Lieldienas. Izlasi un Edvarta Virzas "Straumēnus" ieraudzīsi citām acīm!
Tajos laikos visi svētki, ko bij nolikts svētīt, bij nozīmes pilni, un ļaudis iegāja to līksmībā, kā ieiet mājā zem izpušķotām palodām. To gadu Lieldienas iekrita vēlu, bet, jau klusajai nedēļai sākoties, saime posās uz tiem.
Viss, kas vien istabā bij cilājams, tagad izceļoja pa durvīm sētsvidū. Pēļus, deķus un drēbes dauzīja un vēdināja, un pagalms bij tādu putekļu un trokšņu pilns, ka vistas izbailēs noskrēja no saviem perēkļiem, dikti kladzinādamas. Uz ķebļiem pakāpušās, meitas ar nažiem kasīja no logu rāmjiem papīrus, ar kuriem bij aizlīmētas to šķirbas. Kad izņēma iekšējos un atvēra ārējos logus, istabas vienā rāvienā pieskrēja pilnas svaiga pavasara gaisa līdz pat vissīkākajam kaktiņam. Meitas ar slotām noslaucīja griestus un sienas, un veseli spaini vārīta ūdens nolija uz grīdām, un meitas tās berza salmu vīkšķiem, ceļos nometušās.
Kā pie visām lietām, tā arī pie svētku svinēšanas lielāko prieku sagādāja nevis paši svētki, bet gatavošanās uz tiem.
Pat Bībeles, dziesmu un sprediķu grāmatas biezos vākus nomazgāja
ar mitru drēbi un nolika tās ārā uz galda, lai vējš izšķirsta un
izvēdina vecās, nodzeltējušās lapas. Pēc tādas tīrīšanas istabas it
kā atjaunojās un apaļie priežu baļķi atguva atpakaļ savu seno
brūnumu. Kā pie visām lietām, tā arī pie svētku svinēšanas lielāko
prieku sagādāja nevis paši svētki, bet gatavošanās uz tiem. Lielā
maizes abra gulēja nevajadzīga, bet godā nāca mazā, kurā jauca
baltu maizi. Sevišķi bļodā iejauca mīklu cukura kliņģerīšiem, pie
kuru sagatavošanas netaupīja ne sviestu, ne cukuru. Cik tik vien
bij vārāmo caurumu plītīm un kāšu skursteņa ķēķī, uz visiem vārījās
grāpīši, mezdami priecīgus garaiņus un izplatīdami visādas smaržas,
kas plūda pa istabām, kutināja nāsis, un no tām ļaudis bij jau
iepriekš paēduši. Krāsnī čuguna podos čurkstēja cūkas gaļa ar
kāpostiem, un, jau vakarā tur ielikta, tā stāvēja, kamēr kāposti
virspusē bij sacepuši brūni.
Cepšanas un vārīšanas laikā visus vīriešus iztrieca no istabām un
tur rīkojās tikai saimniece, meitas un sievas, un visām acis zibēja
un sejas liesmoja, kā tas notiekas arvienu, kad jādara patīkams un
priecīgs darbs. Meita Līna ar ačgārni sasietu drāniņu galvā ņēmās
ar baltas maizes mīcīšanu, un viņas ar mīklu aplipušās dūres bij
tikpat baltas un apaļas kā viņas krūtis. Ap vakara pusi skalu
kurvji, skārda pannas un pār gultām noliktie dēļi bij pilni maizēm.
Tur varēja redzēt pīrāgus, līkus kā augoši mēneši, kam no pušu
pārplīsušiem sāniem līda ārā vēl čurkstoši speķa gabaliņi,
kliņģerīšus, kas kusa mutē ātrāki nekā cukurs, apaļas karašas un
četrkantainas baltmaizes brūniem virsiem.
Burvība ir katra zināšana, kuras cēloni un sākums kuras ir pazuduši
Kad šis darbs bij galā, sākās olu krāsošana. Še darbojās vienīgi
saimniece, un meitas viņai tikai palīdzēja. Tagad viņa noņēma no
skapja augšas buntītēs sasietas zāles un ziedus un meta pēc kārtas
katliņā kopā ar olām. Viņas tumšās acis vērīgi skatīja caur
garaiņiem, un šinī brīdī viņa līdzinājās burvei, kas vāra savu
virumu. Bet burvība ir katra zināšana, kuras cēloni un sākums kuras
ir pazuduši. Tā viņa nokrāsoja olas visās krāsās, kādās mirdzēja
Straumēnu pļavas dažādos vasaras cēlienos. Vēl vairāk nekā vīrieši
viņa zināja visus labumus, ko deva viņas apvidus, visu uzminēdama
savā klusajā nodabā.
Bet, kamēr sievieši rīkojās pa istabu, aploka malā iečīkstējās
tikko uzkārtās šūpoles, ko izmēģināja puisis Kārlis ar kalpu Janku.
