja kāds cits bērns pret jūsējo izturētos
tāpat kā jūsējais izturas pret citiem, un jūsu bērnam kāds ar
dūrēm nāktu virsū?
Protams, tas ir normāli, ka mazs bērns noreaģē impulsīvi. Taču
pieaugušajam ir jārāda robežas, kas ir un kas nav
pieņemami.
Bet kā rīkoties vecākiem, ja bērns sūdzas, ka grupiņas
biedrs viņam dara pāri?
Iet runāt ar audzinātāju, lai saprastu kas notiek. Nevajag
nevienu apsūdzēt, jo biežas ir situācijas, kad bērns pārspīlē.
Piemēram, ja bērns iepriekš audzis klusā mierīgā vidē, viņā
trauksmi var radīt kāds cits skaļš un izteikti ekstraverts bērns,
jo īpaši, ja viņš ir kinestētiķis: tas ir, kontaktējas
pieskaroties, saņemot aiz rokas, paraustot. Kontrasts ir liels un
bērnam vajadzīgs laiks, lai pie tā pierastu.
Dažkārt problēma ir tā, ka paši vecāki palaiž bērnu dārziņā ar
izjūtu, ka viņam šeit noteikti klāsies grūti: bērns to jūt un
atbilstoši reaģē.
Taču ir viena nopietnāka lieta. Ja vecāki biežāk glāsta savu
telefonu, nevis bērnu, vai ir ļoti aizņemti darbā, bērns kādā brīdī
pamana, ka tiklīdz viņš pasaka, ka viņam klājas slikti, viņš nonāk
vecāku uzmanības centrā. Tad bērns sāk stāstīt nenotikušus faktus
kā par audzinātājām, tā citiem bērniem, lai vecāki atkal viņam
pievērstos un viņu žēlotu. Bet bērns var būt vienkārši noguris no
bērnudārza, tāpēc izdomā veidus, kā vecākus iežēlināt, lai viņš
varētu palikt mājās.
Ja vecāki biežāk glāsta savu telefonu, nevis bērnu, vai ir ļoti aizņemti darbā, bērns kādā brīdī pamana, ka tiklīdz viņš pasaka, ka viņam klājas slikti, viņš nonāk vecāku uzmanības centrā. Tad bērns sāk stāstīt nenotikušus faktus kā par audzinātājām, tā citiem bērniem.
Kā vecākiem atšķirt, kad bērna teiktais jāizvērtē
kritiski un kad tomēr jāceļ trauksmes zvans?
Ja bērns sūdzas, ka cits bērns viņam darījis pāri, vajadzētu uzdot
jautājumu: un ko tu pats darīji? No bērna atbildes mēs varam
secināt, vai bērns nav izprovocējis otra bērna rīcību. Ja bērns
uzsver, ka pilnīgi neko nav darījis, tad vecāks var teikt, ka lūgs
audzinātājai pievērst lielāku uzmanību šādām situācijām un
parunāties ar bērniem. Kļūda ir bērnam teikt: audzinātāja otru
bērnu sabārs! Jo tie bērni, kas paši tiek bārti un sodīti, gūst
triumfu, ja soda kādu citu. Katrs konflikts ir ļoti rūpīgi
jāizvērtē. Jo mēdz būt tā, ka bērns grib, piemēram, no otra dabūt
kādu mantu, tas to uzreiz neatdod un tad bērns sūdzas: man sita.
Viņš grib, lai pieaugušie nosoda otru bērnu, jo nenotika tā, kā
viņam pašam gribējās.
Psiholoģe Dace Bērziņa darbā
ar bērnudārza bērniem.
Pieļauju, ka dzirdot, ka bērnam kāds dara pāri, vecāku
emocijas var iet pāri malām un ne vienmēr viņi ir gatavi mierīgai
sarunai.
