Dzemdēšanas vēsture: Ķiploku testi, šmuce dzemdībās, atsāpināšana ar narkotikām un pirmie veiksmīgie ķeizargriezieni
Arī agrāk sievietes dzemdēja tāpat, kā to dara mūsdienās. Cilvēka fizioloģija gadu tūkstošos ir mainījusies maz. Antropologi gan uzskata, ka ar katru gadu simtu cilvēki ir kļuvuši garāki augumā, tomēr kopējo dzemdību procesu tas ietekmējis minimāli. Toties ir ļoti mainījušās metodes, kuras pielieto dzemdību procesā, lai palīdzētu sievietei un bērniņam.
Bērna dzimšanas process zintniekus ir interesējis jau ļoti sen. Ne velti viena no vecākajām rakstiskajām liecībām ir 50 gadsimtus vecais papiruss ar tā saucamajiem Kahunas tekstiem, kas veltīti ginekoloģija un dzemdniecībai.
Olvadu caurlaidības tests ar ķiploku
Senie ēģiptieši sievietes auglību noskaidroja visai barbariskā ceļā
– vagīnā uz nakti ielika ķiploka daiviņu. Ja no rīta sievietes elpa
oda pēc ķiplokiem, uzskatīja, ka ar auglības jautājumiem problēmu
nebūs. Pati metode ir atzīta zināmā mērā pat par fizioloģiski
izskaidrojamu – ja ir nefunkcionējoši un aizlipuši olvadi, tad
ķermenī nedarbojas vispārēja vielu apmaiņa. Līdzīgs princips bija,
izmantojot ķīmisku vielu fenolftalēnu. To ievadīja dzemdē, un ja
pēc kāda laika šī viela tika konstatēja urīnā, bija skaidrs, ka
olvadiem ar caurlaidību viss ir kārtībā.
Lasi arī: 3 dabīgi paņēmieni auglīgo dienu
noteikšanai
Lai noskaidrotu, vai sieviete jau ir stāvoklī, veica citus testus.
Piemēram, uzskatīja, ka grūtnieces urīns ir īpaši labvēlīgs labības
graudu dīgšanai. Ja graudi uzdīga – tātad sieviete ir grūta. Ja
pirmie uzdīga kviešu graudi – būs zēns, ja mieži – meitene. Šo
metodi par ticamu atzina vēl viduslaiku Eiropā.
Kad jaunajai ēģiptietei pienāca laiks dzemdēt, viņa devās uz īpašu
templi, kur nevis dzemdēja, bet gan pielūdza dievus un cerēja un
labvēlīgu iznākumu. Pēc tam viņas devās mājās un gaidīja dzemdību
sākumu. Ēģiptē dzemdēt bija ierasts tupus, ar elkoņiem atbalstoties
uz īpašiem akmens bluķīšiem, bet ap dzemdētāju vesela grupa
sieviešu – palīgu kūpināja dažādus vīrakus, masēja vēderu ar
safrāna eļļu un ieberzēja ar alu! Jaundzimušo bija ierasts barot ar
krūti vismaz 3 gadus. Ja kāda iemesla dēļ piens beidzās vai tas
nebija pietiekami daudz, bērnu turpināja barot ar govs
pienu.
Ķeizargrieziens bērna glābšanai
Mīti vēsta, ka Apollons savu dēlu Asklēpiju ar ķeizargrieziena
palīdzību izcēla no mirušās sievas miesām.
Tomēr savu nosaukumu operācija iemantoja, pateicoties Gajam Jūlijam
Cēzaram, kas piedzima savai nu jau mirušajai mātei ar grieziena
palīdzību. Cēzars esot arī vēlāk izdevis likumu, kas lika darīt
visu, lai mirstot dzemdētājai, tiktu izglābts vismaz
bērns.
Ja citās zemēs vīrieši dzemdību procesā nepiedalījās, tad Indijā un
senajā Grieķijā problemātiskos gadījumos palīgā sauca ārstu, kas
tolaik parasti bija vīrietis. Iespējams, tāpēc šajās valstīs pirmo
reizi fiksēti ķeizargrieziena gadījumi. Tāpat ir liecības, ka tieši
Indijā agri sāka izmantot dzemdību stangas.
