MAZGĀŠANAS TESTS: Vai ekoloģiskais mazgāšanas līdzeklis veļu izmazgā tikpat labi kā parastais mazgāšanas līdzeklis?
Vai esi domājis, kurš no mazgāšanas līdzekļiem ir visefektīvākais par pieņemamu cenu?
Lielākā mājsaimniecības preču laboratorija Eiropā “SGS
Fresenius”, kura dibināta Vācijā, ir pārbaudījusi Baltijas valstu
tirgū pieejamu dažādu želeju un kapsulu mazgāšanas efektivitāti, un
rezultāti pierādīja, ka vairāki ekoloģiskie mazgāšanas līdzekļi
veļu izmazgā tikpat labi kā zināmu zīmolu želejveida līdzekļi,
kurus visbiežāk izmanto patērētāji. Ļoti labus mazgāšanas
rezultātus iespējams panākt arī ar lētākām veļas mazgāšanas
želejām, piemēram, Mayeri Sensitive, kas ir arī videi un
patērētājam nekaitīgs līdzeklis un kam ir piešķirts ES
ekomarķējums, kā arī Ziemeļu astmas un alerģijas sertifikāts.
Tests tika veikts, pielietojot starptautiski atzīto AISE metodi, t.
i., veļa tika mazgāta 40 grādu temperatūrā vidēji cietā ūdenī.
Testā tika izmantoti četrpadsmit laboratorijā sagatavoti grūti
izmazgājami traipi, kam iepriekš ļāva audumā izžūt. Mazgājamā
līdzekļa deva testa mazgāšanai tika izvēlēta, ievērojot ražotāja
sniegtos norādījumus uz iepakojuma. Testa rezultāti tika izvērtēti,
izmantojot krāsu spektometru. Rezultāti ir parādīti tālāk esošajā
tabulā skalā no 0 līdz 100, kur 0 ir zemākais rezultāts, bet 100 —
augstākais.
Tests tika veikts, pielietojot starptautiski atzīto AISE metodi, t. i., veļa tika mazgāta 40 grādu temperatūrā vidēji cietā ūdenī.
Papildus kvalitātei vērtēja arī šādus parametrus,
pamatojoties uz ražotāja ieteiktajām mazgāšanas līdzekļa
devām:
1. cena par vienu veļas porciju,
2. ražotāju ekosertifikāti,
3. ražotāju Ziemeļu astmas un alerģijas sertifikāts.
Rezultāti liecina, ka Mayeri mazgāšanas želeja Sensitive ir
videi visnekaitīgākā, patērētājam visdrošākā, un tai ir ļoti
draudzīga cena. Mayeri sērijas Sensitive produktiem ir piešķirts ES
ekomarķējums, kā arī Ziemeļu astmas un alerģijas marķējums, kas
apliecina, ka produkta ražošanas ciklā ietekme uz vidi ir bijusi
minimālu un tas ir nekaitīgs patērētājam.
Veiktajā testā Mayeri uzrādīja labākos rezultātus, iztīrot traipus,
kam būtu jāizmanto balinātājs, piemēram, vīna, tējas, kafijas,
tomātu biezeņa un sulas traipus. Mayeri arī veiksmīgi iztīrīja
fermentu traipus, jo īpaši zāles un dubļu traipus — tam bija
vislabākie rezultāti no visiem testētajiem produktiem. Tauku un
kosmētikas traipus visefektīvāk iztīrīja Mayeri želejas kapsulas
vai Frosch veļas mazgāšanas želeja.
Rezultāti liecina, ka Mayeri mazgāšanas želeja Sensitive ir videi visnekaitīgākā, patērētājam visdrošākā, un tai ir ļoti draudzīga cena.
Kas ir ES ekomarķējums
un kādus kritērijus tas vērtē?
ES ekomarķējuma logotips — ES ekopuķīte ir Eiropas Savienības
izstrādāts ekomarķējums, kas ņem vērā ietekmi uz vidi, kā arī
produkta kvalitāti. Produktus, kuriem piešķir šo marķējumu,
apstiprina neatkarīgas iestādes.
Ietekme uz vidi
Daudzas vielas ir videi kaitīgas un ir aizliegtas, un ir vairākas
vielas, kuru lietošanas maksimālais daudzums ir ierobežots. Vairāk
informācijas par šiem ierobežojumiem ir pieejama ekomarķējuma
tīmekļa vietnē.
Ķīmiskās vielas, kas ražotas, izmantojot ilgtspējīgus resursus.
Piemēram, ja mazgāšanas līdzekļi ir ražoti no palmu eļļas, tai ir
jābūt ar RSPO sertifikātu, t. i., eļļa jāiepērk no ilgtspējīga
izejvielu avota — meža izciršanai un audzēšanai ir jābūt
līdzsvarotai.
