Kontakta veidošana ar bērnu pēc ģimenes šķiršanās
Radot bērnus, ceram, ka izdosies nodzīvot kopā un izaudzināt atvases pilnā ģimenē. Diemžēl vairāk nekā puse ģimeņu tiek šķirtas, turklāt liela daļa šķiršanos notiek, kamēr bērni vēl ir mazi. Veselīgi domājošiem vecākiem gan attiecību jukšanas posmā, gan arī pēc tam jādomā, kā šo grūto dzīves periodu vieglāk pārdzīvot bērniem un kā nodrošināt, lai bērnu dzīvē paliktu abi vecāki, jo tas ir svarīgi pilnvērtīgai personības attīstībai.
Vairāk stāsta klīniskā psiholoģe, psihoterapeite Līga Bernāte.
Šķiršanās process visiem ģimenes locekļiem izraisa daudz sāpīgu
emociju un baiļu. Apjukuši ir gan vecāki, gan bērni. Vecāki,
nevēloties bērnus sāpināt, par notiekošo starp viņiem bieži vien
izvēlas nerunāt, bet bērni, jūtot, ka vecāki ir satraukušies, no
savas puses mēģina “pasargāt” mammu un tēti, sakot, ka viņiem viss
ir normāli. Neziņa un līdz galam neizrunāti jautājumi, neizpratne,
kas notiek, tikai veicina fantāzijas, spriedzi un iedomas, kas
visbiežāk ir daudz biedējošākas nekā reālā situācija.
Pat gadu vai divus gadus vecs mazulis ļoti labi jūt emocijas, kas
valda ģimenē, tāpēc ir svarīgi šajā dzīves periodā sarunāties ar
atvasēm un skaidrot situāciju. Bērniem, kuriem vecāki to nestāsta,
parādās dažādas veselības vai uzvedības problēmas. Tas liek
vecākiem novērsties no savu problēmu risināšanas un vairāk
pievērsties bērnu vajadzībām.
Attiecību veidošanas likumi vecākiem, kuri
šķiras:
Komunicējot ar bērnu, pirmais un svarīgais princips ir
godīgums. Būtiski ir pateikt, ka mēs vairs nedzīvosim kopā. Ja
ir nolemts padzīvot atsevišķi, to var paskaidrot arī mazulim. Tā
reizēm notiek, ka vecāki viens otru vairs nemīl, bet tas nenozīmē,
ka vecāks, kurš aiziet dzīvot atsevišķi, nemīl arī bērnu.
Šķiršanās gaitā nekādā ziņā nav jānomelno otrs vecāks. Esot
emociju iespaidā, bieži vien ir grūti kontrolēt sevi. Vienam vai
otram var “pasprukt” nejaukas frāzes par otru vecāku. Tādas bērnam
dzirdēt nevajadzētu, jo bērns mīl abus vecākus un viņš ir daļa no
abiem vecākiem. Noniecinot vienu no pusēm, faktiski tiek
noniecināta vai pat noliegta daļa no bērna. Tas mazajam liek
justies sliktam vai nevērtīgam.
Savas emocijas nav jāslēpj, bet gan jāizskaidro. Ja kāds no
vecākiem ir dusmīgs uz otru, ir skumjš un raud, tad nav jāizliekas,
ka tā nav. Pretējā gadījumā bērns var secināt, ka vecāki ir
neapmierināti ar viņu.
Bērniem, kuriem vecāki nestāsta neko par šķiršanos vai to, kā šis process notiek, parādās dažādas veselības vai uzvedības problēmas. Tas liek vecākiem novērsties no savu problēmu risināšanas un vairāk pievērsties bērnu vajadzībām.
Bērnam nevajadzētu kļūt par starpnieku vai ziņu pienesēju starp
vecākiem. Piemēram, māte sūta prasīt naudu no tēva vai nodot
kādu ziņu. Tas ir ļoti nepatīkami, nogurdinoši un traumatiski, ko
bērni atceras vēl pieaugušā vecumā. Vecāku pienākums par bērna
audzināšanas jautājumiem un sadzīvi komunicēt savā starpā bez bērna
palīdzības.
