Kā izvēlēties auto akumulatoru?
Atbildes uz šiem jautājumiem palīdz rast Viļņas Ģedimina tehniskās universitātes (VGTU) Autotransporta katedras Docents dr. Alfrēds Rimkus skaidro, kādi parametri atšķir labu akumulatoru no slikta, un VGTU laboratorijā salīdzināja vairākas automobiļu baterijas.
Salīdzinošā pētījuma rezultāti ir negaidīti: nav būtisku atšķirību, ar kura ražotāja logotipu apzīmēto akumulatoru izvēlēties.
„Izvēloties jaunu akumulatoru, vajadzētu izmērīt baterijas
spriegumu (tam nevajadzētu būt mazākam kā 12,5 volti),
palaišanas strāvu un, ja to pieļauj akumulatora konstrukcija,
elektrolīta līmeni virs plāksnēm, kā arī tā blīvumu, kuram
jābūt 1,28 g/cm3 iespējams pārbaudīt, jo šobrīd tirgū esošie
akumulatori ir pilnībā hermētiski, ar rūpnīcā uzpildītām bateriju
sekcijām. Izmērīt auto baterijas tilpumu nav sarežģīti, bet tam
nepieciešamas speciālas ierīces, tādēļ to var izdarīt tikai
transporta uzņēmumu speciālisti. Visiem citiem
autovadītājiem nākas uzticēties ražotāju profesionālismam un
pārdevēju godaprātam,“ atzīst A. Rimkus.
Universitātes laboratorijā pārbaudot četru atšķirīgu ražotāju
(„AD“, „Bosch“, „Exide“ un „Varta“) akumulatoru parametrus,
noskaidrojās, ka tie visi, ar pavisam nelielu neprecizitāti,
atbilst ražotāju norādītajiem parametriem. Visticamāk, ka ar
zinātnieku ierīcēm fiksētās akumulatoru palaišanas strāvas un
tilpuma atšķirības noteica bateriju nevienādā uzlāde un
uzglabāšanas apstākļi. Tomēr visi auto akumulatori bija
pilnībā gatavi darbam.
„AD Baltic“ produktu speciālists Gints Urbēns uzsver, ka kvalitatīva, jauna, auto baterija, kas pareizi instalēta automobiļa elektrosistēmā, sākot darboties ģeneratoram, sasniedz ražotāja deklarēto palaišanas strāvu, pat ja ekspluatācijas sākumā fiksēta mazāka amperāža. Taču, ja automobilī tiks uzstādīts lielāka tilpuma akumulators nekā paredzējuši auto konstruktori, ģenerators to nekad pilnībā nespēs uzlādēt. Tādā gadījumā ik pēc pāris mēnešiem (īpaši gada aukstajā laikā) akumulators jāpārbauda un papildus jāuzlādē.
Akumulatoru ražošanas brāķis visbiežāk atklājas 2-3 mēnešu laikā no ekspluatācijas sākuma
Gan VGTU zinātnieki, gan ar auto detaļām un remontu saistītie
uzņēmēji novērojuši, ka akumulatoru ražošanas brāķis visbiežāk
atklājas 2-3 mēnešu laikā no ekspluatācijas sākuma. Ja auto
akumulators pārstāj darboties pēc pusgada, gandrīz vienmēr
tas ticis nepareizi lietots vai arī ir kādi bojājumi
automobiļa elektroiekārtā, piemēram, nepietiekoši efektīva
ģeneratora darbība, enerģijas noplūde. Objektīvi akumulatora
īsa mūža iemesli – vecums un iedarbināšanas ciklu skaits, veido
tikai 10 procentus no gadījumiem, kas piespiež doties jauna
akumulatora meklējumos. Līdz pat 90 procentiem akumulatoru
bojājumu izraisa paši autovadītāji, pieļaujot ekspulatācijas
kļūdas.
Daļa autovadītāju nezina, ka lielākā daļa ar atšķirīgām preču zīmēm apzīmēto akumulatoru ražoti vienā un tajā pašā rūpnīcā, pēc identiskas tehnoloģijas, izmantojot vienādus izejmateriālus. Visbiežāk elektrolīta blīvumu nav Piemēram, „Bosch“, „Varta“ un „AD” akumulatori ir ražoti vienuviet, stipri atšķiras tikai to cena un pārdevēja dotā garantija. Piemēram, firmas „AD“ akumulatoriem tiek dota trīs gadu garantija – par 12 mēnešiem ilgāks laika periods nekā citām kompānijām.