Dzīve laukos vai pilsētā. Vai rīdzinieki vispār ir cilvēki?
Rīdzinieki vispār nav nekādi cilvēki! Šī Mirtas tantes replika Jāņa Streiča filmā Limuzīns Jāņu nakts krāsā vienmēr likusi aizdomāties par atšķirībām starp lauciniekiem un pilsētniekiem. Bet varbūt mūsdienās atšķirību nemaz vairs nav? Varbūt tie visi ir tikai stereotipi un aplami pieņēmumi, kas nākuši līdzi laikam?
Ja atsauc atmiņā apstākļus, kādos Mirtas tante izteica tik
kategorisku spriedumu par rīdziniekiem, ir skaidrs, ka visam pamatā
ir cilvēciska reakcija uz aizvainojumu par to, ka Dagnijas un Ērika
dēls Uģis izmēž klēti. Jauneklis paziņo, ka turpmāk gulēs klētī, jo
istabā mieru neliek uzmācīgās mušas, uz ko Mirtas tante vaicā:
“Kura māja tad bez mušām?” un saņem nepārprotamu un skaidru
atbildi: “Pie mums Rīgā nav nevienas mušas!” Tai seko Mirtas tantes
rīdziniekus noniecinošais secinājums. Šo epizodi var uztvert kā
paaudžu, proti, izlutināta puišeļa un senilas večiņas, konfliktu,
kā atšķirīgas pasaules uztveres un dažādo vērtību strīdu, bet var
uz to paraudzīties kā uz pilsētas un lauku iedzīvotāju
domstarpībām.
Visi uz pilsētu!
Laikam būs grūti apstrīdēt acīm redzamo – visā pasaulē kopš
rūpnieciskās revolūcijas sākuma plaisa starp pilsētniekiem un
lauciniekiem ir tikai mazinājusies. Kopš 18. gadsimta beigām, kad
cilvēce sāka atteikties no agrārās un uz amatniecību balstītās
saimniekošanas un pievērsās industriālajai ekonomikai, cilvēka
dzīve arvien vairāk kļuva atkarīga no atklājumiem un
tehnoloģiskajiem sasniegumiem, kas spieda mainīt ne vien
dzīvesveidu, bet arī dzīvesvietu.
Mūsdienās laukos dzīvo gan tie, kas tur mitinās no paaudzes paaudzē, gan tie, kas ir atguvuši savas saimniecības, kas ir bijuši pietiekami apsviedīgi, spējuši paplašināties un izsisties un ir izveidojuši lielas saimniecības.
Mūsdienās socioloģisko pētījumu rezultāti runā paši par sevi. Globālā urbanizācija savu ir paveikusi, un pilsētnieku skaits turpina pieaugt. 20. gadsimta sākumā pilsētās dzīvoja tikai 13 procenti Zemes iedzīvotāju, bet 21. gadsimta sākumā par pilsētniekiem sevi dēvēja jau 46 procenti cilvēku. Sociologu prognozes ir nedaudz biedējošas – ja urbanizācija turpinās savu uzvaras gājienu līdzšinējā tempā, 2050. gadā pilsētās dzīvos 70 procenti planētas iedzīvotāju.
Latvija pasaules kartē nav izņēmums, un arī mūsu valstī lauku
iedzīvotāju skaits samazinās. Tas ir neapstrīdami, un par to
liecina arī Eiropas Sociālā fonda pētījums Savs kaktiņš, savs
stūrītis zemes – Latvijas lauku iedzīvotāju attīstības stratēģijas
un kultūrvides pārmaiņas. Latvijas Universitātes paspārnē no 2010.
līdz 2013. gadam desmit zinātnieku grupa literatūrzinātnieces Aijas
Priedītes vadībā pētīja Latvijas laukus un secināja, ka arī mūsu
valstī tālāk no lielpilsētām paveras drūma aina – infrastruktūra
nav labvēlīga dzīvošanai. “Ja tā turpināsies, laukos paliks tikai
entuziasti vai tie, kuri vairs nejaudā pārcelties citur,” secina
Aija Priedīte, ar jaušamu nolemtības devu piebilstot, ka patērētāju
sabiedrība un lauki laikam tomēr nav savienojami.
