Varbūt vislabākais seksa veids ir ... celibāts?
Raksta saturs nav piemērots auditorijai, kas jaunāka par 18 gadu vecumu.
Celibāts? Vēl pirms pusgada klusībā šausminājos par domu, kā iespējams mēnešiem ilgi (Kur nu mēnešiem! Vesela nedēļa man likās par daudz!) atturēties no seksa. Brīnījos, kā cilvēki to var labprātīgi izvēlēties un piedevām vēl nenožēlot savu izvēli. Domāju - viņi ir traki!
Sekss taču ir labākais, ko ķermenis mums var sniegt! Kāpēc no tā atteikties? Tagad jau labu laiciņu dzīvoju viegla celibāta apstākļos. Un dīvainā kārtā nemaz par to nepārdzīvoju. Varbūt tāpēc, ka... celibāts ir pats labākais seksa veids.
Ar skatu no malas
Bija laiks, kad ļoti labi zināju, kas ir sekss, bet man nebija īsta
priekšstata par to, kas ir celibāts. Zināju, ka ir cilvēki, kas
kādu iemeslu dēļ ar seksu nenodarbojas, tomēr skatījos uz viņiem ar
izbrīnu un žēlumu. Puisīši, kuriem tādu vai citu iemeslu dēļ vēl
nav izdevies atrāsi sev meiteni (es domāju -kaut viņiem tas ātrāk
izdotos!). Veci cilvēki, kas gadiem dzīvojuši vieni (es domāju -
vai desām tad, kad esi sirma tante, vairs negribas mīlēties?). Manu
draugu vidū bija divi jauni puiši, kuri atklāja, ka paši
izvēlējušies celibātu. Turklāt - privātā kārtā, nevis iestājoties
kādā klosteri, kur tas ir obligāts. Par viņiem brīnījos
visvairāk...
Ne, nav runa par sieviešu nīšanu, mākslotu svētulīgumu vai nespēju
novērtēt sievietes skaistumu. Gluži otrādi - es intuitīvi jutu, ka
viņi ne tikai spēj mīlēt, bet pat dievināt sievieti. Ne tikai
redzēt sieviete gan ķermeni, gan dvēseli, bet izjust, ka viņas
dvēseles skaistums izpaužas caur ķermeņa skaistumu. Vārdu sakot, es
izteicu visu cieņu viņu lēmumam, bet klusībā sodījos par to, ka iet
zudībā (vismaz no pragmatiski sievišķīgā viedokļa) divi vīrieši,
kas būtībā ir ideāli mīlētāji.
Cilvēks nesastāv tikai no dvēseles vien, es teicu celibātiskajiem puišiem. Kāpēc gan jums darīt pāri savam ķermenim, kurš taču arī grib kādu prieciņu?
Abi viņi šo izvēli bija izdarījuši lielā mēra reliģiozu apsvērumu
dēļ. Tas nebija reliģiskais fanātisms, un viņi nebūt neuzskatīja,
ka sekss būtu kaut kas netīrs vai slikts. Gluži vienkārši kāda
brīdī viņiem šis celibāts bija nepieciešams un dabisks, lai
īstenotu kontaktu ar Dievu. Toreiz es to nesapratu un daudz, laika
pavadīju, stāstot viņiem, cik brīnišķīga pieredze ir sekss.
Man vēl joprojām liekas, ka sekss ir brīnišķīga pieredze. Vēl
vairāk man šķiet, ka labs sekss var būt pats dziļākais mīlestības
apliecinājums. Tā taču ir iespēja ar savu ķermeni pateikt vairāk,
nekā jebkad varētu pateikt vārdos. Tā ir iespēja kādā brīdī pārkāpt
ķermeņa robežas, izkust pasaulē, savienoties ar dievišķo.
Sekss var būt arī reliģiska pieredze - daudzos kultos tas ir bijis
daļa no rituāliem, kur - vienkāršoti runājot - dzimumakts ir
simbolizējis dievu saplūšanu, mītisko radīšanas aktu.
Arī tagad seksu uztver ka radošu aktu - un nekāda kontracepcija
nevar padarīt seksu neradošu. Visbeidzot - sekss ir labākais veids,
ka pateikt sev pašam, savam ķermenim: "Es tevi mīlu." Cilvēks
nesastāv tikai no dvēseles vien, es teicu celibātiskajiem puišiem.
Kāpēc gan jums darīt pāri savam ķermenim, kurš taču arī grib kādu
prieciņu?
Sekss ir labs...
Kad (dažus gadus pēc nevainības zaudēšanas) aptvēru, ka mīlēties ir
sasodīti patīkami, aizrautu elpu un mirdzošām acīm metos izdibināt
visus tos daudzos veidus, ka tas varbūt patīkami. Vai vismaz
interesanti. Vai vienkārši loti labi. Vai pat narkotiski - ka
zāles, ka aizmiršanās, ka Fiziska (fizioloģiska?) nepieciešamība.
