Uz Kambodžu pēc saules un piedzīvojumiem. Praktisks pieredzes stāsts
Izvēle doties uz Kambodžu nebija nejauša. Pirmo reizi uz pāris dienām šo valsti sajutām pirms pāris gadiem, kad, apciemojot Taizemi, ieskrējām apskatīt vienu no pasaules brīnumiem – Angkoras tempļus. Tā dara daudzi tūristi, uzsverot, ka neko vairāk šajā samērā mazattīstītajāvalstī redzēt nav.
Toreiz Kambodža palika atmiņā kā ļoti karsta vieta, ar milzīgu augļu pārbagātību, zemām cenām, smaidīgiem cilvēkiem un arī netīrību. Neraugoties uz kontrastiem, sajūtas sirdī nogulsnējās tā, ka sev apsolījām “Šeit vajadzētu atgriezties...” . Pa šiem diviem gadiem laiku pa laikam sapņos redzēju, kā aizbraucot turp, novelku kurpes un eju basām kājām pa sakarsušu zemi, un jūtos "Jā, šeit man bija jāatbrauc".
Šogad novembrī mēs to izdarījām. Apkārtējo reakcija “Kā!
Jūs – divas sievietes, vienas pašas uz tādu valsti.... Nav taču
droši! Kā jūs tiksiet galā!? “, tikai vēl vairāk stiprināja
pārliecību, ka visam ir jābūt labi. Vajag tikai rūpīgi plānot,
nelīst nepatikšanās apzināti, un vienkārši ticēt un ļauties
PIEDZĪVOJUMAM.
Lidojums un laicīgi nopirktas biļetes
Lidojums no Latvijas uz Kambodžu ir jākombinē. Ja uz Taizemi, kas
atrodas turpat blakus, var aizlidot ar 2 pārsēšanām, tad
līdzās esošā, daudz mazāk tūristu apgūtā Kambodža prasa mainīt
lidostas vismaz 3 reizes. Sākām “ķert” biļetes jau janvārī.
Martā tās nopirkām, izmantojot aviobiļešu meklēšanas vietni
Skyscanner.com Lidojums ir
ar AirFrance Rīga – Parīze – Singapūra. Parasti visus interesē
cenas. Šīs biļetes mums izmaksā 435 eiro turp un atpakaļ. No
Singapūras tad ir īsais, tikai 2,5 h garais pārlidojums uz
Kambodžas tūrisma Meku Siam Reap. Atpakaļ uz Singapūru
lidojam no Kambodžas galvaspilsētas Pnompeņas. Cena kopā šiem
pārlidojumiem - 146 eiro. Iztiekam ar vienu mugursomu, lai
nav jāpērk reģistrēta bagāža. Aviobiļešu cenas veido vairāk kā
trešo daļu no kopējām ceļojuma izmaksām.
Sveika, nākotnes pilsēta Singapūra!
Ja esam tikušas līdz Āzijai, tad nolemjam nepalaist garām iespēju
apskatīt futūristisko nākotnes pilsētu Singapūru. Izvēlamies
pavadīt pilsētā 2 dienas. Vīza Latvijas pilsoņiem nav
vajadzīga.
Singapūras pilsētvalsts ir Āzijas attīstības centrs. Viss, ko var
izgudrot, tur tiek arī ieviests. Valsts ir dārga, budžets mums
samērā ierobežots, tāpēc sākam ar lētāko hosteļu meklēšanu.
Jau vasaras sākumā rezervējam hosteli par 20 eiro naktī vienam
cilvēkam. Augsti pieprasīts, lēts un tīrs! Jāpiebilst, ka Singapūrā
vispār viss ir tīrs. Ar to šī pilsēta izceļas ne tikai Āzijā, bet
vispār pasaulē – nespļaudīties, nemest uz ielām košļenes, nesmēķēt
utt. Novembra vidus. Atveras lidmašīnas durvis un mēs iekrītam
tajā brīnišķīgajā sajūtā – ir silts, mitrs un smaržo pavisam
savādāk.
Modernā un higt tech Singapūra ir mazliet jumtu noraujoša. Dizains, tehnoloģijas, draudzīgums cilvēkiem, un ļoti skaisti.