“Domāju, ka mūsdienās lauku ļaudīm televīzijas un žurnālu iespaidā
ir radies maldīgs priekšstats par pilsētu kā debesu valstību,
leiputriju. Valodnieks, kurš pētīja izloksnes un intervēja
cilvēkus, bieži dzirdēja jauniešus sakām, ka viņi grib uz pilsētu,
kaut vai tuvējo mazpilsētu, bet prom. Arī tagad dzīve laukos
pārsvarā ir smags darbs, bet pilsēta vilina ar šķietami vieglāko
dzīvesveidu,” pilsētas pievilcību laucinieku acīs skaidro Aija
Priedīte.
Un ir viena pilnīga jauna kategorija, ko es dēvēju par svētdienas lauciniekiem.
Laukos ienāk svētdienas laucinieki
Speciālisti apgalvo, ka būtiskākas atšķirības starp lauciniekiem un
pilsētniekiem ir saskatāmas valstīs ar plašāku teritoriju, kur
pilsētas un lauku apvidus šķir lieli attālumi, un valstīs ar
nevienmērīgu pilsētu un lauku apvidu attīstību. Spilgtākie piemēri
– Amerikas Savienotās Valstis, Krievija, Indija un Ķīna.
Starp citu, Ķīnā ilgstošos pētījumos zinātnieki atklāja ne vien
mentālas atšķirības, bet arī fiziskas. Izrādās, tur laucinieki
uzreiz atšķirami pēc auguma. Kā skaidro Ķīnas vēsturnieki un
cilvēka ģenētikas pētnieki, tas ir saistīts ar to, ka gadu
desmitiem Ķīnas nabadzīgajos lauku reģionos valdīja pārtikas
trūkums un gandrīz nepārtraukti galdā tika celti rīsi. Gaļa bija
retums, un to varēja atļauties tikai lielos godos. Tāpēc augums
pamazām saruka, un arī jaunākās paaudzes pārstāvji, kas dodas darba
meklējumos uz rūpnieciskajām lielpilsētām, ir acīm redzami augumā
mazāki par izglītotajiem turīgo dzimtu bērniem, kas jau ilgstoši
dzīvo šajās metropolēs vai arī pārstāv sava reģiona sociāli
augstāko slāni.
Latvija ar gandrīz 65 tūkstošiem kvadrātkilometru pasaules
ģeopolitiskajā kartē ir uzskatāma par nelielu valsti. Latvijā ir 76
pilsētas, un par pilsētniekiem sevi var saukt visi tie, kas mīt
apdzīvotās vietās ar ne mazāk par diviem tūkstošiem pastāvīgo
iedzīvotāju, bet visi pārējie ir lauku iedzīvotāji. Taču arī mūsu
valstij nav gājusi secen urbanizācija, un pilsētnieku ir
nospiedošais vairākums – 70 procenti no visiem Latvijas
iedzīvotājiem.
Ir sarucis ne vien laukos dzīvojošo skaits, bet, kā skaidro Aija
Priedīte, ir mainījies arī klasiskais Latvijas laucinieks:
“Mūsdienās laukos dzīvo gan tie, kas tur mitinās no paaudzes
paaudzē, gan tie, kas ir atguvuši savas saimniecības, kas ir bijuši
pietiekami apsviedīgi, spējuši paplašināties un izsisties un ir
izveidojuši lielas saimniecības. Un ir viena pilnīga jauna
kategorija, ko es dēvēju par svētdienas lauciniekiem. Nejauciet ar
dīvāna zemniekiem. Svētdienas laucinieki ir tādi, kas nopērk vai
arī manto lauku mājas un pēc savām iespējām cenšas tās sakopt un
uzturēt. Viņi laukos sastopami tikai brīvdienās, jo dzīvo un strādā
pilsētā.”