Ar vīnu nomazgāja arī instrumentus, griezuma vietu un šamaņa rokas, kas šo operāciju veica. Pēc griezuma brūci apstrādāja ar nokaitētu metālu un aizšuva. Jau pēc 11 dienā sieviete staigāja, rēta bija labi sadzijusi.
Vairumā gadījumu sievietes pēc ķeizargrieziena operācijas nomira.
Pirmā zināmā operācija, pēc kuras bērna māte izdzīvoja, notika
1580. gadā Šveicē, kad cūku kastrētājs Jākobs Nufers nolēma savai
sievai pēc ilgām un mokošām dzemdībām veikt griezienu, lai izņemtu
bērnu. Brīnumainā kārtā māte izdzīvoja un pēc tam laida pasaulē vēl
5 bērnus. Pirmais izķeizarotais bērns pēc tam nodzīvoja līdz 77
gadiem.
Ķeizargrieziena operācija tika veiktas arī Āfrikā un citās
eksotiskās valstīs, pie tam veiksmīgi. Ugandā redzēta operācija
aprakstīta šādi – uz banānu lapām gulēja apmēram 20 gadus veca
sieviete, kas bija piedzirdīta ar vīnu, kas kalpoja kā
anestēzija. Ar vīnu nomazgāja arī instrumentus, griezuma
vietu un šamaņa rokas, kas šo operāciju veica. Pēc griezuma brūci
apstrādāja ar nokaitētu metālu un aizšuva. Jau pēc 11 dienā
sieviete staigāja, rēta bija labi sadzijusi.
Ķeizargrieziena operācija. Avots: National Library of Medicine
19. gadsimtā jau vairākās pasaules vietās tika veiktas veiksmīgas
ķeizargrieziena operācijas, un 20. gadsimtā aizvien vairāk bērnu
nāca pasaulē ar ķeizargriezienu. 1976. gadā ASV šādā veidā pasaulē
ieradās 5% bērnu, 1988. gadā - 25%, 2008. gadā - viena trešdaļa
amerikāņu bērnu. Patlaban lielākajā daļā attīstīto valstu ir
tendence palielināties bērnu skaitam, kuri nākuši pasaulē ar
ķeizargrieziena palīdzību. Ne tikai ASV, arī Lielbritānijā, Īrijā,
Kanādā, Austrālijā vairāk nekā 20% bērnu neierodas pasaulē pa
dabīgajiem dzemdību ceļiem.
Lasi arī: Ginekoloģe: Klīnikā ik dienu saskaramies ar
ķeizargriezienu bēdīgajām sekām
Arī Latvijā 23% bērnu tiek izķeizaroti. Lai gan operācija ir
pilnīgi droša gan mātei, gan bērnam, Pasaules Veselības
organizācija iesaka samazināt ķeizargriezienu operāciju skaitu līdz
10-15% no visām dzemdībām. Galvenais iemesls ir fakts, ka pēc
ķeizargrieziena biežāk ir tādas dzīvībai bīstamas komplikācijas kā
trombembolija plaušu asinsvados, kas veidojas sakarā ar dziļo vēnu
trombozi, augļūdens embolija (augļūdens nokļūst asinsvados),
pēcdzemdību septiskas saslimšanas.
Neskaitāmi bērni un mirstība
Agrākos laikos dzemdību palīdzību sievietei sniedz citas sievietes,
kas pašas bija laidušas pasaulē vairākus bērnus un dzemdību procesu
labi pārzināja. Piemēram, daudzviet Krievijā pirmās dzemdības
skaitījās tikai iesildīšanās, kad lielākā uzmanība tika sievietei,
nevis bērna glābšanai – ja sievietei izdevās izdzīvot, tad visas
nākamās grūtniecības un dzemdības jau noritēja salīdzinoši
raiti.
Dzemdībās mira ļoti bieži, tāpēc, lai pēc iespējas attālinātu nākamo grūtniecību, sievietes centās bērnus zīdīt pēc iespējas ilgāk un intensīvāk.
Visos laikos dzemdības tika uzskatītas par ļoti augsta riska
pasākumu. 18. gadsimta beigās Krievijas impērijā statistika atklāj
drūmus skaitļus – gada laikā dzemdībās mira ap 30 tūkstošiem
sieviešu, bet no 1000 dzīvi piedzimušajiem mazuļiem līdz gada
vecumam nodzīvoja 727 bērni.