Divas dienas ir pietiekami, lai apskatītu galvenos pilsētas skaistumus – "Marina Bay Garden" kompleksu ar divām milzu siltumnīcām – vienā ir pasaules lielākais mākslīgais ūdenskritums, kas imitē kalnos esošos mitro mūžamežu klimatu. Viss zied vājprāta krāsās un košumā... Un otra milzīgā siltumnīca ir piemērota visu pasaules klimatisko zonu augu demonstrēšanai. Šeit ir auksts! Noteikti zem 20 grādiem. Ātri izskrienam cauri, pamanot, ka starp eksotiskiem kokiem, ziedošām acālijām un kaktusiem jau ir iekārtojušies Ziemassvētku rotājumi – plastmasas dzīvnieki un plastikāta egles.
Vakarā izbaudām milzu mākslīgo koku, kas kā izkāpuši no filmas
“Avatars”, disenīti. Vakarā šeit ir bezmaksas gaismas šovs. Šoreiz
ar 80. gadu diskomūziku. Dienā un vakaros var uzkāpt arī uz tiltiņa
un pastaigāt starp koku galotnēm.
16 FOTO
Nākotnes pilsēta Singapūra
+ 12
Skatīt visus
Nākamajā rītā dodamies uz iecienītu pilsētnieku rīta vingrošanas
vietu "Henderson waves" jeb Hedersona viļņiem – vijīgu koka dēlīšu
tiltu augstu virs pilsētas panorāmas, kas pāriet pastaigu celiņā
gandrīz 2 kilometru garumā virs tropiska meža, kas pieguļ turpat
līdzās esošam dzīvojamajam kvartālam. Ir ļoti karsts! Mēs, no
drēgnā rudens aizmukušas, svīstam un baudām.
Vēlāk apskatām Singapūras vēsturiskos rajonus -
senatnīgu un autentisku indiešu kvartālu “Little India” un
musulmaņu un mākslinieku kvartālu "Kampong Glam". Uz pelēcīgo
debesskrāpju fona šīs ir kā mazas, košas pērles. Ar šiem
rajoniem un te dzīvojošām migrantu kopienām aizsākās
Singapūra.
Vakariņas ēdam populārajā Chinatown, kur paēst var pat samērā lēti
– 10 Singapūras dolāri un vēderi pilni ar ķīniešu
ēdienu. Pa pilsētu pārvietojamies ar ērtu, tīru, viegli
saprotamu metro, pirms tam nopērkot Tourist Pass. 3 dienām
tie ir 30 Singapūras dolāri, no kuriem 10 dolāri ir kartiņas
depozīts, ko saņem atpakaļ.
Prom uz Kambodžu
To, kā cepina saule Kambodžā, atminamies no iepriekšējās reizes.
Siem Reap lidostā veikli aizpildām vīzas pieteikumu un stājamies
rindā pēc atļaujas iebraukt valstī. Rindu vēlams ieņemt ātri un
tikai pēc tam pildīt papīrus, jo, lai tiktu ārā no lidostas,
nāksies pastāvēt vēl vismaz trīs rinās - uz maksāšanu, tad uz pases
saņemšanu atpakaļ, un vēl iziet drošības pārbaudi. Kopā viss var
aizņemt pat pāris stundas. Vīza maksā 30 ASV dolārus.
Izejot no lidostas, notveram tuk-tuku un līdz viesnīcai par ceļu
samaksājam 9 dolārus. Valstī oficiālā valūta ir reāli, kas
pārrēķinās tūkstošus lielās naudas zīmēs, bet visur pieņem arī
dolārus. Ir labi, ja makā ir abas valūtas, jo citādi
tūristam nekad neko lētāk par dolāru nepārdos. Ne velti šo
valsti joprojām dēvē par viena dolāra valsti. Bet, ja
ir vietējās naudas zīmes, iepirkties izdodies vēl
izdevīgāk.
Populārākais produkts šeit ir “samsing”, ko mēģina pārdot, ejot nopakaļ un kaķēna balsī sakot “Baj samsing, madam... baj samsing”.
