Ko darīt bērniņa kristībās? Senču rituāli
Mūsu senči saviem bērniem izvēlējās tādus krustvecākus, kuriem gribēja, lai līdzinās viņu bērns. Viņi pušķoja šūpuli un veica rituālus, kas nodrošināja pārticību, veselību, gudrību.
Konsultējusi Aīda Rancāne, LU Filozofijas un socioloģijas
institūta vadošā pētniece, folkloras kopas Grodi vadītāja
Krustabas bija pirmais pārejas rituāls cilvēka dzīvē. Tas svinēja
divas dienas, un tajās tika aicināti ļoti daudz cilvēku. Uzskatīja,
ka svinībās piedalās arī Dievs, Māra un Laima.
Bērns ienācis šajā pasaulē no citas — nezināmas, spēcīgas,
vienlaikus bīstamas — pasaules, tāpēc galvenās krustabu izdarības
un vēlējumi bija vērsti uz to, lai jaundzimušo atdalītu no
iepriekšējās pasaules un uzņemtu šajā pasaulē, konkrēti, savā
dzimtā. Šā paša iemesla dēļ māte un tēvs nepiedalījās galvenajā
krustabu rituālā — vārda meklēšanā. Viss, kas tika vēlēts vai dots
pūrā, bija saistīts ar pamatvērtībām, lai nodrošinātu veiksmīgu
dzīvi šajā pasaulē: pārticību, veselību, bagātību, auglību,
aizsardzību. Protams, netika aizmirstas arī morāles kategorijas:
kārtīgums, čaklums, gudrība, tikums, saticība. Visi šie vēlējumi
tika iedzīvināti, veicot maģiskas darbības: dāvinot, veltot,
ziedojot, dziedot, dejojot (pādes dīdīšana) un izmantojot
simboliskus priekšmetus, ēdienus. Tam bija pakļauta ari kūmu
(krustvecāku) izvēle, jo ticēja, ka kūmu īpašības pāriet uz
krustbērnu, kā arī atbilstoša kūmu ģērbšanās un uzvedība.
Ticēja, ka kūmu īpašības pāriet uz krustbērnu, kā arī atbilstoša kūmu ģērbšanās un uzvedība.
Bērna vārdu izvēlējās krustvecāki
Par pādi jaundzimušo sauca līdz kristībām — vārda došanas rituālam,
kas pēc seno latviešu tradīcijām notika deviņas dienas pēc
piedzimšanas. Šim notikumam bija arī tiesisks raksturs. Mūsdienās
tas varētu nozīmēt, ka jaundzimušais ir pāde līdz bērna dzimšanas
reģistrācijai valsts iestādē.
Būtiskākā atšķirība ir vārda došanas tradīcijās. Agrāk vārdu
pādītei izraudzījās kūmas, vērojot dabu dzimšanas brīdī, dažādas
zīmes, kā arī jaundzimušā raksturu. Tagad bērna vārdu izvēlas
vecāki, un visbiežāk tas ir izraudzīts jau pirms bērniņa nākšanas
pasaulē. Daudzi jaunie vecāki grēko, izvēloties bērnam eksotisku un
fonētiski sarežģītu vārdu un pat neaizdomājoties par tā enerģētisko
nozīmi.
Šūpuļa pušķošana
Krustabu otrās dienas rituāla nozīmīgākā daļa bija šūpuļa līksts
ciršana un šūpuļa kāršana jaundzimušajam. Krustmāte lika cisas,
klāja paladziņu un pušķoja šūpuli. Šūpuļa cisas gatavoja no
āboliņa, tajās iebāza trīs šķipsnas no cūku migas, lai bērns guļ
mierīgi kā sivēns.
Meitenītes šūpuļa pušķošanai izmantoja dažādus ziedus, piemēram,
magones, rozes, arī koku lapas vai zariņus. Meitenēm izvēlējās
sievišķos kokus: liepu, bērzu, zēniem — vīrišķos, piemēram, ozolu.
Abiem dzimumiem derēja pīlādzis un akācija, savukārt nederēja
kļava, jo tas nav bērnu, bet mīlētāju koks. Neizvēlējās arī vītolu,
apsi, kastani, ievu, jo tie ir koki — vampīri. Ziemā varēja
izmantot zaļas brūkleņu vai melleņu mētras, kā arī vilnas dzīparus
— vislabāk sarkanus, jo sarkanā ir dzīvības un asins krāsa. Liela
nozīme bija augu ārstnieciskajām īpašībām, kā arī to simboliskajai
nozīmei, piemēram, ozols nozīmēja vīrišķību, liepa — sievišķību,
pīlādzis — aizsardzību.
