Kas jāzina, kad aptur Ceļu policija. Varbūt viņi to nemaz nedrīkst darīt?
Ceļu satiksmes noteikumu neievērošana ir būtisks pārkāpums. Īpaši pēdējā laikā bieži nākas dzirdēt par traģiskiem gadījumiem, kad bezatbildīga uzvedība uz ceļa noved pie šausminošām avārijām un upuriem. Taču ir svarīgi zināt – arī ceļu policistam, veicot ceļu satiksmes uzraudzīšanu, ir lērums noteikumu, pēc kuriem jāvadās, konstatējot satiksmes noteikumu pārkāpumus un sodot pārkāpējus.
Uzraugot satiksmi, jābūt redzamiem
Vai ir gadījies sastapties ar ceļu policijas ekipāžu „hameleonu”,
kas tik labi nomaskējusies kādā pilsētas šķērsieliņā vai lauku
reģiona krūmājā, ka, šķiet, ieraudzīta vien brīnumainā kārtā?
Spriežot pēc likuma, gan slēpties ar radaru ne vienmēr ir atļauts.
Valsts policijas (VP) noteikumi Nr.5, kas izdoti saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 72.pantu, paredz, ka policijas ekipāžai,
kas veic ceļu satiksmes uzraudzīšanu atklātā veidā
(transportlīdzekļos ar speciālo krāsojumu), jāizvietojas tā, lai tā
būtu labi redzama pēc iespējas lielākam ceļu satiksmes dalībnieku
skaitam.
Citādi gan ir ar satiksmes uzraudzīšanu slēptā veidā. To var veikt
divi vai vairāki norīkojumi – patruļmašīna bez speciālā krāsojuma
konstatē pārkāpumu un informē par to ekipāžu patruļmašīnā ar
speciālo krāsojumu, kura tad aptur pārkāpēja transportlīdzekli un
noformē pārkāpumu.
Kuru katru apturēt nedrīkst
Ceļu policijas norīkojums, veicot satiksmes uzraudzību, neaptur
transportlīdzekļus pēc pašu izvēles – noteikumos un normatīvajos
aktos ir minēti konkrēti iemesli, kas attaisno apturēšanu uz ceļa.
Noteikumu 8. daļas 75. punkts, savukārt min konkrētus gadījumus,
kuros ceļu policists nedrīkst apturēt automašīnu. To nedrīkst
darīt, izņemot gadījumus, kad ir informācija par automašīnas
nolaupīšanu, izmantošanu noziedzīgos nolūkos, negadījuma vietas
atstāšanu kā arī gadījumos, kad ir pamatotas aizdomas par šofera
atrašanos alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē.
Noteikumos arī minēts, ka transportlīdzekli nedrīkst apturēt
vietās, kurās aizliegts apstāties vai situācijās, kuras apdraud gan
vadītāja, gan citu satiksmes dalībnieku drošību, piemēram, ceļa
posmā ar ierobežotu redzamību, krustojuma robežās un ceļa
garenprofila lūzuma vietās. Nedrīkst arī apturēt transportlīdzekli
no pretējās kustības joslas, ja ir divas vai vairāk kustības joslas
vienā virzienā, izņemot gadījumus, kad vadītāja braukšana apdraud
satiksmes drošību.
Jebkurš autovadītājs, kurš apšauba saņemtā soda pamatotību vai uzskata, ka policijas amatpersona nav rīkojusies tiesiski, var saņemto lēmumu pārsūdzēt 10 darba dienu laikā.
Policistam jāskaidro apturēšanas
iemesls
Policistu darbības pēc transportlīdzekļa apturēšanas nedrīkst būt
nepamatotas. Satiksmes uzraudzības noteikumi paredz, ka
norīkojumam, kurš apturējis transportlīdzekli, nepārprotami
jāskaidro sava rīcība. Policistam ir jāsasveicinās ar šoferi,
jāpalūdz attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanai nepieciešamie
dokumenti un jāpaskaidro apturēšanas iemesli. Šoferis ir arī
tiesīgs pieprasīt policista uzvārdu, amatu, kā arī dienesta
apliecību.