Vakarā aizejam uz vietējo tirdziņu, kas ir arī, laikam,
vislielākais tirgus ar vietējiem ražojumiem visā valstī. Pirkt
suvenīrus – garšvielas, sudraba izstrādājumus, vietējos gardumus,
drēbes, un noteikti tirgoties vajag tieši šeit. Vēlāk vairs
nekur tik plašu izvēli ar tik labām cenām neredzam.
13 FOTO
Tradicionāls Āzijas tirdziņš
+ 9
Skatīt visus
Populārākais produkts šeit ir “samsing”, ko mēģina pārdot, ejot
nopakaļ un kaķēna balsī sakot “Baj samsing, madam... baj
samsing”. Vienmēr, vienmēr ir jātirgojas! Vismaz uz pusi jebko
var notirgot. Te arī var redzēt Inese apjukumu, ko tad īsti
pirkt - svaigu govs kāju, baklažānu vai zeltu. Izvēle krita par
labu ceptam circenim. Nemaz nav slikts!
Tūkstošgades elpa Angkorā
Lielākā daļa tūristu uz Kambodžu brauc ar konkrētu mērķi – apskatīt
pasaulē lielāko reliģisko tempļu kompleksu Angrkoru. Parasti uz
turieni dodas skatīties saullēktu un saulrietu. Šajā reizē lemjam
par labu saulrietam, kas sākas tieši plkst. 17.35. Tātad uz
tempļiem dodamies dienas vidū. Karstums neizsakāms. Vēja šajā
valstī gandrīz nav dēļ tās ģeogrāfikās īpatnības - apkārt ir kalni,
pati valsts guļ tādā kā bļodā.
Tā ir diena, kad likās, ka iztecēsim sviedros, izcepsimies un
paliksim šajā pasaules brīnumā uz pavisam. 34 grādi, pilnīgs
bezvējš, uzkarsēti akmeņi (šis ir vēsākais gada mēnesis) un 4
tempļi, kas jāapskata.
Senie akmeņi uzkarsuši tā, ka šķiet – sīc. Ar tuk-tuku apbraukājam
vairākus tempļus. Tuk-tuks uz dienu maksā 18 dolārus. Vienu ilgu
brīdi liekas, ka jāatmet doma pat saulrietu, jo nav vairs ne
spēka, ne intereses kaut ko redzēt. Ūdens dzeršana nepalīdz. Gribas
iebāzt galvu ledusskapī.
Beidzot ieklīstam populārākajā no tempļiem, kur Andželīna Džolija filmējusi kadrus filmai “Tomb Rider”. Ir pēcpusdienas, paliek vēsāks – vairs tikai ap 30 grādiem. Cilvēku ir maz, un iestājas miers. Rāmi klīstam starp akmens būvēm un milzu kokiem, vērojot saules starus krītam caur akmens un koku sakņu pinumiem. Akmeņu varenība, ko atkal lēnām mēģina iekarot džungļi....
Tiekam pat bez rindas nofotografēties pie leģendārajām Laras
Kroftas filmā redzētajām koku saknēm. Dienas vidū uz šo iekārojamo
vietiņu nākas stāvēt pamatīgā rindā.
Nezinām, ko šajos akmens brīnumos dara tie, kas nopērk
abonementu uz 7 dienām. Mums akmens mežģīņu un apsaru –
dievišķo dejotāju, aplūkošanai pilnīgi pietiek ar pusi dienas.
Enerģētika ir pietiekami spēcīga, bet karstums vēl spēcīgāks. Pēc
saulrieta te vairs nav ko darīt, ir piķa melna tumsa.
14 FOTO
Angkorvata tempļi
+ 10
Skatīt visus
Vakars pilsētā paiet, izmēģinot masāžas, vērojot bezmaksas
transvestītu šovu un dzerot debešķīgus mango kokteiļus. Rīt šo
pilsētu pametam, lai dotos jau mazāk tradicionālos tūristiem
virzienos.
Batambanga un īstā khmeru dzīve
Ceļabiedrene Inese ir ieguldījusi pamatīgu darbu, izpētot, ko
redzēt un darīt pilsētā Batambanga, kas patiesībā ne ar ko skaistu
neizceļas. Tūristu samērā maz, toties te var
iepazīt khmeru reālo dzīvi.
