Kā noteikt, vai auto iepriekš ir nopietni bojāts?
Pēc auto datu uzņēmuma "carVertical" datiem, 56,68% no visiem Latvijas spēkratiem, kas šogad pārbaudīti platformā, ir cietuši avārijā. Ne visi bojājumi ietekmē automašīnas vadāmību un drošību, tādēļ uzņēmuma eksperti veica pētījumu, lai noskaidrotu, kāda ir iespējamība iegādāties nopietni bojātu transportlīdzekli.
Ne vienmēr ir vērts labot nopietni bojātu auto
Pētījumā atklāts, ka 0,6% Latvijas transportlīdzekļu, kas no 2020. līdz 2024.gadam pārbaudīti platformā, ir iekļuvuši nopietnā negadījumā. Par nopietnu avāriju, pēc kuras automašīna var tikt atzīta par norakstāmu, uzskata gadījumu, kur remontdarbu tāme pārsniedz vismaz pusi no spēkrata tirgus vērtības. Puse no ekonomiskās klases auto vērtības var sasniegt līdz pat 10 tūkstošiem eiro, savukārt luksusa klases spēkratam - pat vairākus desmitus tūkstošus.
95,1% Latvijas automašīnu, kas pārbaudītas "carVertical", konstatēti bojājumi līdz pat 20% apmērā no spēkrata tirgus vērtības. Lai arī iespējamība iegādāties nopietni bojātu automašīnu nav liela, šāda transportlīdzekļa pirkums var rosināt ievērojamas problēmas. Kad defekti kļūst acīmredzami, nereti šādu automašīnu nav vērts labot.
"Bieži pēc avārijas autobraucēji saņem apdrošināšanas atlīdzību, spēkratu salabo pēc iespējas lētāk un to uzreiz pārdod. Diemžēl jaunajam īpašniekam šāda mašīna var radīt ievērojamus finanšu zaudējumus. Tāpat jāņem vērā, ka pārvietošanās ar šādu auto ceļu satiksmē var nebūt droša," saka "carVertical" auto nozares eksperts Mats Buzelis (Matas Buzelis).
Kā atpazīt nopietni bojātu auto?
Pat ja spēkrats negadījumā ir nopietni bojāts, tas nenozīmē, ka to uzreiz būtu jānodod metāllūžņos. Autorizētā servisā kvalitatīvi un atbilstoši salabojot transportlīdzekli, ir iespējams to izmantot arī turpmāk. Taču katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi, lai noteiktu, vai bojāto spēkratu ir vērts labot.
Viena no acīmredzamām pazīmēm par iepriekš gūtiem bojājumiem ir nevienmērīgs riepu protektoru atlikums. Testa brauciena laikā ir ieteicams pārliecināties, ka auto spēj pārvietoties taisni, strauji "nepeldot" uz vienu vai otru pusi. Braukšanas brīdī ir vērts izslēgt mūziku un ieklausīties, vai no dzinēja vai piekares ir dzirdami neparasti trokšņi.
Lai pārbaudītu, vai auto iepriekš ir cietis avārijā, šoferiem ieteicams ieskatīties spēkrata pagātnē ar "carVertical" palīdzību. Vēstures atskaitē iespējams uzzināt, kādas daļas un detaļas ir bojātas, kā arī cik lielā mērā. Atskaite var kalpot arī kā labs rīks, lai vienotos par zemāku cenu, pārdevējam norādot uz iepriekš gūtajiem bojājumiem. Nereti automašīna pēc negadījuma var būt bijusi vairāku īpašnieku valdījumā, tādēļ ne visi pārdevēji pilnībā pārzina spēkrata vēsturi.
"Auto vēstures atskaite ļauj uzzināt, kuras transportlīdzekļa zonas ir bojātas, kā arī, cik liela varētu būt remonta tāme. Šo informāciju var sniegt autoservisam, lai mehāniķi varētu pārbaudīt konkrētās problēmzonas un tās salabot," skaidro M. Buzelis.
No ārzemēm ievesti auto ir riskantākie
Automašīnas, kas Latvijā ir ievestas no ārzemēm, ir ar augstāku riska pakāpi. Tās bieži tiek ievestas valstī pēc nopietnas avārijas, veicot lētu remontu un pārdodot kā spēkratu bez jebkādiem defektiem.
Vācija ir viena no Eiropas lielākajām lietotu auto eksportētājvalstīm. 71,7% Vācijas automašīnu, kurām ir fiksēti bojājumi, remonta tāme sasniedz līdz pat 20% no spēkrata tirgus vērtības. Zviedrijā - 83,5%, Itālijā - 79,5%, taču Spānijā - 85,6%. Automašīnas ar sīkiem, iepriekš gūtiem bojājumiem sastāda lielāko daļu no pieejamajiem spēkratiem. Taču šis skaitlis var atšķirties, ņemot vērā, ka negodīgi pārdevēji cenšas noklusēt avārijas esamību.