"Aborts ir pretrunā ar sievietes visdziļāko būtību." Stāsta ārste, kura neveic abortus
"Visi ārsti pūlas, lai glābtu cilvēka dzīvību, vienīgi ginekologam dota izvēle – palīdzēt nākt šajā pasaulē jaunai dzīvībai vai arī to nogalināt... Viņš var veikt abortu, un viņam ir arī tiesības to nedarīt." Saka Siguldas slimnīcas ginekoloģe, dzemdību speciāliste, četru bērnu māmiņa Aiga Rotberga un dalās savā personīgajā pieredzē.
– Vai jūs jau pašā sākumā, uzsākot ginekoloģes darbu,
atteicāties veikt abortus?
– Nē, es biju no tiem ginekologiem, kuri taisa abortus. Jutu, ka
tas, ko daru, nav īsti labi, bet es ļoti veiksmīgi iemācījos
apklusināt savu sirdsapziņu. Iestāstīju sev, ka daru tikai to, kas
ietilpst manos ārsta pienākumos. Domās pieļāvu, ka tas varbūt
ietekmē manu pacientu dzīvi, bet uzskatīju, ka ar manējo tam nav
nekāda sakara.
Lūzuma punkts notika, kad es kļuvu par kristieti. Kādu laiku es
veicu abortus arī pēc tam, kad biju iepazinusi Dievu, līdz reizei,
kad braucu mājās pēc kārtējās aborta procedūras un pēkšņi sapratu,
ka bauslis "Tev nebūs nokaut!" attiecas uz mani personīgi. Kā
šodien atceros, ka biju mašīnā pie stūres un stāvēju pie sarkanās
gaismas luksoforā. Grēku nožēla nāca tik spēcīgi, ka pāris mirkļos
izmainīja visu manu dzīvi. Es skaidri zināju, ka nākamajā dienā,
kad atgriezīšos darbā, es to vairs nedarīšu.
– Kāda bija nākamā diena? Kā kolēģiem pateicāt, ko esat
piedzīvojusi?
– Es piegāju pie māsiņām un lūdzu, ja kāda sieviete nāk uz abortu,
lai nesūta pie manis, jo es to neveikšu. Neviens man nejautāja,
kāpēc. Es drīz vien aizgāju no tā darba, jo man piedāvāja vadīt
ginekoloģijas nodaļu Valmieras slimnīcā. Biju diezgan uztraukusies,
kad braucu uz turieni, jo domāju, kā lai pasaku, ka abortus
netaisu. Bet viss izrādījās daudz vienkāršāk – mani Valmieras
kolēģi atbildēja: "Viss kārtībā, mēs arī to nedarām."
– Sabiedrībā valda uzskats, ka dzīvē mēdz būt izņēmumi,
piemēram, ir sievietes alkoholiķes, ir nelabvēlīgas ģimenes
utt.
– Cilvēciski mēs gribam spriest tā, kā esam pieraduši domāt un
redzēt. Mana pārliecība ir, ka cilvēks nevar būt Dieva vietā, lai
gan ļoti bieži gribam šo lomu uzņemties. Mēs tikpat kā neko nezinām
par otras sievietes dzīvi. Mūsu viedoklis veidojas tikai no tā, ko
viņa pati pastāsta, ko redzam, ko dzirdam no citiem.
Ja stāvoklis patiesi ir smags un problēmas ir nopietnas, tad grūtniecība beidzas bez cilvēka iejaukšanās. Mums nav tiesību iejaukties citu cilvēku dzīvē un izlemt, kuram ir jādzimst un kuram nav.
– Slimnīcā veic dažādas operācijas. Vai arī tā nav
iejaukšanās otra cilvēka dzīvē?
– Ķirurgs operē pacientu, lai palīdzētu viņam, lai glābtu viņa
dzīvību vai uzlabotu dzīves kvalitāti. Veicot abortu, mērķis ir
pilnīgi pretējs – nogalināt, un to mēģina attaisnot ar
visdažādākajiem iemesliem.