Pilsētiņas lauku reģionā joprojām kursē visai neparasts bambusa
vilciens jeb “bamboo train”. Tā darbības princips – ir vienas
sliedes, pa kurām kursē no bambusa darinātas platformas, kuras uz
priekš dzen tāds kā pļaujmašīnas motors, ko darbina sīks, saulē
izkaltis un sīksts khmers. Vēl pirms 15 gadiem ar tādu
bambootrain pārvietojās vietējie iedzīvotāji, tagad šī ir tūristu
izprieca, ka maksā 5 dolārus no katra braucēja. Sasēdina uz
platformas un aidā – ceļā. Vējš svilpo gar ausīm ne pa jokam.
Sajūta kā starpvagonu tamburā. Apkārt koši rīsa lauki. Tā kā
sliedes vienas, tad ir jāsadarbojas. Ja pretī brauc tāda pats
dranduļets, kāpj nost tas, kuram mazāk pasažieru. Noņem visu
konstrukciju no sliedēm, palaiž garām. Un kratās tālāk. Galapunktā
jārēķinās, ka noteikti mēģinās kaut ko nopārdot. Nopērkam
tradicionālās rūtainās šallītes par 3 dolāriem.
5 FOTO
Ar bambusa vilcieniņu tik uz priekšu
+ 1
Skatīt visus
Godīgi sakot, doties uz Kambodžu apskatīt pilsētiņas vispār nav
atbalstāma doma, jo tās visas ir samērā haotiskas, netīras un īpaši
redzēt tajās nav ko. Tāpēc nolemjam pievienoties tik trendīgajai
tendencei un apmeklējam gatavošanas meistarklasi, iemācoties
uzmeistarot tradicionālos khmeru ēdienus. Tripadvisor.com lieliskas atsauksies
par kādu vietējo gidu misteru Sambatu, kas iemāca gatavot, aizved
ekskursijā uz vietējo tirgu un, ja vēlamies, varam noalgot viņu arī
nākamās dienas ekskursija pa vietējām lauku saimniecībām. Lieliska
iespēja aprunāties ar vietējo un saprast īsto dzīves garšu!
Sazināmies FaceBook un Sambats noteiktā laikā ir mums pakaļ
viesnīcā. Viņš ir gids un tuk-tuka vadītājs. Sieva palīdz ar
kulinārijas meistarklasēm.
Tiekam aizvesti pie Sambata uz mājām, kur 3. stāva terasē,
baudot saulrietu virs kalniem, meistarojam trīs tradicionālus
ēdienus. Tagad teorētiski protam gatavot “amok fish” jeb zivi
kokosriekstu mērcē, vistas kariju un pareizos
springrollus.
Sambats mūsu cienā ar tarnatulu uzlējumu potencei un kobru šņabi
veselām locītavām. No uzlējuma, kas gatavots no ēzeļa kāju bāzes,
atsakamies. Viss šis prieks mums izmaksā 10 dolārus –
izklaide, pilni vēderi un veselības dziras.
Sambatu sarunājam arī nākamās dienas ekskursijām pa apkārtnes
laukiem (cena ir 25 dolāri par visas dienas ekskursiju).
Interesantākais ir sarunas par dzīvi ar pašu gidu, kas bērnībā
izdzīvojis sarkano khmeru jeb komunistu asinspirti, prot pastāstīt,
kā patiesībā dzīvo vietējā tauta. Kopā ar
lielisko Sambatu izbraucām lauku saimniecības, kur zemnieki
paši audzē rīsus un gatavo produktus tālākai pārdošanai vai tirgo
turpat ceļa malā. Būdiņās nav elektrības, ir viena kopēja telpa
gulēšanai, durvju nav. 47% iedzīvotāju dienā nopelna 1-3 dolārus.
70% nav pases, jo pārāk dārga. Ielās pārsvarā Lexus, jo ļoooti maza
sabiedrības daļa ir īpaši draudzīgās attiecībās ar valdību. Gids
teica “Lucky you”, jo esam dzimušas Eiropā.
Ja nu kādreiz dodaties uz šo pusi, noteikti iesakām sazināties ar Sambatu. Viņa FaceBook lapa ir Battambang tour and cooking class by Mr.Bath.
