Ceļojums ar ceļojumu aģentūru. Pieci padomi, kā nenopirkt kaķi maisā
Pirms kāda laika sabiedrība tika informēta par satraucošu notikumu - cilvēki, kuri bija samaksājuši par dārgu un eksotisku ceļojumu, paliek gan bez ceļojuma, gan bez naudas. Kā tas varēja notikt? Tūrisma nozares pārstāvis, tūrisma aģentūras "Jēkaba ceļojumi" vadītājs Uldis Alksnis uzskata, ka pašlaik tūrisma nozari atkal skar krīze, ko izraisījuši nemieri Ukrainā, ekonomiskā situācija Krievijā un citās pasaules valstīs.
Tajā pašā laikā jāatzīst, ka tūrisma nozares uzraudzība Latvijā
šobrīd ir diezgan formāla. Tūrisma uzņēmumiem likumdošanā ir
noteikti dažādi pienākumi, taču to kontroles mehānismi ir vāji.
Tāpēc ceļotājiem pašiem jāprot izvērtēt iespējamos riska
faktorus, izvēloties doties ceļojumā ar tūrisma firmu
starpniecību.
Kam jāpievērš uzmanība, pērkot ceļojumu?
Izmanto sociālos portālus
Svarīgi ir apzināt klientu atsauksmes. Sociālie tīkli, forumi,
speciālas atsauksmju un sūdzību lapas ļauj iegūt nepieciešamo
informāciju ātri un ērti. Atsauksmēs uzmanību vēlams pievērst tieši
tiem aspektiem, kas saistīti ar uzņēmuma finansēm, piemēram, vai
kādiem ceļotājiem brauciena laikā nav sanācis palikt bez kāda
solītā pakalpojuma tāpēc, ka firma nav apmaksājusi kāda partnera
rēķinu; varbūt jau ir ceļotāji, kuri nevar atgūt naudu par
nenotikušu ceļojumu u.tml.
Atlaide - bīstams āķis
Ļoti būtisks signāls ir atlaides. Nereti var redzēt ceļojumu
piedāvājumus ar šķietami ļoti lielām atlaidēm, taču, rūpīgi izpētot
piedāvājumā, atklājas, ka atlaide tiek piedāvāta uz ceļojuma paketē
neiekļauto pakalpojumu rēķina. Rezultātā saskaitot izmaksas,
izrādās, ka ceļojums patiesībā izmaksā pilnīgi citu summu nekā
minēts reklāmā. Šajā gadījumā var runāt par godprātīgu vai
negodprātīgu mārketingu. Taču, izvērtējot atlaides no firmas
finanšu stabilitātes viedokļa, uzmanība jāpievērš pretējam aspektam
– vai atlaide patiešām nav pārlieku liela. Ja tūrisma aģentūra
piedāvā patiešām lielas atlaides, tas ir signāls, ka firmai ir
problēmas ar apgrozāmajiem līdzekļiem, un tāpēc tā, dodot lielas
atlaides, cenšas ātri iegūt darbības nodrošināšanai apgrozāmos
līdzekļus. Tūrisma nozarē uzcenojums svārstās 5 – 20% ietvaros,
tāpēc lielas atlaides nav ekonomiski pamatotas.
Apskati biroju
Vēlams apmeklēt tūrisma firmas biroju un klātienē pārliecināties,
vai tajā redzamā atmosfēra tiešām rada iespaidu, ka firma
nodarbojas ar tūrisma braucienu organizēšanu – telpas, to
iekārtojums, darba vietu skaits, darbinieku rosība u.tml.
faktori.
Pievērs uzmanību arī formalitātēm
Vēlams pārliecināties par firmas godaprātu attiecībā uz vairākām it kā šķietamām formalitātēm. To ievērošana, protams, negarantē pilnīgu drošību. Taču šīs pazīmes liecina, ka uzņēmums pret savu darbu un līdz ar to saviem klientiem izturas godprātīgi, un problēmu gadījumā vismaz būs no kā prasīt atbildību.
- Piemēram, vērts noskaidrot, vai tūrisma aģentūra ir reģistrēta
Ekonomikas ministrijas uzturētajā Tūrisma aģentu un tūrisma
operatoru (TATO) datu bāzē. Šādā veidā iespējams izvairīties no
fiktīviem ceļotāju organizētājiem.
- TATO datu bāzē jāpārliecinās, vai ceļojumu aģentūra ir
apdrošinājusi savu klientu iemaksāto naudu. Tiesa, apdrošināšanas
prasība neattiecas uz visiem tūrisma pakalpojumu sniedzējiem. Tās
aģentūras, kas savus pakalpojumus pārdod citām aģentūrām, nevis
tieši privātpersonām, to var arī nedarīt. Taču daudzas firmas šādu
apdrošināšanu veic brīvprātīgi, tādējādi nodrošinot maksimālu
klientu naudas aizsardzību. Apdrošināšana ceļotājiem sniedz
drošības garantiju attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu
pakalpojuma nesaņemšanas gadījumā un nodrošina citu iespējamo
zaudējumu kompensāciju pat tad, ja ceļojumu aģentūra paziņojusi par
savu maksātnespēju. Taču te jāņem vērā, ka likumdošanā noteiktā
summa ir aptuveni 28500 eiro, un problēmu gadījumā tā primāri
tiek novirzīta to ceļotāju, kas maksātspējas problēmu iestāšanās
brīdī atrodas ārpus Latvijas, nogādāšanai mājās.
- Der vēlams noskaidrot, vai uzņēmums ir Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas biedrs.
Līgums ir obligāts
Protams, pērkot ceļojumu, obligāti ir jāslēdz līgums, kurā skaidri
atrunātas ceļojuma detaļas un cenā iekļautie pakalpojumi, kā arī
gala cena, samaksas termiņi un finanšu garantijas. Arī pirms
došanās ceļā nevajag kautrēties lūgt ceļojumu aģentūrai nodrošināt
apliecinājumus par veiktajām rezervācijām, piemēram, iekāpšanas
kartes plānotajiem avioreisiem un viesnīcu rezervāciju
apstiprinājumus.