Pētījums: iedzīvotāji gatavi piemaksāt par videi draudzīgu iepakojumu
Gandrīz puse jeb 43% pircēju Latvijā būtu gatavi par pārtikas produktu maksāt dažus eiro centus vairāk, ja produkts būtu iepakots videi draudzīgā, atkārtoti pārstrādājamā iepakojumā, liecina uzņēmuma Tetra Pak veiktā pētījuma* rezultāti. Turklāt zīmīgi, ka tādu iedzīvotāju skaits, kas par produktu videi draudzīgā iepakojumā būtu gatavi piemaksāt, gada laikā Latvijā ir pieaudzis par desmito daļu.
Salīdzinot visu trīs Baltijas valstu pircēju viedokļus, secināms,
ka visvairāk cilvēku, kas gatavi mazliet piemaksāt par videi
draudzīgu iepakojumu, ir Igaunijā (49% aptaujāto), bet vismazāk –
Lietuvā (35%).
Komentējot pētījuma datus, Tetra Pak Baltijas projektu vadītāja
vides jautājumos Marija Slaidiņa, norāda: “Ik gadu pieaug to
cilvēku skaits, kuri pievērš uzmanību ne vien pārtikas produktu
izcelsmei un saturam, bet arī iepakojuma ietekmei uz vidi. Īpaši
strauji “zaļi” domājošu patērētāju skaits aug Dānijā, Zviedrijā,
pēdējā laikā arī Baltijas valstīs. Kāpēc tas ir tik būtiski? Jo
iedzīvotāji aizvien vairāk domā ne tikai par praktiskām lietām,
piemēram, vai iepakojums ir ērti lietojams un vai tas pasargā
produktu, bet arī par ikdienas izvēlēm plašākā mērogā – kādu
ietekmi uz vidi atstāj viņu veiktā izvēle. Tāpēc iepakojums ir
viens no lielākajiem ražotāju izaicinājumiem, domājot tieši par
ilgtspējas nodrošināšanu un tāda iepakojuma izmantošanu, kas var ne
tikai pildīt savas funkcijas un pārdot produktu, bet vienlaikus arī
maksimāli mazināt kaitējumu videi un ir drošs patērētājam.”
Šobrīd vairāk nekā pusei jeb 57% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, kādā iepakojumā ir iepakots izvēlētais produkts.
Kā liecina minētais pētījums, Latvijā 65% respondentu uzskata, ka videi draudzīgs iepakojums nākamo trīs gadu laikā kļūs par aizvien nozīmīgāku faktoru produktu izvēlē. Kopš 2014. gada šādi domājošu cilvēku skaits pieaudzis par 10 procentpunktiem. Šobrīd vairāk nekā pusei jeb 57% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, kādā iepakojumā ir iepakots izvēlētais produkts. Tā, piemēram, 80% iedzīvotāju izvēlas sulu kartona iepakojumā, jo tas pasargā produktu no gaismas un gaisa ietekmes, ļaujot tam ilgāk saglabāties svaigam un veselīgam. Turklāt iedzīvotājiem svarīgi, ka iepakojums ir ērti lietojams un otrreiz pārstrādājams.
LASI ARĪ: Kā iepirkties taupīgi un zaļi. Reāli padomi
Atbildīga mājas tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļu izvēle
Ražots, lai salūztu? Atklāti par to, kā mūs piespiež pirkt arvien jaunas mantas
Tetra Pak Vides projektu vadītāja Dānijā un Norvēģijā Līna
Kristofersena Vailsa (Lina Kristoffersen Wiles) uzsver: “Izvēloties
videi draudzīgu iepakojumu, tiek samazināta negatīvā ietekme uz
vidi, un tas iedzīvotāju dienaskārtībā kļūst arvien būtiskāk. Tāpēc
paredzams, ka tuvākajos piecos gados pieaugs iepakojumu īpatsvars,
kas ražoti no atjaunojamiem materiāliem, piemēram, koksnes vai
augiem, bet mazināsies neatjaunojamo resursu – stikla un metāla –
izmantošana. Tā, piemēram, jau šobrīd iedzīvotājiem ir iespēja
iegādāties iepakojumu, kura skrūvējamais vāciņš tiek izgatavots no
tā dēvētās bioplastmasas jeb augu izcelsmes resursiem.”