Jāņu sekss var izglābt Latviju
Senās Jāņu nakts tradīcijas var glābt Latviju — portālam www.kasjauns.lv stāsta seksologs Arturs Šulcs. Pareizi izpildītas, tās motivē dzīvot, nevis tikai eksistēt, atrast dvēseles un ķermeņa harmoniju.
„Mūsdienās tā ir daudzu cilvēku problēma — viņiem pietrūkst
dzīvesprieka, viņi nedzīvo, bet eksistē, staigā apkārt kā dzīvie
miroņi, lai gan it kā strādā, pat veido attiecības, ģimenes,”
atklāj seksologs. Daudziem ir aktuāls arī izdegšanas sindroms, kad
dzīve ir pārvērtusies jau par garu un vienmuļu maratonu.
Šīs problēmas nebija svešas arī mūsu senčiem, taču veiksmīgi tika
risinātas lineāro laiku pārvēršot par ciklisku, kur darbs mijās ar
svētku svinēšanu un atbilstošiem rituāliem. Ja ar dziļāku saprašanu
pārņemam labāko no Jāņu svinēšanas tradīcijām, tad varam kļūt
laimīgāki un veiksmīgāki gan katrs atsevišķi, gan tauta kopumā.
Seksologs, runājot par senajām tradīcijām, nebūt nedomā pārmērīgu
alus dzeršanu pie ugunskura un tam sekojošu mīlēšanos ar pavirši
izraudzītu partneri. Gluži otrādi. Vasaras saulgriežu svinēšanai
jābūt vispirms garīgam piedzīvojumam, kur papardes zieda meklēšanā
harmoniski savijas augstākās atklāsmes meklējumi ar fizisko. „Tiem,
kas ir atbildīgi par mazāku vai lielāku sabiedrības daļu,
jāpiedomā, lai pēc iespējas vairāk cilvēkiem patiktu dzīvot, ne
tikai vilkt dzīvību,” iesaka seksologs.
Atšķirībā no mūsdienu uztveres, pagāniskā sabiedrība jutekliskos, seksuālos un reproduktīvos procesus uztvēra kā saskarsmes formas ar dievišķo, kā izsmalcinātas garīgās pieredzes, kas izpaudās arī fiziskā aktā.
Pret izdegšanas sindromu
Laiks no nepārtraukta plūduma ar svētkiem tiek sadalīts pieturās,
kurās apstāties, padomāt un priecāties. Kādi darbi paveikti, kādus
plānots, kas ar mani, manu dzīvi notiks uz priekšu — kādi darbi vēl
jāveic, kādi līdumi jālien, kur iet medībās, ar ko veidot
attiecības — šie jautājumi svētkos bija apcerēti gan senatnē, gan
nozīmīgi šodienas cilvēkam. Svētki kā apstāšanās, kā izdegšanas
sindroma profilakse, ir aktuāli arī mūsdienās. „Protams, šajos
svētkos ir svarīga arī seksuālā komponente,” skaidro Šulcs un
precizē, ka mūsu senči seksualitāti un auglību uztvēra savādāk —
daudz plašākā un garīgā nozīmē. „Bija svarīgi, lai mieži tīrumā aug
griezdamies un nesakrīt veldrē, lai govīm ir daudz piena, lai labi
barojas cūkas. Tāpēc tradicionāli saimnieks un saimniece senatnē
Jāņos apstaigāja laukus un veica rituālus auglības veicināšanai.
Tostarp arī rituālo dzimumaktu. Tā bija (un ir) pozitīva, radoša
seksuālā maģija.
Atšķirībā no mūsdienu uztveres, pagāniskā sabiedrība jutekliskos,
seksuālos un reproduktīvos procesus uztvēra kā saskarsmes formas ar
dievišķo, kā izsmalcinātas garīgās pieredzes, kas izpaudās arī
fiziskā aktā. Seksuālie rituāli nodrošināja ķermeņa un gara
vienotību, prieku un dzīvotgribas enerģiju — lai cilvēki izvēlētos
dzīvot, lai sajustu sevi, dzīvi, kontaktētu paši ar sevi, citiem,
dievišķo un Dabu (man gribas šo vārdu rakstīt ar lielo burtu).
„Tavs lauks, tavs tuvais cilvēks un tava dzīvība, par kuru tu
priecājies dievišķas kaisles brīdī. Tas veicina motivāciju dzīvot,
nevis tikai eksistēt,” ir pārliecināts seksologs.
Jāapreibst ir no tuvības, otra cilvēka, sava ķermeņa, no Dabas, no garīgā piedzīvojuma — to nevajadzētu aizvietot ar alkohola radītu reibumu.
