Vai pusaudzim pirkt motorolleru?
Daudzviet sabiedriskā transpotra iespējas nav pārāk labas, lai skolēns ērti varētu izbraukāt uz skolu un mājām. Tāpat ne visās ģimenēs ir personīgais auto. Tāpēc jāmeklē alternatīvas!
„Gribējām savai 15 gadus vecajai meitai pirkt motorolleru, jo
tiem tiesības varot dabūt no 14 gadiem. Tā kā meitai līdz skolai ir
vairāki kilometri, mums šķita, ka tas varētu būt piemērotākais
pārvietošanās līdzeklis, taču nupat mani kāds šoferītis sabiedēja —
motorolleri ir pilsētas transporta līdzekļi, bet meitai pāris km
līdz pilsētai sanāktu braukt pa lielo šoseju, un šitādus
motorollerus lielās kravas mašīnas varot ienest grāvī. Vai ir jēga
pusaudzim pirkt motorolleru?”
Atbild Drošas Braukšanas skolas apmācību direktors Andris
Pļavenieks:
Mopēda vai motorollera motora tilpums nedrīkst pārsniegt 50cm3
(kubus), maksimālā jauda 4kw, maksimālais ātrums 45km/h. Vēl vajag
AM (mopēda) kategorijas tiesības. No 2014. gada 1. aprīļa ir
jākārto gan pratiskā, gan teorētiskā daļa.
Topošajiem mopēdistiem (motorolleristiem) papildus datortestam ar
20 jautājumiem par ceļu satiksmes drošības noteikumiem vēl pārbauda
zināšanas par mopēda motora uzbūvi, riepām, dzeses sistēmu, eļļu,
bremzēm, apgaismes ierīcēm, kontroles mēraparātu paneli un citām
mopēda detaļām. Šī atbilde tiek vērtēta eksāmena beigās, nosakot
kopējo vadītāja kompetences līmeni.
Tiesības var iegūt no 14 gadu vecuma. No 12 gadiem
var iegūt braukšanas atļauju, lai varētu mācīties vadīt AM
kategoriju. Nepieciešama arī medicīniskā pārbaude.
Izvēloties motorolleri uzmanība jāpievērš ne tikai tehniskiem parametriem, bet arī savam augumam, jo motorolleri ir ļoti individuāls transporta līdzeklis, un katram to ir jāizvēlas vairāk sev piemērotu. Mopēds un motorolleris Ceļu satiksmes likumā raksturots kā mazākais no mazākajiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem: tā motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nav lielāks par 45 kilometriem stundā.
Par pašu braukšanu jāņem vērā
• ka motorolleram ir jāturas pēc iespējas tuvāk
labajai malai, kas ne vienmēr ir tā labākā ceļa seguma vieta (tātad
jāmanevrē);
• ka braukšanas ātrums uz šosejas diezgan būtiski
atšķiras no automašīnu plūsmas (manevru gadījumā ātruma
starpība);
• ka, neesot liels pēc gabarītiem, motorollers ir
grūtāk pamanāms;
• ka smagās automašīnas (pat nelieli busiņi) ar
ap sevi radīto vēja plūmju, virpuli var būtiski ietekmēm braukšanas
stabilitāti utt. Jā, varam uzskatīt, ka motorollers ir vairāk
piemērots pilsētas satiksmei, taču, ievērojot CSN prasības un
pieliekot klāt savas pūles, braukšanu var padarīt pietiekoši drošu,
t.i., izdarīt visu no sevis atkarīgo, lai braukšanas laikā braucējs
būtu pamanāms un prognozējams.
Ko tas nozīmē?
• Obligāti jāvelk ķivere.
• Jāvelk košā/atstarojošā veste (visu laiku).
• Spoguļi.
• Vienmēr degošas lampiņas visos lukturos, arī
virzienu rādītājos.
• Visur vienāda CSN un zīmju pielietošana un
ievērošana.
• Braukšanas prasmju sākotnējā apgūšana un
pastāvīga uzlabošana/pilnveidošana.
• Vērtēt situācijas uz ceļa ne tikai no CSN
viedokļa, bet arī savas drošības viedokļa, jo dažreiz (bieži) ir
jālabo citu vadītāju kļūdas un neuzmanība, noteikumu pārkāpumi.
• Vienmēr jāatceras, ka motorollerists ir mazāk
aizsargāts satiksmes dalībnieks, un katra kļūda var beigties ar
kritienu, un katrs kritiens var beigties ar…
Ja to visu saliek kopā, atceras un ievēro, tad motorollers ir
absolūti normāls transporta līdzeklis cilvēkam, kurš uzkāpjot uz tā
„neatslēdz” galvu.”