Ja bērns kaut ko stāsta par otru vecāku, viņu uzklausa, bet
neizprašņā (izņemot vardarbības situācijas). Izprašņāšana par
otru vecāku rada milzīgu stresu bērnam, jo ir jākontrolē, ko teikt,
lai nesāpinātu nevienu no vecākiem un lai nepateiktu kaut ko sliktu
vai “nepareizu”. Bērns šādas spriedzes dēļ var noslēgties sevī vai
tieši pretēji – kļūt skaļš un nevaldāms.
Jāpieņem, ka bērni ar katru no vecākiem var izturēties
citādi. Pirmsskolas vecuma bērns īpaši mēģinās izpatikt tam
vecākam, ar kuru konkrētajā brīdī ir kopā. Viņš pat var teikt par
otru vecāku kaut ko sliktu, lai iepriecinātu to pieaugušo, ar kuru
ir kopā, bet tas nebūt nav jāuztver kā patiesība. Šādas
manipulācijas bērns veic tad, ja starp vecākiem ir liels
konflikts.
Vecākiem vajadzētu vismaz mēģināt vienoties par galvenajiem
audzināšanas principiem, ko ievēro abi. Pretējā gadījumā tas
vecāks, ar kuru tiek pavadīta ikdiena, var kļūt par “slikto
policistu”, jo neļauj ēst saldumus un liek gulēt diendusu, bet otrs
vecāks ir “Ziemassvētku vecītis”, kas rada svētkus un
organizē izklaides. Drīz vien arī bērns sāks manipulēt un izmantot,
bet tuvas attiecības ar abiem vecākiem tādējādi
neveidosies.
Ja jūt, ka bērns melo vai manipulē, tad vecākiem vajadzētu
sazināties un noskaidrot realitāti. Jūtot, ka vecāki
audzināšanas pamatprincipos paliek vienoti un svarīgos dzīves
brīžos spēj uzturēties vienā telpā, tas bērnam dod lielu drošības
sajūtu. Maziem bērniem realitātes izpratne atšķiras no pieaugušā
redzējuma, tāpēc var rasties pārpratumi, kurus nenoskaidrojot viens
vecāks uzbrūk otram, pārmetot nerūpēšanos vai pārlieku lutināšanu.
Piemēram, bērns stāsta, ka vakar bijis ļoti slims, bet šodien jau
tiek aizvests uz bērnudārzu. Trijos, četros un pat piecos gados
bērnam vēl jūk, kas ir vakar, kas aizvakar un kas pirms četrām
dienām.
Bērns mīl abus vecākus, un viņš ir daļa no abiem vecākiem. Noniecinot vienu no vecākiem, faktiski tiek noniecināta vai pat noliegta daļa no bērna. Tas mazajam liek justies sliktam vai nevērtīgam.
Tā kā maziem bērniem nav skaidras izpratnes par laiku, mierinošu
rituālu un drošību sniegs sienas kalendāra izveide, kurā atzīmē
datumus, kad viņš tiksies ar otru vecāku. Neilgi pēc šķiršanās
bērnam ir bailes un apjukums par to, kur viņš dzīvos, kas par viņu
rūpēsies, kad viņš satiks tēti vai mammu. Par šīm detaļām ir jārunā
skaidri un saprotami.
