Kam pievērst uzmanību, gatavojoties riepu maiņai?

Riepu maiņa no vasaras uz ziemas riepām ir arī lieliska izdevība, kad prasmīgi automehāniķi ne vien nomainīs riepas, bet arī pievērsīs uzmanību citām svarīgām, nebūt ne tik grūti pamanāmām lietām, kas būtiski skar automašīnas vadību, tādējādi palīdzot izvairīties no iespējamām problēmām nākotnē.
Riepu maiņa ideālā gadījumā neaprobežojas vien ar riepu maiņu.

FOTO: Shutterstock.com

Riepu maiņa ideālā gadījumā neaprobežojas vien ar riepu maiņu.

Autoserviss ar uzticamiem meistariem

“Domājot par riepu maiņu, viens no pirmajiem punktiem ir autoserviss, riepu maiņu uzticiet kvalitatīviem servisiem un meistariem. Tā izvairīsieties no iespējamām problēmām un situācijām, kad kaut kas var noiet greizi,” pauž Edgars Birzulis, Inter Cars Latvija pārstāvis. Viņš piebilst - ja patlaban autoserviss vēl nav atrasts, vienmēr labs ieteikums ir draugu vai paziņu pārbaudīts autoserviss, kā arī izmantot interneta spēku un atsauksmes smelties tiešsaistē, -  Google vai arī platformās, kas paredzētas tieši, autoservisu atrašanai un novērtēšanai, piemēram, Motointegrator.lv.

 

Automašīnas vizuāls tehniskais novērtējums

Riepu maiņa ideālā gadījumā neaprobežojas vien ar riepu maiņu. “Tā ir lieliska iespēja novērtēt arī automašīnas tehnisko stāvokli, lai auto ziemai būtu pienācīgi sagatavots,” stāsta E. Birzulis.
 

Papildus riepu maiņai “pie reizes” labā autoservisā noteikti pievērsīs uzmanību arī balstiekārtai un tās sastāvdaļām. “Automašīnas balstiekārta sastāv no daudz un dažādiem mezgliem un detaļām. Ne visas šīs daļas ir redzamas, bet ir iespēja tās daļēji redzēt un pat novērtēt to tehnisko stāvokli.
 

Piemēram, amortizatora statne, kura sastāv no amortizatora, amortizatoru putekļu sarga un atsitēja, kā arī atsperes un augšēja balsta. Ja redzams, ka no amortizatora tek eļļa, putekļu sargi ir saplaisājuši, atspere salūzusi – tad šeit jau ir darbs mehāniķim dziļākai pārbaudei,” pauž eksperts.
 

Vizuālu apskaiti, mainot riepas, var veikt arī pusass šarnīru un stūres stieņu aizsarggumijām. “Plaisas un acīmredzami bojājumi, piemēram, caurumi, liecina par to, ka šīs daļas ir jāmaina,” skaidro E. Birzulis.
 

“Dziļāka pārbaude jau nepieciešama citām daļām, kuras vizuāli nevaram novērtēt vai ir bojātas – tās ir dažādas bukses, stabilizatora atsaites, balstiekārtas sviras, lodbalsti, stūres stieņi un pirksti. Balstiekārtā ir tik daudz un dažādu detaļu, kuru tehnisko  stāvokli var novērtēt tikai kvalificētā servisā, kā arī veikt to nomaiņu, ja tas nepieciešams”.
E. Birzulis noteikti iesaka informēt arī meistaru, ja gadījumā automašīnai ir parādījušies kādi papildus trokšņi, graboņa, klabēšana utt. – tas rada diskomfortu un nepieciešama
pārbaude.

 

Reklāma
Reklāma

Savirze un riteņu ģeometrija

Vēl kāda svarīga lieta, kuru būtu nepieciešams veikt pie riepu maiņas, ir savirzes jeb riteņu ģeometrijas pārbaude. “Dažkārt, ja vasaras sezonā ir gadījies iebraukt kādā bedrē, uzsist ar automašīnas riteni pa ietves apmali – pareizais riteņu ģeometriskais stāvoklis var vairs neatbilst tehniskajiem parametriem,” pauž E. Birzulis. Viņš norāda, ka tad noteikti ir nepieciešama iejaukšanās, lai novērstu problēmu, turklāt labiem automehāniķiem būtu pašsaprotami pievērst savirzei uzmanību, mainot riepas.

 

Apzīmējumi uz riepām

Šajā ziemas sezonā arī stāsies spēkā noteikumi, kas paredz - visi transportlīdzekļi būs jāaprīko ar ziemas riepām, kas marķētas ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa", atgādina Inter Cars Latvija vieglo riepu pārdošanas vadītājs Gundars Liekne. Viņš pauž, ka, visticamāk, šis apzīmējums uz ziemas riepām jau ir, taču būtu vēlams pārliecināties! Ziemas riepām kurām ir apzīmējums “kalns un sniegpārsliņa” vienmēr būs arī “M+S” (Mud and Snow - angļu val.) apzīmējums.

 

Riepu veids – izvēle pašu rokās

Īsumā ziemas riepas varētu iedalīt trīs veidos - Eiropas, Skandināvijas un radžu riepās, un sev piemērotākās jāizvēlas, atkarībā no braukšanas stila un apstākļiem.
 

Eiropas tipa riepas ir cietāka sastāva, domātas tiem autovadītājiem, kuri vairāk brauc pa asfaltētiem, galvenās nozīmes ceļiem. Tādus ceļus biežāk tīra. “Eiropas tipa riepas ir ar maksimālu saķeri uz slapja, sausa seguma vai slapjdraņķī, kā arī tās ir stabilākas lielākos ātrumos un ilgāk kalpo. Radžotām un mīkstā sastāva riepām piekāpjas uz sniegota vai apledojuša ceļa,” skaidro G. Liekne. 
 

Viņš skaidro, ka Skandināvijas jeb mīkstā sastāva riepām piemīt labas saķeres īpašības uz sniegota vai apledojuša ceļa. “Mīkstā sastāva riepas salīdzinājumā ar radžotām riepām ir klusākas. Uz slapja vai sausa ceļa seguma ātrāk nolietojas, nav stabilas lielā ātrumā, pie temperatūras virs 0 grādi ir garāks bremzēšanas ceļš,” stāsta Inter Cars Latvijas eksperts.
Ziemas riepas ar radzēm ir lieliskas saķeres īpašības uz sniegota vai apledojuša ceļa. Tās ir paredzētas autovadītājiem, kuri bieži saskaras ar grūti izbraucamiem, retāk tīrītiem ceļiem. Uz sausa vai slapja ceļa radžotām riepām atklājas sekojošas nepilnības: troksnis no radzēm, pie lielāka ātruma auto uz ceļa paliek nestabils. Latvijā ir aizliegts braukt ar radžotām riepām  no 1. maija līdz 30. septembrim.

Saistītie raksti