Uzlaidusies līdz galotnei, viņi atlaidās, jo tas būtu bijis
vislielākais grēks, ja viņi klusajā sestdienā, kad Kristus gul
kapā, kliegdami laistos pa gaisu. Bet visi taisījās uz rītdienu —
un visskumjākā diena bija pilna aizturētu Lieldienas gaviļu. Šinī
vakarā Straumēnu ļaudis pērās ilgi un pamatīgi, un vēl istabā viņu
sakarsušās miesas kūpēja. Vīri vēl brītiņu pasēdēja uz soliņa
istabas priekšā, izsmēķēdami savas pīpes un mierīgi sarunādamies.
Tad viņi tās rūpīgi izdauzīja un devās istabā, kur nogulās blakus
savām sievām, kas izpērušās gulēja platas kā pirts lāvas. Drīz vien
tur atskanēja mierīga krākšana, tikai Janka pa savu gultu ilgi
grozījās. Bet, kad sieva viņam nikni atteica: "Liecies nu mierā!" —
arī viņš aprima un drīz vien aizmiga.
Tāpat kā Jāņu apaļais un dzeltenais siers ir vasaras saules zīme,
Lieldienu šūpoles ir lielo dabas šūpoļu atgādinājums, kurās, ziemai
beidzoties, šūpojas visa radība. Saule neredzami iekustina šīs
šūpoles — un ūdeņi laistās šūpodamies savos krastos, šūpojas putnu
ligzdas koku zaros, biržu mežu robainās galotnes un dziesmas, kas
skan tām pāri. Šūpoles Straumēnos bij tā vieta, kur savienojās visa
Lieldienu jautrība. Te sanāca ne vien Straumēnu, bet arī kaimiņu
ļaudis, un jau pa lielu gabalu bij dzirdama vēja svilpšana un vicu
čīkstēšana, kas sacēlās, šūpotājiem drāžoties no stāva augstuma
lejup. Sievas, kuras savā laikā jau izšūpojušās un kuru rokas bij
nogurušas, bērnus šūpojot, dažas ar skaudību, dažas ar labvēlību
nolūkojās jaunajās meitās, ko puiši meta gandrīz līdz bērzu
galotnēm. Meitām vaigi nobāla, augšup drāžoties, un pietvīka tumši
sarkani, skrejot lejup, un viņas tika no šūpolēm ārā, solot lielu
daudzumu sarkanu, zaļu un zilu olu.
Tā šī māja pārtika pati no saviem tikumiem un laukiem, nekārodama pat ārpasaules Dieva, jo Viņš dusēja uz tās palodām, ieaudies visā tās kārtībā.
Tagad viss, kas svētku sestdien bij cepts, parādījās galdā. Tur bij
tikko no krāsns izvilkta cūkas gala ar kāpostiem un baltā bļodā
sakrautas brūni spīdīgas, taukiem nosvīdušas gaļas desas, kuru
apbrīnojamais garžīgums ir Zemgales saimnieču noslēpums. Pilnā
bļodā kūpēja no Straumēnu labi briedušo kviešu miltiem sviestā
ceptas karašiņas, bet pašā galda vidū zaļā krūzē smaržoja alus
biezām, viegli čūkstošām putām. Ieliets glāzēs, tas laistījās kā
miglains dzintars mīkstu saldumu un dziļu reibumu, un viesi uz
reizi atžirga, to iebaudījuši. Sarunās drīz vien sadalījās vīrieši
un sievieši atsevišķi. Ikviens izstāstīja savus pavasara nodomus,
un tie visi gāja līdz arkliem, saistīdamies ap tiem, un vārdi še
rita smagi un nosvērti kā zeme no lemeša. Izrunājās par
jaunsalīgtiem un veciem gājējiem, pagasta darīšanām un visos šajos
spriedumos bij svars un prašana.
Pa to laiku saimnieces melnām micēm galvās sarunājās par visām
istabas un kūts darīšanām, un Straumēniene pašlaik vilka no skapja
laukā satītu milzīgu linu audekla gabalu, kam dzijas vērpjot ratiņi
bij dūkuši cauru ziemu, un divus mēnešus birdi bij klabējuši, kamēr
tos noauda. Ūdenim siltākam un mīkstākam metoties, to velēs upītes
malā smagām ozola vālēm, un tas stiepsies ap visu dārza sētu, kad
to izkārs balināšanai. Viņa rādīja savām viešņām arī strīpainos
bukstiņa gabalus, šoziem austus, un no visiem skapja plauktiem
dvesa miers un svinīgums. Viss tas bij pašu mājās audzis un
taisīts, un caur smalkākiem pirkstiem, kuri vērpjot dila, bet
nesadila, bij nākušas šo audeklu dzijas bez neviena grumbuļa. Tā šī
māja pārtika pati no saviem tikumiem un laukiem, nekārodama pat
ārpasaules Dieva, jo Viņš dusēja uz tās palodām, ieaudies visā tās
kārtībā.
Fragments no Edvarta Virzas darba "Straumēni"