Abu vecāku uzdevums ir darīt visu iespējamo, lai bērns nejustos
vainīgs par vecāku šķiršanos. Bērni vienmēr jūtas vainīgi par
vecāku šķiršanos. Bērna fantāzijās ir vīzija: ja viņš labāk
uzvestos vai mazāk darītu blēņas, vecāki varētu nešķirties. Vēl ir
bailes, ka vecāks, kas aiziet no ģimenes, viņu vairs nemīlēs. Tāpēc
sarunājoties ir jāuzsver, ka bērns nav vainīgs, ka pieaugušie
nesapratās un tāpēc šķiras. Jāuzsver arī, ka bērnu vienmēr mīlēs,
pat nedzīvojot kopā. Atgriežoties mājās no ciemošanās, bērns var
justies vainīgs, ka ir labi pavadījis laiku ar otru vecāku. Šādā
situācijā būtu svarīgi atspoguļot, ka bērns tā jūtas, un iedrošināt
viņu, sakot, ka ir prieks par to, ka viņš ir labi atpūties. Ja
vecāki sāk sacensties vai ir greizsirdīgi viens uz otru, bērns var
ciest no vecāku sāncensības.
Vecākiem nav jābaidās būt ar atšķirīgiem viedokļiem un veidot
atšķirīgas attiecības ar bērnu. Lai kāds būtu šķiršanās
iemesls, svarīgi, lai attiecības balstītos atbildībā un cieņā gan
pret bērnu, gan otru vecāku.
Ja ir nepieciešams, nevajag vilcināties doties pie
speciālista saņemt atbalstu un padomu visiem ģimenes locekļiem
tik grūtā brīdī. Tas palīdzēs tikt galā ar emocijām, aizvainojumu,
dusmām, tādējādi mazāk tās izreaģējot uz bērniem.
Visbiežāk no ģimenes aiziet tētis. Kas jāņem
vērā?
Visbiežāk bērni paliek mammas aprūpē. 2011. gada tautas skaitīšanas
dati gan ir novecojuši, bet tie rāda, ka pirms astoņiem gadiem
Latvijā bija 12 tūkstoši ģimeņu, kurās bērnus audzina tikai tētis,
un 78 tūkstoši ģimeņu, kurās bērnus audzina sieviete. [1]
Arī gadījumos, kad tētis ir gatavs pilnībā uzņemties rūpes par
bērniem, Latvijas tiesu sistēma visbiežāk nostājas sievietes pusē.
Tomēr vīrietis ir tikpat spējīgs adekvāti rūpēties par atvasēm kā
mamma. Somijā ir veikti apjomīgi pētījumi, un tie rāda, ka vīrietim
ģimene ir ļoti nozīmīga, pēc laulībām vīrietis zaudē lielu daļu
savu iepriekšējo kontaktu. Šķiršanās fakts ir traumatisks, bieži
vīrietis pēc šķiršanās zaudē ne tikai ģimeni, bet arī
bērnus.
Tāpēc ir īpaši svarīgi iemācīties veidot un uzturēt attiecības,
ikdienā neesot kopā ar savām atvasēm.
Ļauj pierast pie jaunās situācijas! Vecākam, kas
aiziet dzīvot atsevišķi, jāņem vērā, ka, tiekoties ar bērnu pēc
kāda atšķirtības brīža, mazais var būt klusāks, kautrīgāks. Jāpaiet
laikam, kamēr viņš pierod pie jaunās situācijas. Netincini bērnu ar
frāzēm, kā “vai tad tu mani vairs nepazīsti?!”.
Spēlējieties kopā! Svarīgs ir laiks, ko tētis
pavada ar bērnu, liekot uzsvaru ne tik daudz uz kvantitāti, bet gan
uz kopā pavadītā laika kvalitāti. Tā ir kopīga spēlēšanās, rotaļas,
sarunas. Tradicionālais kopīgais kino apmeklējums, iešana uz
kafejnīcu vai lielveikalu iepirkties nesniedz to komunikāciju, kas
veidojas ar spēli. Kopīga rotaļāšanās smilšu kastē būs daudz
vērtīgāka, jo tā viens otru var iepazīt dziļāk.
Tiecieties regulāri! Ja vecāku šķiršanās laikā
bērns ir pavisam mazs, tad regulāras tikšanās ir ļoti svarīgas.
Tikai tā var izveidot tuvas un īstas attiecības ar tēti. Bērnam 1–2
gadu vecumā tētis būtu jāredz vairākas reizes nedēļā.
