5 gudrības, kā svētku laikā neiekrist lielveikalu lamatās
Tu atnāc uz tirdzniecības centru ciešā apņēmībā, ka pirksi tikai lietas, kas iepriekš ierakstītas tavā iepirkumu sarakstā. Un ietaupīsi naudu. Taču izej no lielveikala, stiepjot rokās trīs smagus iepirkumu maisus – un arī svētku budžets ir pilnīgi pārtērēts. Kāpēc tā? Nekrīti izmisumā – tu neesi vāja rakstura cilvēks. Vienkārši tirdzniecības centru mārketingā strādā īsti sava aroda profesionāļi, un viņi ir labi izdarījuši savu darbu – piespieduši tevi piekraut šos maisus un samaksāt par tiem. Lūk, 5 vienkāršas gudrības, kuras noderēs, lai varbūt censtos nākamreiz būt apdomīgākiem un neiekrist uz tirgotāju viltībām.
1. Mirdzošā pasaule visapkārt
Ieejot svētku laikā pat mazākajā tirdzniecības centrā, tu nokļūsti
gluži kā brīnumu karaļvalstī. Viss vizuļo zeltā un sudrabā,
stiepjas sarkanas un zaļas virtenes, acis žilbina mirdzoši balts
mākslīgais sniegs. Šī vizuālā pārbagātība tā vien mudina atvērt
maciņu, jo pat niecīgākie spīgulīši šķiet greznības simboli. Un
spozmes ņirboņa neļauj atslābt, lai apdomātu, vai tev to patiešām
vajag.
2. Visiem nepietiks!
Meklējot dāvanas, smadzenes aktīvi izdala neiromediatoru dopamīnu,
kas bremzē racionālo domāšanu un spēju pretoties impulsam
iepirkties. Tirgotāji, protams, zina šo patiesību un pārvērš
iepirkšanās maratonu par sacensībām: dzirdi, atlaižu laiks tūlīt
beigsies, vēl tikai dažas stundiņas (slavenais sauklis „tikai
šodien!” darbojas), tu vari nepaspēt nopirkt šo vai citu preci par
vislabākajām cenām. Lielai daļai pircēju šīs bailes liek gluži vai
zaudēt prātu. Šo smadzeņu īpatnību izmanto arī interneta veikali,
piemēram, tā sauktās „melnās piektdienas” laikā ieslēdzot
pulksteni, kas skaita līdz atlaižu laika beigām palikušās
minūtes.
3. Mūzika mūs nopērk
Ziemassvētku dziesmas mūs sāk vajāt jau autostāvvietā, bet
tirdzniecības centra iekšpusē smaržo pēc šokolādes un svaigi ceptām
maizītēm. Pārdošanas speciālisti ir pārliecināti, ka tas ir
labākais veids pircēju pievilināšanai. Un viņi nekļūdās –
nostalģiju uzdzenoša mūzika un aromāti iedarbojas uz zemapziņu,
uzburot idealizētus bērnības un jaunības tēlus.
2005. gadā veiktā pētījumā, kas publicēts biznesa laikrakstos, ir apstiprināts - pircēji labprātāk apmeklē tos tirdzniecības centrus, kur virmo ar Ziemassvētkiem saistības smaržas un skan attiecīga mūzika. Turklāt skaņu kakofonija patiešām bremzē kritisko domāšanu.
4. Te ir ēdiens
Izsalcis pircējs ir slikts pircējs. Labs šāds pircējs ir tikai
pārtikas nodaļā, no kuras pa taisno steidz uz mājām – lai pagaršotu
to visu, ko ir sakrāvis ratos un pēc tam iepirkumu maisos. Tieši
tāpēc svētku laikā ap tirdzniecības centriem vai to tuvumā uzrodas
dažādi kioskiņi un veikaliņi, kuros tirgo Ziemassvētku cepumus,
beļģu vafeles, šokolādi, pīrādziņus – vai arī tiek piedāvāts
pagaršot un pašiem iemācīties kaut ko pagatavot.
Šādā veidā tiek mērķēts uz pircēju vājo vietu – vēlmi pēc
iespaidiem. Ir ļoti liela ticamība, ka, pagaršojot vafeli, tu
gribēsi to paņemt līdzi uz mājām un, kad būsi mazliet
iestiprinājies, dosies šopingā. Un nopirksi vēl kaut ko.
5. Mazuļu dienas
Visi zina, ka laimīgi bērni nozīmē laimīgus vecākus. Un vecāki,
kuru bērniem tirdzniecības centrā būs ko darīt, pavadīs sev
atvēlētos mierīgos mirkļus tajā pašā lielveikalā – un, protams, ne
jau meditējot. Tieši tāpēc tiek atvērtas dažādas darbnīciņas, kursē
vilcieniņi, ciemojas Ziemassvētku vecītis vai tiek piedāvāti tikai
bērniem domāti gardumi, pie kuriem var tik, noskaitot dzejolīti.
Došanās uz lielveikalu kļūst nevis par iepirkšanos, bet par visas
ģimenes izklaidi. Turklāt ASV veiktā pētījumā noskaidrots – vecāki,
kuru bērni tirdzniecības centrā ir nodarbināti ar ko interesantu,
iztērē par 30 procentiem vairāk, nekā ir plānojuši.
Avots: www.kasjauns.lv