15. gadsimta Florencē tipiska ģimene bija 15 - 24 gadus veca sieva,
kas laida pasaulē vismaz 5 – 7 bērnus. Ja sieviete nodzīvoja līdz
45 gadiem, tad bērnu skaits bija vismaz 10 mazuļi. Dzemdībās mira
ļoti bieži, tāpēc, lai pēc iespējas attālinātu nākamo grūtniecību,
sievietes centās bērnus zīdīt pēc iespējas ilgāk un intensīvāk.
Tieši augstākās klases dāmas, kas varēja atļauties algos zīdītājas,
ātrāk palika stāvoklī atkārtoti un pakļāva sevi atkārtotām bīstamām
dzemdībām.
Tumšie Viduslaiki arī dzemdniecībā
Pakļaujoties kristīgās baznīcas noteikumiem, medicīnā iestājas īsti
tumšie laiki. Pētīt cilvēka organismu, kur nu vēl sievietes
dzimumorgānus, un attīstīt ginekoloģijas zinātni, bija liels grēks.
Ārsti, kas mēģināja izkliedēt stāstus par to, ka sieviete var
palikt stāvoklī bez vīrieša klātbūtnes, vai arī mītus par to, ka
bērnus sievietēm var radīt velni, tika pakļauti inkvizīcijai un
sadedzināti.
Dzemdību pieņemšana un palīdzība sievietei sarežģītu dzemdību
gadījumā skaitījās vīriešu – ārstu necienīga nodarbe.
Antīkajos laikos apgūtās prasmes apgriezt augli, lai izvairītos no
šķērsguļas dzemdību laikā, tika aizmirstas. Sievietes dzemdībās
mira, bet uzskatīja, ka tā ir Dieva gribas un to nedrīkst
ietekmēt.
Sievietes turpināja laist pasaulē bērnus, grūtniecība un dzemdības
kļuva par sociālā statusa jautājumu. Ne velti viduslaikos bija modē
tērpi, kas imitēja grūtniecību - zem kleitām sēja mazus
spilventiņus, kas izskatījās pēc grūtnieču vēderiem. Turīgo vīru
sievām bija jādzemdē visu laiku, viņām nodrošināja tiem laikiem
maksimāli labus apstākļus un ļāva atpūsties un rūpēties par savām
un bērna vajadzībām. Zemākās klases un nabadzīgākās sievietes
uzreiz pēc dzemdībām ķērās pie darba un gādāja ģimenei iztiku.
Viduslaikos bija modē tērpi, kas imitēja grūtniecību - zem kleitām sēja mazus spilventiņus, kas izskatījās pēc grūtnieču vēderiem
Tikai Renesanses periodā dzemdībās sāka piedalīties ārsti. Starp
citu, lai vīrieti pielaistu šim procesam, krietni nācās pacīnīties
ar sabiedrības aizspriedumiem. Nebūt ne visas sievietes bija
gatavas to darīt sveša vīrieša klātbūtnē, tāpēc dzemdēja tērptas
garās kleitās un apsegtas ar segām un palagiem. Turklāt savas
pozīcijas negribēja arī atdot tā laika vecmātes.
Mikrobi, netīrība un pēcdzemdību drudža laiks
17.-18. gadsimtā Eiropā sākās īsts dzemdību drudža pļaujas laiks.
Vēl ļaunāk bija tas, ka dzemdībās sāka asistēt ārsti, kas pieņēma
vienas dzemdības pēc otrām, pat nenomazgājot rokas. Infekcijas
izplatījās milzīgā ātrumā, bet neviens tā laika mediķis to pat
neiedomājās saistīt ar netīrību. 1842. gadā zinātnieks Tomass
Vatsons ieteica mediķiem pēc dzemdībām nomazgāt rokas un
instrumentus un saņēma vispārēju publisku izsmieklu par tik
absurdām idejām. Apmēram 20% sieviešu pēc dzemdībām mira tieši
pēcdzemdību drudža dēļ. Arī Henrija VIII mīļākā sieva Džeina
Seimūra arī mira pēc dzemdībām no pēcdzemdību drudža.
Zinātnieks Tomass Vatsons ieteica mediķiem pēc dzemdībām nomazgāt rokas un instrumentus un saņēma vispārēju publisku izsmieklu par tik absurdām idejām.