Tā ir. Vissliktāk ir tad, ja vecāki izveido whatsapp grupas čatu,
kurā, nenoskaidrojot visus faktus, zākājas par kādu bērnu un viņa
vecākiem. Tad konflikts samilzt ļoti liels. Visās strīdus
situācijās ir svarīgi uz vietas runāt par notiekošo ar visām
iesaistītajām pusēm, ja nepieciešams, klāt piesaistot arī kādu
speciālistu vai administrāciju. Šādi parasti visi atrod kopīgu
valodu, jo nav jau tā, ka vieni vecāki audzina mežoņus, bet otri –
enģelīšus.
Ir viena ļoti svarīga lieta: lai bērns veiksmīgi nobriestu, vecākam
pēc iespējas ātrāk jāiemācās uz savu bērnu paskatīties ar
tādām pašām acīm, ar kādām viņš skatās uz jebkuru citu bērnu. Tas
nenozīmē, ka savs bērns ir jāatstumj vai nav jāmīl, bet ir svarīgi
bērnam uzlikt robežas. Ja mēs bērnam sakām, ka citiem pāri darīt
nedrīkst, mēs patiesībā par viņu parūpējamies: bērnam turpmākajā
dzīvē būs vieglāk veidot attiecības un sadzīvot ar citiem. Tos
bērnus, kas dara pāri, vienaudži atstumj.
Un tomēr ik pa laikam nākas no vecākiem dzirdēt par
situācijām, kad, piemēram, viens bērns terorizē visu
grupiņu
Parasti tie ir bērni, kas nav mācīti rēķināties ar citiem. Nonākuši
jaunā vidē, viņi jūtas kā stūrī iedzīti zvērēni. Jāsaprot, ka
neviens bērns, kurš jūtas labi, neuzvedas slikti. Slikti uzvedas
tie, kas nezina, kā citādi rīkoties un nesaprot
situācijas.
Diezgan liela problēma izglītības iestādēs ir impulsīvie bērni.
Impulsivitāti diktē iedzimtas nervu sistēmas funkcionālas
īpatnības, kad ierosas procesi smadzenēs ir stiprāki par
bremzēšanas procesiem. Kad šie bērni pieaug, viņi ir ļoti azartiski
cilvēki, ar lielām darba spējām, viņi aizdegas par dažādām idejām
un daudz savā dzīvē sasniedz. Bet mazos gados viņi ļoti vētraini
reaģē uz ierobežojumiem un situācijām, kurās kaut kas nenotiek
viņiem pa prātam. Šie bērni salīdzinoši biežāk nodara pāri citiem
bērniem, viņus ir grūtāk disciplinēt kā vecākiem, tā pedagogiem.
Tomēr, kā liecina mana prakse, ja bērnam konsekventi tiek
atgādināts, kā viņš rīkoties nedrīkst un kā savukārt noteiktā
situācijā vajadzētu rīkoties, ap piecu gadu vecumu viņa nervu
sistēma nostabilizējas un bērns emocijas pauž jau krietni
pieņemamākā veidā.
Mēs nevaram ignorēt arī bērnus ar autiskā spektra traucējumiem,
neiroloģiskām saslimšanām. Šiem bērniem ir nepieciešama liela
apkārtējo izpratne. Ne vienmēr šiem bērniem ir nepieciešamas
specializētās izglītības iestādes, ļoti bieži viņi var apmeklēt gan
vispārizglītojošos bērnudārzus, gan skolas. Bet ideālajā variantā
viņiem ir vajadzīgs asistents, kurš novērš iespējamās
konfliktsituācijas vēl pirms to rašanās. Diemžēl līdz tam mums vēl
tāls ceļš ejams.
Jo mazāk bērns ir pārliecināts par sevi, jo apdraudošāka viņam šķiet apkārtējā vide un jo biežāk viņš aizsargājas uzbrūkot citiem.
Ja runājam par veseliem bērniem, ko vajadzētu saprast
vecākiem, kuru bērns ir vardarbīgs pret citiem?