Peldošie ciemati un peldošie suņi
Āzijas lielākais ezers TonleSap vilina ar neparastiem peldošajiem
ciematiem. Agrāk tādos dzīvoja paši trūcīgākie khmeri, kuriem
nebija naudas nopirkt mazītiņu zemes pleķīti būdas uzcelšanai.
Diemžēl lasot atsauksmes Interneta vietnēs, nojaušams, ka tagad šie
ciematiņi ir lielisks tūristus slaucošs aparāts, kur žēlīgām acīm
bērni lūdz nopirkt no viņiem maišeļus ar rīsiem par kosmiskām
cenām. To gan mums nevajag!
Tālāk no ierastajiem ceļiem ir vieta, ko sauc par Krakoru, un tur
esot ir pavisam autentiski peldošie ciemi. Tos gan mēs gribam
redzēt! Sēžamies busā un sekojot Googles kartei, pēc 3 stundu
brukšanas prasām šoferim mūs izlaist kādā apdzīvotā vietā. Kā
izkāpjam, tā mūs apstāj bars ar skaļiem, žestikulējošiem vietējiem,
kas ir varen priecīgi, ka pie viņiem beidzot ir ieradušiem
“slaucamie” baltie. Angļu valodā viņi nesaprot ne vārda. Google
tulkotāju saprot vēl mazāk. Jo vairāk skaidrojam, ko gribam, jo
niknāk viņi vicinās ar rokām! Kā lai ieskaidro, ko mums vajag?
Žestu valoda mums nesakrīt! Ķeramies pie papīra un zīmuļa – zīmējam
laivas, mājiņas, viļņus.... Beigās saprotamies. No mums nokāš
vienkārši nereālu naudu – 10 dolārus (droši vien par šo joku viņi
smejas vēl tagad), par to, ka aizved mūs uz 5 kilometrus
attālo peldošo ciematiņu. Tūre ilgts 2 stundas, par ko
samaksājam kopā vēl 13 dolārus. Pusaudzis vizina mūs starp
košās krāsās izkrāsotām peldošām mājiņām, kur pilnīgi mierpilni
savu ikdienu vada vietējie. Viņi mums draudzīgi pamāj, aicina lekt
ūdenī izpeldēties. Neviens neko nemēģina pārdot!!!!
Ģimenēs dzīvo suņi, kas peld ciemos viens pie otra, kaķi, kas, iespējams, nekur nepeld, vistas uz peldošiem plostiņiem.
Te ir peldoša skola, peldoša kristīgā baznīca, veikaliņi un pat
ledus rūpnīca. Ģimenēs dzīvo suņi, kas peld ciemos viens pie otra,
kaķi, kas, iespējams, nekur nepeld, vistas uz peldošiem plostiņiem.
Pavisam mazi, tikko staigāt iemācījušies bērni balansē uz sliekšņa,
bet ūdenī neiekrīt. Gan jau kāds arī iekrīt...Piecgadnieki droši
paši airē laiviņu uz kaimiņu māju. Pirmklasnieki no skolas sasēžas
laivelē pa trim un, jestri žestikulējot, airējas mājup.
8 FOTO
Peldošie ciemati jeb floating village
+ 4
Skatīt visus
Dodamies atpakaļ uz busa pieturu, nopērkam uzkodās maisiņu ar
dažāda izmēra circeņiem un mērojam ceļu uz
galvaspilsētu Pnompeņu. Nemaz nevajag šausmināties. Pēc gadiem X
mēs visi to ēdīsim. Garšo kā čipsiņi, bet veselīgāka uzkoda. Ar
čili un svaigo lociņu garšu.
Salas un luminiscējošais planktons
Laižoties uz leju tuvāk jūrai, mērķis ir apskatīt luminiscējošo
planktonu un izbaudīt salu un pludmaļu skaistumu. Ceļam no
Pnompeņas līdz piekrastes pilsētai Sianukvile izvēlamies braukt ar
nakts autobusu, kas ir patiešām ērts – tajā ir guļvietas. Tāds kā
ceļojošs hostelis. Brauciena cena ir 16 dolāri. Ja neskaita to, ka
mūs vadā no viena savākšanas punkta uz otru, un autobuss mierīgi
nokavē 3 stundas no izbraukšanai paredzētā laika, šis ir labs
veids, kā ieekonomēt gan laiku, gan naudu. Kamēr tu guli, tikmēr
tevi vizina uz galamērķi.
