Ceļā uz velosipēda: praktiski ieteikumi velotūristiem - iesācējiem
Rūpējoties par velobrauciena drošu un veiksmīgu norisi, tehnoloģiju zīmols "Garmin" sadarbībā ar velobraukšanas praktiķiem uzskaita ieteikumus, ar kuriem vērts iepazīties pirms došanās savā pirmajā vairāku dienu velotūrisma braucienā.
Latvijas vadošās riteņbraukšanas komandas "Rietumu-Delfin"
treneris Toms Flaksis ir pārliecināts, ka veloceļojums ir lielisks
veids, kā ne tikai iepazīt nezināmu apvidu, bet arī atklāt sevī ko
jaunu. Ar nosacījumu, ka tiek ievēroti daži praktiski padomi.
Jākustas arī uz velosipēda
Lai nebūtu nepatīkamu atklājumu, jau plānojot maršruta distanci,
būtiski ir novērtēt savu fizisko spēju robežu un attālumu, kuru
komfortablā ātrumā iespējams veikt jebkādos apstākļos. Jāievēro, ka
iespējams arī spēcīgs, ilgstošs pretvējš, kurš ieviesīs nepatīkamas
izmaiņas iecerētajā braukšanas intensitātē: pretvējš un pavējš var
mainīt braukšanas ātrumu līdz pat 10 km/h.
Rokas, mugura, kakls, ilgstoši atrodoties vienā pozīcijā, var radīt
negaidītu nogurumu, pat sāpes. Izlokiet muguru, pabrauciet kājās un
mainiet plaukstu – stūres satvērienu, lai novērstu roku notirpšanu.
Pie pēdu tirpšanas nepieciešams padarīt velo apavus brīvākus,
vispārējas notirpšanas gadījumā nepieciešams apstāties un novilkt
apavus, atbrīvot pēdu, saliekt un atliekt kāju pirkstus. Kustēties
uz velosipēda, ar to saprotot nesēdēt vienā, fiksētā pozīcijā,
nepieciešams jau no brauciena sākuma, jo tas dos iespēju atslābt
galvenokārt noslogotajiem muskuļiem, ļaujot tiem saglabāt spēku un
darboties daudz ilgstošā.
Līdzi ņemamais ēdiens
Treneris T.Flaksis, iesakot pārdomāt arī pārtikas "groza"
saturu. "Atkarībā no ceļojuma ilguma jāsagatavo arī
atbilstošs uzturs, un jāpārliecinās, ka vienmēr būs līdzi šķidruma
rezerves. Nav nepieciešams pārtikas produktus aizvietot ar sporta
uzturu, tā vietā no produktiem ieteicams veidot līdzņemamus, viegli
uzglabājamus un gardus ēdienus. No pārlieku lielas ogļhidrātu
koncentrācijas kuņģis var sāk sāpēt, ja tiek lietots tikai
sporta uzturs."
Gan piedzīvojums, gan eksistenciāla krīze
"Dodoties garākā veloizbraucienā vienatnē, jārēķinās ar zināmu
eksistenciālu krīzi, kas var piemeklēt ceļā. Ja fiziski organisms
drīz vien pierod pie jaunās ikdienas, tad emocionāli var nākties
pacīnīties pašam ar sevi un ar tieksmi iekrist galējībās attiecībā
kaut vai uz dienas pieveicamo distanci, taču arī tas piedien pie
piedzīvojuma," atzīst velobraukšanas un tehnoloģiju entuziasts
Aigars Kauliņš, daloties secinājumos par velobrauciena praktisko
pusi. Puisis šovasar 25 dienās pieveica 2000 kilometru, izvēloties
ceļu no Norvēģijas ziemeļu daļas līdz galvaspilsētai Oslo, dienā
nobraucot vidēji 100 kilometrus vienatnē.
• Piemērots velosipēds. Vairāku dienu
vai nedēļu velobraucienam noteikti jāizvēlas tūrismam piemērots
velosipēds: tas būs uzticamāks ne tikai no ilgākiem braucieniem
pielāgotas transportlīdzekļa ģeometrijas, bet arī no velosomu
kravnesības un no vienkāršotās, bet izturīgās tehniskās uzbūves
viedokļa. Būtiski velosipēdu pirms ceļa notestēt un arī kārtīgi
apkopt tehniski.
• Treniņš pirms garā ceļa. Ja
trenējas velobraukšanā vismaz trīs reizes nedēļā un spēj nobraukt
vienā piegājienā 50 kilometru, tad ir jauda arī ilgākam velotūrisma
braucienam. Testa braucienā I vērts līdzi ņemt jau pilnas
ceļasomas, lai izvērtētu spēju ar tām tikt galā ilgākā ceļā.
• Galamērķa izpēte. Pirms doties uz
konkrēto valsti, vērts izpētīt Eiropas Velobraucēju federācijas
izstrādāto "EuroVelo" (www.eurovelo.org) velomaršrutu tīklu, kas
var atvieglot brauciena plānošanu. Tas būs drošāk, nekā tikai
paļauties uz savām vēlmēm un karti. Piemēram, Norvēģijā ir daudz
tuneļu, kuros ar velosipēdu iebraukt aizliegts. Izpēte pirms tam
pasargās no nepatīkamiem pārsteigumiem un nepieciešamības mainīt
nevēlami maršrutu.
• Fleksibilitāte dienas distancē.
Plānojot maršrutu, nav vērts pieķerties dienā nobraucamo kilometru
skaitam. Jāatstāj iespēja tos variēt atkarībā no fiziskās un
emocionālās pašsajūtas. Turklāt ir vērts vismaz dienu nedēļā
atpūsties - doties tūristu takās kājām bez velosipēda.
• Izmaiņas ēdienkartē. Pārtikas somā
jāliek viegli pagatavojamas lietas, ko var papildināt ar vietējos
veikalos iegādājamiem produktiem. Turklāt pēc intensīvas slodzes
izmaiņas paša garšas izjūtās var pārsteigt - var gribēties daudz
sāļākas lietas un arī vairāk cukurotu dzērienu.
• "Gadžetu" soma. Plānojot līdzņemamo
tehnisko aprīkojumu, jārēķinās ar ierobežotām iespējām piekļūt
strāvai. Ceļā var noderēt gan pārnēsājams lādētājs, gan pumpītis un
"multitūlis", gan sporta pulkstenis sava fiziskā stāvokļa un
aktivitāšu uzraudzīšanai, gan sporta kamera ātrai kadru fiksēšanai
esot ceļā.
• Mazāk apģērba. Neiztikt bez
termoveļas gulēšanai, lietusapģērba kārtas, "izejamā tērpa" atpūtas
dienai un veloapģērba, bet pārējo visu var atstāt mājās vai
iegādāties ceļā, ja pēkšņi sajūt nepieciešamību vai nav iespēja
izmazgāt vai izžāvēt kādu no apģērba kārtām.
• Plāns "B". Tas ir pārdomāts plāns
tam, kā varēs atgriezties mājās no jebkura maršruta punkta tajā
gadījumā, ja kaut kas atgadās ceļā ar pašu vai ar velosipēdu tā, ka
iecerēto maršrutu mērot tālāk vairs nav iespējams.
Avots: Travelnews.lv