Industriālais uzplaukums 19. gadsimtā iegrūda sievietes vēl lielākā postā - tā kā pilsētās strādnieku ģimenēm bija ļoti maza dzīves telpa un nehigiēniski sadzīves apstākļi, bet ārsta palīdzība slimnīcās bija par dārgu, dzemdības kļuva bīstamas gan mātēm, gan bērniem. Tikai tad, kad Luijs Pastērs 19. gadsimtā atklāja baktērijās, kas kalpoja par argumentu aicinājumam ārstiem mazgāt rokas, atklājās, ka viens no galvenajiem dzemdību drudža iemesliem bija infekcijas, kuras sievietes ieguva dzemdību laikā.
Līdz par 19. gadsimtam Eiropā vecmātēm neļāva apgūt medicīniskās zināšanas, sievietēm bija aizliegts praktizēt medicīnu vai pieņemt dzemdības. Medicīnisku palīdzību dažreiz sniedza bārddziņi, kurus pielīdzināja ķirurgiem. Vīriešu sniegtā palīdzība bieži vien bija bez izpratnes un emocionālas iesaistīšanās. Kad sievietēm beidzot tika atļauts apgūt medicīnu, bija jārada vesela privilēģiju sistēma, lai viņas iedrošinātu. Piemēram, Anglijā bīskaps uzņēmās aizbildniecību par vecmātēm un deva viņām tiesības ārkārtas situācijā kristīt jaundzimušo. Savukārt Amerikā ar likumu tika noteikts, ka vecmātēm izīrējamas istabas par brīvu.
Atsāpināšanas ēras sākums
Līdz pat 19. gs. vidum, kad dzemdībās pirmo reizi izmantoja ēteri,
sāpju remdēšanai vairākus gadsimtus tika lietoti tikai dažādi zāļu
novārījumi. Taču pēc tam, kad Anglijas karaliene Viktorija sava
astotā bērna dzemdībās saņēma hloroformu, tā izmantošana kļuva
gandrīz par statusa simbolu. Baznīca gan iebilda pret atsāpināšanu
dzemdībās, argumentējot to ar apgalvojumu kā dzemdību sāpes ir
Dieva sods, no kura nedrīkst izvairīties.
Dzemdību atsāpināšanai likti lietā arī apšaubāmi līdzekļi,
piemēram, 1914. gadā Jaunanglijā tika atvērta klīnika, kurā
augstākās klases sievietēm piedāvāja dzemdību atvieglošanai
izmantot skopolamīnu. Tas ir dabisks alkaloīds, ko iegūst no melnās
driģenes, dzeloņainā velnābola, eņģeļtaures un vairākiem citiem
nakteņu dzimtas augiem. 1940. gadā ASV 95% dzemdību tika izmantots
skopolamīns un morfīns, lai gan smagā narkotiku un amnēzijas deva
atņēma dzemdētājām kontroli pār dzemdībām. Sieviete narkotisko
vielu ietekmē aizmiga, gadījās, ka arī jaundzimušais piedzimstot,
tā arī neuzsāka elpot pats.
Mūsdienās dzemdību sāpju mazināšanai visbiežāk izmanto epidurālo
anestēziju. Latvijā vidēji katrās piektajās dzemdībās sāpes tiek
mazinātas ar šo anestēzijas formu, savukārt pasaulē ir klīnikas,
kur vairāk nekā puse sieviešu dzemdē, saņēmušas epidurālo
analgēziju.
Padomju laiki un gimenes dzemdību laiks
Rīgas Dzemdību nams 90. gados Latvijā bija viens no pirmajiem, kas
sāka praktizēt ģimenes dzemdības, un mūsdienās lielākajā daļā
gadījumu sievietei līdzās ir bērniņa tēvs. Taču padomju gados ne
tikai nebija ģimenes dzemdību, toreiz slimnīcā neielaida nevienu
sievietes piederīgo. Par to, kādas bija dzemdības, piedzimis puika
vai meitene, cik sver un kā ēd, - to visu sievietes saviem vīriem
un piederīgajiem izkliedza, stāvot pie dzemdību nama logiem. 80.
gados visus pienesumus kontrolēja un, ja kaut kas, pēc medmāsiņu
domām, nebija piemērots, tas netika nodots sievietei, pat savas
apakšbiksītes sievietēm pēc dzemdībām neļāva vilkt, lai lika
neievazātu kādu svešu baktēriju vai infekciju, atceras Rīgas
dzemdību nama vecmāte Rita Romanovska žurnālā "Veselība".