Visbiežāk vardarbību izraisa bērna pašvērtējuma problēmas. Jo mazāk
bērns ir pārliecināts par sevi, jo apdraudošāka viņam šķiet
apkārtējā vide un jo biežāk viņš aizsargājas uzbrūkot
citiem.
Bet bērna kompleksus veido vecāku kompleksi. Tiem vecākiem, kuri
paši jūtas mazvērtīgi, gribas perfektu bērnu, jo tad bērns kļūst
par viņu pievienoto vērtību. Taču tas sev līdzi nes attieksmi –
mans bērns nedrīkst kļūdīties. Ir divi varianti kā vecāks reaģē
brīžos, kad bērns kļūdās. Vienā gadījumā viņu sāk ļoti kritizēt,
otrā – vecāks ignorē bērna trūkumus, bet uzsver, ka visi dara
bērnam pāri. Abos gadījumos bērnam neveidojas adekvāta
pašapziņa. Prasmīgi vecāki, mīlot savu bērnu, prot priecāties par
bērna reālajiem sasniegumiem, un tai pat laikā palīdz bērnam
saprast, ka viņš ir labs un mīļš, arī nebūdams pasaules
čempions.
Vardarbība var nebūt tikai fiziska. Kas provocē bērna
vēlmi paņirgāties par otru? Piemēram, skolās dzirdam par to, ka
turīgāku vecāku bērni apsmej tos, kas sliktāk
ģērbušies.
Pie vainas tā pati mazvērtības izjūta. Ja kāds bērns ņirgājas par
otra apģērbu, tas liecina, ka viņš gan tiek lutināts ar lietām, bet
no tuvākajiem cilvēkiem nav saņēmis pašu svarīgāko – uzmanību un
mīļumu. Tie bērni, kas jūtas saviem vecākiem vajadzīgi un nozīmīgi,
būs ne tikai empātiski, viņi arī draugus izvēlēsies neatkarīgi no
to materiālā stāvokļa. Bērni, kas citus apsmej, jūtas mazvērtīgi,
tāpēc meklē veidu, kā to kompensēt, kā pakāpties uz otra rēķina.
Tam, kurš jūtas vērtīgs, uz otra pakāpties nevajag.
Bērni, kas citus apsmej, jūtas mazvērtīgi, tāpēc meklē veidu, kā to kompensēt, kā pakāpties uz otra rēķina. Tam, kurš jūtas vērtīgs, uz otra pakāpties nevajag.
Vai vecākiem par sevi un savu audzināšanas stilu
jāpadomā arī tajā gadījumā, ja tieši viņu bērns ir tas, kuru
regulāri apsmej?
Bērni, kuri jūtas mazvērtīgi, var paņirgāties par jebkuru. Taču, ja
apceltajam viss ir kārtībā ar pašapziņu, viņš teiks: “Nu un tad, ka
man nav tik dārgs džemperis kā tev? Toties mana mīļā ome man to
noadīja, tāpēc man tas ir dārgs”. Ja bērnam ir adekvāts
pašvērtējums, viņš nekļūs par upuri. Ar šādu bērnu apcēlējs savu
mērķi nevar sasniegt.
Ja par kādu bērnu regulāri ņirgājas, vecākiem vajadzētu padomāt,
kāpēc mans bērns nespēj sevi aizstāvēt. Nereti paši vecāki dzīvē
jūtas bezspēcīgi, tāpēc šo izjūtu – es jau neko nevaru mainīt, ar
visu jāsamierinās – iedveš arī bērnam.
Vēl bieži par sevi nespēj pastāvēt hiperaprūpētie bērni. Tāpēc
vecākiem, jau bērnam mazam esot, palīdzību vajadzētu piedāvāt vien
tad, ja bērns pats jau mēģinājis situāciju atrisināt, bet viņam tas
nav izdevies. Un arī tad nevis izdarīt bērna vietā, bet kopā
situāciju izanalizēt, lai bērns saprastu, kā nākamreiz varētu
rīkoties citādi.