Lai kādi arī būtu iemesli izvēlei par labu dzīvei laukos, pilsētā vai starp šīm abām vidēm, nevar noliegt, ka pilsētniekus un lauciniekus šķir ne vien kilometri, bet arī dzīves apstākļi, pasaules uztvere, vērtības, vajadzības un iespējas.
Zinātniece ir novērojusi, ka svētdienas laucinieks meklējams lielākoties apmēram simt kilometru rādiusā. Piemēram, Aijas Priedītes meitas ģimene, kura meklēja un atrada lauku mājas stundas brauciena attālumā no Rīgas: “Tagad viņi brīvdienās saimnieko Stalbē, un, skatoties uz viņiem, varu teikt, ka arī viņu bērni pieņemamā attāluma dēļ labprāt brauc līdzi, dažkārt pat ar autobusu. Šis attālums jauniešiem šķiet sasniedzams. Arī Piebalgā un Raunā, ap Ineša ezeru ir daudz rīdzinieku, kurus var piepulcināt pie svētdienas lauciniekiem. Viņu lielākā atšķirība no parastajiem lauku cilvēkiem ir tā, ka viņi nenodarbojas ar tradicionālo lauksaimniecību. Taču viņi labprāt sadarbojas ar vietējiem zemniekiem, ar sīkzemniekiem. Viņi ļauj vietējiem izmantot savas lauksaimniecības zemes, pretī saņemot, piemēram, kartupeļus. Šāda sadarbība ir vērtējama pozitīvi, jo tiem, kas pastāvīgi dzīvo laukos un kam ienākumi nav tik lieli, kā gribētos, šāda sadarbība ir labs atbalsts.”
Muļļas ir gan pilsētās, gan laukos
Lai kādi arī būtu iemesli izvēlei par labu dzīvei laukos, pilsētā
vai starp šīm abām vidēm, nevar noliegt, ka pilsētniekus un
lauciniekus šķir ne vien kilometri, bet arī dzīves apstākļi,
pasaules uztvere, vērtības, vajadzības un iespējas.
Varētu šķist, ka mūsdienu tehnoloģijas – mobilie sakari un
internets – ir satuvinājušas laukus un pilsētas un nojaukušas reiz
nospraustās robežas, tomēr tā vis nav. Gan pilsētniekiem, gan
lauciniekiem ir diezgan stingri iesakņojušies uzskati. Par tiem var
uzzināt, uzklausot lauku vai pilsētu ļaudis vai palasot interneta
forumus, kur, spriežot pēc viedokļiem, ir gana vienlīdzīgi
pārstāvēti gan provinces, gan pilsētu iedzīvotāji.
Viens no populārākajiem ir viedoklis par laucinieku kā naivu,
vientiesīgu un vienkāršu cilvēku ar pieticīgākām prasībām pret
dzīvi. Tāpat valda uzskats, ka laucinieki vieglāk piemērojas dzīvei
pilsētā atšķirībā no pilsētniekiem, kam jāiejūtas laukos.
“Skaidrs, ka pie komforta pierast ir vieglāk nekā atrast no tā.
Taču, manuprāt, viss ir atkarīgs no cilvēka acīguma. Tas, cik ātri
viens laucinieks, pārceļoties uz pilsētu un nodzīvojot tur kādu
laiku, pielāgojas jaunajiem apstākļiem, ir atkarīgs no tā, vai
viņam uz pleciem ir galva un kāda ir viņa līdzšinējā pieredze. Arī
literatūrā redzam, ka ir jāiegūst pieredze, lai tiktu galā ar
pilsētniekiem. Piemēram, Augusta Deglava romānā Rīga jaunais
Pēteris, atbraucis uz Rīgu, bija ļoti piesardzīgs, viņš vēroja un
taustījās. Adaptēšanās ir atkarīga no cilvēka apķērīguma, nevis no
tā, vai viņš ir laucinieks vai pilsētnieks. Galu galā – arī
pilsētas ir pilnas ar muļļām,” ironizē literatūrzinātniece Aija
Priedīte.
