Padomi, kā droši iepirkties internetā, lai Ziemassvētku dāvanu vietā nav sarūgtinājums
Lai arī šogad Ziemassvētkus un Jauno gadu sagaidīsim citādi nekā ierasts, vēlme vienam otru iepriecināt nav zudusi. Taču, ņemot vērā dažādus pulcēšanās ierobežojumus un riskus veselībai, iedzīvotāji arvien biežāk izvēlas veikt pirkumus internetveikalos.
Diemžēl šajā laikā aktīvi darbojas arī krāpnieki, tāpēc, iepērkoties internetā, Swedbank eksperti iesaka ievērot dažus pamatnosacījumus.
10 padomi drošiem pirkumiem internetā
Neievadiet savas kartes datus nezināmā lapā, pirms tam
nepārbaudot pamatinformāciju par preces pārdevēju.
Izpētiet atsauksmes par veikalu internetā – ja kādam bijusi
negatīva pieredze, iepērkoties šajā veikalā, ņemiet to vērā, pirms
veiciet darījumu. Ievadiet, piemēram, Google meklētājā jautājumus
par kvalitāti, par piegādes ātrumu un par preces atgriešanu. Ja
pamaniet vairākas sliktas atsauksmes, apdomājiet pirkumu
divreiz.
Izvērtējiet, vai piedāvājums ir uzticams! Vajadzētu uzmanīties, ja atrodat neticami labus piedāvājumus. Parasti tā ir slikta zīme, ja kāda zīmola preces tiek piedāvātas par vairākkārt zemāku cenu nekā to ierastā. Iepērkoties tajos, jūs riskējat iegūt viltotas preces vai arī vienkārši ieskaitīt naudu krāpnieku kontā. Nereti šādi piedāvājumi parādās kā reklāma sociālajos tīklos, piemēram, Facebook vai Instagram. Saglabājiet kritisku pieeju un izpētiet ne tikai internetveikalu, jo krāpniecības nolūkos radītie ātri vien izgaist, bet arī to Facebook lapas saturu un atsauksmes.
Noskaidrojiet vai preces pārdevējs ir privāta vai juridiska persona. Lai to izdarītu, pārbaudiet uz kādu bankas kontu ir jāpārskaita nauda par preci vai pakalpojumu (maksājuma saņēmējs ir norādīts fiziska persona vai uzņēmums) un vai uzņēmums ir reģistrēts Uzņēmumu reģistrā. Ja pārdevējs ir privātpersona, uz preci vai pakalpojumu neattiecas tiesiskā aizsardzība un patērētāja tiesības. Turklāt, pērkot preci no privātpersonas, jūs nevarat vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, ja rodas problēmas.
Katra uzticama e-veikala tīmekļvietnē ir jābūt
visaptverošai informācijai par tirgotāju. Vietnē ir jābūt
norādītam uzņēmuma nosaukumam, atrašanās vietai, e-pasta adresei un
tālruņa numuram, pa kuru var sazināties problēmu gadījumā.
Pārliecinieties, ka tiek nodrošināta preces atgriešanas
iespēja. Interneta veikala vietnē ir jābūt skaidri
aprakstītam pirkuma procesam: kādi ir pircēja un pārdevēja
pienākumi un atbildība, pārdošanas un apmaksas nosacījumi, piegādes
laiks, piegādes iespējas. Jābūt arī preces atgriešanas
nosacījumiem. Pamatinformāciju par Latvijas e-tirgotājiem var
pārbaudīt Patērētāju tiesību aizsardzības centra tīmekļa
vietnē.
Pirms norēķinieties par pirkumiem, pārliecinieties vai pārdevējs izmanto starptautisko karšu drošo pirkumu sistēmu “Verified by VISA” un “MasterCard SecureCode”, kas apliecina drošus karšu darījumus. Nekādā gadījumā nesūtiet savus kartes datus pārdevējam e-pastā!
Lai iepirkšanās būtu vēl drošāka, pirms norēķināšanās
e-veikalā, pārliecinieties vai esat apstiprinājis drošus
pirkumus internetā un vai karšu limiti atbilst jūsu vajadzībām.
Tāpat ieteicams izveidot papildu kontu un karti tieši pirkumiem
internetā un turēt tajā tikai tik daudz naudas, cik nepieciešams
plānoto pirkumu veikšanai.
Neļaujiet izkrāpt savus datus! Ja pārdevējs aicina norādīt ne tikai kartes numuru, kartes derīguma termiņu un CVV drošības kodu, uzmanieties! Neievadiet personas kodu, PIN kodu un citu personīgu informāciju, kas citos gadījumos nebūtu vajadzīga pirkuma veikšanai. Tas nozīmē, ka mēģina izkrāpt jūsu līdzekļus.
• Atcerieties, ka, veicot pirkumu internetā, jums ir
tiesības no tā atteikties 14 dienu laikā, tomēr neaizmirstiet arī
izlasīt pirkuma veikšanas un piegādes noteikumus, pirms veicat
norēķinu par preci.
• Vērts zināt! Ja darījums neizdodas vai tirgotājs nevēlas ievērot darījuma laikā saskaņotos noteikumus, varat apstrīdēt darījumu, sazinoties ar savu banku.
Ja pamanāt kādas aizdomīgas darbības, noteikti pēc iespējas ātrāk sazinieties ar savu banku!