Ko par jauno algu spēj nopirkt skolotāja? Pedagoģe Dace atļauj ielūkoties savā maciņā
Kā zināms, daļu skolotāju ir nepatīkami pārsteidzis jaunais Izglītības un zinātnes ministrijas algu modelis – lai gan mērķis ieviest vienlīdzīgāku skolotāju atalgojumu valstī ir sasniegts, daļai šīs pārmaiņas beigušās ar līdz pat 400 eiro ikmēneša ienākumu samazinājumu. Lai pārskatāmāk demonstrētu apstākļus, kādos reformas dēļ nonākuši atsevišķu reģionu skolotāji, Kasjauns.lv sazinājās kādas Sēlijas vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotāju Daci.
„Lai man vieglāk būtu parādīt savus tēriņus, izvēlējos 2016. gada
oktobra mēnesi, kad jātērē pirmā saņemtā (septembra) alga pēc algu
reformas. Par darbu septembrī man tika ieskaitīti 661,25 eiro.
Tāpat kā lielākajai daļai manu kolēģu, arī mana alga ir
samazinājusies,” atklāj Dace. Vēl pagājušajā mācību gadā viņai bija
viena no lielākajām algām – pedagoģe mācīja vienu papildus paralēlo
klasi un skolā pasniedz divus mācību priekšmetus, latviešu valodu
un literatūru. Vienai klasei nedēļā kopā ir 5 līdz 7 stundas.
Ģimeni uztur kopā ar vīru
Dace ģimenē gan nav vienīgā naudas pelnītāja – strādā arī viņas
vīrs un lielos maksājumus abi sadala. „Vīra maksājumi par to, ko
ģimene lieto kopā, ietver degvielu automašīnai, diviem traktoriem,
mauriņa traktoram, motorzāģim, trimmerim kā arī ceļam uz darbu un
mājās (32 km),” apstāsta Dace. Saimei ir arī savs zemes gabals, kas
ir jāuzar, jānokultivē, jāsadzen vagas, jāizvago vairākkārt un
jāapar. Papildus tam, uzturot īpašumu, jāappļauj arī ceļa malas,
jāizpļauj izretinātais mežs, izcirstie grāvji.
Noteiktā laikā saimniekam arī jācērt malka nākamajām sezonām. Resursi nepieciešami arī mājas apkārtnē esošās zāles pļaušanai (aptuveni 1 hektārs), kas šogad esot darīts 16 reizes. Ziemā jāizmanto traktori, lai tīrītu sniegu un vestu malku, turklāt ģimenes rīcībā esošie transportlīdzekļi, tostarp arī vieglā automašīna, ir jāremontē, lai varētu veikt tehnisko apskati.
Lai arī Dace ir literatūras skolotāja, naudas arvien jaunām grāmatām neatliek, jo tās ir gana dārgas.
Papildus tēriņus ik mēnesi veido arī tādas izmaksas kā kabeļtelevīzija, mobilie sakari un elektrība, par kuru mēnesī ģimene maksā aptuveni 60 eiro. „Dzīvojam pieci cilvēki trijās paaudzēs divstāvu lauku mājā. Jaunākais dēls dzīvo patstāvīgi un par visu maksā pats. Brokastis un vakariņas gan paēdam kopā un viņš izmanto arī elektrību, par ko nemaksā. Vīra vecākiem ir savi tēriņi, nauda lielākoties aiziet ārstu konsultācijām, zāļu, veselības un mājas apdrošināšanas nopirkšanai, preses pasūtīšanai, maksai par telefoniem un pārtikai. No pensijām tikpat kā nesanāk iekrāt. Visi ēdam kopā,” par savu iedzīvi stāsta Dace.
Skolotāja atklāti runā par tēriņiem
Lai arī lielās izmaksas Dace sedz kopā ar vīru, aplūkojot viņas
pašas tēriņus, kļūst skaidrs, ka pēdējās mēneša dienas pedagoģe ir
spiesta dzīvot pamatīgā taupīguma režīmā. Par izmaksām, kuras sedz
pati, Dace piekrita izstāstīt arī pavisam konkrēti:
Līdz algai 7 dienas, makā ap 26 eiro
„Šodien ir 24.oktobris. Līdz algai ir jāgaida 8 dienas. Man no
saņemtās algas ir palikuši aptuveni 26 eiro. Nespēju uzrakstīt to
summu un aprēķināt to darbu, kas ir ieguldīts, lai sagatavotu malku
(vīram un viņa vecākiem ir savs mežs), uzturētu dārzu un siltumnīcu
tā, lai pagrabā ir viss – dārzeņi, āboli, konservi, ievārījumi,
kompoti un sulas,” skaidro Dace.
