7 svarīgi soļi, kā rīkoties, ja gadās iekļūt autoavārijā, un tipiskākās šoferu kļūdas

Ikviens autovadītājs, visticamāk, cer nekad nepiedzīvot ceļu satiksmes negadījumu, tomēr statistika uz Latvijas ceļiem ir skarba. Lai arī, apgūstot autovadīšanas prasmes, katram topošajam autovadītājam jāiepazīstas ar Ceļu satiksmes noteikumos aprakstīto pareizo rīcību pēc iekļūšanas satiksmes negadījumā, zināšanas, kuras ikdienā nepielietojam, mēdz aizmirsties, bet piedzīvotais avārijas stress situāciju padara vēl satraucošāku.
Soli pa solim, kā pareizi rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma.

FOTO: Shutterstock.com

Soli pa solim, kā pareizi rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma.

Apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) un Valsts policija atgādina, kā pareizi rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma.

 

Saukt vai nesaukt policiju?

Pirmais jautājums pēc iekļūšanas avārijā – saukt vai nesaukt policiju. Kā norāda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), vairāk nekā piektā daļa nelielos ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto autovadītāju izvēlas uz negadījuma vietu izsaukt Valsts policiju, nevis aizpildīt saskaņoto paziņojumu, tērējot policijas resursus un radot nevajadzīgus sastrēgumus. Tāpēc negadījumā iesaistītajiem autovadītājiem, izvērtējot negadījuma apstākļus un situācijas nopietnību, būtu atbildīgi jānolemj, vai, taupot gan savu, gan policijas darbinieku laiku, var tikt galā pašu spēkiem un aizpildīt saskaņoto paziņojumu, kas ir plaši pieejams gan papīra formātā, piemēram, degvielas uzpildes stacijās un vairāku apdrošinātāju filiālēs, gan ērti aizpildāms arī mobilajā lietotnē, kuru var lejupielādēt ŠEIT.

 

Saskaņoto paziņojumu bez policijas klātbūtnes var aizpildīt situācijās, kad:

  • negadījumā iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi,
  • nav cietušas personas,
  • nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai,
  • negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nedrīkst vai nevar turpināt ceļu.
     

Savukārt obligāta policijas klātbūtne ir situācijās, ja noticis ceļu satiksmes negadījums, kurā ir:

  • cietušas personas,
  • bojāta trešās personas manta,
  • iesaistīti vairāk nekā divi transportlīdzekļi,
  • kāds no negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļiem nevar turpināt ceļu.
     
Reklāma
Reklāma

Policiju jāizsauc, zvanot 110. Neziņošana policijai situācijās, kad tas tiešām nepieciešams, tiek uzskatīta par pārkāpumu un ir kļūda arī tad, ja, piemēram, vadītāja prombūtnes laikā automašīnai nozagta kāda detaļa vai arī transportlīdzeklis kā citādi sabojāts trešo personu prettiesiskas rīcības rezultātā. Lai arī KASKO noteikumi paredz būtiskus summu limitus, ko apdrošinātājs izmaksā arī bez gadījuma reģistrēšanas policijā, drošības nolūkos tomēr ieteicams par šiem gadījumiem ziņot.

 

Tipiska kļūda – atlīdzības pieteikšanas novilcināšana

“No rīta, sēžoties pie stūres, parasti neviens autovadītājs neiztēlojas, ka viņa maršruts varētu beigties ne tur, kur plānots, ar bukti sānos un gaidot policijas ierašanos. Tomēr negadījumi notiek un turpinās notikt. Tāpēc ikvienam autovadītājam ir jāzina, kā šādās situācijās rīkoties,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Viņš norāda, ka no apdrošinātāja viedokļa tipiskas kļūdas ir neziņošana policijai gadījumos, kad tas ir obligāti darāms, un atlīdzības pieteikšanas novilcināšana. Apdrošinātājam atlīdzības pieteikums jāiesniedz, tiklīdz tas ir iespējams. Piesakot gadījumu, klientam ir jāzina pamata informācija: kad un kādos apstākļos negadījums ir noticis, kurš ir bijis vadītājs, vai negadījumā iesaistīti citi ceļu satiksmes dalībnieki, bojāta trešo personu manta, cietušas personas. Apdrošinātājs arī vēlēsies redzēt negadījuma vietas bildes vai video, ja tāda informācija ir pieejama – tas palīdz ātrāk saprast negadījuma apstākļus un skādes apmēru. KASKO segs izmaksas arī tad, ja negadījumā vainīgs ir apdrošinātais šoferis.

 

BALTA un Valsts policija atgādina, kā rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma:

  1. Pirmais un galvenais uzdevums ir nodrošināt pārējo satiksmes dalībnieku drošību, brīdinot viņus par notikušo ar avārijas zīmes novietošanu pirms negadījuma vietas.
  2. Ja ir cietušie – jāsniedz pirmā palīdzība.
  3. Izvērtējot notikušā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, nepieciešamības gadījumā jāziņo policijai un glābšanas dienestiem.  
  4. Tiktāl visu nosaka ceļu satiksmes noteikumi, bet tālāk visi lēmumi jāpieņem pašam vadītājam. Pirmkārt, kritiski jāizvērtē transportlīdzekļa spēja doties tālāk – vai apgaismojums darbojas, vai transportlīdzeklim eļļošanas un dzesēšanas sistēma ir kārtībā. Ja ārēji viss šķiet kārtībā, braucot īpašu uzmanību vajadzētu pievērst auto vadības panelim, sekojot, vai neparādīsies kādi brīdinājumi par nepareizu transportlīdzekļa darbību.
  5. Ja nepieciešama auto evakuācija, jāmeklē palīdzība. Parasti pakalpojums “Palīdzība uz ceļa” ir ietverts apmaksātajos KASKO polises pakalpojumos.
  6. Ja rodas šaubas par radušos situāciju, vēlams sazināties ar policiju un tālāk rīkoties pēc likumsargu norādēm.
  7. Lielākoties klienti, kuru auto ir KASKO apdrošināšana, var saņemt konsultācijas, kā rīkoties attiecīgā situācijā, arī zvanot uz sava apdrošinātāja atlīdzību tālruni jebkurā diennakts laikā. 

Saistītie raksti