Ko darīt, ja bagāžu lidostā tā arī neizdodas sagaidīt vai tā ir bojāta
Par bagāžas pārvietošanu pilnu atbildību uzņemas aviosabiedrības, jo iegādātā biļete uzskatāma par pakalpojuma līgumu. Tas ir nedaudz paradoksāli, jo parasti bagāža neceļos aiziet tieši lidostās, kas tiešu atbildību par to neuzņemas.
Pazūd piecarpus koferi no tūkstoša
Vēl pirms kovida laika veiktie pētījumi liecināja, ka gada laikā ceļojumos dodas vairāk nekā četri miljardi cilvēku, kuri bagāžā nodeva aptuveni tādu pašu vienību skaitu. Aprēķināts, ka ceļojuma laikā bagāža pazūd aptuveni 5,5 gadījumos no tūkstoša.
Te gan jāpiemin, ka vērojami uzlabojumi, jo vēl 2010. gadā šis rādītājs bija aptuveni divreiz lielāks.
Procentuāli galvenie zudumi dalās šādi:
- 46 % tranzīta jeb savienoto reisu laikā,
- 18 % gadījumu tā nav laikus iekrauta,
- 16 % – kļūdas dēļ bagāžas kvītī.
Pārējiem gadījumiem ir dažādi iemesli, kuru vidū ir arī lidostas darbinieku negodprātība. Starp citu, vairākās lielākajās pasaules lidostās noklīdušajai bagāžai, kuras īpašnieks noteiktā laikā tā arī nav atradies, mēdz rīkot aklās izsoles – interesenti pērk koferus, nezinot, kas tajos ir iekšā.
Precīzas statistikas, kuras aviokompānijas bagāžas nozaudēšanā ieņem līderpozīcijas, nav, taču biežāk tas gadoties pārvadātājiem ārpus Eiropas Savienības, ja neskaita ASV, kur turpretim ir vislabākā situācija.
Ko darīt, ja bagāža pazudusi
Visu civilizēto aviokompāniju mājaslapās ievietota visai sīka instrukcija, kā tādos gadījumos rīkoties. Tā kā vidējais Latvijas iedzīvotājs visbiežāk izmanto "airBaltic" pakalpojumus, "Likums un Taisnība" izpētīja tur atrodamo informāciju.
- Ja bagāža ir aizkavējusies un uz izkraušanas lentes tā arī neparādās, par to nekavējoties jāpaziņo atrasto mantu birojam turpat lidostas ielidošanas zonā vai pašapkalpošanās portālā. Jāņem vērā, ka šo ziņojumu var iesniegt tikai tā persona, uz kuras vārda bagāža reģistrēta, un portālā nevar izveidot pieteikumu, ja lidojums bijis vairāk nekā pirms četrām dienām.
Kamēr bagāža tiks meklēta, aviokompānija piedāvā iespēju iegādāties pirmās nepieciešamības higiēnas preces – ekonomiskās klases pasažieriem tie ir desmit eiro dienā, bet ne vairāk kā četrām dienām. Čeki naudas atgūšanai jāiesniedz ne vēlāk, kā 21 dienu pēc bagāžas saņemšanas.
Lielākajā daļā gadījumu bagāžu parasti atrod, taču, ja tā kavējas ilgāk par trim dienām, pasažierim tiks lūgts iesniegumā norādīt bagāžas pazīmes un iesniegt sarakstu ar vismaz piecām lietām, kas tajā atrodas. Pēc piecām dienām pašapkalpošanās portālā būs jāraksta speciāls iesniegums. Jāatzīmē, ka šādos gadījumos lidsabiedrība uzņemsies arī atrastās bagāžas piegādāšanu klientam – pašam uz lidostu nav jābrauc.
- Nozaudēta bagāža par tādu tiek uzskatīta, ja īpašnieks to nav saņēmis 21 dienas laikā no pazušanas brīža, un tādā gadījumā pienākas kompensācija. Ja ceļojums bijis apdrošināts (šādu iespēju automātiski piedāvā arī banku kredītkartes), kompensācijas piedziņu var uzticēt apdrošināšanas sabiedrībai, vispirms saņemot izziņu no lidostas.
Var, protams, ar šādu prasību vērsties pie paša aviopārvadātāja – tad jāiesniedz pieteikums ar visu pazaudēto priekšmetu sarakstu un vērtību. Jāņem gan vērā, ka lidsabiedrības izmaksājamās kompensācijas lielums ir ierobežots un saskaņā ar Monreālas konvenciju maksimālā summa ir 1500 eiro, tādēļ stāsts par pazudušo vecmāmiņas briljanta gredzenu netiks kompensēts.
Apdrošinātājs var pacīnīties arī par lielāku summu, taču tā būs ļoti jāpamato.
Uz morālo kompensāciju par to, ka bagāžas zudums ir izjaucis kādus nozīmīgus dzīves plānus, gan īpaši var necerēt.
- Bojātas bagāžas gadījumā uzreiz pēc lidojuma un fakta konstatācijas jāziņo atrasto mantu birojam ne vēlāk kā septiņas dienas (portālā četras dienas) pēc tās saņemšanas. Ja bojājumi novēršami remonta ceļā, var doties uz jebkuru darbnīcu un pēc tam čeku iesniegt aviokompānijai – mājaslapā ir atrodams arī saraksts ar ieteicamajiem šāda veida servisiem citās valstīs.
Labošanas izmaksas gan nedrīkst pārsniegt pašas somas vērtību. Ja bojājumi ir neatgriezeniski, serviss izsniegs atbilstošu izziņu un zaudējumi tiks segti. Te gan arī darbosies Monreālas konvencija, un šo zaudējumu atlīdzības maksimālais lielums būs tie paši 1500 eiro.
Aviokompānija gan neuzņemas atbildību par kosmētiskiem vai virspusējiem bojājumiem, kas radušies standarta pārvadāšanas procesā, vai zaudējumiem, kas radušies bagāžas defekta vai nepareizas iepakošanas dēļ. Jāatzīmē, ka daudzās lidostās iespējams koferus aptīt ar plēvi, kas pasargā no virspusējiem skrāpējumiem.
Ja no sabojātās bagāžas kāda manta ir pazudusi, par to kopā ar lietas aprakstu ir jāiesniedz atsevišķa sūdzība, un objektīvu apstākļu konstatēšanas gadījumā aviokompānija šo zaudējumu atlīdzinās.
Avots: jauns.lv, (Kārlis Seržants, “Likums un Taisnība”)