Vācijas zinātnieku pētījumi liecina, ka pilsētnieku un laucinieku smadzenes dažādi uztver stresa situācijas un šīs atšķirības runā par labu dzīvei laukos.
Viņa arī īsti negrib piekrist uzskatam, ka pilsētnieki ir
izglītotāki, bet lauku cilvēki – dzīvesgudrāki. Var pieņemt, ka
izglītība lauku ļaudīm ir grūtāk sasniedzama nekā pilsētniekiem,
tomēr, viņasprāt, arī laucinieki ir iemācījušies lietot internetu
un ir kļuvuši izglītotāki. “Es drīzāk baidos, ka pienāks diena, kad
lauku ļaudis būs tikpat izglītoti kā pilsētnieki, kas savukārt
dzīvesgudrības tā arī nebūs apguvuši,” atzīst zinātniece. Viņai
piekrīt arī Latvijas Televīzijas raidījuma Province ilggadējais
veidotājs Harijs Beķeris, retoriski vaicājot – vai tad pilsētās ir
maz stulbu cilvēku?
Televīzijas žurnālists, veidojot raidījumu par ļaudīm, kam patīk
dzīvot provincē, ir novērojis, ka laukos cilvēki ir pašpietiekami,
viņiem ir vairāk laika padomāt, bet pilsēta ir vientuļnieku pūlis.
“Laukos ir vairāk cilvēciskuma. Veikalā tev iedod uz krīta. Skatās,
vai kaimiņam skurstenis kūp. Ja nekūp, iet raudzīties, kas noticis.
Rīgā bieži vien nezini, kas dzīvo kaimiņu dzīvoklī. Pilsētā
jāpierod pie tā, ka tevi kāpņu telpā neviens nesveicina, ka visiem
ir vienalga, kas ar tevi notiek,” novērojis Harijs
Beķeris.
Kurzemē dod ūdeni, Latgalē – pienu
Kad pieredzējušajam lauku ļaužu vērotājam vaicāju, vai līdz ar
cilvēciskumu lauciniekos ir vairāk sirsnības, atvērtības un
viesmīlības, viņš atzīst, ka Latvijā joprojām manāms ģeogrāfiskais
determinisms: “Ja paprasīsi padzerties, Kurzemē tev iedos ūdeni,
savukārt Latgalē bez prasīšanas – pienu. Sēļi atšķiras no
latgaļiem. Latgalē bez apsēšanās pie galda ar tevi nemaz nerunās.
Sešu gadu laikā sastapti cilvēki, kas priecājas par viesiem un kas
nepriecājas. Ir tādi, kas vada dienas savā nošķirtībā, nolemtībā,
bet ir arī tādi, kas dzīvo ar misijas apziņu.”
Reģionālās atšķirības novērojusi arī Aija Priedīte: “Kurzemnieki
bija ļoti atturīgi un skeptiski. Ja mums līdzi nebūtu braucis tik
sabiedrisks cilvēks kā Ansis Bogustovs, es nezinu, kā mums tai
Kurzemē būtu gājis. Barjera bija liela. Zemgaļos savukārt bija
jaušams lepnums. Man īpaši palicis atmiņā kāda zemnieka teiktais,
ka mums te nav nekāda kaktiņa vai stūrīša, mums ir zeme. Kaunatā,
Latgalē bija jūtams, ka cilvēkos iedzīts mazvērtības komplekss, kas
savienojies ar iedzimto lepnības garu. Viņos jaušama neticība un
neziņa. Viņi īsti netic saviem spēkiem, savai varēšanai. Arī mūsu
plašsaziņas līdzekļi pilnībā nesasniedz Latgali, un tas izraisa un
veicina šo nošķirtības sajūtu. Viņi nejūtas piederīgi. Un tas
neizbrīna, jo Latvijas Televīzijas vai Latvijas Radio vietā viņi
informāciju gūst no kaimiņzemju medijiem. No iepriekšējiem
projektiem un no šā projekta kolēģu stāstītā nedrīkst nepieminēt
latgaliešu viesmīlību. Dalās tajā, kas ir.”