Un katru reizi tas bija kas cits - sākot ar mīlestības
apliecinājumu un beidzot ar nežēlīgu pašsadedzināšanos.
Es uzzināju, kāda ir pusaudziska murcīšanās, īsti nezinot, kur likt
roku un ko darīt tad, kad esi rokai atradis vietu. Es uzzināju, kā
ir mīlēties ar cilvēku, kuru vēlies vairāk par visu. Es uzzināju,
cik brīnišķīgi ir pirmo reizi atklāt otra cilvēka ķermeni. Es
uzzināju, cik brīnišķīgi ir mīlēties ar cilvēku simtu pirmo reizi,
kad sasniegta pilnīga saskaņa un izpratne. Es uzzināju, kā ir
mīlēties, zinot, ka tas notiek pēdējo reizi...
Es uzzināju, ka sekss ir pats dziļākais kopābušanas veids. Es arī uzzināju, ka sekss ir pats iznīcinošākais sevis pazemošanas veids.
Es uzzināju, kas ir vienas nakts sekss (tas, kas vairāku mēnešu
attiecības, sapresētas dažās stundās). Es uzzināju, kā ir mīlēties
ar geju (katrs mēģinājums beidzās ar pamatīgu izsmiešanos).
Es uzzināju, ka ir mīlēties ar vīrieti, kurš uzskata sevi par
Profesionāli Seksa Jomā (katra viņa kustība ir izskaitļota,
precīza, uzbudinoša un - tukša). Es uzzināju, kā ir mīlēties
trīsarpus stundas no vietas. Es uzzināju, kā ir mīlēties piecas
minūtes. Es uzzināju, ka ir mīlēties publiski, mīlēties ar
sievieti, mīlēties trijatā. Es atklāju to īpatnējo, seksam līdzīgo
šūpošanos, kad jūs baidāties pamodināt punci guļošo bērnu (un viņš
tik un tā pamostas, izšķirošajā brīdī pamanoties iespert tētim). Es
uzzināju tik daudz brīnumainu veidu, ka iepazīt sevi un otru...
Es uzzināju, kas ir labs sekss (kad pēkšņi atklāj, ka visas robežas
ir izzudušas, un tu vairs nezini, kur beidzas vīrietis un kur
sācies tu), Es uzzināju, kas ir draņķīgs sekss. (Sekss ar vīrieti,
kurš uzskata, ka viņam ir jāmelo un jāsaka: "Es tevi mīlu.") Es
uzzināju, ka sekss ir pats dziļākais kopābušanas veids. Es arī
uzzināju, ka sekss ir pats iznīcinošākais sevis pazemošanas
veids.
... Bet Ziemassvētki ir biežāk
Mans celibāts sākās ar šķiršanos no mīļotā vīrieša. Tas nebija
apzināts lēmums. Gluži vienkārši uzreiz nejutu vajadzību pēc jaunām
attiecībām un vēl mazāk - pēc gadījuma attiecībām. Izbaudīju
vientulību - un vēl joprojām to izbaudu. Varbūt tās ir bailes no
vilšanas, varbūt bailes no uzticēšanās. Bet varbūt tā ir pilnīga
saskaņa ar sevi jeb pašpietiekamība, kad otrs cilvēks gluži
vienkārši nav vajadzīgs? Vai arī mātes sindroms? Varbūt manā dzīvē
gluži vienkārši pietiek mīlestības... Varbūt vienkārši pietiek ar
to, ka mīlu es - bērnu, draugus un visu pasauli? Varbūt negribu
pazaudēt to radošo pacēlumu, kuru esmu sasniegusi? Droši vien pa
daļai no visa.
Tiesa, mana gadījuma ir visai nenopietni runāt par celibātu. Tas
sākās kā joks paziņojot, ka man Ziemassvētki ir biežāk ka sekss (jo
pēdējo reizi sekss bija dienu pirms Ziemassvētkiem). Lepni
pavēstot, ka līdz savai dzimšanas dienai ieverošu celibātu (divas
dienas pirms dzimšanas dienas). Un nav jau tik grūti atturēties no
seksa, ja lielāko nedēļas daļu pavadi mājas pie datora, un, ja ari
izraujies sabiedrība, uzliec aseksuālas būtnes masku.
Un katrā izdevīgā brīdi sev atgādini - ar draugiem neguļ, bet, ja
cilvēks nevar būt tavs draugs, tad gulēt ar viņu gluži vienkārši
nav vērts...