Ir vēl kāds aspekts. Ir bērni, kas neapzināti demonstrē pasīvi
agresīvu uzvedību: ar riebīgām frāzēm, ļaunām izjokošanām viņš
izprovocē cita bērna uzbrukumu, lai tādā veidā atbrīvotos pats no
savas iekšējās agresijas. Bērnā ir liela emocionāla spriedze, bet
viņš zina: ja kaut ko sliktu darīs, viņu sodīs. Tāpēc viņš iemācās
provocēt citus, lai tie citi ir sliktie, bet viņš saglabā labo
tēlu. Gandarījumu viņš gūst brīdī, kad izprovocētais uzbrucējs
saņem sodu. Tāpēc pieaugušajiem, kas ir blakus, ir ļoti jāizvērtē
katra situācija.
Ir bērni, kas neapzināti demonstrē pasīvi agresīvu uzvedību: ar riebīgām frāzēm, ļaunām izjokošanām viņš izprovocē cita bērna uzbrukumu, lai tādā veidā atbrīvotos pats no savas iekšējās agresijas.
Kas būtu jādara pedagogiem, lai skolās vardarbības
epizodes neattīstītos, bet tiktu pārtrauktas?
Jau 1.septembrī saņemot jauno klasi, skolotājam vajadzētu
izskaidrot, kāpēc un kādi ir viņa principi, ko viņš skolā pieļaus
un ko nē; bērnam kļūst skaidras pieļaujamības robežas. Nebiedēt ar
iespējamiem sodiem par robežu pārkāpšanu, bet kopā ar bērniem
izrunāt, kāpēc šādas robežas vajadzētu ievērot, un kādas būtu
tālejošās dabiskās sekas robežu pārkāpšanai; ne tik daudz
akcentējot, “ko citi tev var izdarīt”, bet gan “par kādu cilvēku tu
kļūsi, un kādas attiecības tev būs ar citiem”.
Diemžēl sastopoties ar fizisku vai verbālu vardarbību, arī pedagogi
apmulst. Un tad seko divi negatīvi scenāriji: pirmajā gadījumā
pedagogs to ignorē cerībā, ka vardarbība beigsies pati no sevis.
Bet tā nemēdz būt. Otrajā gadījumā pieaugušais pats kļūst
uzbrūkošs, viņš mēģina bērna agresiju apturēt agresīvā veidā. Bet
šādi viņš izprovocē vēl vairāk agresijas.
Kā agresiju apturēt?
Parādot savu noteiktu attieksmi. Piemēram, bieži klasē skolēni
viens otru apsmej, ja kāds kaut ko nezina. Skolotājam uzreiz
jāreaģē: “Mēs visi visu zināt nevaram. Tev arī nepatiktu, ja tevi
apsmietu, tāpēc neizturies tā pret citiem”. Tie ir tikai divi
teikumi, bet tie parāda skolotāja attieksmi. Ir ļoti svarīgi nodot
vēstījumu, ka skolotājs nostāsies tā pusē, kuram dara pāri. Ja
pedagogs pieturas pie šī principa, klasē savstarpējie konflikti
mazinās, jo bērni sāk justies droši – ja man darīs pāri, es nebūšu
viens. Ļoti svarīgi ir arī pret bērniem izturēties ar cieņu un
rādīt pozitīvu piemēru. Piemēram, ja kāds skolēns nolamā skolotāju,
nevajag bļaut pretim: ko tu atļaujies! Svarīgi, ka pieaugušais
neaizvainojas kā mazs bērns, bet situāciju spēj bezkaislīgi
izanalizēt. Pieaugušajam vajadzētu parādīt savu attieksmi, likt
bērnam saprast, ka viņš ir pārkāpis robežas, bet nenolaisties līdz
bērna līmenim. Dažkārt skolotāji saka: mēs jau neko bērnam vairs
nevaram aizrādīt, tikai bērniem ir tiesības. Patiesībā skolotāju
teiktajam ir sekojošs zemteksts: es pret bērnu nevaru būt tikpat
agresīvs, cik viņš ir pret mani. Taču skolotāja uzdevums ar savu
piemēru ir parādīt, kā iespējams apturēt agresīvu rīcību, pašam
nekļūstot agresīvam. Šāds skolotājs kļūst par autoritāti bērnu
acīs.