Gadījumā, ja šoferis, neuzmanības vai citu iemeslu dēļ, neaptur
automašīnu pēc policista norādījuma, policijas ekipāža ir tiesīga
braukt pakaļ transportlīdzeklim ar ieslēgtām bākugunīm, sirēnu un
ar rācijas palīdzību uzdot apturēt transportlīdzekli. Šāda
pārpratuma gadījumā vadītājam gan būs jātaisnojas un jāpamato
neapstāšanās.
Kur drīkst kontrolēt braukšanas ātrumu?
Virkne aizliegumu regulē arī ceļu policijas darbu, kontrolējot
braukšanas ātrumu. Šādi kontrolēt satiksmi nedrīkst, piemēram,
vietās, kuru tuvu viena otrai atrodas dažādu maksimālo braukšanas
ātrumu ierobežojošas ceļazīmes. Izmantot radarus aizliegts arī to
ceļazīmju tuvumā, kuras norāda uz apdzīvotas vietas sākumu un
beigām, ja ceļazīmes atrodas radara darbības zonā.
Vadītājs drīkst pieprasīt radara
mērījumu
Norīkojumam, kurš apturējis transportlīdzekli un informējis
vadītāju par ātruma pārkāpšanu, ir pienākums uzrādīt radara veiktos
mērījumus, ja vadītājs to pieprasa. Izņēmums var būt tikai tad, ja
objektīvu iemeslu dēļ uzrādīt mērījumu nav iespējams vai arī ja
ātruma mērīšana veikta ar slēpto metodi. Par to jāizdara attiecīgs
ieraksts administratīvajā protokolā.
Līdzīgi noteikumi attiecas arī uz videosistēmu izmantošanu ceļu
satiksmes kontrolēšanā. Gadījumā, ja transportlīdzekļa vadītājs to
pieprasa, ceļu policijas patruļmašīnās pieejamo videosistēmu
fiksētais materiāls ir jāuzrāda.
Kāds ir radara kļūdas diapazons?
Attiecībā uz ceļu policijas izmantoto radaru kļūdīgiem mērījumiem
VP sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Ance Rozīte
skaidro, ka jebkurai mērierīcei ir pieļaujamā ražotāju kļūda un tas
ir minēts katras ierīces lietošanas instrukcijā: „Tas attiecas arī
uz ceļu policijas radariem. Policijas patruļas rīcībā esošo radaru
kļūdas diapazons ir sekojošs: ja fiksētais ātruma pārkāpums ir līdz
100km/h, tad kļūdas diapazons ir 3km/h savukārt, ja ātruma
pārkāpums fiksēts virs 100km/h, tad kļūdas diapazons ir
3%.”
Kur vērsties, ja rodas pretenzijas pret ceļu policijas
darbu?
„Jebkurš autovadītājs, kurš apšauba saņemtā soda pamatotību vai
uzskata, ka policijas amatpersona nav rīkojusies tiesiski, var
saņemto lēmumu pārsūdzēt 10 darba dienu laikā. Visas šīs sūdzības
jāadresē VP attiecīgās struktūrvienības vadībai, kur tiks
pārbaudīti visi lietas apstākļi un noskaidrots, vai amatpersona
rīkojusies pareizi,” skaidro VP pārstāve Ilze Jurēvica. VP pārstāve
arī kliedē dažu šoferu apgalvojumus un bailes par to, ka iebildumu
un strīdēšanās ar policiju dēļ viņu automobilim, piefiksējot
reģistrācijas numuru, turpmāk varētu pievērst vairāk uzmanības: „Ja
netiek pārkāpts likums, tad nekādām speciālām darbībām attiecībā no
policijas puses nav nekāda pamata.”
Detalizētāka informācija par lēmuma pārsūdzēšanas kārtība tiek
norādīta protokolā. Sūdzību var iesūtīt arī elektroniski,
izmantojot vienoto valsts un pašvaldības portāla sniegto
e-pakalpojumu.
Avots: www.kasjauns.lv