Kas jāzina par ziemas riepām ar radzēm, un vai tās ir piemērotas Latvijas apstākļiem?
Tuvojoties ziemas sezonai, ir īstais laiks arī domāt par piemērotu ziemas riepu izvēli. Klāsts ir gana plašs, kā arī – modeļu netrūkst. Tāpēc šoreiz – par ziemas riepām ar radzēm.
Kad ziemas riepas ar radzēm ir laba izvēle, un kādi ir
nosacījumi, lai tās drīkstētu uzlikt, – par visu to tālāk!
Kas ir ziemas riepas ar radzēm?
Radzes ir nelieli metāla dzelkšņi, kas iestrādāti riepu gumijā.
Šādas riepu modifikācijas mērķis ir pavisam vienkāršs – nodrošināt
labāku un drošāku saķeri ar ceļa segumu ziemā, kad ceļa virsmu klāj
sniegs un ledus. Tā kā radzes ir nelielas un spicas, tās palīdz
saglabāt automašīnas stabilitāti un spēju bremzēt pat uz samērā
apledojuša ceļa.
Būtiskākās priekšrocības, ko sniedz ziemas riepas ar
radzēm
• Nodrošina labāku saķeri ar apsnigušu, piebrauktu
vai apledojušu ceļu
• Labāka stabilitāte
• Piemērotas tiem, kas ziemā bieži pārvietojas pa
lauku vai mežu ceļiem
• Īpaši noderīgas tad, ja ikdienā sanāk braukt pa
kalnainām vietām, kas ziemā retāk tiek tīrītas
• Īsāks bremzēšanas ceļš
• Ziemas riepas ar radzēm mazina iespēju rasties
sānslīdēm
• Sniedz pārliecību nepieredzējušiem braucējiem,
ļaujot stabilāk turēties uz ceļa, ja tas ir apledojis vai klāts ar
piebrauktu sniegu
Būtiskākie radžotu riepu trūkumi
• Daudz skaļākas par parastām ziemas riepām, it īpaši
uz asfalta seguma vai bruģa
• Bojā ceļa seguma virskārtu
• Rada bīstamību uz ceļa, jo pastāv iespēja, ka kāda
radze var izkrist un inerces rezultātā ielidot logā kādam citam
ceļu satiksmes dalībniekam
• Uz svaigi apsniguša ceļa nedod nekādas
priekšrocības, bet rada ilgāku paātrināšanās laiku un pagarina
bremzēšanas ceļu
• Ievērojami garāks bremzēšanas ceļš, ja tiek braukts
pa slapju asfaltu
Tiesiskais regulējums, kas skar ziemas riepas ar radzēm
Tā kā ziemas riepas ar radzēm ir specifisks produkts, uz tām
attiecas arī atšķirīgi noteikumi, kas jāņem vērā.
• Ziemas riepas ar radzēm ir aizliegtas vairākās
Eiropas Savienības valstīts. Tas jāņem vērā, ja ziemas sezonā
plānots ceļot.
• Latvijā ziemas riepas ar radzēm ir aizliegts
izmantot vasarā, tās drīkst būt uzliktas vien no pirmā oktobra līdz
pirmajam maijam. Pārējā laikā jālieto vasaras vai vissezonas
riepas.
• Ja tiek izvēlētas radžotas riepas, tām jābūt
uzliktām visiem četriem automašīnas riteņiem. Nedrīkst būt tā, ka
automašīnai vienlaikus ir gan radžotas, gan neradžotas riepas.
Vai ziemas riepas ar radzēm sniedz kādas būtiskas
priekšrocības Latvijas klimatā?
Radžotu riepu noderīgums lielā mērā ir atkarīgs no tā, pa kādiem
ceļiem ziemā tiek braukts un cik labi tie tiek uzturēti. Bet
jebkurā gadījumā vairākumam Latvijas autovadītāju īsti vajadzības
pēc radžotām riepām nav.
Ziemas riepu tehnoloģijas strauji attīstās, un nu premium klases
ziemas riepas stabilitātes un uzticamības ziņā pat uz ledus vairs
ne ar ko neatpaliek no radžotām riepām.
Citi jautājumi par ziemas riepām ar radzēm
Vai ar uzlīmi logā ir jānorāda, ka automašīna ir aprīkota
ar radžotām riepām?
Šāds ieteikums bija spēkā pirms vairākiem gadiem, bet nu šāda
uzlīme logā vairs nav jālīmē. Sākotnēji šī norma tika ieviesta, lai
autovadītājs, kura automašīnai ir uzliktas ziemas
riepas ar radzēm, brīdinātu par to citus ceļu satiksmes
dalībniekus, un tie attiecīgi ievērotu pienācīgu distanci. Taču
šobrīd šī norma vairs nav spēkā un uzlīme nav nepieciešama.
Kādēļ radžoto riepu lietošanai ir noteikts laika
ierobežojums?