Lauki nenozīmē dzīvot mēslos
Komentējot pieņēmumu, ka laucinieki ir fiziski spēcīgāki un
izturīgāki nekā pilsētnieki, Aija Priedīte aicina atturēties no
vispārinājumiem: “Sportistu nevar salīdzināt ar cilvēku, kura
vienīgās fiziskās aktivitātes ir gājiens no mājām uz autobusa
pieturu, taču lauciniekiem fizisko slodzi neapšaubāmi nosaka dzīves
apstākļi un ikdienas rūpes.” Savukārt laucinieku izslavētā
imunitāte un neuzņēmība pret slimībām skaidrojama ar veselīgāku
uzturu un rūdījumu. Jau kopš mazotnes lauku bērni skraida basām
kājām, ēd no zemes paceltu ābolu vai dobē noplūktu gurķi un dalās
maltītē ar suni vai kaķi.
Vēl ir dzirdēti pieņēmumi, ka laucinieki ir mierīgāki un
harmoniskāki. Izrādās, tas ir ne tikai pieņēmums, bet zinātniski
apstiprināts novērojums. Vācijas zinātnieku pētījumi liecina, ka
pilsētnieku un laucinieku smadzenes dažādi uztver stresa situācijas
un šīs atšķirības runā par labu dzīvei laukos. Pilsētā dzimušiem un
augušiem cilvēkiem ir divreiz lielāks risks saslimt ar šizofrēniju.
Viņi ir krietni uzņēmīgāki pret stresu. Vācu pētnieki arī
secinājuši, ka pilsētniekiem ir par 21 procentu augstāka iespēja
piedzīvot trauksmes izraisītas veselības problēmas.
Gan Aija Priedīte, gan Harijs Beķeris nepiekrīt stereotipam, ka
pilsētnieki ir kārtīgāki, bet laucinieki – sušķīgāki. “Lauki
nenozīmē, ka dzīvo sūdos,” tik kodolīgs ir televīzijas žurnālists.
“Es gribētu teikt, ka vienas kārtīgas lauku mājas ir tīras. Man
brālēnam lauku mājās ir sausā tualete, bet pie durvīm stāv bļoda ar
ūdeni roku mazgāšanai. Gan dzīvē, gan latviešu literatūrā var
pārliecināties, ka laukos ar kūts vai darba apaviem un apģērbu
istabā ieiet nav iedomājami,” lauciniekus aizstāv
literatūrzinātniece, piebilstot, ka tie, kas laukos ir nodzīvojuši
lielāko daļu mūža un kas ir identificējušies ar lauku vidi, nekad
nejustos labi pilsētā. Viņiem tās mūsu dušas un tualetes nav
vajadzīgas, viņi laukos jūtas labāk un drošāk.
Atšķirīga ir arī pilsētnieku un laukos dzīvojošo izpratne par to,
ko vajadzētu sargāt no zagļiem. Kādas Latvijas bankas aptaujā
atklājās, ka pilsētnieki biežāk nekā laukos dzīvojošie vēlas
pasargāt datortehniku un rotaslietas. Turpretī laukos dzīvojošajiem
vērtīgāka šķiet sadzīves tehnika. Tāpat ārpus pilsētām dzīvojošie
par sargājamāku uzskata darba instrumentus un dārza
tehniku.
Viss iepriekš teiktais apstiprina sen zināmo – cik cilvēku, tik
viedokļu. Turklāt aiz katra viedokļa ir tā paudēja personīgā
pieredze. Taču nevar nepiekrist arī tiem, kuri saka – nav dūmu bez
uguns.
Teksts: Andra Ceriņa, žurnāls „Patiesā Dzīve”
Avots: www.kasjauns.lv