Salas ir skaistas. Tādas, kā rāda bildēs. Piesārņojums mazāks,
kamēr neiebrien dziļāk džungļos. Novembrī planktons gan neluminiscē
tik spoži, kā septembrī, kad ir īstā sezona šo mazo jūras būtņu
baudīšanai. Tomēr, ieejot ūdenī, un kustinot ūdeni, ap rokām
veidojas tādas kā dzirksteles. Mazliet sajūtos kā feja, kas bārsta
brīnumputekļus....
Loģistika starp salām – briesmīga, jo esi iegādājies ātrumlaivas
biļeti par augstāku cenu, tāpēc tevi ātri vizina starp dažādiem
salu moliem, lai savāktu visus iespējamos pasažierus. Ceļā
pavadam atkal 3 stundas.
Top skaidrs viens no ceļa plānošanas knifiem šajā reģionā:
- apmeties pēc iespējas ilgāk vienā vietā, pretējā gadījumā
milzum daudz laika pavadīsi, gaidot sabiedrisko transportu
nokļūšanai no vienas vietas uz nākamo, kas ir absolūti
neparedzami.
- Āzijā 1,5 kilometrs no pilsētiņas centra NAV ar kājām jauki pieveicams maršruts pa glītām ieliņām. Ielas ir tumšas, nesaprotamas, ir klaiņojoši suņi un šmuce. Nāksies īrēt tuk-tuku un šķirties no 1-3 dolāriesm ikreiz. Nākamreiz jāizvēlas dzīvošana pašā centrā.
Laika menedžments Kambodžā
Plus mīnus
2 stundas ir aptuvenais paredzamais laiks ar jebkuru
transportu. Tad baltos cilvēkus izmet kā tādas aitas ceļa malā, kur
izpalīdzīgi un vienmēr nopelnīt griboši tuktuki aizved pie saviem
izpalīdzīgajiem un nopelnīt gribošajiem dīleriem. Loģistiku īpaši
izplānot nevar. Ja saka, ka ātrais kuteris brauks stundu, tad
īstenībā brauks 2,5 stundas, un izlaidīs kaut kādā rūpnieciskā
piestātnē. Tas nozīmē, ka iepriekš nopirktas busa biļetes var
izmest, jo buss jau aizgājis. Ja tomēr nav aizgājis, tad ir
pārpildīts un šodien pēdējais uz vajadzīgo vietu. Jāņem taksis, bet
cena jau cita. Ja taksī brauc 4 cilvēki, cena augstāka nekā tad, ja
brauc divi. Toties vizina mūs, spriežot pēc pagoniem, policists
darba apvienošanas kārtībā. Tad mūs sagaida sastrēgums 100 km
garumā, jo tauta, sastumta busiņos un sēžot pa 5 cilvēki uz rollera
plus vista padusē, brauc mājās no darba.
Kampota, Kepa un rolleri
Pēdējās dienas šajā valstī mums paredzētas Kepā un Kampotā, kas ir
salīdzinoši pati ļoti atīstītas mazpilsētiņas. Nolemjam, ka
ir jāizmēģina motorolleris. Kas tas par piedzīvojumu Āzijā bez šī
atribūta?
Pirmajās dienās tas izskatās šausminoši - uz viena rollera
visa ģimene. Divgdadnieks tēvam, kas stūrē, uz ceļa vai iemidzis
klēpī. Aizmugurē mamma baro ar krūti zīdaini, un visi brauc cauri
haotiskai, izplūdes dūmu piesmakotai satiksmei. Kādas drošības
jostas, kādi sēdeklīši...? Mūsu gids teic, ka bērni te iemācās
braukt uz rollera ātrāk nekā staigāt, tāpēc bažām nav pamata. Tomēr
UNESCO statistika saka, ka šajā reģionā ir augstākā bērnu mirstība
ceļu negadījumos visā Āzijas reģionā. Tālāk seko pneimoja, bads,
infekcijas saslimšanas....
Vispār sabiedrība ir ļoti jauna, visur ir mazi bērni, bet ļoti reti var dzirdēt raudāšanu vai kliegšanu. Varbūt tā ir kāda īpaša audzināšanas metode? Bet, iespējams, ka mammas ir mazāk nervozas, ikdienu pavada ar bērniem, nekur īpaši nesteidzas un tas atspoguļojas arī bērnu emocijās?