Uz iepakojuma norādītie noteikumi par iepakojuma maksimālo
izmantojamību, ņemot vērā pārstrādātā iepakojuma materiāla
izmantojamību.
Transporta piesārņojuma, piemēram, CO2 emisiju samazinājums un
samazināts riepu nodilums, jo dažiem produktiem, piemēram, želejas
kapsulām un tabletēm trauku mazgājamām mašīnām, ir noteikti
ierobežojumi attiecībā uz pieļaujamo tukšās vietas daudzumu
iepakojumā. Tādējādi automašīnās var ievietot vairāk preču.
Kvalitātes kritēriji
Vairākiem produktiem, kuriem ir jāizpilda ekomarķējuma kvalitātes
testi un jāatbilst kvalitātes līmenim, ir noteikta maksimālā
produkta deva. Piemēram mēs izmantosim dažus mājsaimniecībā
visplašāk lietotos produktus.
Veļas mazgājamiem līdzekļiem atkarībā no to veida ir jāizpilda šādi
ražotāja testi: 1) traipu iztīrīšanas tests, 2) auduma krāsas
saglabāšanas un krāsu pārneses tests, kā arī 3) baltās krāsas
saglabāšanas tests veļas mazgāšanas līdzekļiem, kas ir paredzēti
baltam apģērbam, lai novērstu pārāk ātru auduma izbalēšanu.
Kādēļ papildu ES
ekomarķējumam ir jāizvēlas arī Ziemeļu astmas un alerģijas
sertifikāts?
Lai gan ES ekomarķējums izvērtē vides drošību, kā arī produkta
kvalitātes līmeni, ir jāņem vērā arī nekaitīgums patērētājam, jo
dažkārt dažas videi nekaitīgas sastāvdaļas var izraisīt alerģiskas
reakcijas, piemēram, no ēteriskajām eļļām iegūta smarža, dažādi
konservanti, mazgāšanas līdzekļi u. c. Ziemeļu astmas un alerģijas
sertifikāts izvērtē šos kritērijus. Ziemeļu astmas un alerģijas
sertifikāts ir Zviedrijas, Dānijas un Norvēģijas alerģijas
apvienotā alianse, kas kontrolē produkta sastāvu, lai to padarītu
iespējami drošu patērētājam un iespējami samazinātu riskus, kas
varētu rasties, mazgājot apģērbu, ko vilks bērni un cilvēki ar
alerģisku ādu, kā arī pievērš to patērētāju uzmanību, kuri novērtē
veselību!
Kādi ir Ziemeļu astmas
un alerģijas alianses izstrādātie sertifikāta iegūšanas
kritēriji?
Sertifikāta piešķiršanas izvērtēšanai iesniegtajos produktos ir
aizliegts izmantot krāsas, smaržvielas, alerģiju izraisošus
konservantus, piemēram, parabēnus, MIT un BIT, kā arī bīstamus
mazgāšanas līdzekļus, piemēram, kokamīda TEA u. c.
Vai produkts ir nekaitīgs manai veselībai, ja tas ir
dermatoloģiski pārbaudīts?
„Dermatoloģiski pārbaudīts” nebūt nenozīmē, ka produkts ir
nekaitīgs veselībai. Produkti ir dermatoloģiski pārbaudīti uz
cilvēka ādas tikai, lai noskaidrotu, vai āda neapsarkst, bet
vienlaikus netiek pārbaudīti bojājumi, kas var rasties ķīmiskās
vielas ieelpojot. Ķīmisko vielu ieelpošana var izraisīt nopietnus
veselības traucējumus, tāpēc būtu ieteicams pārbaudīt ķīmiskās
vielas un samazināt to ietekmi uz veselību. Ar to nodarbojas
speciālisti Ziemeļu astmas un alerģijas aliansē. Piemēram, Bergenas
Universitātes veiktais pētījums liecina, ka cilvēkiem, kuri
regulāri strādā par apkopējiem, un cilvēkiem, kuri regulāri izmanto
izsmidzināmos tīrīšanas līdzekļus, veselība ir tikpat sabojāta, kā
smēķētājiem, kuri izsmēķē 20 cigaretes dienā.
Šī iemesla dēļ produkta cena ne vienmēr liecina par tā kvalitāti.
Papildus kvalitātei cena ir atkarīga no tirgotāja noteiktās peļņas
starpības, ražotāja ražošanas efektivitātes un ražotāja izmantoto
izejmateriālu un iepakojuma cenām, t. i., cik efektīvs izmaksu ziņā
var būt ražotājs.