Pirms likt bērnu šūpulī, vispirms tur ielika akmeni, lai tas uzņem visu ļaunumu. Akmeni pēc tam aiznesa un aizmeta tālu prom.
Bērna šūpulī likšanas rituāls
Pirms likt bērnu šūpulī, vispirms tur ielika akmeni, lai tas uzņem
visu ļaunumu. Akmeni pēc tam aiznesa un aizmeta tālu prom. Ir arī
ziņas, ka vispirms šūpulī tika likts kaķis, lai būtu gaišas acis,
sivēns, lai bērns mierīgi guļ, suns vai kāds cits bērns, kurš jau
runā, — lai bērns ātrāk sāk runāt. Visas šīs izdarības bija arī
ļauno garu apmānīšanai.
Mūsdienās par skaistu notikumu ar simbolisku nozīmi var pārvērst
bērna ratiņu vai gultiņas pušķošanu dienā, kad jaundzimušo ved
mājās no dzemdību nama. Pušķojot priekšmets tiek iecelts citā —
sakrālā — statusā. Izceļot kādu objektu vai parādību no lietu
parastā ritējuma, tiek aktualizēta tā mītiskā daba.
Pirmo ūdeni, kurā vannoja meitenīti, lēja zem ābeles vai uz rožu
krūma. Roze ir meitenes simbols — folklorā ar rožu dārzu un rožu
vainagu saprot sievišķos auglības orgānus. Bez skaistuma un
sārtuma, ko sola ticējums, te meklējama simboliska saistība ar
sievietes auglību. Savukārt ābele ir mātes un auglības simbols, ari
sievišķās gudrības un sievietes mūža simbols, jo ābelei viss ir
īpašs: ziedi, augļi, vainags.
Savukārt puisēna pirmās vanniņas ūdeni lēja zem ozola, lai aug
stiprs un varens kā ozols. Zēniem šūpuļa malā mēdza arī iedurt
nazi, "lai varēja plaukstu cirst pret tērauda zobentiņu". Arī
spraužamadata, līdzīgi kā citi asi priekšmeti, pasargāja no ļauno
spēku negatīvās iedarbības.
Mūsu senči šūpulī lika:
+ maizi pārticībai;
+ naudu bagātībai;
+ ķiploku un sāli aizsardzībai;
+ dziesmu grāmatu gudrībai.
Citu tautu krustabu tradīcijas
No igauņu krustabu tradīcijām populārākā bija tā
saucamā šūpuļa naudas mešana. Līdzīga tradīcija bija arī latviešiem
— kūmas bagātīgi apveltīja pādi ar naudu.
Lietuvieši šūpulī lika Svētās Agates maizi, kas
pasargā no visām nelaimēm, sudraba monētu bagātībai, ķiploku
aizsardzībai, kaltētas zālītes aizsardzībai un miegam.
Krievi bērna aizsardzībai no Jauniem spēkiem
šūpulī lika sāls šķipsnu, ķiploku vai kādu dzelzs priekšmetu.
Šūpuļa kājā iesprauda nazi, virs galvgaļa pakāra pīlādža krustu.
Nebija labi atstāt izmazgāto bērna vēju pa nakti ārā, lai nešķīstie
spēki neuzsūta kādu kaiti.
Mordviešiem bērna likšana šūpulī saistīta ar
daudzām maģiskām darbībām. Lai bērns būtu vesels un mierīgs,
pasargāts no nelaimēm un Jauniem spēkiem, šūpuli vispirms apslacīja
ar svētītu ūdeni, piekāra krustiņu, apkūpināja ar vīraku, izrunājot
speciālus buramvārdus, zem matracīša lika nazi, šķēres, ķiploku.
Dažreiz pirms jaundzimušā ielikšanas šūpulī vispirms ielika kādu
vīriešu apģērba gabalu un priekšmetus, ja vēlējās, lai nākamais
dzimtu zēns, un otrādi — sieviešu drēbes, ja vēlējās, lai nākamā
dzimtu meitene.
Bulgāru sievietes 40 dienas pēc dzemdībām nēsāja
ap jostasvietu apsietu sarkanu dzīparu, bērnam tādu apsēja ap
rociņu. Tādu pašu sarga lomu pildīja šūpulī ielikts ķiploks. Nereti
pie bērna apģērba piesprauda nelielu maisiņu ar zālītēm.
Kirgīzi, lai pasargātu jaundzimušo no Jauniem
gariem vai Jaunas acs, bērna šūpulim vai apģērbam piestiprināja
dažādus amuletus. Tie parasti attēloja kādu dzīvnieka vai putna
daļu, reizēm tās bija krellītes.
Autore: Guna Roze, žurnāls Citādā
Pasaule; 2011 Nr. 6