Viņa arī norāda, ka lauku skolotājai bieži vien ir neiespējami sevi garīgi uzlādēt un izglītot, jo mēnesim atvēlētās naudiņas šādām lietām gluži vienkārši nepietiek: „Līdz Rīgai, kur ir tuvākie teātri, man ir 100km. Cenšos viena pati doties uz teātri divas līdz trīs reizes sezonā un ar ģimeni – obligāti divas reizes. Arī muzeji un izstādes galvenokārt ir Rīgā."
Tuvākajās vietās Aizkrauklē un Jēkabpilī reti kad ir teātru viesizrādes vai labi koncerti.” Par septembra algu Dace vēl nesen, 11.oktobrī paguva aizvest ģimeni uz Jaunā Rīgas teātra izrādi „Divpadsmit krēsli”. Biļetes trīs cilvēkiem viņai izmaksājušas 57,00 eiro. Lai arī Dace ir literatūras skolotāja, naudas arvien jaunām grāmatām neatliek, jo tās ir gana dārgas.
Darba slodze būtiski ietekmē algu
Tikmēr, reaģējot uz skolotāju un daļas sabiedrības sašutumu, IZM
nākusi klajā ar skaidrojumiem saistībā ar reformas ietvaros
notikušajām reālajām izmaiņām pedagogu algās. IZM publicētā
materiālā uzsver – pedagogu darba samaksas modelis apliecina algu
pieaugumu lielākajai Latvijas pedagogu daļai un perspektīvu iespēju
visu skolotāju atalgojumam ievērojami pārsniegt 1000 eiro pēc
nodokļu nomaksas. Tā šodien, pagājušajā piektdienā 21.oktobrī,
iepazīstinot ar datiem par pirmajām skolotāju algām kopš reformas
ieviešanas, pauda izglītības un zinātnes ministrs Kārlis
Šadurskis.
Apkopotā informācija liecinot par vidējās algas likmes pieaugumu 106 pašvaldībās un 543 Latvijas vispārizglītojošajās skolās. 79 pašvaldībās vidējā algas likme ir pieaugusi no 40 līdz 160 eiro par likmi. 70 Latvijas pašvaldībās vidējā algas likme ir no 700 līdz 902 eiro.
Pašvaldībām jāpieņem atbildīgi lēmumi
Dati liecinot, ka lielākā daļa Latvijas pedagogu strādā nepilnu
slodzi, kas ir viens no reālā atalgojuma ietekmes būtiskākajiem
faktoriem. Reformas mērķis ir virzīties uz to, lai skolotājs varētu
strādāt pilnu slodzi pie viena darba devēja un nopelnīt atalgojumu,
kas pārsniedz 1000 eiro pēc nodokļu nomaksas. IZM pauž, ka tas ir
reāli iespējams, ja atbildīgus lēmumus pieņem ne tikai valsts, bet
arī skolu dibinātāji.
Ministrs uzsver, ka valsts ir nodrošinājusi papildu finansējumu pedagogu darba samaksas palielināšanai, taču tikai no katras pašvaldības lēmumiem ir atkarīgs, kādu algu saņem skolotājs. „Ir pienācis laiks skaidri runāt par valsts un pašvaldību atbildību,” saka Šadurskis.
Reforma tagadējā formā ir tikai sākums
Valsts nodrošina finansējumu pedagogu darba samaksai, šajā mācību
gadā paredzot būtisku finansējuma pieaugumu, kas 2017. gadā
pārsniegs 45 miljonus eiro. Finansējums ir aprēķināts tā, lai katra
pašvaldība pilnā apmērā varētu nodrošināt mācību programmas
īstenošanu. Pašvaldība kā skolu dibinātājs ir faktiskais pedagogu
darba devējs, kuras pienākums ir nodrošināt, lai pedagogi saņemtu
tādu algu, kā to noteikusi valsts. Apkopotie dati skaidri parāda,
kā skolēnu skaits, klašu piepildījums un skolu tīkls ir ietekmējis
un arī turpinās ietekmēt pedagogu atalgojumu. Tomēr tikai
pašvaldību kā skolu dibinātāju un pedagogu darba devēja rokās ir
ietekmēt šos procesus izaugsmes un attīstības virzienā.
Ministrs uzsver, ka reforma ir tikai tās ieviešanas sākumā un pauž pārliecību, ka kopīga valsts un sociālo partneru izpratne par veicamajiem darbiem, bez to atlikšanas, ir turpmākās attīstības pamats, kur fokusā ir skolēns un izglītības kvalitāte.
Avots: www.kasjauns.lv