7 soļu stratēģija, kā rīkoties, ja rēķinus samaksāt kļūst pārāk grūti
“Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka noteikti nevajadzētu taupīt uz pārtiku, ja cilvēks ļoti apzināti ir sācis veselīgi ēst, piemēram, lietot veselīgu un bioloģisku pārtiku. Domāju, ka tas pilnīgi noteikti ir jāturpina darīt.
Turpināt veselīgi ēst un kustēties
Principā domāju: ja veselīgais dzīvesveids kaut kādā jomā ir uzsākts, ja tas prasa papildus izdevumus un ja tur nav iespējams neko mainīt, es teiktu, ka tas būtu virziens, kurā nevajadzētu ekonomēt un taupīt. Tajā vajadzētu turpināt iet. Man liekas, ka veselība tomēr ir pāri visam.”
Arī tad, ja cilvēks līdz šim iegādājās sporta kluba abonementu un regulāra gāja vingrot, to vajadzētu turpināt darīt arī šoziem vai meklēt alternatīvos risinājumus, tomēr neapstāties šajā sadaļā pie izdevumu ietaupījuma.
“Aktīvs dzīvesveids jāpiekopj.
Ja budžets neļauj turpināt iet uz zāli, noteikti var vingrot mājās – internetā ir ļoti daudz video ar bezmaksas treniņiem.
Arī iet kājām kādu ceļa gabalu no darba varētu būt labs treniņš. Un arī taupīšana transporta izdevumiem.”
Kādu stratēģiju piekopt šoziem, ja rēķinus samaksāt kļūst par grūtu?
1.Izmantot izlīdzinātos maksājumus
Runājot par dažādiem rēķiniem, kuriem pēdējā laikā ir tendence pieaugt, Kalniņa teica: “Droši vien ir jāskatās, kas ir pakalpojumu piedāvātājs. Zinu, ka ir iespēja pakalpojuma rēķinus izlīdzināt.
Ja, piemēram, ziemas sezonā rēķins par siltumu būs liels, tad tas samazināsies, kad apkuri atslēgs. Iespējams, var sarunāt ar namu pārvaldnieku un maksāt izlīdzināto maksājumu, nosedzot “ziemas” izdevumu daļu arī vasarā.
2. Neizlikties, ka rēķinu nav!
Es noteikti ieteiktu neizlikties, ka tā rēķina nav! Vajadzētu izrādīt savu labo gribu, ka rēķinu maksā. Ja to nevar apmaksāt visu, var mēģināt sarunāt maksāt daļu un tad atmaksāt parādu pavasarī un vasarā.
3. Veidot parādus tikai ar vienu piegādātāju
Mana rekomendācija būtu: ja tiešām sanāk parādu taisīt, tad labāk to veidot tikai vienam piegādātājam, nevis viena daļa parādu ir par apkuri, otra daļa ir par elektrību, bet trešā daļa - par gāzi.
Drīzāk nomaksāt rēķinus, piemēram, par gāzi un elektrību, bet daļēji samaksāt un atstāt parādu apsaimniekotājam. Tā lai pēc tam ir jāstrādā un jānomaksā tikai viens parāds.”
4. Sazināties ar pakalpojuma piegādātāju
Tāpat ir ieteikums komunicēt ar to piegādātāju, kura rēķinus ir grūtības nomaksāt un veidojas parādi. Saziņa ar pakalpojumu sniedzēju vajadzīga arī tāpēc, ka uzņēmumu debitoru process var būt automātisks. Tas var nozīmēt, ka pēc noteiktām dienām par vienalga kādu nesamaksātu summu uzņēmums savus parādniekus nodod parādu piedziņas kompānijām.
“Ja ir tāda situācija, visticamāk, ir jāiet runāt jau pirms tam. Jau laicīgi pirms tam ir jābrīdina, lai nesanāk tā, ka izveidojas parāds, bet pakalpojumu sniedzējam, iespējams, ir automātiskie procesi, kā piedzen nesamaksātās summas.”
5. Darīt to laicīgi
Līdz ar to iedzīvotājiem būtu labi informēt savus pakalpojumu sniedzējus par finansiālām grūtībām.
“Obligāti runājam laicīgi un pirms tam! Nevis tad, kad problēma jau ir sākusies, bet tad, kad zinām, ka nevarēsim atļauties kaut ko samaksāt.” Tad būtu laikus jāsazinās ar pakalpojuma piegādātāju un jāpiedāvā savi priekšlikumi.
6. Lūgt bankas labvēlību
Līdzīgi jārīkojas ar kredītsaistībām bankās. “Absolūti svarīgākais ir: ja gadījumā klients jūt, ka nevarēs samaksāt kredītmaksājumus, viņam ir jāvēršas savā bankā, un banka noteikti piedāvās risinājumu.
Tas var izpausties kā kredīta brīvdienas, kad var maksāt tikai aktuālo procentu maksājumu un pamatsummu atlikt uz kādu noteiktu periodu.
Bet pilnīgi noteikti tas ir jādara laicīgi, lai to paspēj izdarīt!
Es domāju, ka šī ir situācija, kad jebkura banka nāks pretī un palīdzēs saviem klientiem tikt ārā no šīm grūtībām.
Gribēju piebilst, ka šajā gadījumā slogs uz izdevumiem ir ne tikai tas, ka palielinās izdevumi un ir inflācija, bet arī tas, ka pieaug kredītu procentu likmes. Atkarībā no kredīta atlikuma summas maksājums pa virsu var būt ievērojams.”
7. Neizvairīties no sarunām ar banku
Katrā gadījumā: ja cilvēkam ir finansiālas grūtības, nevajadzētu klusēt par tām saziņā ar banku un maksāt, piemēram, tikai 100 eiro noteikto 200 eiro vietā. “Komunikācija ir vissvarīgākais šajā gadījumā!” Ir bankas, kurā kredīta brīvdienas var pieteikt un saņemt arī attālināti internetbankā, pat nedodoties klātienē uz filiāli.
“Svarīgākais ir negaidīt, kad banka jūs meklē, bet padot ziņu laicīgi pašiem.” Savukārt, ja bankas pārstāvji jau zvana, tad ir svarīgi viņiem atbildēt, nevis nelikties ne zinis par telefona zvaniem un izvairīties no sarunām ar bankas pārstāvjiem,” speciāliste ieteica.