Diemžēl dažkārt jauniešu agresīvās reakcijas tiek izprovocētas ne
tikai no klasesbiedru, bet arī skolotāju puses. Viena situācija:
skolēns ļoti rupjā vārdā nosauca savu skolotāju. Visi bija
sašutuši, kā viņš tā varēja atļauties?! Kad skolēnam uzdeva tiešu
jautājumu, kāpēc zēns tā rīkojies, viņš sacīja: bet kāpēc skolotāja
varēja teikt, ka pēc mana brāļa cietums ilgojas? Skolotāja ar
necieņu runāja par bērna ģimenes locekļiem, bet pretim gaidīja
cieņu. Bet tā nemēdz notikt: pret pieaugušā necieņu arī bērns
atbild ar necieņu. Tāpēc ir diezgan vērīgi jāskatās, ko dara
pieaugušie, kā rīkojas bērni savā starpā, lai saprastu, kas
patiesībā notiek. Ne vienmēr tas, kurš ārēji izskatās
visagresīvākais, ir situācijas iesācējs.
Dažkārt skolotāji saka: mēs jau neko bērnam vairs nevaram aizrādīt, tikai bērniem ir tiesības. Patiesībā skolotāju teiktajam ir sekojošs zemteksts: es pret bērnu nevaru būt tikpat agresīvs, cik viņš ir pret mani.
Droši vien arī vecāki labu gribot, dažkārt dažādas
situācijas palīdz nevis bērnam nolīdzināt, bet uzkurina tās vēl
vairāk.
Jā, vecākiem nevajadzētu visos konfliktos mesties pa vidu. Mazs
bērns sākotnēji jutīsies komfortabli, jo vecāki par viņu cīnās,
bet, no otras puses, viņš tādā gadījumā neiemācās pats risināt
konfliktus sociāli pieņemamā veidā, jo nejūtas patstāvīgs,
pašpietiekams cilvēks. Pusaudžu gados, kad vecāku aizstāvības sāk
traucēt attiecībām ar vienaudžiem, šie bērni vecākiem vairs neko
nestāsta.
Otra kļūda ir teikt: ja tev sit, sit pretim! Ja bērns sitīs, vai
tāpēc kāds gribēs ar viņu draudzēties? Nē, bērns iegūs ienaidnieku,
kurš gaidīs piemērotu brīdi, lai ar vārdiem vai darbiem sistu atkal
viņam. Līdz ar to šādi padomi veicina tikai to, ka bērns skolas
vidē visu laiku jutīsies nedroši.
Mēs pārāk maz novērtējam ar lielu pārliecību izteiktus vārdus. Esmu
redzējusi mazu meiteni, kas lielu puiku apstādina ar dusmīgi
izteiktu “stop”. Un to pašu var darīt pieaugušie, ja redz, ka svešs
bērns pārkāpj vispārcilvēciskās normas. Mums nevajag viņu raustīt,
purināt un apsaukāt, bet drīkstam viņu apturēt, ja viņš dara kādam
pāri. Un to var izdarīt ar vārdu vien, kas izteikts ar iekšēju
spēku. Diemžēl bieži paši pieaugušie izsakās par jaunajiem,
ka viņi tādi un šitādi, pārkāpj visas robežas, “cik briesmīga ir
mūsdienu jaunatne”, bet tā ir augstprātīga, pazemojoša attieksme no
pieaugušo puses, kas konkrēto situāciju neatrisina. Situācijas
risina tikai konsekvents prasīgums apvienojumā ar korektu attieksmi
un pieaugušā cilvēka pārliecība, ka es drīkstu no jaunajiem prasīt
ievērot to pašu, ko prasu no sevis.