Rūpīgais, zinošais, pļāpīgais un apkārtnes vērotājs. Kurš no blakussēdētāju tipiem esi tu?
Tipiskākais auto blakussēdētājs Latvijā ir sieviete, pilsētniece, vecumā līdz 40 gadiem. Turklāt vairāk nekā puse (52%) aptaujāto priekšā sēdošo pasažieru ir vienlaicīgi arī autovadītāji. Lielākā daļa pasažieru dod priekšroku sēdvietai blakus šoferim, un visbiežāk brauciena laikā to ieņem šofera dzīvesbiedrs vai mīļotais cilvēks, taču visretāk sēdēt blakus autovadītājam izvēlas taksometros.
Četri Latvijā tipiskākie šoferu blakussēdētāju portreti:
Blakussēdētājs, kuram rūpes nerada pūles
7 no 10 gadījumiem šoferim līdzās apsēdīsies blakussēdētājs, kuram
rūp vadītāja komforts brauciena laikā. Viņš gādā, lai šoferis
vienmēr būtu paēdis, nejustu slāpes un neiemigtu pie stūres. Taču
tajā pašā laikā ceturtdaļai (26%) autovadītāju piedāvājumi slāpju
veldzēšanai vai izsalkuma nomākšanai šķiet traucējoši. Rūpīgajiem
blakussēdētājiem piemīt vislabākās spējas pielāgoties šofera
garastāvoklim – ja nepieciešams, viņš var veiksmīgi uzturēt sarunu
vai arī klusēt. Teju trīs ceturtdaļām (74%) šī tipa cilvēku
raksturīgi, ka viņi brauciena laikā pieskata jaunākos
līdzbraucējus, lai tie netraucētu šoferim.
Blakussēdētājs, kurš ceļu rādīs ar savām
zināšanām
Tieši 50% no blakussēdētājiem var dēvēt par zinošajiem
padomdevējiem. Viņi ir tie, kuri aktīvi seko līdzi brauciena
gaitai, satiksmes plūsmai, un to labprāt iztirzā ar vadītāju,
sniedzot savas rekomendācijas. Zinošie, tāpat kā rūpīgie
blakussēdētāji, visbiežāk šoferim norāda uz iespējamiem ceļu
satiksmes noteikumu pārkāpumiem vai neatbilstošu braukšanas stilu,
un arī uzņemas rūpes par labākā maršruta izvēli. Tomēr zinošajam
padomdevējam ieteicams izvērtēt situācijas, kad aizrādīt, jo vairāk
nekā puse šoferu (53%) atzīst, ka komentāri par braukšanas manieri
viņus kaitina, savukārt aizrādījumus par satiksmes noteikumu
pārkāpumiem autovadītāji uztver pielaidīgāk – tie aizskar teju
30%.
Blakussēdētājs, ar kuru brauciens būs kā
meditācija
Klusēšana visbiežāk ir raksturīga tiem blakussēdētājiem, kuri paši
nav praktizējoši autovadītāji – 57% gadījumu. Ainavu vērošana
otrpus logam ir klusētāju iemīļotākā nodarbe – teju 9 no 10 šim
profilam atbilstošo personu to min kā sev ļoti raksturīgu laika
kavēšanas veidu, un tikai 7% šoferu ir iebildumi pret ceļa
pavadīšanu klusumā. Tiesa, autovadītāja labsajūtas vārdā vairāk
nekā puse (68%) klusētāju ir gatavi arī mainīties un uzsākt sarunu
ar vadītāju, taču retāk nekā citi aizrādīs par šofera braukšanas
stilu. Šie cilvēki uz pārējo fona izceļas ar to, ka biežāk laiku
automašīnā izmanto iekavēto pienākumu veikšanai, grāmatu, preses
lasīšanai vai arī miegam.
Blakussēdētājs, kura runas plūdi mērāmi
kilometros
Pļāpīgie blakussēdētāji ir sastopami visretāk – to ir nedaudz
vairāk nekā viena trešdaļa no visiem iedzīvotājiem. Taču tieši
runātīgie ir tie, kuri visapņēmīgāk iekārtojas sēdvietā blakus
šoferim – tā mēdz darīt teju 7 no 10 šī tipa pārstāvjiem. Sarunas
uzturēšana ir pļāpīgo pasažieru raksturojošā uzvedība brauciena
laikā – 88% no runātīgajiem to atzīmē kā sev raksturīgu, taču šim
tipam jāuzmanās, lai viņu runātkāre nenovērš šofera uzmanību no
ceļa, piemēram, piektā daļa autovadītāju norāda, ka pārāk liela
pļāpāšana apgrūtina auto vadīšanu. Pļāpīgie ir arī iecienījuši
garas telefonsarunas un uzņemas braucēju iesaisti dažādās spēlēs.
Tāpat viņi visbiežāk gādā par muzikālo fonu brauciena laikā, mēdzot
uzdziedāt pat paši.
Blakussēdētājs – tava labā roka!
Projekta “Blakussēdētāja portrets” mērķis ir aktualizēt to, ka arī
blakussēdētājs lielā mērā ir līdzatbildīgs satiksmē. Lai gan auto
vadīšana ir šofera rokās, blakussēdētājs ir tas, kurš gan tiešā,
gan pārnestā veidā pilda vadītāja labās rokas pienākumus – atgādina
ievērot noteikto braukšanas ātrumu, piefiksē garām pazibējušās
ceļazīmes, brauciena laikā atbild uz šofera ziņām telefonā,
noslauka aizsvīdušo auto stiklu un galu galā parūpējas par šofera
slāpju veldzēšanu.
Raksts publicēts sadarbībā ar Drošas Braukšanas Skolu (DBS), ERGO un SEB līzings projekta “Blakussēdētāja portrets” ietvaros.