5 padomi, ko un kā bērniem mācīt par ģimenes budžetu
Mammamuntetiem.lv Bērnu universitāte sadarbībā ar A/S “Swedbank” izveidojuši jaunas bezmaksas nodarbības "Swedbank naudas studijas bērniem", kurās divi “Iespējamās misijas” skolotāji – Agnese Slišāne un Kristaps Auzāns – māca būtiskākās lietas par naudu un tās jēgpilnu tērēšanu. Aprīļa nodarbībās tika aplūkota tēma par ģimenes budžetu. Lūk, pieci padomi vecākiem, ko un kā bērniem mācīt par ģimenes budžetu.
Lai trenētu bērnus tālredzīgai budžeta izveidei, būtiski ir
sākt ar spēju atšķirt īstermiņa un ilgtermiņa ieguldījumus.
Svarīgi, ka bērni redz, ka katru mēnesi patērētā nauda saldumos
pazūd līdz ar saldumu apēšanu, taču nauda, kas ir iekrāta konkrētai
mantai, tehnoloģijai, paliek līdz ar iegūto pirkumu. Ja bērniem
ļauj apzināties šīs atšķirības, viņi, iespējams, biežāk izvēlēsies
krāt, lai iegūtu ko vērtīgāku un paliekošu, nekā ātri apēdamās
konfektes.
Būtiski ir kādu mēnesi vai vismaz nedēļu, kopā ar bērniem pasekot
līdzi ģimenes budžetam, lai viņi labāk orientētos, kādi ir vecāku
ienākumi, kā arī naudas izlietojums. Ir labi, ja bērni saprot, ka
vecāku naudas maks nav bezlimita un apzinās, ka daudz kas,
piemēram, ūdens un elektrība, kas dažkārt aizmāršīgi tiek atstāta
iedegta visās istabās, ir lieta, par ko maksā vecāki un tas nav par
brīvu.
Bērniem ir jādod iespēja pašiem plānot savu budžetu. To var darīt
dodot viņiem kabatas naudu, kas paredzēta ne tikai uz vienu dienu
vai pasākumu, bet gan uz ilgāku laika periodu, iesākumā uz nedēļu,
taču bērniem paaugoties pat vēl ilgāk. Pavisam efektīvi ir, ja
laikā, kad bērnam paredzēta skolas ekskursija, vecāki jau laicīgi
savai atvasei ierēķina ekskursijas naudu un piekodina, ka ar šo
naudu jāpietiek arī šim pasākumam.
Gada griezumā ir vērtīgi, ja vecāki seko līdzi naudas līdzekļiem,
ko piešķir bērnam un ik pa laikam lūdz atvasi pastāstīt, kam īsti
šī nauda ir tērēta. Svarīgais šajā procesā ir saprast patēriņu
mazsvarīgām lietām un salīdzināt ar alternatīvām, ko bērns būtu
varējis iegādāties par šo naudiņu, piemēram, ja pusgada griezumā
100 eiro notērēti našķiem, tad ir vērts paprasīt bērnam, ko viņš
iegādātos, ja viņam tūlīt iedotu 100 eiro. Šāds jautājums
nostiprina apziņu par lietu vērtību un uzkrājumu veidošanas
nepieciešamību.
Ne mazāk svarīgi ir turēt bērnu informētu par dažādu lietu cenām.
Ja bērns vismaz aptuveni zinās gan piena, gan degvielas cenas, tad
viņš varēs daudz labāk orientēties dažādās tēriņu kategorijās.
Tāpat, jūsu atvase, kas ikdienā saskarsies ar dažādām cenām, būs
daudz vairāk sagatavots skolas matemātikai. Naudas lietas trenē
saskaitīšanu, atņemšanu, darbības ar decimālskaitļiem, kā arī
loģisko domāšanu.
Padomus vecākiem sagatavoja Bērnu universitātes "Swedbank naudas
studijas bērniem" pasniedzēji - Agnese Slišāne un Kristaps
Auzāns.