Padomi: kā rīkoties, ja avioreiss kavējas vai tiek atcelts
Mūsdienu vienmēr steigā esošā cilvēka ikdienā neaizstājams pārvietošanās līdzeklis ir lidmašīna, kas vairākās stundās personu var nogādāt no viena līdz pat otram pasaules galam. Tomēr dažādu apstākļu dēļ var gadīties arī situācijas, kad ieplānotie avioreisi būtiski kavējas vai tiek atcelti.
Šādos gadījumos svarīgi ir neapjukt un izmantot pasažieriem
paredzētās kompensācijas iespējas par sagādātajām neērtībām –
informāciju par to, kādas ir pasažieru tiesības un kā rīkoties
šādos gadījumos, apkopojis Lielbritānijas biznesa portāls
thisismoney.co.uk.
1. Pasažierim var atteikt iekāpšanu lidmašīnā pat, ja
iepriekš notikusi rezervācija
Ikvienam pasažierim jārēķinās, ka dažādu apstākļu ietekmē
ieplānotie avioreisi var kavēties vai tikt atcelti, taču var
gadīties, ka pasažierim pie reģistrācijas atsaka vietu lidmašīnā
pat, ja iepriekš apstiprināta biļetes rezervācija. Šādas situācijas
gadās, ja spēkrats ir pārpildīts. “Pārdošanai piedāvāt vairāk
aviobiļešu nekā ir vietas lidmašīnā ir ierasta prakse
aviosabiedrībām, jo ir gadījumi, kad klienti iegādājas lētās
biļetes un tās neizmanto. Tomēr situācijas, kad tiešām kādam
pasažierim nākas atteikt iekāpšanu, nav biežas – to varam pastāstīt
no pašu pieredzes,” skaidro ceļojumu aģentūras “Latvia Tours”
korporatīvo risinājumu speciālists Jānis Kolomenskis. Ja tomēr šāds
starpgadījums notiek, pārvadātājs vispirms aicina pieteikties
brīvprātīgos atteikties no savas biļetes, kompensējot zaudējumus.
Ja tomēr brīvprātīgo pasažieru vidū nav, noteiktam personu skaitam
tiek liegta iekāpšana lidmašīnā, un tad pārvadātāja pienākums ir
izmaksāt šiem pasažieriem kompensācijas.
Svarīgi atcerēties, ka pastāv reisu ietekmējoši faktori, kas pieskaitāmi pie nepārvaramiem apstākļiem, piemēram, lidojumam nelabvēlīgi laikapstākļi vai citi starpgadījumi, kas var apdraudēt pasažieru drošību.
2. Kompensācija pienākas, ja reiss kavējas vismaz par divām
stundām
Eiropas Savienības regula paredz, ka kompensāciju pasažieris ir
tiesīgs pieprasīt, ja lidojums kavējies vismaz divas stundas.
Kompensējamās summas svārstās no pāris simtiem eiro līdz pat 600
eiro atkarībā no galamērķa attāluma. Par visiem lidojumiem 1500
kilometru vai mazākā attālumā pienākas 250 eiro kompensācija, par
lidojumiem vairāk nekā 1500 līdz 3500 kilometru attālumā – 400
eiro, bet par visiem tiem lidojumiem, kas ir ārpus minētajām
kategorijām – 600 eiro. Būtiski pieminēt, ka saskaņā ar likumu
kompensāciju summas nemainās, ja iegādātā aviobiļete maksājusi
vairāk.
Savukārt, ja lidojums kavējies ilgāk par piecām stundām,
pasažieriem ir tiesības saņemt atmaksu pilnas biļetes cenas apmērā
vai arī bezmaksas biļeti uz sākotnējo izlidošanas vietu – šāda
iespēja paredzēta gadījumiem, kad apstākļi ietekmējuši sākotnējos
pasažiera lidojuma plānus un tālākam ceļam vairs nav
jēgas.