Bet atturēšanās no seksa nenozīmē, ka mana dzīvē nav seksa. Ir tik
daudz vārdu, tik daudz skaņu, bet pati dziļāka, pati ietilpīgāka
skaņa ir klusums. Ir bezgala daudz seksa veidu, bet visdziļākais no
tiem ir celibāts. Mūzika bez pauzēm, bez skanu intervāliem ir tikai
troksnis. Un jo lielāks mākslinieks, jo lielāka pauze... Domāju,
katra no mums intuitīvi apjautuši, ka ir nepieciešama distance, lai
būtu iespējams īsti izbaudīt klātbūtni. Katra ir piedzīvojusi
mulsinošo sajutu, ka atmiņas par cilvēku un ilgas pēc viņa daudz
vairāk līdzinās mīlestībai nekā tas, ko jūti, kad esat kopā.
Un katrā izdevīgā brīdi sev atgādini - ar draugiem neguļ, bet, ja cilvēks nevar būt tavs draugs, tad gulēt ar viņu gluži vienkārši nav vērts...
Kur tad ir tas noslēpums? (Vai, ja šis būtu reklāmas raksts - kāpēc
celibāts ir seksīgs?! Lūk, kur - nesaņemot tik intensīvu pieredzi
kā sekss, cilvēks kļūst daudz jutīgāks pret niansēm, pret
sīkākajiem pārdzīvojumiem.
Šķiet, bija pagājis tikai mēnesis atturības, kad autobusa pietura
palūdzu kādam pusmūža vīrietim uguni. Tikai daži vārdi, viens
vērīgs skatiens... Nē, no manas puses nekāda fizioloģiska reakcija
nesekoja. Tikai viena doma - agrāk man būtu bijis ar šo cilvēku
jāpārguļ, lai viņu iepazītu. Bel tagad man pietiek palūgt uguni.
Vai ar pirkstu galiem pieskarties vīrieša vaigam. Runāt par
nebūtiskam lietām un izbaudi! viņa žestus tā, kā citkārt tika
izbaudīti pieskārieni.
Bet nē. Tas nav tas pats, kas sekss. Sekss - tā ir vēlme otru
cilvēku iegūt. Bieži vien - iegūt un paturēt ka privātīpašumu.
Celibāts iemāca mīlēt (un mīlēties) bez iegūšanas. Tu nevēlies
dabūt viņu vai izmīlēt, tu vēlies viņu mīlēt. Un tad jau vairs nav
tik svarīgi, vai pieskāriens ir bijis vai ne, nav svarīgi, cik ilgi
un cik dziļi tas notiek. Mīlestība kļūst par draudzības
turpinājumu, nevis par draudzības beigām.
Celibāts un Dievs
Šķiet, pirmās asociācijas ar celibātu ir -to ievēro katoļu
garīdznieki. Patiešām, kristietība ir viena no reliģijām, kuras
garīdznieku un mūku vidū tradicionāli tiek ievērots celibāts.
(Mārtiņš Luters šo dogmu atcēla, atļaudams protestantu mācītājiem
apprecēties un radīt bērnus, un pats apprecējās ar izbijušu
mūķeni.) Tomēr Svētajos Rakstos nav stingra aizlieguma nodarboties
ar seksu. Bībelē īslaicīgu vai pastāvīgu atturēšanos no fiziskas
mīlestības iesaka, lai tuvotos Dievam. Tiek nosodīta izvirtība un
laulības pārkāpšana, un - ievērosim formulējumu -miesas kārība un
svešas sievas iekārošana. Tas ir, celibātam būtībā nav jēgas, ja to
pavada mokoša, neapmierināta iekāre. "Jo labāk ir doties laulībā,
nekā kaist kārībā," apustulis Pāvils raksta Vēstulē
korintiešiem.
Sekss ir veids, kā dot un saņemt mīlestību, nevis mīlestība ir veids, ka dabūt seksu.
Ja cilvēks nolēmis pilnība nodoties garīgai dzīvei, celibāts
tiek ieteikts ari daudzās citas reliģijās. Atturēšanās no seksa
pastāvēja jau antīkajā pasaule - piemēram, Artemīdas un Vestas
kultos senajā Grieķijā un Rmā. Celibātu ievēro ne tikai kristiešu,
bet arī budistu, džainistu, hinduistu mūki. Tā ir daļa no askēzes,
kad ir noteikti ierobežojumi arī pārtikas izvēlē,
ievērota mērenība un pieticība dzīvesveidā.