Kad to aptvēru, es sapratu, ka ginekologs ir vienīgais, kurš var atļauties likumīgi nogalināt. Vienīgi ginekologam ir iespēja izvēlēties, jo var gan tā, gan tā. Jautājums ir, ko viņš izvēlas. Tātad arī atbildība gulstas uz viņa pleciem.
Domāju, ka arī manus kolēģus, kuri veic abortus, moka sirdsapziņa. Ne reizi neesmu sirdī jutusi pamudinājumu kādu nosodīt, jo cilvēks īsti nesaprot, ko dara. Bija laiks, kad es pati to nesapratu. Vienīgais, ko varu, ir paust savu attieksmi un paskaidrot, kāpēc es atsakos to darīt.
– Kādus iemeslus sievietes visbiežāk min, nākot veikt
abortu?
– Ļoti, ļoti reti ir gadījumi, ka sieviete nāk veikt abortu bez
jebkādiem sirdsapziņas pārmetumiem. Lielākā daļa to negribētu
darīt. Viņas raud pirms aborta un vēl daudz vairāk pēc tā. Tāpēc,
ka dziļi sirdī jūt, ka patiesībā nav gribējušas to darīt. Aborts ir
pretrunā ar sievietes visdziļāko būtību.
Parasti tas ir spiediens no malas, apstākļi vai notikumi, kuru
dēļ sieviete nejūtas īsti brīva pieņemt lēmumu saskaņā ar savu
sirdsapziņu. Bieži viņai saka: "Tu esi par jaunu vai vecu, lai
dzemdētu!"; "Vispirms pabeidz augstskolu, izveido karjeru un tad
domā par bērnu!"; "Tev jau ir trīs bērni, kam vēl ceturto?"; "Domā
ar galvu – kā tu viņu uzturēsi, ja esi bez darba?" un tā tālāk. Tas
it kā neredzamais spiediens no malas ir ļoti spēcīgs. Un sieviete
paliek viena. Ne jau svešinieku, bet savu vistuvāko cilvēku
vidū.
– Kā stiprināt paļāvību sev?
– Ir svarīgi, uz ko mēs paļaujamies un ceram. Bieži vien cilvēki
pieņem lēmumus, vadoties no tā brīža situācijas. Taču ir jāpatur
prātā, ka mēs neko nezinām par savu rītdienu. Grūtniecība ilgst
vairāk nekā deviņus mēnešus. Un gadās, ka pa šo laiku sieviete,
kurai ir ļoti labs darbs, to pazaudē, bet grūtniece, kurai nav
darba, to atrod.
Ir sievietes, kuras izšķiras par abortu tāpēc, ka baidās pazaudēt partneri. Taču nevar zināt, kā vīrietis rīkosies pēc tam, kad sieviete izpildīs viņa vēlmi un būs viņam izdabājusi.
Ir jāapzinās dzīvības vērtība. Mēs katrs taču sevi uzskatām par ļoti vērtīgu, vai ne? Bet cik pūļu mēs esam pielikuši, lai būtu šajā pasaulē? Necik. Tas nav bijis atkarīgs no mums, ka mēs esam šeit. Dzīvība ir unikāla vērtība. Mēs nevienam dzīvību nevaram iedot, vienīgais, ko varam, – to aizsargāt, par to cīnīties un priecāties.
Iedomājieties, kā būtu, ja kāds mūs būtu nosaucis par traucējošu
apstākli un izlēmis, ka mums te nemaz nevajadzētu būt. Vai vērtība
ir tikai mūsu nopelniem dzīves laikā? Mēs katrs esam vērtība pati
par sevi! Katrs visizcilākais ģēnijs vai zinātnieks kādreiz ir
bijis embrijs savas mātes miesās.
– Ko pēc dzemdībām saka sievietes, kuras ir mainījušas
lēmumu veikt abortu?
