Pazīmes, kas norāda – pusaudzis sācis lietot alkoholu vai smēķēt

Pētījumi liecina, jo vēlāk tiek uzsākta alkohola lietošana, jo atbildīgāka tā lietošana būs dzīves laikā. Turklāt, jo ātrāk bērns tiks iepazīstināts ar vecāku uzskatiem un noteikumiem attiecībā uz alkohola lietošanu, jo lielāka iespēja, ka alkohola lietošanas uzsākšana un tā radītās negatīvās sekas tiks piedzīvotas vēlākā vecumā.
Informāciju par iestādēm, kur Latvijā iespējams saņemt valsts apmaksātu narkoloģisko palīdzību aicinām skatīt interneta vietnē www.spkc.gov.lv

FOTO: Shutterstock.com

Informāciju par iestādēm, kur Latvijā iespējams saņemt valsts apmaksātu narkoloģisko palīdzību aicinām skatīt interneta vietnē www.spkc.gov.lv

Rakstu sērija "Bērns un atkarības" veidota sadarbībā ar Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC).

 

Pievērs uzmanību sekojošām pazīmēm, kas var liecināt, ka pusaudzis uzsācis alkohola vai citu atkarību izraisošo vielu lietošanu: 

  • vēlas pēc ballītēm vai citiem pasākumiem pārnakšņot pie draugiem;
  • bieži lieto košļājamo gumiju, elpas atsvaidzinātāju vai pārmērīgi bieži tīra zobus; tāpat pārmērīgi tiek lietotas smaržas;
  • kļuvis noslēpumaināks (vairāk kā ierasts);
  • slikti koordinē runu vai kustības; 
  • kļuvis viegli uzbudināms, nežēlīgs vai novērojamas īpaši krasas garastāvokļa svārstības;
  • mainījis gulētiešanas režīmu, paradumus vai dienas laikā jūtas noguris;
  • kļuvis vienaldzīgs vai neieinteresēts apkārt notiekošajā;
  • aizņemas naudu;
  • melo, zog.

 

Protams, šīs pazīmes dažādu atkarības vielu lietošanas gadījumos, var atšķirties, bet būtiskākais būtu pamanīt jebkādas izmaiņas pusaudža uzvedībā, attiecīgi reaģējot uz tām. Jāņem arī vērā, ka augstāk uzskaitītās pazīmes var arī nebūt saistāmas ar atkarību izraisošo vielu lietošanu, bet, piemēram, satraukumu, stresu vai attiecību problēmām, tāpēc pirms kādu secinājumu vai spriedumu izdarīšanas, pārdomā, kas varētu būt konkrētās pusaudža uzvedības iespējamie iemesli, kā arī centies runāt ar pusaudzi par novēroto.
 

Kā rīkoties, ja ir aizdomas, ka pusaudzis jau uzsācis alkohola lietošanu

  1. Sāc tiešu sarunu, izstāstot, kas ir Tava satraukuma pamatā. Atļauj pusaudzim izstāstīt, kā viņš situāciju redz no savas perspektīvas; netiesā, bet dalies savā redzējumā ar saviem novērojumiem.
  2. Ja alkohols patiešām ir ticis lietots, t.i., pusaudzis acīmredzami ir reibuma stāvoklī,
  3. pārliecinies, vai fiziski viņam nav nepieciešama medicīniskā palīdzība;
  4. pajautā, vai kopā ar alkoholu nav lietotas vēl kādas citas vielas;
  5. liec padzerties ūdeni;
  6. ieplāno sarunu par šo gadījumu nākamajā dienā, kad pusaudzis būs spējīgs runāt un klausīties. Klausies, kā pusaudzis šo situāciju redz, kas ietekmēja viņa lēmumu lietot alkoholu. Esi pacietīgs un parādi, ka esi norūpējies par šo viņu, vienlaikus – skaidri uzsver, ka šādu rīcību Tu neatbalsti;
  7. atkārto noteikumus alkohola lietošanai; piemēro šim gadījumam atbilstošas, iepriekš stingri noteiktas sekas. 
  8. Ja konstatē, ka pusaudzim varētu būt nopietnākas alkohola lietošanas problēmas, ka tas tiek lietots regulāri un/vai pārmērīgi, vērsies pēc palīdzības pie speciālistiem, piemēram, narkologa, psihiatra, ģimenes ārsta vai Pusaudžu resursu centrā (sk. www.pusaudzucentrs.lv).

 

! Informāciju par iestādēm, kur Latvijā iespējams saņemt valsts apmaksātu narkoloģisko palīdzību aicinām skatīt interneta vietnē www.spkc.gov.lv sadaļas “Iedzīvotājiem” apakšsadaļā “Kaitīgie ieradumi/Narkoloģiskā palīdzība”.