Kāpēc celibāts un askēze ir daļa no reliģiskās prakses? Nez kāpēc
daudziem cilvēkiem izveidojies priekšstats, ka no reliģiska
viedokļa bauda ir kaut kas slikts un nosodāms. Vai arī ka Dievam
mīļāks ir nevis cilvēks, kas paņem daļu no tā, ko Dievs pats mums
ir radījis, bet nodarbojas ar pašmocībām un sevis šaustīšanu,
paceļot sevi svētā mocekļa goda. Patiesība askēzes jēga ir nevis
sevis spīdzināšana, bet baudu dozēšanā. Tas ir veids, ka atgādināt
mēs ēdam, lai dzīvotu, nevis dzīvojam, lai ēstu. Lietas ir nevis
mērķis, pēc kā tiekties, bet līdzeklis, ar kuru sasniegt mērķi.
Sekss ir veids, kā dot un saņemt mīlestību, nevis mīlestība ir
veids, ka dabūt seksu.
Tas ir vienkāršas (pareizāk, loti vienkāršoti izklāstītas)
patiesības, kas noder ne tikai mūkiem, bet ari gluži parastiem
cilvēkiem. Tīri intuitīvi mēs laiku pa laikam nododamies askēzei:
pēkšņi izdomājam, ka vajadzētu beidzot pacensties ievērot kādu
diētu, veicam mājas revīziju un izmetam visas nevajadzīgās lielas,
kas tur gadu gados sakrājušās, un mīlīgā balstiņā apjautājamies
savam vīrietim, vai viņam nebūtu pēdējais laiks kādu nedēļu
paciemoties pie lauku radiem. Tikai paradoksāla kārtā mēs pat
neapjaušam, ka šī diēta, skapju iztīrīšana vai īslaicīga šķiršanas
no pastāvīgā vīrieša nav sevis spīdzināšana, vietas atbrīvošana
jaunam lielam vai mīlestības trūkums, bet gan praktiska, darbība
īstenota saruna ar Dievu.
Celibāta svinēšana
Kādreiz, lasot www.ass.lv, uzdūros apmēram šādai anekdotei:
Kādā klosterī ierodas jauns mūks. Viņu nosūta pārrakstīt kanoniskos
tekstus. Viņš ievēro, ka mūki pārraksta šos tekstus nevis no
oriģināla, bet no citiem pārrakstiem, un aizrāda abatam, ka tas nav
pareizi - ja nu kādā pārraksta ieviesusies kļūda, tad šī kļūda tiks
turpināta un atkārtota.
Abats padomā, atzīst, ka puisim ir taisnība. Viņš dodas uz klosteru
pagrabiem pēc tekstu oriģināliem. Aiziet un nenāk atpakaļ vienu
stumdu, otru... Beidzot muki iet lejā skatīties, kas tad ar abatu
noticis. Ierauga veco vīru izmisumā dauzām galvu pret sienu.
Jautā, kas noticis, un abats satriekts atbild: "It wasn't celibate,
it was celebrate!*"
Toreiz smējos, domājot - nabaga abats, kurš visu mūžu nodzīvojis
celibātā un tikai tad atklājis, ka patiesībā viņam vajadzēja visu
mūžu priecāties, tagad es smaidu, jo zinu, ka celibāts un prieks
nebūt nav nesavienojamas lielas, ka ir iespējams svinēt celibātu
tikpat līksmi, ka var svinēt seksu.
Celibāts dod spēju iegūt visu, ko sniedz labs sekss arī tad, ja nekad, šī seksa nav bijis.
Iedomājies situāciju: tu guli blakus vīrietim, jūs pieskarieties
viens otram, runājat maigā dzejā... Tāda priekšspēles priekšspēle,
pilna gaidām un nojautam. Un tad viena bridi tu pagriezies un
redzi, ka viņš ir... aizmidzis. Aizmidzis ka bērns, ka zīdainis pie
mātes krūts, kad pēdējā piena lāse notecējusi gar lūpām. Lai kāda
arī būtu sievietes pašapziņa, tā droši vien tiklu iedragāta - vai
tiešam es esmu tik garlaicīga? Un droši vien ari vīrietis pēc tam
nejustos īsti labi - galu galā, kas tas par veci, kas aizmieg nevis
pēc seksa, bet pirms tā?
Bet tieši tā nolika ar mums - diviem cilvēkiem, kuri zināja, ko
nozīme celibāta svinēšana. Nebija nekādu muļķīgu kompleksu,
izskaidrošanas, atvainošanās. Nebija morālo paģiru, kas mēdz
rasties pēc nejauši kopa pavadītas nakts. Jo celibāts dod spēju
iegūt visu, ko sniedz labs sekss arī tad, ja nekad, šī seksa nav
bijis.
Un iemāca būt nevainīgam, pat ja esi zaudējis nevainību jau tūkstoš
reizes.
* Tas nebija celibāts, tā bija svinēšana!
Materiāls no žurnāla Una arhīva
Ienāc! www.una.lv