Tad nu Kepā lemjam iejādelēt to motorolleri un lūdzam mūsu viesu
nama saimniekiem – vācietei un skotam, lai viņi palīdz iznomāt
uzticamu braucamo. Pieredzes braukšanā mums nav, bet, ja Latvijā ar
tādu drīkst braukt skolēni no 14 gadu vecuma, vai tad mēs
neiemācīsimies?
Pāris stundas neveiklas un drebelīgas braukšanas pa nomales ceļu un
rolleris ir iejādelēts. Svarīgi ir nesajaukt gāzes un
bremzes kloķu darbības principus, citādi kumeļš neklausa, raujas uz
priekšu, gāžas zemē vai mēģina ieskrien kādā priekšā braucošā
transportlīdzeklī. Bremzējot ar kāju, ātri noplēšu sandalēm
zoles.
Labi, ka ar Inesi izlemjam braukt katra uz sava rollera, jo,
apciemojot piparu audzēšanas plantācijas, ieraugam trīs baltos
tūristus, kas ir nosaitēti un aplīmēti ar plāksteriem, netīrās un
saplēstās drēbēs. Viņi bija iedomājušies, ka brauks kā vietēji -
visi uz viena motorollera, tā mums smīkņājot stāsta plantācijas
saimnieki.
Nevajag taupīt uz individuālu rolleri, tas maksā tikai 5 – 7 dolārus, toties, ja iznāk nokrist, necieš visi braucēji!
Kepā apskatām, kā tiek ķerti krabji un garneles, un turpat
krastmalas tirdziņā, vēl spīles un ūsas vicinot, tiek iemesti
karstā piparotā eļļā un top sarkani un aromātiski. Krabju
tiesības uz cieņpilnu nāvi te nav ievērotas.
7 FOTO
Jūras labumi - krabji un citi mošķi
+ 3
Skatīt visus
Kepa ir vienkārši neticami tīra pilsēta. Var mazdrusciņ sajusties
kā Eiropā, kuras nu jau sāk pietrūkt. Šajā reģionā ir arī izcilo
piparu plantācijas un sāla ieguves lauki. Sāli neredzējām, tikai
laukus.
Gandrīz jau galapunkts mūsu ceļojumam ir Kampota, kur gribētos
apskatīt slavenā franču laika valdīšanas pieminekli –
greznā un spocīgā kazino “Bokor Hill Station” drupas un
ūdenskritumus. Tā kā visa valsts trešo dienu svin lietus sezonas
beigas, atkal iesprūstam uz 3 stundām autobusa pieturā. Turpat
nīkuļo zviedrs un francūžu pāris. Arī viņi secinājuši, ka
transports Kambodžā ir terrific. Jo kur gan
steigties! Mēs šajās dienās mērojam ceļu kalnos, lai
apskatītu dabas parku.
Augšup kalnos
Mēs ar rolleriem dodamies pa brīnišķīgi asfaltētu un gludu ceļa
serpantīnu augšup kalnos uz nacionālo parku, kur uzzinām, ka
ūdenskritumi šobrīd ir gandrīz sausi. Bet kazino vispār neatrodam,
toties uzklīstam uz kādu reliģisko kompleksu, kur pulcējas budisti
un vietējie svinētāji. Skati iespaidīgi!
7 FOTO
Kalnos pie budistiem
+ 3
Skatīt visus
Vakars noslēdzas ļoti skaistā vietā – viesu mājā pie upes, kur
trīsstāvīgos bungalo ar šķirbainām sienām un griestiem klausāmies
cikādes, vēlreiz vērojam fantastisku saulrietu un domājam, ka ....
šurp vairs neatgriezīsimies. Šķiet, ka šo divu nedēļu laikā valsti
esam izjutušas, nogaršojušas, redzējušas tik daudz un viss ir tik
ļoti savādāks nekā pie mums ierasts.
Atpakaļ uz Singapūru un tad jau 14 stundu lidojums uz Eiropu. Te
mūs sagaida spirdzinošs sniegs un vējš. Līdz nākamajam
piedzīvojumam!