Lai arī radžotās riepas nodrošina labāku stabilitāti apstākļos, kas
ir īpaši bīstami (apledojis ceļš vai piebraukts slidens sniegs),
šādi apstākļi tomēr ir samērā reti. Pārējā laikā, kad ceļa segums
ir normālā stāvoklī, radžotās riepas diemžēl bojā tā virskārtu, ir
skaļas un var atdalīties un bojāt citus transportlīdzekļus. Tādēļ
tās atļauts lietot tikai tajā gada posmā, kad ir vislielākā
iespējamība piedzīvot tādus klimatiskos apstākļus, kur ziemas
riepas ar radzēm varētu tik tiešām noderēt.
Vai radzes var ievietot un izņemt saviem
spēkiem?
Taupības nolūkos nodarboties ar patvaļīgu radžu izraušanu vai
ievietošanu nav ieteicams. Ražotājs rūpnieciski radzes iestiprina
maksimāli stabili, savukārt manuāli to nav iespējams paveikt tik
kvalitatīvi. Tāpat – ja radzes tiks saviem spēkiem izrautas, lai
padarītu riepas derīgas braukšanai laikā no pirmā maija līdz
pirmajam oktobrim, tajās jebkurā gadījumā paliks caurumi, riepu
gumija būs bojāta un līdz ar to – riepu mūžs krietni saīsinās, var
tikt ietekmēta to veiktspēja.
Ko izvēlas citi ražotāji – ziemas riepas ar radzēm vai
parastās ziemas riepas?
Riepu tirgotāji ir novērojuši, ka ziemas riepas ar radzēm izvēlas
daudz retāk nekā parastas ziemas riepas. Parasti tendences nosaka
tas, cik silta vai sniegota ir bijusi iepriekšējā ziema. Kā arī –
ir daļa autovadītāju, kas vienkārši dod priekšroku radžotām riepām,
jo tā ir pieraduši. Attiecīgi viņi šādas riepas izvēlas biežāk.
Tendences rāda, ka ne vairāk kā 20% autovadītāju ziemas sezonai
izvēlas ziemas riepas ar radzēm.
Kurās Eiropas valstīs aizliegts lietot ziemas riepas ar
radzēm?
Lai arī Eiropa nav pārāk liels kontinents, klimatiskie apstākļi
dažādos reģionos būtiski atšķiras, līdz ar to atšķiras arī
regulējums attiecībā uz ziemas riepu nepieciešamību un atļaujām
braukt ar radžotām riepām. Valstīs, kurās reti snieg un vēl retāk
veidojas atkala, ziemas riepas ar radzēm ir aizliegtas. Šīs valstis
ir: Polija, Bosnija un Hercegovina, Bulgārija, Horvātija, Čehija,
Grieķija, Īrija, Maķedonija, Melnkalne, Moldova, Nīderlande,
Portugāle, Rumānija, Slovākija, Slovēnija, Spānija, Ungārija,
Vācija.
Kuras citas ziemas riepas nodrošina līdzvērtīgu stabilitāti
ziemā?
Uz ledus un pieblietēta sniega radzes nenoliedzami ievērojami
palīdz saglabāt stabilitāti un vadāmību. Taču autovadītāji, kas
nevēlas deldēt asfaltu pilsētā vai paciest paaugstinātu trokšņu
līmeni, par nākamo labāko variantu ir atzinuši Skandināvijas tipa
riepas, kas paredzētas skarbiem apstākļiem un, kā vēsta nosaukums,
ir iecienītas aukstajā un kalnainajā Skandināvijā.
Kur meklēt labākās ziemas riepas ar radzēm vai bez
tām?
Ražotāji nepaguruši strādā pie arvien labākiem protektora
zīmējumiem, labākas gumijas formulas un praktiskākas radžu formas,
tādēļ tirgū pieejamo riepu modeļu klāsts nemitīgi mainās un
papildinās.
Svarīgi atcerēties, ka jebkuru ziemas riepu minimālais protektora
dziļums ir 4 milimetri. Kā arī – riepu vecums nedrīkst pārsniegt 10
gadus. Riepas izgatavošanas gadu un mēnesi var redzēt uz katras
riepas sānu marķējuma.
Ja iepriekšējās sezonas ziemas riepas vairs nav derīgas, tad atliek
vien lūkot pēc jaunām. Visplašākais riepu klāsts ir pieejams
interneta riepu lielveikalā Riepas1.lv. Riepas1.lv ir pieejamas
riepas visplašākajā modeļu klāstā un cenu diapazonā, tādēļ tur
ikviens atradīs tieši to, ko meklējis – gan jaunas ziemas riepas,
gan ziemas riepas ar radzēm, gan ziemas riepas ar asimetrisku
protektora zīmējumu, Skandināvijas tipa ziemas riepas, ziemas
riepas ar padziļinātām rievām u.c.
Lai arī kādas būtu vēlmes, vajadzības vai iespējas, riepu
lielveikala konsultanti palīdzēs atrast vispiemērotāko modeli,
tādēļ ielūkojieties tīmekļveikalā Riepas1.lv jau tūlīt!