Ņem vērā bērna intereses! Pavisam mazu bērnu
vecākiem jārēķinās ar bērna dienas režīmu un to, vai mazais vēl
tiek barots ar krūti. Viens no Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu
tiesību pamatprincipiem ir nekaitēt bērnam un rīkoties bērna
interesēs. Šajā vecumā bērna attīstībai diendusa un dienas režīms
ir ļoti svarīgs, tāpēc apciemojumi vai bērna ņemšana pie sevis ir
jāpakārto mazā cilvēka vajadzībām. Jautājums ir arī par nakšņošanu
ārpus mājas. Ja bērnu baro ar krūti, tad tas nav iespējams. Arī
tad, ja tēvs iepriekš nav bijis ļoti iesaistīts ikdienas aprūpē un
nav naktīs cēlies pie mazā, tad mazs bērns vakarā un naktī gribēs
pie mammas.
Kā dalīt laiku
Ja tēvs ir bijis pilnvērtīgi iesaistīts bērna audzināšanā visu
laiku un arī pēc šķiršanās vēlas būt daļa no atvases dzīves, tad
dzīvošana pie abiem vecākiem pusi no laika jeb tā sauktais
Skandināvijas modelis, kad 50 % laika bērns pavada pie mammas, bet
otrus 50 % – pie tēva, nav slikta izvēle. Šāda laika dalīšana
nenāks par labu bērna emocionālajai pašsajūtai, ja vecāki to dara,
lai iespītētu otram. Dažviet ārzemēs tagad tiek ieviests cits
sadzīves modelis – bērnam ir vienas mājas, kurās pārmaiņus dzīvo
mamma un tētis. [2–4]
Attiecības ar dēlu. Attiecības ar meitu
Šķiroties gaidas no komunikācijas ar tēti meitenēm un zēniem
saglabājas tādas pašas, kā dzīvojot vienotā ģimenē. Pirmsskolas
vecumā, kad veidojas dzimumidentitāte, puika gribēs būt kā tētis un
darīt “veču” lietas. Ir labi, ja tētis ar dēlu dodas dabā, veic
kopīgus darbus un puika mācās būt vīrišķīgs kā tētis. Mammai tas
būtu jāļauj, neizprašņājot par katru paveikto darbību.
Tāpat normāli, ka mazā meitene gribēs precēt tēti. Viņai būs
svarīga tēta apbrīna un novērtējums, kā arī skaidri norādīta
robeža, ka precēt tēti nav iespējams. Bet tas neliedz tētim pret
mazo meitiņu izturēties tā, lai tikšanās laikā viņa būtu tēta mazā
princese.
Vai mammai ir jāveicina tēta tikšanās ar bērniem, ja tētis
pats neizrāda iniciatīvu?
Rīkojoties bērna interesēs, ir jāatgādina, cik daudz un bieži tēvam
bērni būtu jāsatiek, bet ietekmēt vīrieša rīcību mamma nevar. Tomēr
mammas pienākums ir informēt viņu par svarīgajiem brīžiem,
notikumiem bērna dzīvē. Tēva izvēle un atbildība ir, kā uz to
reaģēt. Varbūt tēvam ir nepieciešams iedrošinājums uzturēt un
saglabāt attiecības?
Ja mamma bijušajam vīram atgādinās, ka viņa pienākums ir satikt
bērnus, vēlāk dzīvē bērni nevarēs pārmest, ka māte ir aizliegusi
tikties vai izolējusi viņus no tēva.
Papildu literatūra:
1. Latvijas 2011. gada tautas skaitīšanas rezultāti. Pieejams
šeit:
2. Pētījums “Tētis uz 13 procentiem: Latvijas tēvi pēc šķiršanās”
(2016. gads). Pieejams
šeit.
3. Matthijs K. Father-Child Relations after Divorce in Four
European Countries: Patterns and Determinants. Comparative
Population Studies 40 (3), 2015: 251–276.
4. Mandell D. Deadbeat dads: subjectivity and social construction.
Toronto; Buffalo; London: University of Toronto Press, 2002.