Tagad šķiet teju traģisks fakts, ka pirms 30 gadiem neviens sievietei nepastāstīja par mazuļa kopšanu. Kā ietīt mazuli autiņos, kā un cik bieži barot, kā apkopt - to sievietes apguva pašas.
"Labi atceros, ka no vienas pie otras, no otras pie trešās
dzemdētājas skrēju kā maratonā. Nekādas aparatūras nebija, vecmātei
bija tikai viens steroskops, ar kura palīdzību klausīties bērna
sirsniņu. Mūsu ausis bija pieradušas saklausīt bērna sirdstoņus
mātes dzemdē, tāpēc, kad parādījās dopleri un citi aparāti, mēs uz
tiem nepaļāvāmies. Ne velti senatnē vecmātes uzskatīja par raganām,
jo mums jābūt ar septīto maņu un trešo aci pierē, lai spētu
paredzēt, kādas būs dzemdības," stāsta vecmāte.
Tagad šķiet teju traģisks fakts, ka pirms 30 gadiem neviens
sievietei nepastāstīja par mazuļa kopšanu. Kā ietīt mazuli autiņos,
kā un cik bieži barot, kā apkopt - to sievietes apguva pašas.
Iespējams, ka tas bija viens no iemesliem, kādēļ bija daudzi
pēcdzemdību depresijas gadījumi, jo māmiņām nebija neviena, ar ko
parunāties ne par mazuļa aprūpi, ne par savām izjūtām.
80. gados mamma savu bērniņu ieraudzīja tikai divas trīs stundas
pēc dzemdībām. Toreiz visus jaundzimušos, kas bija ietīti marles un
flaneļa kūniņās, salika garos ratos un veda sievietēm barot. Mātes
un bērna kontakts bija iespējams tikai ēdināšanas reizēs, kuras
nebija pakārtotas bērna vajadzībām, bet to noteica stingrs dienas
režīms. Tas iederējās padomju režīma ideoloģijā, kas definēja
sabiedrību kā pamatvērtību, sabiedrības un kolektīvās intereses kā
primāras, bet indivīdu tikai kā pakārtotu sabiedrības daļu. Bērna
un mātes, kā arī ģimenes savstarpējās attiecības tika stingri
pakļautas kopējiem sabiedrības veselības aprūpes mērķiem un
stratēģijai.
Mājdzemdības Latvijā
Latviešu tradicionālās vecmātes bija apkārtnē cienītas un godātas
sievietes, kuras līdzīgi kā tautasdziesmas savas praktiskās un
garīgās zināšanas tālāk nodeva mutiski un savas prasmes bija
apguvušas praktiski. Profesionālas vecmātes, kuras apmācīja ārsti,
Latvijā parādījās jau 16. gs, pārņemot šo tradīciju no
Rietumeiropas, tomēr tās bija tikai un vienīgi vācu izcelsmes
un viņam bija stingri aizliegts savās prasmēs dalīties ar
tradicionālajām vecmātēm. Tādejādi tracionālās latviešu vecmātes
turpināja pieņemt bērnus, balstoties latviešu zemnieku dzīvesziņā,
kas viņas vairāk sagatavoja pieredzē balstītākai pieejai dzemdībām
nekā viņu profesionālajām amata māsām. Pirmā grāmata par dzemdībām
latviešu valodā, ko bija tulkojis kāds vācu mācītājs, iznāca 1783.
gadā. Tikai 19. gs sākumā pirmo reizi par profesionālu
vecmāti kļuva latviešu izcelsmes sieviete.
Vēl 1931. gadā Latvijā populārzinātniskajā medicīnas literatūrā
(Grinups,1931) tiek sīki aprakstīta dzemdību norise mājās,
nepieciešamās lietas, vecmātes un dzemdību kopējas pienākumi,
aprūpējot dzemdētāju mājās. Turpat arī norādīts, ka, „ja mājas
apstākļi ir nelabvēlīgi, tad daudz labāk ir stāties sakaros ar labi
iekārtotu slimnīcu un iepriekš tur pierakstīties.”
Izmantota informācija no žurnāla “Veselība”, Latvijas
Mājdzemdību asociācijas mājas lapas majdzemdibas.lv,
www.9months.ru