Kā gudri iekārtot bērnistabu, lai veicinātu mācīšanās spējas?

Videi, kurā bērni un jaunieši ikdienā uzturas, ir nozīmīga ietekme uz viņu emocionālo un kognitīvo attīstību. Nīderlandes Lietišķās zinātniskās pētniecības organizācijas veikts pētījums liecina, ka sakārtota, strukturēta dzīves telpa palīdz uzlabot koncentrēšanās spējas un samazināt trauksmes līmeni bērniem un pusaudžiem, īpaši mācību procesā.
Dana Gulbe iesaka piecus telpas organizēšanas pamatprincipus, kas var palīdzēt gan vecākiem veidot attīstošu un atbilstošu vidi bērniem, kā arī radīt vidi, kurā bērni vēlas uzturēties.

FOTO: Shutterstock.com

Dana Gulbe iesaka piecus telpas organizēšanas pamatprincipus, kas var palīdzēt gan vecākiem veidot attīstošu un atbilstošu vidi bērniem, kā arī radīt vidi, kurā bērni vēlas uzturēties.

Kā iekārtot istabu, lai tā ne tikai veicinātu radošumu un produktivitāti, bet būtu arī funkcionāla un estētiska, ieteikumos dalās “Merks mājas” un kārtošanas eksperte Dana Gulbe jeb “Dana ar kasti”.

 

Pieci telpas organizēšanas pamatprincipi

Lai telpa būtu efektīva mācībām un atpūtai, tai jābūt labi organizētai un piemērotai bērnu, jauniešu ikdienas aktivitātēm. Kārtošanas eksperte Dana Gulbe uzsver, ka īpaši svarīgi ir izveidot sistēmas, kuras pats bērns var uzturēt. Tas ne tikai veicinās pašdisciplīnu, bet arī viņa spēju uzņemties atbildību.
 

Dana Gulbe iesaka piecus telpas organizēšanas pamatprincipus, kas var palīdzēt gan vecākiem veidot attīstošu un atbilstošu vidi bērniem, kā arī radīt vidi, kurā bērni vēlas uzturēties.
 

1. Ievies zonējumu mācībām un atpūtai

Bērnistaba kalpo vairākiem mērķiem vienlaikus – tā ir gan mācību vieta, gan atpūtas zona, gan rotaļu istaba. Telpu ieteicams organizēt tā, lai bērns viegli varētu pārslēgties no mācību režīma uz rotaļām vai atpūtu. Lai atbrīvotu grīdas platību, ko bērni visbiežāk
izmanto spēlēm, ieteicams izmantot sienas plauktus un organizatorus, kas palīdz uzturēt kārtību un padara telpu plašāku.
 

2. Pievērs uzmanību vizuālai harmonijai un materiālu izvēlei

Bērnu mantas bieži ir košas un daudzkrāsainas, kas rada vizuālu troksni pat tad, ja istaba ir kārtīga. Lai no tā izvairītos, skolas un organizēšanas piederumus ieteicams izvēlēties neitrālās krāsās, piemēram, baltā, pelēkā vai bēšā, kas palīdzēs radīt mierīgu atmosfēru. Savukārt dabīgi materiāli kā koks un kartons radīs mājīguma sajūtu un siltumu, kas bērnam palīdzēs koncentrēties mācībām, radot harmonisku vidi.
 

Reklāma
Reklāma

3. Uzglabā lietas vertikāli

Lai saglabātu kārtību un atbrīvotu vietu bērna radošajām aktivitātēm, grāmatas un burtnīcas ieteicams uzglabāt vertikāli, izmantojot šauras un augstas dokumentu kastes jeb turētājus. Ieteicams izmantot arī sienas organizatorus un plauktus, kas palīdz saglabāt brīvas virsmas un uzglabāt mantas tā, lai tās neaizņemtu vietu uz galda vai grīdas. Tādā veidā bērnam būs vieglāk piekļūt saviem mācību materiāliem, viegli atrast nepieciešamo un iespējams vieglāk uzturēt kārtību istabā.

 

4. Neaizmirsti par atvilktnēm un sīkumu organizēšanu

Lai arī atvilktnes ir lieliski piemērotas kancelejas un dažādu sīkumu organizēšanai, arī tieši šie priekšmeti var viegli radīt atvilktnēs nekārtību. Lai no tā izvairītos, ieteicams atvilktnēs ielikt nelielas kastītes un groziņus, lai grupētu sīkumus un
nodrošinātu, ka katrai lietai ir sava vieta. Tā kā atvilktņu saturs kopējo istabas izskatu neietekmē, šim nolūkam var izmantot to, kas mājas jau ir atrodams – tukši kartona iepakojumi, zemas stikla burciņas, plastmasas ēdiena konteineri bez vāciņiem vai citi līdzīgi priekšmeti. Šāda pieeja ne tikai uzturēs kārtību atvilktnēs, bet arī palīdzēs ātri atrast nepieciešamo, nepārmeklējot visu atvilktni.
 

5. Turi tīras un brīvas horizontālās virsmas

 Vairums bērnu rakstāmgaldu neizmanto tikai mājasdarbiem, bet arī savām radošajām aktivitātēm, tāpēc telpā pilnībā nodalīt rakstāmgaldu no atpūtas zonas nav efektīvi. Tā vietā jāpiedomā, lai uz rakstāmgalda un tā tuvumā nav pārāk daudz
priekšmetu, kas novērš uzmanību, īpaši rotaļlietas – tās labāk turēt atvilktnēs, plauktos, mantu kastēs. Galds jātur iespējami tukšs un novākts uz tā turot tikai pašu nepieciešamāko un vienā eksemplārā. Piemēram, vienu parasto zīmuli, vienu dzēšgumiju, vienu pildspalvu, bet rezerves turēt atsevišķā slēgtā kastē atvilktnē vai plauktā.

Saistītie raksti