– Viņas saka: "Paldies, dakter, ka jūs mani atbalstījāt, stutējāt
garīgi un emocionāli! Es nespēju iedomāties, ka mana dzīve varētu
būt bijusi citādāka!"
– Kā vērtējat to, ka daudz bērnu dzimst nelaulātiem
vecākiem?
– Man ļoti sāp sirds par to, jo laulība ir pamatu pamats. Mūsdienās
to bieži uzskata par formalitāti, taču sievietei, kuru vīrietis
apprec, tas sniedz neizmērojamu drošības sajūtu. Līdz galam
nesakārtotas attiecības ir cēlonis, kura dēļ parasti arī rodas
jautājums, vai vajag grūtniecību un bērnus.
Var jau teikt, ka laulības apliecība ir tikai papīrs. Kamēr dzīvoju bez Dieva, es domāju tieši tāpat. Taču pasaulē tomēr ir zināma kārtība, kā saprast un kārtot lietas. Kāpēc jāprecas? Dieva vārds skaidri saka: "Vīrs atstās savu tēvu un māti un ar savu sievu kļūs par vienu miesu."
Laulību ceremonijā, uzvelkot otram pirkstā laulības simbolu – gredzenu, vīrietis un sieviete slēdz derību, ar savu muti skaidri apsola Dieva un cilvēku priekšā, ka es ar šo cilvēku būšu kopā uz mūžu. Es viņu pieņemu tādu, kāds viņš ir. Es būšu ar viņu priekos un bēdās līdz mūža galam.
Salaulājoties cilvēks aizver durvis savai egoistiskajai vecajai dzīvei, kurā pats noteica, ko un kā darīs, un pasaka, ka turpmāk dzīvos un rēķināsies ar otru. Bībelē ir skaidri noteikts, kāda loma laulībā ir sievietei un kāda vīrietim: "Sievas, klausiet saviem vīriem!" un "Vīri, mīliet savas sievas!"
Ja ģimene veidota pēc Dieva likumiem, vīra "galva" ir Kristus, un vīrs ar saviem jautājumiem par ģimenei un arī savu sievu vispirms griežas pie Dieva, tad sieva var paklausīt savam vīram. Ja to pārkāpjam, nākas cīnīties ar sekām.
Kas liek šaubīties par to, vai vajag laulāties? Pieredze. Ja
cilvēkam līdz laulībām ir bijušas vairākas attiecības, tās ietekmē
kopdzīvi, kad ir satikts īstais cilvēks. Tā ir negatīvā pieredze,
kas liek šaubīties.
– Vīrietis un sieviete ir garīgi atšķirīgas būtnes. Kā
panākt, lai attiecībās valdītu harmonija un saticība?
– Mēs katrs esam unikāls. Šajā pasaulē nav divu vienādu cilvēku un
nekad nebūs. Cilvēks, ar kuru apprecos, ir tikpat neatkārtojams cik
es. Viņš nav mana kopija, un viņam tādam nav jākļūst. Laulībā ir
svarīgi, ka vīrietis un sieviete, veidojot ilglaicīgas attiecības,
ir gatavi mainīt nevis otru, bet mainīties paši šajās attiecībās.
Saticību vairo cieņa pret otru un prieks par vērtībām, kas ir
viņā.
Ja vīrs ar sievu veido attiecības, kā Dievs to ir nolicis, tad arī bērni izaug vidē, kur tētis mīl mammu un mamma ciena tēti. Ģimenes ir kā mazi ķieģelīši, no kuriem veidota valsts. Ja šie ķieģelīši ir sadauzīti un sasisti, arī valsts sanāk tāda šķobīga. Ģimene ir pamatu pamats, tāpēc jāpieliek visas pūles izglītībā, likumdošanā, saimnieciskajā darbībā un politikā, lai to stiprinātu.
Avots un foto: Aprinkis.lv