Motivē dzīvot
Tiem, kas ir atbildīgi par mazāku vai lielāku sabiedrības daļu,
jāpiedomā, lai pēc iespējas vairāk cilvēkiem patiktu dzīvot, ne
tikai vilkt dzīvību. Senatnē cilšu vadoņi, māju saimnieki ar svētku
rituāliem veicināja dzīvesprieka, auglīguma un mīlēšanās kā
vērtības cildināšanu. „Ideālā gadījumā tas būtu arī mūsu valsts
vadītāju uzdevums. Jo mūsu tautai ir tikai divas iespējas — grimt
depresijā un turpināt izmirt vai tomēr uzņemt kursu uz dzīvotprieku
un atjaunoties. Tas nebūtu jāuztver primitīvi kā aicinājums Jāņos
sadzerties, savienoties un tad nu būs sagādāti bērni. Nē. Būtiskāki
ir mainīt domāšanas veidu,” nākotnes perspektīvas iezīmē Šulcs. No
Latvijas ilgtspējīgas attīstības viedokļa raugoties nozīmīgi būtu,
lai seksualitāti sāktu uzskatīt kā svarīgu garīgu vērtību. Diemžēl
daudziem latviešiem jau ilgu laiku seksualitātes jēdzienam nāk
līdzi vainas sajūta, seksualitāte kristietības un citu totalitāru
sistēmu darbības rezultātā ir izstumta no normālās, legālās dzīves
aprites un desakralizēta — tai ir atņemts svētums. Svarīgi, lai
cilvēka apziņā notiek garīga izšķiršanās par labu pilnasinīgai
dzīvei, auglīgumam, priekam. Būtu labi, ja dažādu paaudžu cilvēki
nestu šo domu tālāk. Vecākie pamudinātu jauniešus mīlēt sevi (jo
tikai tad radīsies iespēja mīlēt arī citus…), pieņemt savu ķermeni
un priecāties par to. Būtu svētīgi, ja cilvēki viens otru mudinātu
dziļāk izprast papardes zieda ideju — vienlaikus kā dziļāku garīgo
atklāsmi un vienlaikus ķermenisko seksuālo pusi.
„Nevajag pretnostatīt ķermeni un garīgumu — cilvēks ir vienota
būtne,” Šulcs aicina nebaidīties seksualitāti izvirzīt kā garīgu
vērtību. Diemžēl daudzus gadus seksualitāte bija desakralizēta un
sekas ir redzamas — daudzās Eiropas valstīs sabiedrība izmirst.
Pretstatā Japānas, Ķīnas sabiedrībām, kur seksualitāte netiek
uzskatīta par kaut ko peļamu, skaidro speciālists.
Kad sāc domāt par seksualitāti kā garīgu vērtību, tad atnāk tavs īstais cilvēks un situācijas, kuras to veicina.
Reibt no tuvības, ne alkohola
„Pirmkārt svētkos izslēdzam piedzeršanos,” strikti saka Šulcs. Ja
pēc auglības rituāliem viens alus kauss apceļo desmit cilvēkus, tad
tas ir labi. „Jāapreibst ir no tuvības, otra cilvēka, sava ķermeņa,
no Dabas, no garīgā piedzīvojuma — to nevajadzētu aizvietot ar
alkohola radītu reibumu.” Ja sāk ar piedzeršanos, lai alkohola
reibumā atlaistu bremzes un tad ar kādu pamīlētos — tas nav ceļš uz
seksu kā garīgu pieredzi. Labāks paņēmiens, kā atlaist traucējošās
bremzes ir senie rituāli, dainas, ticējumi.
„Otrkārt — iemācīties baudīt seksu kā garīgu procesu, dievišķu
atklāsmi. Kad sāc domāt par seksualitāti kā garīgu vērtību, tad
atnāk tavs īstais cilvēks un situācijas, kuras to veicina. Tas
katram ir individuāls ceļš. Daudziem tas būs ar savu īsto un
vienīgo cilvēku, citiem savādāk. Jāņi ir laiks, kad krīt daudzi
tabu.”
„Protams, kādam tas, ko saku, nepatiks, taču jāatceras, ka sāpīgāk
šo tēmu uztver cilvēki ar iekšējiem konfliktiem. No vienas puses
viņiem ļoti gribas gūt prieku no tuvības un seksa, taču no otras
puses viņi kaut kādu iemeslu dēļ sev to aizlieguši, iestrēguši
puritānismā un bailēs no tā.”
Teksts: Anda Leiškalne, www.kasjauns.lv