Pasažieru tiesības atcelta lidmašīnas reisa gadījumā
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Eiropas patērētāju informēšanas centrs ir saņēmis vairāku satrauktu aviopasažieru zvanus saistībā ar reisu atcelšanu un aviopasažieru tiesībām šādā situācijā.
Eiropas Parlaments un Eiropas Savienības Padome 2004. gada 11. februārī ir izdevusi Regulu, ar ko paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu pasažieriem saistībā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos.
1. Regula nosaka, ka aviopārvadātājam ir pienākums katram pasažierim, kura lidojums ir ticis atcelts, izsniegt rakstveida informāciju par pasažieru tiesībām!
Ja aviopārvadātājs atceļ reisu, pirmkārt, jāļauj pasažierim
izvēlēties vai septiņu dienu laikā saņemt atpakaļ par biļeti
samaksāto naudas summu vai mainīt ceļojuma maršrutu.
Otrkārt, ja pasažieris ir piekritis maršruta maiņai,
aviopārvadātājam jāpiedāvā pasažierim bezmaksas ēdināšana un
atspirdzinājumi, kā arī bezmaksas komunikācijas iespējas samērīgā
attiecībā pret jaunā lidojuma gaidīšanas laiku. Ja jaunā lidojuma
izlidošanas laiks ir vismaz dienu pēc atceltā lidojuma izlidošanas
laika un ja pasažierim kādā vietā ir jāuzturas papildus viena vai
vairākas naktis vai ja kādā vietā ir jāuzturas ilgāk, nekā
pasažieris bija plānojis, aviopārvadātājam jāpiedāvā pasažierim
bezmaksas izmitināšana viesnīcā un transports no lidostas uz
izmitināšanas vietu.
2. Tiesības saņemt
kompensāciju:
ja aviopārvadātājs ir informējis pasažieri par lidojuma
atcelšanu vismaz 2 nedēļas pirms paredzētā izlidošanas laika,
pasažierim ir tiesības saņemt atpakaļ par biļeti samaksāto naudas
summu vai mainīt ceļojuma maršrutu, bet patērētājs nav tiesīgs
saņemt kompensāciju.
Ja aviopārvadātājs informējis par reisa atcelšanu mazāk nekā 2
nedēļas pirms reisa izlidošanas, patērētājam ir tiesības saņemt
kompensāciju atkarībā no alternatīvā lidojuma izlidošanas un
ierašanās galamērķī laika (lūdzam skat. tabulu).
3. Svarīgi papildu informācijas avoti skartajiem aviopasažieriem:
Sīkāka informācija par aviopasažieru tiesībām gadījumos, kad
atcelts lidojums, pieejama PTAC un ECC Latvia mājaslapā.
Lai patērētājiem būtu ērtāk un ātrāk vērsties gan pie pārvadātāja,
gan nepieciešamības gadījumā uzraugošajā iestādē, ir pieejama
Vienotā pasažieru sūdzības veidlapa, kura aizpildāma un nosūtāma
patērētājam ērtākā veidā.