 

Kā vēl var mazināt riskantas uzvedības risku pusaudzim

  • Neļauj pusaudzim lietot alkoholu mājās. Argumentācija, ka labāk, lai pusaudzis lieto kvalitatīvu alkoholu mājās, nevis apšaubāmas kvalitātes – ārpus tās, neiztur kritiku. Bērna, pusaudža organisms, t.sk., smadzenes, vēl attīstās un jebkuras cenu grupas vai kvalitātes alkohola lietošana šajā vecumā, negatīvi ietekmē attīstību. Pētījumi liecina, ka vēlme šādā veidā bērnam “iemācīt” atbildīgu alkohola lietošanu, rezultējas ar pretēju efektu – šie bērni alkoholu lieto biežāk un lielākās devās ārpus mājām. Tāpat pievērs uzmanību alkohola daudzumam mājās un tā glabāšanai. Skaidri paud savu noraidošo attieksmi pret alkohola lietošanu agrīnā vecumā.
  • Esi atbalstošs un palīdzi pusaudzim veidot veselīgu pašapziņu, kas nav primāri atkarīga no piederības vienaudžu vidū. Rūpējies par to, lai ģimenē tiktu veidotas ciešas un atklātas savstarpējās attiecības ar piederības sajūta tai. Interesējies par pusaudzi un to, kā viņam iet, lai nerastos situācija, ka viena no retajām sarunām, kas tiek veidota, ir par alkohola lietošanu.
  • Zini par pusaudža interesēm un palīdzi rast iespējas pusaudzim sevi attīstīt arī ārpusskolas aktivitātēs un brīvajā laikā.
  • Iedibini skaidras robežas un noteikumus, lai pusaudzis zina, kādas ir sekas šo noteikumu pārkāpšanai, t.sk., norādot uz likumā noteikto alkohola lietošanas vecuma ierobežojumu. Piemēram, stingri nosakot aizliegumu kāpt automašīnā, ja tās vadītājs ir lietojis alkoholu. Neaizmirsti piemērot attiecīgās sekas, ja kāds no noteikumiem tiek pārkāpts, tādējādi veidojot cēloņsakarību saskatīšanas prasmes pusaudzim. Vienlaikus neuzspied šos noteikumus, bet vienojies par to ievērošanu, tādējādi veicinot vēlamā rezultāta sasniegšanu. Centies audzināšanā radīt un saglabāt balansu starp disciplīnu, skaidru robežu noteikšanu un atbalstu, pozitīvu novērtējumu.
  • Esi piemērs – lieto alkoholu mērenās devās, pievērs uzmanību, cik bieži tas tiek darīts mājās un kādos daudzumos. Nekādos apstākļos neapvieno alkohola lietošanu ar auto vadīšanu, nepiedāvā alkoholu tiem, kas vēl nav sasnieguši pilngadību. Parādi, ka, stresu mazini ar fizisko aktivitāšu, mūzikas, u.c. metožu palīdzību, nevis alkohola lietošanu. Pēc smagas darba dienas, minot, ka nepieciešama glāze alkohola, Tu pusaudzim radīsi maldīgu iespaidu, ka tas ir vienīgais veids, kā atpūsties vai risināt problēmas. Tāpat vēlams neizsmiet gadījumus vai personas, kurās ticis pārmērīgi lietots alkohols, neradot priekšstatu, ka tas jautri. 
  • Mēs, vecāki, bieži vien baidāmies no pusaudža jautājuma par mūsu pieredzi ar alkohola lietošanu viņu vecumā. Visticamāk, ka neviens nevēlas sevi ieraudzīt “Dari, ko es saku, bet nedari kā es” pozīcijā. No mums katra ir atkarīga atklātības pakāpe un sarunas dziļums par šo jautājumu. Mēs varam dalīties ar savu pieredzi, bet vēlams arī pastāstīt un īpaši uzsvērt, kādas negatīvas sekas šī pieredze radīja, kā tas ietekmēja kādu kļūdainu izvēļu izdarīšanu, kā arī, kādās bīstamās situācijās alkohola lietošana mūs ir novedusi.
  • Mājas ballītēs, dzimšanas dienās un citos pasākumos nodrošini, lai viesiem būtu pieejamas bezalkoholisko dzērienu alternatīvas, norādot, ka arī pieaugušie var brīvi izvēlēties, lietot alkoholu vai nē.
  • Ierobežo tādu filmu un seriālu skatīšanos, kurās smēķēšanas process tiek glorificēts vai kā savādāk padarīts pievilcīgs.
  • Iesaisti arī citus pieaugušos (radiniekus, skolotājus, utt.) no atkarības vielu lietošanas brīvas vides veidošanā un sapratnes par šo vielu lietošanas kaitīgumu veidošanā, piemēram, lūdz, lai pusaudža klātbūtnē nesmēķē.

Saistītie raksti