3. Problēmu gadījumā pārvadātājs var piedāvāt maršruta
maiņu
Apstākļu ietekmē pārvadātājs pasažierim var arī piedāvāt mainīt
maršrutu līdz galamērķim, izmantojot citu lidojumu ar nosacījumu,
ka ielidošanas laiks nepārsniedz sākotnēji rezervētā lidojuma
paredzēto ielidošanas laiku par divām līdz četrām stundām. Ja
pasažieris šādu iespēju izmanto, viņam paredzēto kompensāciju
samazina uz pusi.
LASI ARĪ: Vai ceļošana ar lidmašīnu ir droša gaidāmajam mazulim?
Praktiski padomi, kā pārdzīvot 14 stundu lidojumu
Lidojums "turp un atpakaļ" vairs nav izdevīgi. Knifi, kā nopirkt lētas aviobiļetes
4. Par atceltu reisu – pilna biļetes cenas atmaksa nedēļas
laikā
Citādāki nosacījumi ir gadījumos, kad reiss tiek atcelts pavisam.
Tad pārvadātājam jānodrošina pilna biļetes cenas atmaksa nedēļas
jeb septiņu dienu laikā vai citu iespēju nokļūt galamērķī. Ir arī
gadījumi, kad personām pienākas bezmaksas reiss atpakaļ uz
izlidošanas vietu. “Maršruta maiņas gadījumā aviokompānijai
pasažierim bez maksas jānodrošina uzturēšanās vieta līdz nākamajam
lidojumam, ja nepieciešams - arī nakšņošana viesnīcā un nokļūšana
līdz tai,” papildina J. Kolomenskis. Atbilstoši gaidīšanas laikam
pasažierim no pārvadātāja puses jātiek nodrošinātai arī bezmaksas
ēdināšanai. Tāpat ikvienam pasažierim, kam atteikta iekāpšana,
kavēts vai atcelts reiss, ir tiesības uz diviem bezmaksas telefona
zvaniem, teleksa, faksa ziņas vai elektroniskās vēstules
nosūtīšanu.
5. Ja reisu ietekmē laikapstākļi, kompensācija
nepienākas
Svarīgi atcerēties, ka pastāv reisu ietekmējoši faktori, kas
pieskaitāmi pie nepārvaramiem apstākļiem, piemēram, lidojumam
nelabvēlīgi laikapstākļi vai citi starpgadījumi, kas var apdraudēt
pasažieru drošību. Piemēram, iedzīvotāju streiki konkrētā valstī, -
šādās situācijās likums kompensācijas pasažieriem par atceltiem vai
kavētiem reisiem neparedz. Saskaņā ar likumu kompensācija
pasažierim netiek izmaksāta arī gadījumos, ja pārvadātājs
savlaicīgi brīdina par reisa atcelšanu.
Savulaik pie nepārvaramas varas apstākļiem tika pieskaitītas arī
situācijas, kad kavējumus radījušas tehniskas problēmas, taču kopš
2004. gada ar tiesas lēmumu noteikts, ka aviokompānija ir atbildīga
par tehniskām problēmām un tai jākompensē pasažieriem šo problēmu
dēļ nodarītās neērtības.
6. Pēc palīdzības sākotnēji jāvēršas
aviokompānijā
Lai saņemtu kompensāciju, pasažierim ar rakstisku sūdzību sākotnēji
jāvēršas pie aviokompānijas. Ja uzņēmums nesniedz atbildi vai
noraida sūdzību, pēc palīdzības var vērsties attiecīgās valsts
(kurā noticis starpgadījums) pasažieru tiesības uzraugošā iestādē.
Par lidojumiem no Latvijas un no trešajām valstīm uz Latviju
jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Ikviena kompensācija, kas saskaņā ar likumu pienākas pasažierim, ir
izmaksājama skaidrā naudā. Ar rakstisku klienta piekrišanu
kompensāciju iespējams saņemt arī ceļojumu kuponu un/vai citu
pakalpojumu veidā.