5 padomi, ko un kā bērniem mācīt par ģimenes budžetu

Mammamuntetiem.lv Bērnu universitāte sadarbībā ar A/S “Swedbank” izveidojuši jaunas bezmaksas nodarbības "Swedbank naudas studijas bērniem", kurās divi “Iespējamās misijas” skolotāji – Agnese Slišāne un Kristaps Auzāns – māca būtiskākās lietas par naudu un tās jēgpilnu tērēšanu. Aprīļa nodarbībās tika aplūkota tēma par ģimenes budžetu. Lūk, pieci padomi vecākiem, ko un kā bērniem mācīt par ģimenes budžetu.

 

Lai trenētu bērnus tālredzīgai budžeta izveidei, būtiski ir sākt ar spēju atšķirt īstermiņa un ilgtermiņa ieguldījumus

FOTO: Shutterstock.com

Lai trenētu bērnus tālredzīgai budžeta izveidei, būtiski ir sākt ar spēju atšķirt īstermiņa un ilgtermiņa ieguldījumus

Lai trenētu bērnus tālredzīgai budžeta izveidei, būtiski ir sākt ar spēju atšķirt īstermiņa un ilgtermiņa ieguldījumus. Svarīgi, ka bērni redz, ka katru mēnesi patērētā nauda saldumos pazūd līdz ar saldumu apēšanu, taču nauda, kas ir iekrāta konkrētai mantai, tehnoloģijai, paliek līdz ar iegūto pirkumu. Ja bērniem ļauj apzināties šīs atšķirības, viņi, iespējams, biežāk izvēlēsies krāt, lai iegūtu ko vērtīgāku un paliekošu, nekā ātri apēdamās konfektes.

Būtiski ir kādu mēnesi vai vismaz nedēļu, kopā ar bērniem pasekot līdzi ģimenes budžetam, lai viņi labāk orientētos, kādi ir vecāku ienākumi, kā arī naudas izlietojums. Ir labi, ja bērni saprot, ka vecāku naudas maks nav bezlimita un apzinās, ka daudz kas, piemēram, ūdens un elektrība, kas dažkārt aizmāršīgi tiek atstāta iedegta visās istabās, ir lieta, par ko maksā vecāki un tas nav par brīvu.

Bērniem ir jādod iespēja pašiem plānot savu budžetu. To var darīt dodot viņiem kabatas naudu, kas paredzēta ne tikai uz vienu dienu vai pasākumu, bet gan uz ilgāku laika periodu, iesākumā uz nedēļu, taču bērniem paaugoties pat vēl ilgāk. Pavisam efektīvi ir, ja laikā, kad bērnam paredzēta skolas ekskursija, vecāki jau laicīgi savai atvasei ierēķina ekskursijas naudu un piekodina, ka ar šo naudu jāpietiek arī šim pasākumam.

Gada griezumā ir vērtīgi, ja vecāki seko līdzi naudas līdzekļiem, ko piešķir bērnam un ik pa laikam lūdz atvasi pastāstīt, kam īsti šī nauda ir tērēta. Svarīgais šajā procesā ir saprast patēriņu mazsvarīgām lietām un salīdzināt ar alternatīvām, ko bērns būtu varējis iegādāties par šo naudiņu, piemēram, ja pusgada griezumā 100 eiro notērēti našķiem, tad ir vērts paprasīt bērnam, ko viņš iegādātos, ja viņam tūlīt iedotu 100 eiro. Šāds jautājums nostiprina apziņu par lietu vērtību un uzkrājumu veidošanas nepieciešamību.

Ne mazāk svarīgi ir turēt bērnu informētu par dažādu lietu cenām. Ja bērns vismaz aptuveni zinās gan piena, gan degvielas cenas, tad viņš varēs daudz labāk orientēties dažādās tēriņu kategorijās. Tāpat, jūsu atvase, kas ikdienā saskarsies ar dažādām cenām, būs daudz vairāk sagatavots skolas matemātikai. Naudas lietas trenē saskaitīšanu, atņemšanu, darbības ar decimālskaitļiem, kā arī loģisko domāšanu. 

Padomus vecākiem sagatavoja Bērnu universitātes "Swedbank naudas studijas bērniem" pasniedzēji - Agnese Slišāne un Kristaps Auzāns.

Reklāma
Reklāma